پیامهای سلامتی برای هم نوعان در سراسر دنیا
سایت تخصصی سلامت-چنانجه مایل به ازدواج دایم یاموقت هستید به وبسایتsegheh110.blogfa.comمراجعه نمایید
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:15 ::  نويسنده : عبدولله

امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

فارس: يك متخصص تغذيه گفت: پخت غذا در ظروف سفالي موجب كندذهني و افسردگي مي‌شود.

 

 

 

سيد ضياءالدين مظهري اظهار داشت: استفاده از ظروف مختلف براي پخت غذا بسيار اهميت دارد و افرادي كه كيفيت و طعم غذا براي آنها مهم است، بايد به كيفيت ظرفي كه در آن غذا تهيه مي‌شود نيز اهميت بدهند.

 

وي گفت: يكي از ظروفي كه براي نگهداري و طبخ غذا مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ظروف سفالي است كه در گذشته بيشتر استفاده مي‌شد.

 

اين متخصص تغذيه افزود: از ظروف سفالي بدون لعاب براي نگهداري يا پخت غذا نبايد استفاده كرد به دليل اينكه خلل و فرج زيادي دارد كه موجود نفوذ و باقيماندن غذا در آنها مي‌شود.

 

مظهري بيان كرد: براي رنگ كردن ظروف سفالي از رنگ‌هايي استفاده مي‌شود كه حاوي فلزات سنگين مثل سرب است و مصرف غذا در اين نوع ظروف نيز خطرات زيادي به همراه دارد زيرا سرب يك عنصر سمي است.

 

وي اضافه كرد: استفاده از اين رنگ‌ها در ظروف سفالي براي سلامتي افراد مضر است زيرا موجب بروز كند ذهني، افسردگي و برخي مسموميت‌هاي درازمدت مي‌شود.

 

اين متخصص تغذيه افزود: ظروف سراميكي نيز يكي از انواع ظروف سفالي است و اگر از لعاب مناسب در آنها استفاده شود براي طبخ غذا مشكلي ايجاد نمي‌كنند.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:14 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

ایسنا: روانپزشكان و متخصصان بيمارستان ماساچوست طي مطالعات جديد خود دريافته‌اند كه انجام مديتيشن به طور منظم مي‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد و اين تاثير سودمند ظرف چند ماه پس از آغاز مديتيشن بروز مي‌كند.

 

 

 

اين پزشكان در مطالعات خود شرايط 16 داوطلب را دنبال كردند كه در جلسات كاهش استرس با كمك تمرينات تمركز ذهني شركت كرده بودند. هشت هفته بعد، اسكن‌هاي ام آر آي از مغز اين شركت كنندگان نشان داد كه ميزان تراكم ماده خاكستري در نواحي از مغز اين اشخاص كه با يادگيري، حافظه، احساس همدردي و محبت و احساس تعادل احساسي در ارتباط است در مقايسه با گروه كنترل به ميزان قابل توجهي رشد كرده و افزايش پيدا كرده است.

 

 

روزنامه‌ واشنگتن پست، تمريناتي كه اين افراد انجام مي‌دادند شامل تمرينات آرام سازي (رلكسيشن) و حركات كششي ساده حدود 30 دقيقه در روز بود.

 

دكتر سارا لازا كارشناس رواشناسي در دانشكده پزشكي هاروارد در اين باره مي‌گويد: ما براي اولين بار مطمئن شديم كه وقتي افراد بعد از انجام اين تمرينات اظهار مي‌كنند كه حالشان بهتر است و ديگر استرس ندارند، اين تغيير فقط يك اظهار لفظي نيست، بلكه واقعا دليل بيولوژيكي دارد و در بدن و مغز فرد تغيير محسوس فيزيكي ايجاد مي‌شود كه نتيجه آن احساس استرس كمتر و حال بهتر است.

 

از سوي ديگر، دكتر گري كاپلان، رييس مركز طب انسجامي كاپلان در مك لين در همين رابطه تاكيد كرد: بيماراني كه اين توصيه مبني بر انجام تمرينات مديتيشن را دنبال مي‌كنند، عموما كيفيت خواب بهتري دارند، كمتر احساس درد مي‌كنند و كمتر نيز دچار حالت اضطراب و افسردگي مي‌شوند. به طور كلي اين افراد احساس قوي‌تر و بهتري از سلامتي دارند.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:14 ::  نويسنده : عبدولله



تاثير كلمات احساسي در كنترل اضطراب

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

تاثير كلمات احساسي در كنترل اضطراب

ايسنا :متخصصين مغز و اعصاب درصدد فهم چيزي هستند که شاعران، نويسندگان و هنرمندان مدت‌هاست با آن آشنايي دارند؛ زماني که احساسات با کلمات مي‌­آميزند، قسمت‌هايي از مغز که در پروسه کنترل عاطفي نقش دارند فعال شده و در نتيجه منجر به كنترل پريشاني و اضطراب مي‌گردند.

متيو ليبرمن از دانشگاه کاليفرنيا در نشست اخير انجمن پيشرفت علم در شيکاگو در اين باره گفت: اين مساله يک يافته کاملا تثبيت شده است، اما در مورد علت آن اطلاعي در دست نداريم.

ليبرمن تکنولوژي fMRIرا در خصوص مطالعه مغز مورد استفاده قرار مي‌دهد تا فعال شدن قسمت‌هاي مختلف مغز را نشان دهد.

يافته‌هاي ليبرمن مبتني بر روند مطالعاتي است که در آن افراد در اين دستگاه قرار مي‌گيرند و تصاوير مهيجي به مانند صورتک‌هاي عصباني يا ترسناک را نگاه مي کنند و با ديدن تصاوير، دکمه‌هاي مربوط به لغات بيانگر احساسشان نسبت به تصاوير را فشار مي‌دهند و هنگامي‌که اين افراد از اين طريق احساس خود را در قالب کلمات بيان مي کنند دانشمندان متوجه فعاليت فزاينده در قسمت کورتکس پيشامغزي شدند؛ منطقه اي از مغز که تعديل کننده عواطف است.

در عين حال پژوهشگران متوجه کاهش فعاليت بادامه مغز «amygdala» شدند؛ قسمتي از مغز که وظيفه پردازش احساسات در خصوص عواطفي نظير ترس، خشم و پرخاشگري را بر عهده دارد.

ليبرمن معتقد است که اين مساله مي‌تواند توجيه کننده اقدام جوانان و ديگر افراد در زماني باشد که به دليل احساس ناراحتي قلم و کاغذ بر مي‌دارند و احساسات خود را به رشته تحرير در مي‌آورند و يا اينکه چگونه افراد خاطرات روزانه خود را نوشته و يا به نگارش ترانه مي پردازند. گفتني است، ليبرمن مطالعاتي را در دست انجام دارد تا با استفاده از آن به افرادي که از عنکبوت مي‌ترسند و يا از اختلالات مربوط به اضطراب رنج مي برند کمک کند.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:13 ::  نويسنده : عبدولله



انگور از اختلالات ذهني و افسردگي پيشگيري مي‌كند

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: انگور به دليل داشتن پتاسيم از اختلالات ذهني و افسردگي پيشگيري مي‌كند.

 

 

 

 

مريم مراداف: در طب چيني انگور را براي تصفيه كردن خون مصرف مي‌كردند و همچنين معتقد بودند كه مصرف انگور استخوان‌ها را نيرومند مي‌كند.

 

 

وي افزود: غربي‌ها از انگور براي بهبود آرتروز، و روماتيسم استفاده مي‌كردند و توصيه شده است كه براي مشكلات مزمن ادراري 200 گرم و مشكلات حاد ادراري 400 گرم انگور در روز مصرف كنند.

آب انگور اثرات مفيدي بر بيماري‌هاي كبدي مانند يرقان و هپاتيت دارد. انگور غني از پتاسيم است كه موجب كاهش فشار خون مي‌شود.

 

مراداف گفت: كمبود پتاسيم منجر به اختلالات ذهني و افسردگي افراد مي‌شود و افراد سالمند كه تمايل به مصرف كم ميوه و سبزي دارند و احتمال بروز اختلالات ذهني در آنها زياد است، مي‌توانند با مصرف انگور نياز بدن خود را به پتاسيم تأمين كنند.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:12 ::  نويسنده : عبدولله

دوست داشتن، چگونه سلامت شما را تضمين مي‌كند؟

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

ايسنا: اگر هنوز ترديد داريد دوست داشتن و علاقه به ديگران مي‌تواند ابزاري موثر براي پايين آوردن فشار خونتان باشد، خطر افسردگي را در شما كاهش دهد و يا سرعت ترميم و بهبود زخم‌هايتان را بالا ببرد، بايد بدانيد كه دانش پزشكي صحت اين ارتباط را ثابت كرده است.

 

 

 

دكتر جوليان هولت ـ لون استاد دانشگاه بريگم يانگ در آمريكا در اين مطالعه خاطرنشان كرد: روابط ما با ديگران به ما كمك مي‌كند كه با استرس مقابله كنيم، بنابراين اگر كسي را در زندگي داشته باشيم كه بتوانيم براي حمايت احساسي يا مشورت از او كمك بخواهيم مي‌توانيم بر احساسات و عوارض منفي ناشي از استرس مقابله كنيم.

 

 

روزنامه‌ واشنگتن پست به نقل از دكتر هولت ـ لون استاد نوشت: طبق نتايج اين مطالعه زوج‌هاي شاد كه از زندگي مشترك خود رضايت دارند،‌ فشار خونشان از افراد مجرد، پايين‌تر است. اما از طرف ديگر فشار خون زوج‌هاي ناراضي از زندگي مشترك، اغلب از هر دو گروه فوق بيشتر است. بنابراين خطر تنهايي خيلي كمتر از عشق و ازدواج دردسر ساز است، اما عشق عميق و رضايت بخش تضميني براي سلامت هر دو طرف است.

 

زوج‌هاي عاشق همديگر را به انجام رفتارهاي سالم و مفيد مثل ورزش كردن، تشويق مي‌كنند و يكديگر را از عادات ناسالم مثل سيگار و الكل باز مي‌دارند.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:12 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

جام جم آنلاين: مثبت‌انديشي به معناي آن است كه تصور خوبي از خود داشته باشيم نه آ‌ن كه همواره خود را سرزنش كنيم. مثبت‌انديش بودن يعني نيك انديشيدن درباره ديگران و با آنان به صورت مثبت برخورد كردن.

 

 

 

اين واژه به معناي ناديده گرفتن كاستي‌ها، انتقاد نكردن و عدم تلاش در جهت بهبود آنها نيست، بلكه به معناي ديدن واقعيت و برنامه‌ريزي دقيق، هدفمند و اميدوارانه براي تغيير آن است. معمولا افراد مثبت‌انديش در يك موقعيت ثابت ارتباطي، بيشترين لذت را مي‌برند و اثربخش‌ترين ارتباط را برقرار مي‌كنند.

 

 

مثبت‌انديشان چشم و گوش و حواس خود را در راستاي خوبي‌ها، حسن‌ها، نقاط قوت، زيبايي‌ها، توانايي‌ها، تشويق‌ها و پيدا كردن راه‌حل‌ها به كار مي‌گيرند. اين افراد اميدوار به آينده، پرتلاش،‌ خلاق، فعال و شاد، پرانرژي و حمايت‌كننده‌اند، برخلاف افراد منفي‌نگر كه تمام حواس خود را در راستاي اشكالات، ايرادها، كاستي‌ها و ضعف‌ها به كار مي‌گيرند و منفعل،‌ غمگين، بدبين، شكاك، دو دل، كم‌انرژي و افسرده‌اند. افراد منفي هيچ‌گاه نمي‌توانند ارتباط موثري با ديگران برقرار كنند و از ارتباطشان لذت ببرند.

 

افكار منفي را حذف كنيد

 

نخستين گام در دستيابي به قدرت تفكر مثبت، ‌درك صحيح افكار منفي و آموختن شيوه حذف آنهاست. اگر پيوسته در ذهن خود افكار منفي را بپرورانيد، قطعا از طول عمرتان كاسته مي‌شود، روابطتان با ديگران توام با هراس خواهد بود و بر مشكلاتتان اضافه مي‌شود. علاوه بر اين، نشاط را در پديده‌هاي پيرامونتان درك نخواهيد كرد. تفكر منفي، منفي‌بافي را تقويت مي‌كند و بر دشواري‌هاي زندگي مي‌افزايد. از طرفي آلودگي‌هاي فكري كه از كاربرد ناشيانه احساسات نشات مي‌گيرد، احساس ناخوشي و افسردگي را در ما ايجاد مي‌كنند. ما براي دور شدن از افكار منفي،‌ بايد بياموزيم كه چگونه اين افكار آلوده را از ذهن و جسم خود پاك كنيم و نيروهاي تفكر مثبت را از آنها

بيرون بكشيم.

 

به طور كلي 8 نوع آلودگي فكري متداول وجود دارد كه بر همه انسان‌ها تاثير مي‌گذارد. اين آلودگي‌ها شامل غبطه، حسد، طمع،‌ خشم، شهوت، خودپسندي، افكار و اعمال نسنجيده و خودخواهي است. اين آلودگي‌ها موجب پيدايش انواع افسردگي‌ها مي‌شود كه بر سلامت جسمي، احساسي و معنوي ما تاثير منفي مي‌گذارد. اگر اين آلودگي‌ها را به طور دائم تجربه كنيم،‌ فعاليت‌هاي مغزمان تحت تاثير آنها قرار مي‌‌گيرد. اين هشت آلودگي فكري،‌ مسيرهايي ميان ذهن و جسم پديد مي‌آورند كه زيانبار است. مي‌توانند رنج، بدشانسي و بيماري‌هاي جسمي و رواني را پديد آورند. براي پيدا كردن منشأ هر بيماري جسمي و رواني لازم است به اين آلودگي‌هاي فكري توجه كنيم. اگر بتوانيم نيروهاي منفي نهفته در مشكلاتمان را بشناسيم، قادر خواهيم بود آن را تغيير دهيم.

 

يكي از مهم‌ترين اين آلودگي‌ها، غبطه مي‌باشد. غبطه مي‌تواند در بسياري از ارتباطات انساني وجود داشته باشد از شادماني و نشاط بكاهد و موجب بيماري در 2 نفر ‌شود؛ هم كسي كه غبطه مي‌خورد و هم شخصي كه مورد غبطه است. وقتي احساس غبطه مي‌كنيم حس شادي و ارتباط با ديگران را از دست مي‌دهيم.

 

غبطه براي انسان سازنده و مثبت نيست، بلكه او را غمگين مي‌كند. افرادي كه درگير اين احساس مخرب هستند، بسختي نصايح ديگران را مي‌پذيرند يا از اشتباهات خود درس مي‌گيرند.

 

معاشرت با افراد منفي را كم كنيد

 

اين كه شما با چه كساني معاشرت مي‌كنيد از اهميت زيادي برخوردار است. وقتي در كنار افراد مثبت هستيد طبيعتا شادمان‌تر مي‌شويد و بر رضايت خاطرتان افزوده مي‌شود. اما زماني كه با اشخاص منفي وقت صرف مي‌كنيد، احساس گرفتگي، تنش، تشويش، ناراحتي و بيماري مي‌كنيد. زماني كه در كنار افرادي قرار مي‌گيريد كه به شما استرس مي‌دهند، آنان آدرنالين را در خون شما سرازير مي‌كنند و شما تحت تاثير آن مشوش و گرفته مي‌شويد هم چنين افزايش هورمون استرس كورتيزول، نورون‌هاي مغزي را با دشواري روبه‌رو مي‌كند.

 

طي سال‌ها، افرادي معتقد بوده‌اند زندگي با كساني كه از اسكيزوفرني، اختلال دوقطبي، افسردگي، اختلال وحشت، اختلال كمبود توجه يا اختلال شخصيت فردي رنج مي‌برند روي سلامتي جسماني و احساس آنها تاثير منفي داشته است. ما بايد خود را طوري تربيت كنيم كه افراد منفي را از زندگي‌مان دور سازيم. معمولا ما فراموش مي‌كنيم كه تحت تاثير افرادي كه با آنها كار مي‌كنيم، رابطه اجتماعي داريم و وقت‌مان را با آنها مي‌گذرانيم، هستيم. راه‌حل اين موضوع بسيار ساده است. خود را با آن دسته افرادي كه دوست داريد مانند آنها باشيد، احاطه كنيد. روان‌شناسان ثابت كرده‌اند كه حتي معاشرت عادي، با افراد خرده‌گير و عبوس براي خراب كردن همه فرصت‌هاي موفقيت‌‌هايمان كافي خواهد بود.

 

تا جايي كه تجربيات نشان مي‌دهد يكي از نشانه‌هاي اشخاص ناخشنود و ناراضي اين است كه آنها با اشخاص منفي معاشرت مي‌كنند. اشخاصي كه آنها را تحقير مي‌كنند، به قابليت‌هايشان اعتماد ندارند، اهدافشان را دست‌كم مي‌گيرند و طوري با آنها رفتار مي‌كنند كه انگار هرگز به جايي نخواهند رسيد. از طرفي معمولا كساني كه در محيط‌هاي منفي بزرگ مي‌شوند، اغلب منفي رشد مي‌كنند و به اين محيط منفي و منفي بودن عادت مي‌كنند و با آن كه عجيب به نظر مي‌رسد با اين وضع راحت‌تر هم هستند. اين چيزي است كه مغز آنها مي‌شناسد.

 

براي مثال اگر يك والد فاقد احساس امنيت خاطر براي اين كه خود به احساس بهتري برسد مرتب فرزندش را تحقير مي‌كند، اين فرزند زماني كه بزرگ مي‌شود احساس مي‌كند كه موجود ارزشمندي نيست و بايد با كساني بجوشد و زندگي كند كه به او احساس خوب بودن مي‌دهند يا كودكاني كه شاهد مشاجره دائم پدر و مادر خود هستند به اين نتيجه مي‌رسند كه اصلا رابطه زناشويي ذاتا مساله‌ساز است. خود آنها هم وقتي ازدواج مي‌كنند انتظار چنين رابطه‌اي را با فرزندان خود دارند، پس روابط گذشته روي روابط حال حاضر تاثير مي‌گذارند. اگر روابط گذشته فرد مملو از منفي‌بيني بود اين امكان وجود دارد كه در آينده هم خود را در شرايط منفي احساس كند، فراموش نكنيم ما به اطرافيان خود ياد مي‌دهيم كه چگونه برخوردي با ما داشته باشند.

 

اگر با اعمال و رفتار خود به آنها بياموزيم كه بايد به ما احترام بگذارند، آنها يا با ما محترمانه رفتار مي‌كنند يا ما آنها را از زندگي خود دور مي‌كنيم. اگر به آنها ياد بدهيم كه حرف‌ها و نظرات منفي‌شان را مي‌پذيريم يا بدرفتاري‌هاي كلامي و جسماني آنها را تحمل مي‌كنيم، ممكن است به بدرفتاري‌هاي خود با ما ادامه دهند. پس به اساس رابطه خود با ديگران فكر كنيد، اگر اشخاص منفي پيرامون‌تان نخواهند يا نتوانند كه تغيير كنند، از زماني كه با آنها مي‌گذرانيد، بكاهيد. اگر قادر نيستيد روابط خود را با افراد منفي در اطراف‌تان قطع كنيد سعي كنيد از آنها تا اندازه‌اي

دوري كنيد.

 

شما مجبور نيستيد كه با اين افراد منفي بيش از اندازه وقت صرف كنيد در عوض بهتر است با كساني وقت خود را بگذرانيد كه روحيه شما را بهتر مي‌كنند. شما نيازمند آن هستيد كه روابط جديد و مثبتي ايجاد كنيد، پس وقتي كسي به زندگي شما چيز خوبي اضافه مي‌كند، مراقب حفظ آن رابطه باشيد و در تداوم آن بكوشيد.

 

تعادل لازمه مثبت‌انديشي

 

اگر انسان، تعادل ميان اجزاي گوناگون زندگي خود را از دست دهد، دچار بيماري و اندوه مي‌شود. بدرفتاري با خود، آزار رساندن به جسم، انجام كاري كه دوست ندارند، ادامه روابط ناخوشايند و غذاي نامناسب خوردن مي‌تواند تاثير ناگواري بر سلامت شما بگذارد، اين مساله بسيار مهم است كه پيشگيري، شامل قوانيني سخت و انعطاف‌ناپذير نيست كه حتما بايد انجام شود، بلكه به معناي شناخت خود، نيازهاي جسمي و فكري و همچنين شيوه زندگي متناسب با شماست.

 

عوامل مهم در يك زندگي متعادل، تفريح كردن، خوردن غذاي مناسب، خواب كافي، ورزش منظم و روزانه، دوست داشتن و احساس دوست داشته شدن و انجام كار مورد علاقه است.

 

اگر مي‌خواهيد روحيه خود را تقويت كنيد، تحرك داشته باشيد. تمرين و ورزش سلامتي به همراه دارند تمرين‌هاي ورزشي كمك مي‌كنند تا بتوانيد با استرس و فشار رواني مقابله كنيد. ورزش همچنين توليد مواد شيميايي مغز را كه باعث سرخوشي مي‌شوند، افزايش مي‌دهد، پس يك رژيم ورزشي را در پيش بگيريد كه بتوانيد از آن لذت ببريد و قدرت ادامه دادن آن را هم داشته باشيد. همچنين سعي كنيد كه خواب خوب داشته باشيد چراكه اشكال در خوابيدن، نشانه وجود مشكلي در مثبت‌انديشي است.

 

بي‌خوابي موجب آشفتگي رواني، فشار و استرس و افسردگي مي‌شود. تا حد امكان ساعات مشخص و معيني را براي خواب و بيداري خود معين كنيد و آن را به طور منظم رعايت كنيد. مثبت بودن با وجود فشار و استرس نيز بسيار مشكل است، براي كم كردن از سطح فشار و استرس در خود بلافاصله پس از احساس فشار به انجام كار عملي بپردازيد. به هر تقاضاي غيرمنطقي كه از شما مي‌شود «نه» بگوييد. سعي كنيد مشكلات زندگي را طبقه‌بندي كنيد، براي استراحت يا انجام كارهاي غيرضروري زمان‌هاي مناسبي را در نظر بگيريد. در ضمن بررسي كنيد و ببينيد كه چه مواقعي فشارها، ناشي از احساس بي‌مصرفي يا خستگي هستند.

 

تغذيه و تاثير آن بر مثبت‌گرايي

 

اين گفته كه «عقل سالم در بدن سالم است» كاملا درست است. عواطف و احساسات شما رابطه بسيار نزديكي با آنچه مي‌خوريد دارد. شواهد زيادي وجود دارد كه مصرف غذاهاي نامطلوب، بدن را به سوي هيجان‌ها و عواطف منفي سوق مي‌دهد. اگر غذايي كه مي‌خوريد سبب شود تا سطح قند خون شما يكباره بالا برود يا آدرنالين يكباره به طور ناگهاني در شما زياد شود يا غذايي بخوريد كه به آن حساسيت داريد، احتمال دارد كه دچار بي‌ثباتي عاطفي و احساس شويد. يك رژيم غذايي را انتخاب كنيد كه از افزايش هيدرات‌هاي كربن و قندها جلوگيري كند. بدن انسان به طور طبيعي، موارد انتقال‌دهنده عصبي مشخص توليد مي‌كند كه يكي از آثار آنها اين است كه كمك مي‌كنند تا احساس خوشايندي داشته باشيد.

 

ازجمله اين مواد، ماده‌اي به نام سروتونين است كه باعث آرامش و خونسردي مي‌شود و شما را خوشبين مي‌كند. براي به دست آوردن سروتونين، غذاهايي بخوريد كه از نظر هيدرات‌هاي كربن تصفيه نشده غني باشند مانند غلات، ماكاروني، برنج و سبزي‌هاي نشاسته‌دار، همچنين مصرف غذاهايي كه سرشار از اسيدهاي آمينه باشند، مانند مرغ، ماهي، گوشت (گوسفند يا گوساله)‌، آجيل، حبوبات و بنشن و مصرف غذاهايي كه داراي انواع مختلف

ويتامين B، كلسيم، اسيد فوليك، آهن، منيزيم و چربي امگا 3 هستند.

 

به ياد داشته باشيد ايجاد تندرستي كه تاثير زيادي بر مثبت‌انديشي دارد، با غذايي كه هر روز مي‌خوريد ارتباط دارد. غذايي كه مي‌خوريد، قسمتي از وجود شما مي‌شود و به جسمتان سوخت مي‌رساند. هر چه وارد بدن شما شود جذب خواهد شد و بدن، نهايت تلاش خود را براي استفاده درست از آن به كار مي‌گيرد. البته فرقي نمي‌كند كه آن چيز خوب باشد يا بد.

 

وقتي غذا مي‌خوريد در حقيقت تمامي انرژي موجود در زنجيره توليد و فرآوري غذا را جذب مي‌كنيد. غذايي كه بيش از حد فرآوري شده باشد شايد براي سلامت شما مضر باشد، هر چه زنجيره توليد غذا ساده‌تر و غذا سالم‌تر باشد، فايده بيشتري براي بدنتان دارد.

 

واژه‌ها و عبارات مثبت را انتخاب كنيد و به كار ببريد

 

زبان نه‌تنها نشانه رفتار است، بلكه بر آن تاثير هم مي‌گذارد. بنابراين براي مثبت زندگي كردن، واژه‌ها و كلمات مثبتي را انتخاب كنيد و به كار ببريد. عبارات و جملات مثبت، جملاتي هستند كه براي ارتقاي مثبت‌نگري نسبت به خود و تشويق و افزايش روحيه طراحي مي‌شود.

 

لازم است اين جمله‌ها پي‌درپي تكرار شود تا به اين وسيله در چارچوب ذهني شخص جاي گيرد. جملاتي مانند «من مي‌توانم» يا «ديگران مرا دوست دارند» موجب مي‌شوند تا باورهاي مثبت بر بخش نيمه‌هشيار ذهن شما حك شوند و نقش ببندند.

 

اين كار مي‌تواند به شما كمك كند تا به هدف خود برسيد. ساختن عبارت‌هاي مثبت، كار دشواري نيست، فقط سعي كنيد از جملات منفي پرهيز كنيد و از فعل زمان حال استفاده كنيد تا بخش ناهشيار ذهنتان بفهمد كه شما همين الان قصد انجام آن كار را داريد و مي‌خواهيد دست به كار شويد. پس از ساختن جمله تاييدي، آن را با انرژي در فواصل زماني منظم تكرار كنيد تا اثر خودش را بگذارد.

 

چند توصيه

 

براي تقويت نگاه مثبت‌ به ديگران، انجام دادن اين موارد توصيه مي‌شود:

 

هر كس را همان گونه كه هست بپذيريد چراكه اين تصور كه همه انسان‌ها، همان گونه كه ما مي‌خواهيم بايد خوب باشند و هيچ عيب و ايرادي نداشته باشند، تصويري غيرواقعي است.

 

با مثبت‌نگري و اعتماد به ديگران، در آنها انگيزش كافي ايجاد كنيد و آنان را تحت تاثير قرار دهيد.

 

هيچ گاه از هيچ گفته‌اي، فورا نتيجه‌گيري نكنيد، بلكه اول همه شنيده‌هاي خود را خوب بررسي كنيد چراكه هميشه نمي‌توان ظاهر امر را پايه قضاوت قرار داد.

 

وقتي مي‌خواهيد اظهارنظر منفي كنيد، آن را به نحوي ارائه دهيد كه به تغيير رفتار فرد منجر شود.

 

در ارتباط با ديگران هيچ گاه بي‌طرف نباشيد، يعني نسبت به اطرافيان خود بي‌توجهي نكنيد، سعي كنيد آنچه انجام مي‌دهند را به طريق مثبت مورد توجه قرار دهيد

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:10 ::  نويسنده : عبدولله



تاثیرات ذکر کلمه الله

  • PDF
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

پزشکی .نت : یک پژوهشگر هلندی غیرمسلمان چندی پیش تحقیقی در دانشگاه آمستردام انجام داده و به این نتیجه رسیده بود که ذکر کلمه جلاله «الله» و تکرار آن و نیز صدای این لفظ، موجب آرامش روحی می‌شود و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می‌کند.

 

 

این پژوهشگر غیرمسلمان هلند طی گفتگویی در این باره گفت: پس از انجام تحقیقاتی سه ساله که بر روی تعداد زیادی مسلمان که قرآن می‌خوانند و یا کلمه "الله" را می شنوند، به این نتیجه رسیدم که ذکر کلمه جلاله «الله» و تکرار آن و حتی شنیدن آن، موجب آرامش روحی می‌شود و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می‌کند و نیز به تنفس انسان نظم و ترتیب می‌دهد.

 

وی در ادامه افزود: بسیاری از این مسلمان که روی آنان تحقیق می‌کردم از بیماری‌های مختلف روحی و روانی رنج می‌بردند. من حتی در تحقیقاتم از افراد غیرمسلمان نیز استفاده کرده و آنان را مجبور به خواندن قرآن و گفتن ذکر «الله» کردم و نتیجه باز هم همان بود. خودم نیز از این نتیجه به شدت غافلگیر شدم، زیرا تأثیر آن بر روی افراد افسرده، ناامید و نگران، تأثیری چشمگیر و عجیب بود.

 

این پژوهشگر هلندی همچنین گفت: از نظر پزشکی برایم ثابت شد که حرف الف که کلمه «الله» با آن شروع می‌شود، از بخش بالایی سینه انسان خارج شده و باعث تنظیم تنفس می‌شود، به ویژه اگر تکرار شود و این تنظیم تنفس به انسان آرامش روحی می‌دهد. حرف لام که حرف دوم «الله» است نیز باعث برخورد سطح زبان با سطح فوقانی دهان می‌شود. تکرار شدن این حرکت که در کلمه «الله» تشدید دارد نیز در تنظیم و ترتیب تنفس تأثیرگذار است. اما حرف هاء حرکتی به ریه می‌دهد و بر دستگاه تنفسی و در نتیجه قلب تأثیر بسیار خوبی دارد و موجب تنظیم ضربان قلب می‌شود.

 

به راستی که قرآن کریم در آیه‌ای کریمه می‌فرماید: «الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب».

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:10 ::  نويسنده : عبدولله

امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

فارس: یک متخصص تغذیه گفت: آب در روح و روان انسان تأثیرگذار است و افرادی که آب کمتری مصرف می‌کنند، عصبی‌تر هستند و استرس آنها نیز بیشتر است.

 

 

سید مرتضی صفوی اظهار داشت:‌ 45 تا 50 درصد از ترکیبات بدن را آب تشکیل می‌دهد همچنین سوخت و ساز و فعل و انفعالات بدن به وسیله آب انجام می‌گیرد.

 

 

وی گفت: دفع سموم از بدن بسیار اهمیت دارد و مصرف 8 تا 12 لیوان آب در روز، سموم را از بدن خارج می‌کند همچنین کم آبی خطر مرگ را برای افراد به دنبال دارد.

 

این متخصص تغذیه افزود: ‌اگر آب به اندازه کافی مصرف نشود، تنظیم واکنش‌های بدن بهم می‌خورد و سوخت و ساز و سم‌زدایی به خوبی انجام نمی‌گیرد.

 

صفوی بیان داشت: مصرف روزانه میوه و سبزی و مایعاتی مانند آب، دوغ و آب‌میوه می‌تواند آب بدن را تأمین کند. همچنین 90 درصد از مواد تشکیل دهنده برخی از سبزی‌ها مانند کاهو، آب است که مصرف آن همزمان با غذا می‌تواند آب بدن را تأمین کند.

 

وی ادامه داد: میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه و خربزه نیز در تأمین آب بدن بسیار اهمیت دارد؛ هر سهم میوه به اندازه یک پرتقال درشت است و هر سهم سبزی به اندازه یک لیوان سبزی‌های خردشده است.

 

این متخصص تغذیه اظهار داشت:‌ آب در روح و روان انسان تأثیرگذار است و افرادی که آب کمتری مصرف می‌کنند، عصبی‌تر هستند و استرس آنها نیز بیشتر است اما افرادی که به میزان کافی آب مصرف می‌کنند، در مواقع اضطرار می‌توانند بهتر عمل کنند و استرس آنها کاهش پیدا می‌کند.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:8 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 7
بدخوب 

سلامت: آيا آنقدر خسته هستيد که حال و حوصله انجام دادن هيچ کاري، حتي رابطه زناشويي را هم نداشته باشيد؟ نگران نباشيد...

 

 

 

 

حتما پاي يک مساله تغذيه‌اي در ميان است. تعجب نکنيد چون دکتر مارتا موريس، پژوهشگر دانشگاه تافت مي‌گويد که غذاهاي مختلف هم مي‌توانند روي احساسات جنسي ما تاثير بگذارند.

 

 

 

1.تغذيه

 

اگر سطح فولات خون شما پايين باشد به طور حتم انرژي و تمايل شما هم به برقراري رابطه زناشويي کمتر خواهد بود. تحقيقات جهاني نشان مي‌دهند که خانم‌ها به طور معمول به اندازه کافي ويتامين‌هاي گروه B را دريافت نمي‌کنند و اين مساله مي‌تواند در کاهش ميل جنسي آنها موثر باشد. به علاوه، کمبود آهن هم مي‌تواند باعث بدخلق شدن خانم‌ها و پايين آمدن ميل جنسي‌شان بشود. بنابراين شما مي‌توانيد با مصرف به اندازه غذاهاي حاوي آهن و فولات مانند اسفناج، عدس، انواع گوشت‌ها و حبوبات، هميشه ميل جنسي خود را زنده نگه داريد. با اين حساب، مي‌بينيد که گاهي اوقات يک مساله ساده و پيش پا افتاده مي‌تواند در کاهش يا افزايش ميل جنسي شما بسيار موثر باشد و زندگي زناشويي‌تان را به شدت تحت تاثير خود قرار بدهد. اگر مي‌خواهيد عوامل تاثيرگذار ديگر در رابطه با زندگي زناشويي‌تان را هم بشناسيد. به شما پيشنهاد مي‌کنيم که نگاهي به اين مقاله و 7 توصيه‌اش بيندازيد.

 

 

2.ماساژ

 

بيشتر افراد شاغل پس از برگشتن از محل کار خود، آن قدر از کار و ترافيک راه و استرس ناشي از آنها خسته هستند که ترجيح مي‌دهند به جاي داشتن يک رابطه زناشويي لذت‌بخش، بدون خوردن شام بخوابند تا اين‌طوري از دست خستگي روزانه‌شان خلاص شوند. اما نظر روان‌شناسان و متخصصان سلامت جنسي چيز ديگري است. آنها معتقدند که خانم يا آقا مي‌توانند با ماساژ دادن شانه و گردن همسر خود، هم خستگي کار و استرس روزانه را از او دور کنند و هم با تماس پوستي که از اين طريق ايجاد مي‌کنند، او را براي برقراري يک رابطه زناشويي خوب، آماده سازند. راستي! يادتان باشد که تنها 10 دقيقه ماساژ دادن براي آمادگي پيش از رابطه زناشويي، کافي است.

 

 

3.ورزش

 

تحقيقات نشان داده‌اند که هرچقدر خانم‌ها اندام متناسب‌تري داشته باشند، تمايلشان به داشتن رابطه زناشويي و رضايت پس از برقراري رابطه‌شان هم بيشتر مي‌شود. دکتر جوديس گربر، استاد روانشناسي دانشکده پزشکي ورمونت تحقيقي را در اين زمينه انجام داده و مي‌گويد: «بيشتر خانم‌هاي 45 تا 55 ساله‌اي که از رابطه زناشويي خود رضايت دارند، اندامشان متناسب است و از چاقي يا لاغري مفرط رنج نمي‌برند». شايد بعضي‌ها فکر کنند که ورزش کردن قبل از ساعت خواب مي‌تواند باعث به هم خوردن نظم و زمان خواب آنها شود. در صورتي‌که نظر دکتر ژانت هايد، روان‌شناس چيز ديگري است. او مي‌گويد: «35 تا 40 دقيقه ورزش کردن با شدت متوسط، درست قبل از خوابيدن، جريان خون را در بدن شما منظم‌تر و کارکرد سيستم عصبي‌تان را هم بهتر مي‌کند. با منظم شدن جريان خون و بهتر شدن کارکرد سيستم عصبي هم،‌ تمايل شما به داشتن يک رابطه زناشويي لذت‌بخش پيش از خوابيدن دوچندان مي‌شود».

 

 

4.برانگيختگي

 

خيلي‌ها فکر مي‌کنند که بايد براي شروع رابطه زناشويي و رسيدن به اوج لذت، حتما 2 تا 3 ساعت معاشقه پيش از رابطه داشته باشند و به همين خاطر هر وقت که زمان زيادي ندارند، به‌‌رغم تمايل‌شان از خير برقراري رابطه با همسر خود مي‌گذرند. اما پژوهشگران دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويند که تنها 7 تا 13 دقيقه معاشقه پيش از رابطه زناشويي براي برانگيختن تمايل جنسي خود فرد و همسرش کافي است و شما نبايد با فکر طولاني و خسته‌کننده بودن رابطه، به طور کلي آن را کنار بگذاريد!

 

 

5.عصبانيت

 

هرگز با عصبانيت يا ناراحتي به رختخواب نرويد! عصبانيت يا ناراحتي مي‌تواند باعث به هم خوردن خلق‌وخوي همسر شما هم بشود و به اين ترتيب ممکن است شما نتوانيد رابطه زناشويي خوبي را برقرار کنيد يا حداقل اينکه هيچ‌ کدامتان از رابطه‌اي که داريد، لذت نبريد. بنابراين بهتر است که قبل از خوابيدن در مورد موضوعي که باعث عصبانيت يا ناراحتي شما شده با همسرتان صحبت کنيد تا زندگي زناشويي‌تان تحت تاثير آن قرار نگيرد.

 

 

6.شناخت

 

يکي از مهم‌ترين مسائلي که ممکن است باعث کاهش تمايل جنسي شما يا همسرتان بشود،‌ نداشتن شناخت کافي در مورد تمايلات جنسي طرف مقابل است. بنابراين بد نيست که شما هر چند وقت يک‌بار در مورد تمايلات جنسي خود با همسرتان صحبت کنيد و اگر مشکلي در رابطه زناشويي‌تان وجود دارد، حتما همسرتان را از آن مطلع کنيد تا اين مشکلات کوچک، روز به روز بزرگ‌تر نشوند و شما را نسبت به هم سرد و دلزده نکنند.

 

 

7.بوهاي مختلف

 

شايد برايتان جالب باشد اگر بشنويد که رايحه‌هاي مختلف هم مي‌توانند در کاهش يا افزايش ميل جنسي شما يا همسرتان تاثيرگذار باشند! مثلا تحقيقات جديد نشان داده‌اند که بوي خيار، شيرين‌بيان و پودر بچه مي‌تواند تا 13 درصد و بوي اسطوخدوس و پاي کدو حلوايي تا 11 درصد سطح خون واژينال را در خانم‌ها بالا ببرد و باعث افزايش تمايل جنسي آنها بشود. بنابراين شما مي‌توانيد مقداري پاي کدو حلوايي را به‌عنوان دسر بعد از شام ميل کنيد يا مقداري خيار حلقه‌‌شده را کنار تخت‌تان قرار بدهيد.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:8 ::  نويسنده : عبدولله

امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

خبرآنلاین: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد این عقیده قدیمی که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست کاملا درست است.

 

 

 

محققان معتقدند خندیدن بهتر از هر درمانی می‌تواند بیماران را در مسیر بهبودی قرار دهد. در هنگام خندیدن خون در تمام بدن به جریان درمی‌آید.

دانشمندان با انجام 5 سال مطالعه مداوم متوجه شدند خندیدن می‌تواند باعث تحریک دیافراگم بدن شود که نقش بسیار مهمی در جریان خون در رگ‌های بدن دارد. تمام این بیماران دچار جراحت‌هایی روی بدن خود بودند و این تحقیقات نشان داد سرعت بهبود جراحت در افرادی که به طور مرتب می‌خندند و روحیه شادتری دارند سریع‌تر است.

در مقابل استفاده از روش‌های پرهزینه مانند درمان‌های فراصوت تاثیر بسیار کمی در بهبودی بیماران دارد و حتی در بعضی موارد کاملا بی‌فایده است.

این مطالعات هم‌چنین نشان داد آسایشگاه‌های سنتی نقش موثرتری در معالجه بیماران دارند، چرا که ارتباطات انسانی در این مراکز سبب می‌شود انسان‌ها روحیه بهتری داشته و موقعیت‌های بیش‌تری برای خندیدن داشته باشند.

پیام کلی این تحقیقات که در نشریه پزشکی بریتانیا به چاپ رسید این بود که در بسیاری مواقع که فناوری‌های نوین نمی‌توانند به درمان بیماران کمک کند خندیدن بهترین روش برای درمان بیماران و افزایش سرعت بهبودی زخم در آن‌هاست.

پروفسور آندریا نلسون در این باره گفت: دلیل اصلی این موضوع این است که با خندیدن دیافراگم به حرکت واداشته می‌شود و برای لحظه‌ای کوتاه خون را در سراسر بدن به جریان درمی‌آورد.

مطالعات قبلی هم نشان داده بود خنیدیدن می‌توان سرعت درمان بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. این مطالعات در دانشگاه لوما لیندا روی زنان و مردانی انجام شده بود که داروهایی برای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا مصرف می‌کردند.

این در حالی است که برخی از بیماران هر ماه صدها دلار صرف درمان‌هایی می‌کنند که هیچ تاثیری در بهبودی آن‌ها ندارد.

افرادی که در این تحقیقات شرکت داشتند هر روز به مدت 30 دقیقه فیلم‌های کمدی تماشا می‌کردند و محققان متوجه شدند بعد از این کار سطح هورمون استرس به پائین‌ترین حد ممکن می‌رسد.

این مطلب را در سایت خود درج کنید

 

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:7 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

خبرآنلاین: هر چه قدر یک فرد به خدا و دین اعتقاد بیش‌تری داشته باشد به همان اندازه از زندگی رضایت بیش‌تری دارد، موفق‌تر است و در ارتباط با دیگران صداقت بیش‌تری دارد.

 

 

ابوالفضل کریمی: در یک مطالعه که در نشریه روانشناسی آمریکا به چاپ رسیده است کایون لیم و همکارانش از دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای را روی 3 هزار و 100 آمریکایی انجام دادند و از آن‌ها سوالاتی در مورد فعالیت مذهبی و اعتقاد آن‌ها پرسیدند. همین تحقیقات یک سال بعد هم دقیقا به همین شکل انجام شد تا تاثیر باورهای دینی در زندگی این افراد بررسی شود.

 

در این مطالعات مشخص شد در بین پیروان تمام ادیان، افرادی که به طور مرتب در مراسم مذهبی خاص دین خود شرکت می‌کنند 28 درصد از زندگی خود رضایت بیش‌تری دارند. حتی افرادی که گاهی اوقات در مراسم و آئین‌های مذهبی شرکت می‌کردند نیز 23 درصد رضایت بیش‌تری نسبت به افراد دیگر داشتند.

محققان متوجه شدند یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش میزان رضایت از زندگی افراد مذهبی، افزایش تعداد دوستانی است که آن‌ها به واسطه شرکت در فعالیت‌های دینی پیدا می‌کنند. افرادی که با بیش از 10 نفر ارتباط دوستی دارند به میزان دو برابر بیش‌تر نسبت به افرادی که دوستان نزدیک ندارند از زندگی خود رضایت دارند.

لیم در این باره گفت: زمانی که تعدادی از دوستان نزدیک طبق یک نظم مشخص و در حین انجام فعالیت‌های پرمعنی مانند عبادت یکدیگر را ملاقات می‌کنند احساس شادی و رضایت از زندگی آن‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

اعتقاد به خدا انسان را امیدوارتر، صادق‌تر و بخشنده‌تر می‌کند

اعتقاد به خدا تاثیر بسیار زیادی روی روحیه مردم دارد. بعد از چند دهه تحقیقات دانشمندان متوجه شدند دین و مذهب انسان‌ها را امیدوارتر، صادق‌تر و سخاوتمندتر می‌کند.

دکتر آرا نورنزایان روانشناس دانشگاه بریتیش کلیبیا در این باره گفت: همیشه در مورد تاثیر مثبت اعتقاد به خدا روی رفتار انسان‌ها صحبت می‌شود، اما این بار ما به دنبال آن بودیم تا از دیدگاه علمی این موضوع را ثابت کنیم.

مطالعات انجام شده بین ارتباط بین مذهب و رفتارهای اجتماعی نشان می‌دهد افراد مذهبی که دارای افکار معنوی هستند با احتمال کم‌تری دست به تقلب می‌زنند و احساس اطمینان بین غریبه‌ها را در یک جمع افزایش می‌دهند. افرادی که مرتب نماز می‌خوانند و در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند بیش‌تر از دیگران در فعالیت‌های خیریه مشارکت می‌کنند و به طور داوطلبانه برای کمک به دیگران داوطلب می‌شوند.

مذهبی‌ها موفق‌ترند

افراد مذهبی در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به بی‌خداها موفق‌ترند، چرا که افراد معتقد بیش‌تر برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود تلاش می‌کنند و در این راه مداومت دارند.

این افراد با احتمال کم‌تری نسبت به دیگران سراغ سوء مصرف مواد مخدر می‌روند، معمولا در دوران تحصیل موفقیت‌های بیش‌تری کسب می‌کنند، رفتارهای سالم‌تری از خود بروز می‌دهند، کم‌تر دچار افسردگی می‌شوند و عمر طولانی‌تری هم دارند.

مایکل مک‌کالوق استاد دانشگاه میامی نتیجه هشت دهه تحقیقات مختلف در مورد دین، مذهب و اعتقاد به خدا را که روی گروه‌های مختلفی از مردم در سراسر جهان انجام شده بود مورد بررسی قرار دادند. با تحقیق کردن در دسته بسیار متنوعی از فاکتورها مانند زمینه‌های اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی، عصب‌شناسی، محققان متوجه شدند رفتارهای مذهبی پیروان ادیان را ترغیب به کنترل بیش‌تر خود می‌کند.

دانشمندان معتقدند این که یک فرد بتواند خود را کنترل کند و برای زندگی خود قانون‌های خاصی را وضع کند نقش بسیار زیادی در موفقیت او دارد، اما متاسفانه نسبت به این معیارها توجه زیادی صورت نمی‌گیرد. محققان متوجه شدند دعا خواندن و ارتباط با خداوند روی قسمت‌هایی از مغز انسان‌ها اثر می‌گذارد که ارتباط زیادی با کنترل شخصی دارد. این موضوع که افراد مذهبی‌تر توانایی بیش‌تری در کنترل خودشان دارد می‌تواند توضیح دهنده این موضوع باشد که چرا معتقدان به یک دین کم‌تر از دیگران به سراغ مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی می‌روند و کم‌تر از دیگران به دلیل مشکلات اجتماعی و اخلاقی و ارتکاب به جرم به زندان می‌افتند.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:6 ::  نويسنده : عبدولله



۱۰ پله تا آرامش

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

زن روز: آیا آرزو دارید که آرام و خونسرد و خوددار باشید و فرصت کافی برای آنچه دلخواه شماست در اختیار داشته باشید؟ اگرچه رسیدن به این هدف مشکل به نظر می رسد، اما با کمی تلاش و تجدیدنظر در افکار و اعمال می توان به آن نزدیک شد.

 

 

 

 

● بهتر است راهکارهای پیشنهادی ما را رعایت کنید:

 

فراموش نکنیددر دنیای شلوغ و پر استرس امروز به دست آوردن تکه ای آرمش می تواند غنیمت بزرگی باشد آیا ذاتا همیشه مسوول امور و عهده دار نظم و ترتیب هستید؟

 

▪ افراد پرکار و فعال اغلب احساس می کنند همه کارها باید تحت کنترل آنها باشد، خصوصا مواقعی که هدف خاصی مدنظرشان است.

بنابراین سعی کنید برای یک بار هم این عادت کنترل کردن را رها کنید و بگذارید زندگی مسیر خود را بپیماید.

به عنوان مثال بگذارید دیگران برنامه سفر دستجمعی یا پیک نیک را سازماندهی کنند و نتیجه حاصله را بدون هیچ اظهارنظری بپذیرید و ببینید چه احساسی به شما دست می دهد. این کار ممکن است برای شما پردغدغه و برای دیگران شگفت انگیز باشد، ولی آرامشی که برایتان به ارمغان می آورد، ارزش دارد.

 

▪ مسوولیت های متعدد را نپذیرید

 

ـ ممکن است از این که همواره کارهای بسیاری را با هم انجام می دهید به خود ببالید، ولی قطعا در عین کار احساس عدم تمرکز، نگرانی و خستگی می کنید.

ـ خانمها اکثرا از این که قادرند چندین کار را همزمان انجام دهند به خود می بالند ولیکن در نهایت از این عمل آسیب می بینند.

بنابراین در عهده داری کارها هوشیار باشید؛ یعنی کارها را یک به یک و به نوبت انجام دهید. قدر لحظه های عمر خود را بدانید و از انجام کاری که عهده دار هستید، لذت ببرید تا پس از این که کار را به نحو احسن انجام دادید، احساس موفقیت کنید.

 

▪ به موفقیت های خود بها دهید

 

همیشه توجه داشته باشید که موفقیت ، پیروزی های بعدی را به دنبال می آورد و احساس خود کم بینی را از انسان دور می کند. کافی است تنها به یک چیز که موجب بالندگی شماست و یا یک زمینه که در آن موفق بوده اید فکر کنید. ارزشمند بودن خود را مورد تایید قرار دهید.

این بار که در مسیر کم ارزش پنداشتن خود قرار می گیرد، سعی کنید موفقیت هایتان را مرور و تامل کنید. با این عمل همه امور را در دورنمایی مثبت قرار می دهید و احساس آرامش خواهید کرد.

 

▪ به نیازهایتان اهمیت دهید

 

همیشه به فکر راضی و خوشحال کردن دیگران بودن کافی نیست ، کمی هم به فکر نیازهای معقول و مقبول خود باشید. این دلیل بر خودخواهی نیست.

 

▪ به نقطه نظرات دیگران گوش دهید

 

ولی اگر لازم می دانید برای این که فرصت کافی برای پاسخ داشته باشید به آنها بگویید برای فکر کردن و تصمیم گرفتن درباره آن موضوع نیاز به زمان دارید. در عین حالی که انعطاف پذیر هستید نسبت به احساسات و عواطف خود نیز واقع گرا و بی رودربایستی باشید.

این را بدانید که این گونه برخورد با مسائل حتما با موفقیت توام خواهد بود. اگر رک بودن شما را به وحشت می اندازد ابتدا از مسائل کوچک شروع کنید و بعد به مسائل بزرگتر بپردازید تا بدین وسیله گستره آرامش خود را افزایش دهید.

 

▪ از کار خود لذت ببرید

 

اگر همواره در حال مسامحه و طفره رفتن از انجام کاری هستید و یا احساس می کنید برای انجام کاری تحت فشار هستید، علامت این است که از کاری که انجام می دهید لذت نمی برید. واقعیت امر این است که شما به هر حال ناچارید این کار را انجام دهید، پس روی جنبه های لذت بخش آن تمرکز کنید؛ مثلا حس خوبی که به نظم درآوردن امور می دهد و یا مورد تقدیر و ستایش قرار گرفتن از بابت رسیدن به نتایج مطلوب تکیه کنید.

این دیدگاه مثبت می تواند تنش های درون شما را بزداید و به شما فرصت دهد که دریابید چه تغییرات درازمدتی را می توانید ایجاد کنید.

انعطاف پذیر باشید لزوم یک برنامه روزمره برای تنظیم نیازهای زندگی بسیار خوب و معقول است ولی نباید اصرار و اجبار در رعایت آن موجب تنش و اضطراب شما شود.

سختگیری و جدی بودن زیاد سبب می شود فرصتها را از دست بدهید و تاکید برای اجرای آن برنامه انرژی خود را بیهوده تلف کنید در مواقعی که لازم می دانید روش و تاکتیک خود را تغییر دهید تا در کارهایتان موفق تر و در رسیدن به اهدافتان خلاق تر شوید.

انعطاف پذیری به شما آرامش بیشتری می دهد چون به شما فرصت می دهد حین انجام کار روش خود را انتخاب کنید.

 

▪ بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید

 

تداخل و ادغام زندگی کاری و اداری با زندگی خصوصی باعث اختلالات فیزیکی و عاطفی است برنامه و زمانی را برای توقف کار انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. در خانه به کار فکر نکنید و توجه خود را به زندگی خانوادگی معطوف دارید.

مواردی پیش می آید که این کار برایتان مقدور نیست ، ولی سعی کنید بیشتر موارد این مساله را رعایت کنید.

 

▪ عکس العمل هایتان را عوض کنید

 

ممکن است همواره در تغییر شرایط تنش آفرین موفق نباشید، لیکن باتغییر دادن دیدگاه خود نسبت به آن می توانید احساسات خود را عوض کنید.

اگر کسی دیر به سر وعده می آید شانه هایتان را به علامت بی تفاوتی بالا نیندازید و از وقت آزادی که به دست آورده اید لذت ببرید. اگر کسی بی ادب و پرخاشگر است این گونه تلقی کنید که او مبتلا به فشار خون بالا می شود و نه شما.

 

▪ ذهن و روح خود را شاد کنید

 

ذهن و روان خود را با دیدن و شنیدن کارهای هنری ، زیبا و آراسته کنید. از نمایشگاه های هنری دیدن کنید و به موسیقی گوش فرا دهید و بر زیبایی های یک گل تمرکز کنید.

کاغذ و قلمی را بردارید و منظره زیبایی را نقاشی کنید و یا در پارک قدم بزنید و یا در یک کلاس هنری ثبت نام کنید.

 

▪ برای آینده برنامه ریزی کنید

 

حتما برای خود برنامه های تفریحی تدارک ببینید؛ چرا که چشم انتظار بودن برنامه های تفریحی نیز آرام بخش بسیار خوبی است.

فهرستی از برنامه های لذت بخش تهیه کرده و برای انجام آن برنامه ریزی کنید؛ مثلا برنامه ای برای تهیه بلیت تئاتر و یا قرار ملاقات با یک دوست و یا خرید کتاب مورد علاقه تان تهیه کنید. با این کارها بلافاصله احساس دلپذیری خواهید کرد.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:4 ::  نويسنده : عبدولله



تفریح با فرزندان مهمتر از خرید اسباب بازی است

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

خبرگزاری مهر: کارشناس اداره روان وزارت بهداشت اظهار داشت: فرزندان وقت گذراندن با والدین را از اسباب ‌بازیها و سایر فعالیتها بیشتر دوست دارند.

 

 

 

معصومه افسری افزود: برخی از فعالیتها مانند غذا خوردن تمام اعضای خانواده با یکدیگر و صحبت کردن، باعث گردهمایی و نزدیکی اعضای خانواده می‌شود و اگر یکی از اعضای خانواده غذای خود را جداگانه بخورد همبستگی لازم در خانواده از بین می‌رود.

 

 

وی افزود: وقت گذراندن با فرزندان و صرف اوقات خوش با آنها می‌تواند به صورت یک فعالیت جمعی با حضور تمام اعضای خانواده و با خانواده‌ های دیگر باشد همچنین این فعالیتها می‌تواند به صورت اختصاصی بین مادر یا پدر و فرزند صورت گیرد.

 

کارشناس اداره روان تصریح کرد: ایجاد لحظه‌های شاد و لذت‌بخش در فضای خانواده کار دشواری نیست و فقط کافی است والدین بدانند که چگونه موقعیتهای عادی و روزمره را به لحظاتی شاد و مفرح برای فرزندانشان تبدیل کنند.

 

وی ادامه داد: برخی از والدین تصور می‌کنند همین که برای فرزندان اسباب ‌بازیهای مختلف تهیه کنند یا برای آنها کارهای مختلف انجام دهند، کافی است و بچه‌ها با این وسایل و فعالیتها سرگرم می‌شوند و دیگر نیازی به وقت گذراندن با فرزندان نیست.

 

به گفته وی، فرزندان وقت گذراندن با والدین را از اسباب ‌بازیها و سایر فعالیتها بیشتر دوست دارند. دوست شدن با فرزند و بهبود بخشیدن رابطه با او، درک کردن فرزند و شناخت دقیقتر وی و کمک به رشد و ارتقاء کودک از اهداف وقت گذراندن با فرزندان است.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

ايسنا: عضو هيات مديره انجمن روانشناسي ايران با بيان اين ‌كه مسئله حائز اهميت براي افراد كمال گرا، نگراني بيش از حد در خصوص ارزيابي‌ها و قضاوت‌هاي منفي ديگران است، عنوان كرد: كمال‌گرايي منفي، ريسك ابتلا به بيماري‌هاي روانشناختي را بالا مي‌برد.

 

 

دكتر حميد پورشريفي در تعريف «كمال‌گرايي» عنوان كرد: كمال گرايي به معناي بي‌نقص‌گرايي است. مطابق اين تعريف، مساله اين نيست كه فرد مي‌خواهد به كمال برسد، بلكه مي‌خواهد بي‌نقص باشد و اين امر، زمينه را براي آسيب‌ پذير شدن وي فراهم مي‌كند.

 

وي ادامه داد: زماني كه فرد خواهان بي‌نقصي است، هرگونه كاستي و ضعف در انجام امور را منفي اداراك مي‌كند و اين امر باعث آشفته شدن و در هم ريختن شرايط رواني وي مي‌شود.

 

پورشريفي با بيان اين كه اين نوع از كمال‌گرايي در تقسيم‌بندي‌هاي مرسوم، تحت عنوان «كمال‌گرايي منفي» شناخته مي‌شود، اظهار كرد: در بسياري از افراد، آنچه اتفاق مي‌افتد، كمال‌گرايي منفي يا همان چيزي است كه مقدمات بسياري از مشكلات روانشناختي را فراهم مي‌كند. بد خلقي، افسردگي، اضطراب، پرورش افكار خودكشي و در مواردي خودكشي و غيره از جمله اين مشكلات هستند.

 

وي اضافه كرد: افراد كمال‌طلب از نوع منفي، با سيستم «همه يا هيچ» تفكر مي‌كنند، به اين معنا كه يا بايد كاري به طور كامل انجام شود و يا اگر حتي درجه‌اي از ضعف را دارا باشد، ارزشي ندارد و «هيچ» تلقي مي شود. فردي كه كمال‌گرايي منفي دارد به اين خاطر كه مي‌خواهد كارش را به نحو احسن انجام دهد، ممكن است براي تكليفي كه مي توان آن را در يك ساعت انجام داد، سه تا چهار ساعت زمان صرف كند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشكي تبريز، در ادامه اظهار كرد: اگر ايده‌آل‌ها و معيارهاي وي به خوبي در انجام اين كار لحاظ نشده باشد، آن را نيمه كاره رها مي‌كند. در صورتي كه شايد اگر فرد، همين تكليف را با شكل ناقص ارائه دهد، ارزيابي‌هاي منفي ديگران را به دنبال نداشته باشد.

 

پورشريفي با بيان اين‌كه مسئله حائز اهميت براي اين افراد، نگراني بيش از حد در خصوص ارزيابي‌ها و قضاوت‌هاي منفي ديگران است، عنوان كرد: كمال‌گرايي منفي، ريسك ابتلا به بيماري‌هاي روانشناختي را بالا مي‌برد.

 

عضو هيات مديره انجمن روانشناسي ايران، درباره ارتباط كمال‌گرايي با افسردگي توضيح داد: افسردگي داراي انواع متفاوتي است. افسردگي گاه مي‌تواند مبناي زيستي داشته باشد و مصرف برخي داروها و يا تغييرات هورموني موجب بروز آن شده باشد، اما افسردگي با مبناي روانشناختي، در بسياري موارد ارتباط تنگاتنگي با كمال‌گرايي پيدا مي‌كند.

 

كمال‌گرايي منفي، موجب تضعيف سيستم ايمني فرد مي شود

 

پورشريفي اظهار كرد: البته «همه يا هيچ»، يكي از خطاهاي شناختي است كه افراد افسرده به آن دچارند. به هر روي كمال‌گرايي با افسردگي در ارتباط مستقيم است. البته كمال‌گرايي ممكن است با مشكلات جسماني نظير بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيز مرتبط باشد، چرا كه كمال‌گرايي منفي شخص را به شدت تحت فشار و استرس قرار مي‌دهد و همين مساله مي‌تواند سيستم ايمني فرد را تضعيف كند.

 

كمال‌گرايي، ريشه در فرزندپروري دارد

 

عضو هيات مديره انجمن روانشناسي ايران در پاسخ به اين پرسش كه كمال‌گرايي بيشتر در كدام گروه‌ها و طبقات اجتماعي و چه مشاغلي مشاهده مي‌شود، گفت: كمال‌گرايي، به شيوه فرزندپروري باز مي گردد. يك كمال‌گرا، فردي است كه پدر، مادر، خانواده‌ و معلم‌هايش در كودكي و نوجواني ملاك‌ها و استانداردهاي بالايي را براي وي در نظر گرفته‌اند و كودك را زماني مي‌پذيرفته‌ و تاييد مي‌كرده‌اند كه اين ملاك‌ها را احراز كرده باشد.

 

افراد كمال‌گرا، مشاغل خاصي را انتخاب مي‌كنند

 

وي درباره ارتباط نوع شغل فرد با كمال طلبي منفي نيز عنوان كرد: شغل نيست كه كمال‌گرايي را ايجاد مي‌كند، بلكه افراد كمال‌گرا، شغل‌هاي خاصي را انتخاب مي‌كنند و به اين علت كه مي‌خواهند در امور خود موفق شوند، ممكن است مشاغلي را انتخاب كنند كه از منزلت و استانداردهاي بالايي برخوردار است.

 

كمال‌گرايي مثبت در شغل‌هاي ايده‌آل بيشتر مشاهده مي‌شود

 

پورشريفي افزود: البته بر اين اساس ممكن است بسياري از افراد نظير اعضاي هيات علمي دانشگاهها درجه‌اي از كمال‌گرايي را دارا باشند، اما در خصوص اين افراد، منظور كمال‌گرايي منفي نيست.

 

كمال‌گرايي مثبت در شغل‌هاي ايده‌آل بيشتر مشاهده مي‌شود، بويژه در مديراني كه مي‌خواهند به جايگاه بالاتري دست يابند.

 

كمال‌گرايي مثبت، احساسات مثبتي را در فرد شكل مي‌دهد

 

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا كمال‌طلبي با اعتماد به نفس در تقابل است، اظهار كرد: كمال‌گرايي منفي، گاهي اعتماد به نفس را با مشكل مواجه مي‌كند. البته كمال‌گرايي مثبت ثمرات خوبي در پي دارد و فرد بر اساس تجارب خوبي كه به دست آورده است، احساسات مثبتي را در خود شكل مي‌دهد. اما كمال‌گرايي و بي‌نقص طلبي منفي به اين خاطر كه فرد نمي‌تواند تمام كارهايش را به طور كامل انجام دهد و هميشه نگران آنهاست، احساس خوبي نداشته باشد.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

ايسنا: كارشناسان مي‌گويند مرداني كه قصد پدر شدن دارند و مي‌خواهند صاحب فرزند شوند بايد زمان بيشتري را در تماس با نور خورشيد باشند چون...

 

 

نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه افزايش ويتامين D در بدن به تقويت كيفيت و كارآيي اسپرم‌ها (سلول‌هاي جنسي مردانه) كمك مي‌كند و در نتيجه توان توليدمثلي مردان را بهبود مي‌بخشد.

 

اين كارشناسان با مطالعه روي 340 مرد شركت كننده در اين آزمايشات دريافتند ويتامين D كه در اثر تماس با نور خورشيد در بدن توليد مي‌شود كيفيت اسپرم‌ها را بالا مي‌برد.

 

به گزارش روزنامه ديلي ميل، كارشناسان دانشگاه كپنهاگ در اين آزمايشات متجه شدند كه ويتامين D در واقع قدرت بارورسازي سلولهاي جنسي مردانه را افزايش مي‌دهد. اين كارشناسان كيفيت عملكرد اسپرم‌هاي 300 مرد را كه به طور اتفاقي گزينش شده بودند با تمام جزئيات مورد تجزيه و تحليل قرار دادند و سپس اسپرم‌هاي 40 مرد ديگر را در آزمايشگاه به دقت بررسي كردند.

 

همزمان مقدار ويتامين D موجود در خون اين افراد نيز اندازه‌گيري شد. بررسي‌ها نشان داد كه تقريبا در نيمي از اين مردان مقدار ويتامين D موجود در خون آنها كافي نيست كه علت آن كم بودن تماس آنها با نور خورشيد بود.

 

قرار گرفتن درمعرض نور خورشيد يكي از فاكتورهاي اصلي و اوليه براي توليد ويتامين D در بدن است كه به تنظيم ميزان كلسيم و فسفر براي توليد استخوانهاي سالم كمك مي‌كند. اين يافته در واقع تاييدي بر مطالعات قبل است كه نشان دادند ويتامين D با توليد اسپرم‌ها ارتباط مستقيم دارد.

 

جزئيات بيشتر اين مطالعه در مجله «توليد مثل انسان» به چاپ رسيده است

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:0 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 6
بدخوب 

مردمان: یک رابطه ‌جنسی خوب چیزی بیشتر از خود نزدیکی است. بخش عمده هیجان و شور رابطه‌جنسی قبل از نزدیکی اتفاق می‌افتد (مخصوصاً برای خانم ها). هر کاری که بعنوان مقدمه برای رابطه‌جنسی انجام شود، پیش‌نوازی نامیده می‌شود.

 

وقتی به آن فکر کنید، پیش‌نوازی دو نوع دارد- پیش‌نوازی جسمی و پیش‌نوازی احساسی. تقریباً همه با پیش‌نوازی جسمی آشنایی دارند که شامل بغل کردن، بوسیدن، لمس کردن عاشقانه و رابطه جنسی دهانی و از این قبیل می‌شود.  اما وقتی به پیش‌نوازی احساسی می‌رسد، اکثر افراد حتی نمی‌دانند که این وجود دارد چه برسد به اینکه چطور از آن برای بهبود تجربه جنسی استفاده کنند.

 

 

چرا پیش ‌نوازی تا این اندازه اهمیت دارد؟

پیش‌نوازی برای تحریک و برانگیختن همسر برای آماده‌ کردن او برای نزدیکی استفاده می‌شود. نه تنها پیش‌نوازی شور و هیجانتان را بالا می‌برد بلکه اگر به درستی انجام دهد به ایجاد نعوظ در مردان و خیس و نرم شدن واژن در خانم‌ها کمک می‌کند. اما اگر ندانید چه باید بکنید، می‌توانید همه شور و احساس طرف‌مقابل را از بین ببرد.

 

بایدها و نبایدها

پیش‌نوازی یک هنر است و باید بدانید چه کارهایی را باید و نباید انجام دهید. اجازه بدهید با کارهایی که باید از آن حین پیش‌نوازی اجتناب کنید شروع کنیم.

 

خیلی خشن رفتار نکنید. همسرتان نیاز دارد که او را با نرمی و محبت لمس یا درواقع نوازش کنید. پس دفعه بعدی که می‌خواهید همسرتان را لمس کنید، سعی کنید اینکار را نرم‌تر و بااحساس‌تر انجام دهید.

 

حرکات تکراری. اینکه بخواهید هر بار یک کار مشابه انجام دهید، خسته‌کننده یا حتی آزاردهنده می‌شود. اگر همسرتان گفته است که در یک کار و عمل خاص خوب هستید، فقط به آن کار بسنده نکنید و مدام آن را تکرار نکنید. سعی کنید حرکات دیگری را هم امتحان کنید تا بتوانید شعله احساساتش را مشتعل کنید.

 

نداشتن اعتمادبه‌نفس. اگر شجاعت لازم برای امتحان کردن کارهای جدید را نداشته باشید، موفق نخواهید شد. پیش‌نوازی فقط آزمایش و خطاست. سعی کنید راهکارهای مختلف را امتحان کنید و از همسرتان نظر بخواهید.

 

در طول رابطه جنسی دهانی خشن نباشید. گاهی‌اوقات همسرتان ممکن است از رابطه جنسی دهانی خوشش نیاید. دلایل زیادی وجود دارد که زنان از رابطه جنسی دهانی خوششان نیاید. بخشی از آن می‌تواند با نحوه انجام این کار توسط شما مرتبط باشد اما این احتمال هم وجود دارد که با این کار راحت نیست. یادتان باشد که نباید هیچوقت او را مجبور به کاری کنید.

 

نوک سینه‌هایش را نچرخانید. به هیچوجه نباید اینکار را انجام دهید. این کار به هیچ عنوان برای خانم‌ها تحریک‌کننده نیست. حتی احساس خوبی هم به آنها نمی‌دهد زیرا واقعاً دردآور است.

 

کلیتوریس را فراموش نکنید. ساده‌ترین راه برای اکثر خانم‌ها برای رسیدن به ارگاسم، تحریک کلیتوریس است. پس همه تلاشتان را بکنید که روی این ناحیه خوب کار کنید.

 

من آنطور می‌خواهم! زنان موجوداتی احساساتی هستند که باید آنها را از نظر احساسی و روانی نیز تحریک کنید. به همین دلیل است که پیش‌نوازی یک باید است. برای اینکه مطمئن شوید همسرتان از پیش‌نوازی لذت ببرد، چند نکته برایتان آورده‌ایم.

 

حرف بزنید. سعی کنید در گوشش حرف‌های عاشقانه و محرک زمزمه کنید. اول بگویید که چقدر دوست دارید بدنش را لمس کنید. بعد برایش توصیف کنید که کجاهای بدنش را دوست دارید لمس کنید و چطور اینکار را خواهید کرد. این باعث می‌شود خیلی زود تحریک شود.

 

در ملاءعام ابرازاحساس کنید. مرزهای او برای ابراز احساسات در ملاء‌عام را امتحان کنید. وقتی با دوستانتان دورهمی گرفته‌اید و مشغول صحبت هستید، ببینید چطور با نوازش کردن پشتش و بوسیدن صورتش واکنش می‌دهد.

 

به خاطر داشته باشید که پیش‌نوازی باید حداقل 20 دقیقه طول بکشد. پس عجله نکنید.  سعی کنید از وقتتان و تحریک ذهن و جسم همسرتان لذت ببرید و یادتان باشد یک رابطه جنسی خوب همیشه با یک پیش‌نوازی عالی شروع می‌شود.

پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:0 ::  نويسنده : عبدولله



چرخه طبيعي عمل جنسي در مردان

  • PDF
امتیاز کاربر: / 5
بدخوب 

سلامت: فعاليت جنسي در هر سني يک رفتار غريزي و خودکار انساني است اما زمينه زيستي بسيار پيچيده‌اي دارد. گرچه عمل جنسي يک فرآيند مداوم است اما پژوهشگران آن را به 6 مرحله تقسيم مي‌کنند...

 

 

 

 

1.اولين مرحله ضروري ميل جنسي يا «ليبيدو» است.

«انگيزش» يا «تحريک جنسي» طبيعي نمونه کاملي از متحدشدن ذهن و بدن است. براي ايجاد اين انگيزش، لازم است چارچوب ذهني مناسب و مقدار هورمون كافي جنسي مردانه يا تستوسترون موجود باشد. اميال جنسي در دوران بلوغ، هنگامي که ميزان تستوسترون شروع به افزايش مي‌کند، شكل مي‌گيرند.

 

ميزان تستوسترون با افزايش سن روندي رو به نزول دارد اما در بدن بيشتر مردان به اندازه‌اي تستوسترون توليد مي‌شود که ميل جنسي‌شان در سراسر زندگي‌شان حفظ شود.

 

در هر مرحله از زندگي، نگراني، استرس يا افسردگي ممکن است با وجود اينکه جسم مرد سالم است، ميل جنسي‌اش را مهار کند.

 

روابط جنسي با ايجاد حالتي از برانگيختگي که ناشي از آميزه‌اي از افکار شهواني و تحريک حسي است آغاز مي‌شود. تحريك حسي مي‌تواند شامل حس لمس، بينايي، بويايي، چشايي يا شنوايي باشد. منطقه‌اي از مغز به نام «هيپوتالاموس» آثار تصاوير و احساسات شهواني را هماهنگ مي‌کند و پيام‌هاي مربوط به ميل جنسي را از طريق طناب نخاعي به لگن مي‌فرستد که به اعصاب دستگاه عصبي خودمختار در آن منطقه مي‌رسند. اعصاب حسي از پوست آلت تناسلي و ساير مناطق حساس بدن نيز به طور مستقيم بدون اينکه مغز دخيل باشد، به اين اعصاب خودمختار متصل مي‌شوند.

 

 

2.تحريك كافي اعصاب خودمختار، آنها را فعال مي‌‌كند.

اين اعصاب مرحله دوم پاسخ جنسي مردانه، مرحله برانگيختگي را با رساندن پيام‌هاي شيميايي به شريان‌هاي آلت تناسلي شروع مي‌کنند و باعث مي‌شوند گشاد و خون بيشتري وارد آنها شوند.

 

خون به درون 2 «جسم غاري»، 2 ميله متشکل از بافت اسفنجي که داراي مجاري عروقي بسياري هستند، سرازير مي‌شود. اين ورود خون، اجسام غاري را متورم مي‌كند و نعوظ يا راست‌شدن آلت رخ مي‌دهد. اجسام غاري متورم‌شده بر وريدهاي کوچک آلت تناسلي هم فشار مي‌آورند و با اين كار مانع از خروج خون اضافي مي‌شوند، بنابراين نعوظ آلت حفظ مي‌شود.

 

 

پزشکان براي سال‌ها نعوظ را يک رخداد هيدروليک مي‌دانسته‌اند که به افزايش 6 برابري ميزان خون ورودي به آلت تناسلي مي‌انجامد، اما نتايج پژوهش‌ها نشان داده است نعوظ يک پديده شيميايي هم است. يک ماده شيميايي با مولکولي کوچک به نام «اکسيد نيتريک» به اعصاب اجازه مي‌دهد تا با يکديگر و با شريان‌هاي آلت تناسلي ارتباط برقرارکنند. اکسيد نيتريک از طريق يک ماده واسطه به نام «گوانوزين مونوفسفات حلقوي» اثر خود را بر شريان‌ها اعمال مي‌کند. اين کشف هم براي دانشمندان مهم بود و هم زمينه‌ساز پيشرفت مهمي براي درمان مردان مبتلا به اختلال کارکرد نعوظي شد.

 

 

3 .سومين مرحله فعاليت جنسي، مرحله کفه‌اي است که معمولا 30 ثانيه تا 2 دقيقه به طول مي‌انجامد

سرعت ضربان قلب و فشار خون با ادامه فعاليت جنسي افزايش مي‌يابد و خون بيشتري به بافت‌هاي بدن تلمبه مي‌‌‌شود. آلت تناسلي تنها بخشي از بدن نيست که اين جريان خون اضافي را دريافت مي‌کند؛ در بيشتر مردان حين فعاليت جنسي سرخ‌شدن صورت به علت تجمع خون رخ مي‌دهد و خود بيضه‌ها متورم مي‌شوند و 50 درصد افزايش اندازه پيدامي‌کنند. حين مرحله ‌کفه‌اي، پروستات و کيسه‌هاي مني براي انزال آماده مي‌شوند و شروع به ترشح مايع مي‌کنند.

 

 

4.فعاليت جنسي در مرحله چهارم ارگاسم (اوج لذت جنسي) به همراه انزال مني به اوج مي‌رسد.

دستگاه عصبي خودمختار در اين مرحله نيز مسوول است و عضلات در اپيديديم، مجاري مني‌بر و پروستات را به انقباض وامي‌دارد و باعث رانده‌شدن مني به جلو مي‌شود. در همين زمان پيام‌هاي عصبي عضلات گردن مثانه را منقبض مي‌کند، در نتيجه مني به جاي اينکه داخل مثانه پس بزند، به درون پيشابراه رانده مي‌شود. انزال معمولا همراه لذتي بسيار است که ارگاسم ناميده مي‌شود. تقريبا در همه مردان، هنگام انزال سرعت ضربان قلب به اوج مي‌رسد.

 

 

5.مرحله پنجم فعاليت جنسي، فروکش?کردن يا «برطرف‌شدن تورم» است

که در آن آلت تناسلي به حالت شل ابتدايي خود بازمي‌گردد. ازبين‌رفتن تورم آلت معمولا پس از انزال رخ مي‌دهد اما گاهي زودرس و در صورتي که عمل جنسي با يک فکر يا رويداد مداخله‌گر قطع شود، اتفاق مي‌افتد.

پنج شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:58 ::  نويسنده : عبدولله

012345

قرآن ، پیام شفا و رحمت

    بازدیدها: 3899
    بخش: دین و پزشکی -
    پزشکی درقرآن و احادیث

    نامه الکترونیک
    چاپ
    PDF

امتیاز کاربر: / 3
بدخوب

قرآن ، پیام شفا و رحمت

پایگاه اطلاع رسانی پرس و جو : بارها شنیده ایم که قرآن کریم وسیله شفا و تسکین آلام بشری است . حتی خداوند متعال نیز در برخی از آیات این کتاب ارزشمند به روشنی به این موضوع اشاره می فرمایند ، که در اینجا به ذکر دو نمونه بسنده خواهیم کرد .

سوره‌  اسراء : «و از قرآن آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می‌كنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی‌افزاید.» 1

سوره‌  یونس : «ای مردم! اندرزی از سوی پروردگارتان برای شما آمده است؛ و درمانی برای آنچه در سینه‌هاست؛ (درمانی برای دل‌های شما؛) و هدایت و رحمتی است برای مؤمنان.» 2

 

اما به راستی چرا خداوند حکیم این کتاب را وسیله شفا و رحمت برای بشر می خواند ؟

برای درک بهتر مطلب لازم است آنرا از چند جنبه مورد ارزیابی قرار دهیم .

الف: مفهوم‌شناسی:

واژه «شفاء» به معنای صحت و سلامت است3 و در مقابل بیماری، عیب و نقص می‌آید.

ب: بیماری‌های انسان:

با بررسی ابعاد مختلف انسان در می‌یابیم: نمی‌توان برای انسان فقط بیماری جسم را در نظر گرفت و در بهبودی آن تلاش كرد بلكه انسان دارای دو بعد جسمی و روحی می‌باشد كه هر كدام ممكن است در معرض بیماری قرار بگیرند و بیماری هر كدام موجب اختلال در كارائی ابعاد دیگر انسان می‌شود. لذا می‌توان بیماری‌های انسان را به سه نوع تقسیم كرد:

1. اعتقادی؛ 2. روحی ـ روانی؛ 3. جسمی.

برای توضیح بیشتر، ضرورت دارد به هر كدام از آنها به صورت جداگانه پرداخته شود.

1. قرآن و درمان بیماری‌های اعتقادی

نزول قرآن در مرحله‌ی اول برای درمان بیماری‌های اعتقادی مردم بوده تا آنها را از شرك و كفر و تاریكی‌ها به توحید و اسلام و روشنایی رهنمون سازد؛ در آیات متعددی به این مسئله پرداخته شده كه هدف قرآن این است كه شما را از ظلمت جهل به نور دانش، از كفر به نور ایمان، از ظلمات ستمگری به نور عدالت،‌ از فساد به صلاح، از گناه به نور تقوی رهبری كند.4

امراض اعتقادی و قلبی از امراض جسم شدیدتر است. لذا قرآن شفاء و رحمت است؛ یعنی برای امراض اعتقادی مانند كفر، نفاق، شرك، درمان می‌باشد و در نفوذ معرفت و شناخت، توحید و ... در قلب رحمت است.

2. قرآن و درمان بیماری‌های روحی

برای رعایت اختصار به دو بخش از این بیماری‌ها می‌پردازیم:

بدون شك بیماری‌های روحی و اخلاقی انسان، شباهت زیادی با بیماری‌های جسمی او دارد. هر دو كشنده است. هر دو نیاز به طبیب و درمان و پرهیز دارد. قرآن نسخه حیات بخشی است برای آنها كه می‌خواهند با كبر، غرور، حسد و نفاق به مبارزه برخیزند. و همچنین برای برطرف كردن ضعف‌ها و ترس‌ها، اختلاف‌ها و پراكندگی‌ها و برای كسانی كه عشق به دنیا و وابستگی به مادیات و تسلیم بی‌قید و شرط در برابر شهوت‌ها می‌باشند، شفا بخش است.5

حضرت علی(ع) درباره شفا بخش بودن قرآن می‌فرماید:

«از این كتاب بزرگ آسمانی برای بیماری‌های خود شفا بخواهید و برای حل مشكلاتتان از آن یاری بخواهید، چرا كه در این كتاب درمان بزرگترین دردها است؛»6

بهترین دلیل برای اثبات این كلام كه قرآن برای بر طرف ساختن بیماری‌های اخلاقی شفا بخش است؛ مقایسه وضع عرب جاهلی با تربیت شدگان مكتب پیامبر(ص) در آغاز اسلام است. چگونه آن قوم جاهل و نادان كه انواع بیماری‌های اجتماعی و اخلاقی سر تا پای وجودشان را فرا گرفته بود. با استفاده از این نسخه شفا بخش نه تنها درمان یافتند، بلكه آنچنان نیرومند و قوی شدند كه هیچ نیروی نمی‌توانست در مقابلشان ایستادگی كند.7

  بیماری‌های روانی:

برخی از روانشناسان با تحقیق در آیات قرآن دریافته‌اند كه قرآن تاثیرزیادی بر روان انسان می‌گذارد و شفابخشی قرآن را با علوم تجربی مقایسه نموده‌اند. و نتایج حاصل از آن تحت عنوان تاثیر قرائت قرآن بر بهداشت روانی انسان منتشر شده است:

آری دستورات و توصیه‌های قرآن، تاثیر بسزایی در بهداشت روانی فردی و اجتماعی انسان می‌گذارد. تا جایی كه می‌توان گفت: عمل به توصیه‌های قرآن، بالاترین و بهترین نسخه‌ی بهداشت روانی است كه برای خود پیچیده‌ایم. برای نمونه به برخی از آیات و تاثیرات آن‌ها اشاره می‌كنیم:

1. مداومت بر قرائت قرآن كریم، نقش موثری در مقابله با استرس دارد. همچنین فهم قرآن نیز در مقابله با استرس تاثیر دارد.8

2. نتیجه‌ی تحقیقی كه بر روی 60 دختر به دست آمده این است كه گروهی كه حداقل 6 ماه روزانه نیم ساعت به قرائت قرآن می‌پرداختند، میزان اضطراب و گرایش به افسردگی آنان به طور چشمگیری كمتر از دیگران بوده است.9

3. دمیدن روح امید، و دوری از یأس و تاثیر آن در كاهش افسردگی.10

4. دعوت قرآن به صبر و تاثیر آن در كاهش فشارهای روانی.11

5. دعوت قرآن به توكل به خدا12 و نقش آن در آرامش انسان.

6. یاد خدا و آرامش دل.13

7. ممنوعیت خودكشی در دین14 و پایین آمدن آمار خودكشی در مجامع اسلامی.

8. احترام و محبت به پدر و مادر15 و تاثیر آن به سلامت خانواده.

9. حجاب برای زنان و سلامتی روانی.16

10. نماز و آرامش روانی.17

11. ازدواج و تشكیل خانواده و تأمین آرامش فردی و سلامت محیط اجتماع.18

12. ممنوعیت سوء ظن، تجسس و غیبت، و اثرات آن بر سلامتی جامعه و شخصیت افراد.19

به عبارت دیگر می‌توان گفت: همه‌ی دستورات الهی به نوعی برای آرامش فردی و اجتماعی و رشد و بالندگی فرد و جامعه آمده است.20

3. قرآن و درمان بیماری جسمی

قبل از هر چیز، لازم است گفته شود؛ قرآن كتاب بهداشت و درمان و پزشكی نیست؛ بلكه كتاب هدایت و تربیت معنوی افراد و جامعه است. و اگر به مطالب پزشكی و بهداشتی و علمی اشاره‌ای كرده است به خاطر این است كه:

1. راه خداشناسی را هموار كند.

2. حس كنجكاوی بشر را تحریك نماید تا در زمینه‌ی علوم تجربی رشد نمایند و در پی كشف آن برآیند.

3. اعجاز علمی قرآن را به اثبات برساند.

4. علت مهم‌تر این كه به خاطر پیوستگی نیازهای جسمی و روحی با همدیگر و تاثیر آنها بر همدیگر قرآن برخود لازم می‌داند كه به بهداشت جسمی انسان نیز توجه ویژه كند زیرا در كمال روحی او تاثیر دارد لذا قرآن برای تامین سلامتی و بهداشت جسم مطالبی بیان فرموده است كه اگر در حد اعجاز علمی نباشد قطعاً برخی آنها جزء شگفتی‌های علمی می‌باشد. برای مثال:

الف: بهداشت غذایی: مانند: خوردن غذاهای پاك21 ـ ممنوعیت غذاهای غیربهداشتی22 ـ عدم اسراف در غذا23 ـ دوری از گوشت مردار24 ـ دوری از گوشت خوك و خوردن خون25 ـ دوری از شراب.26

ب: بهداشت شخصی (جسمی): مانند: وضو،27 غسل،28 طهارت لباس،29 پاكیزگی محیط زیست30 و...

ج: بهداشت مسائل جنسی: مانند: ممنوعیت آمیزش با زنان در حالت عادت ماهیانه31 ـ دوری از زنا32 ـ دوری از لواط33 ـ دوری از استمناء.34

د . عسل و درمان بیماری‌های جسمی.35

هـ. روزه و درمان بیماری‌های جسمی.36

و. تاثیر آوای قرآن بر كاهش دردهای جسمی بعد از عمل جراحی.37

حاصل سخن اینكه قرآن برای بیماری‌های اعتقادی، روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی به صورت مستقیم دستور دارد حتی هدف از نزول خود را نجات انسان‌ها از بیماری اعتقادی و روحی و اخلاقی می‌داند.

اما برای بیماری‌های جسمی و بهداشت فردی و اجتماعی و درمانی آن به صورت كنایه‌ای و در پرتو دستورات و در قالب باید و نباید (حرام و حلال) و هست و نیست (ارشادی) بیان كرده است.

معرفی كتاب:

برای مطالعه بیشتر به كتاب‌های زیر مراجعه شود.

1. اسلام و بهداشت روان، مجموعه مقالات همایش نقش دین در بهداشت روان، نشر معارف.

2. استعانت از قرآن كریم، علیرضا نیك بخت، نشر قبله، تهران.

3. پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دكتر محمدعلی رضائی اصفهانی، ج 2، انتشارات مبین.

4. آموزه‌های تندرستی در قرآن، حسن رضا رضائی، انتشارات عطر آگین.

5. طب در قرآن، دكتر عبدالحمید دیاب، دكتر قرقوز، ترجمه چراغی، انتشارات حفظی.

6. اولین پیامبر آخرین دانشگاه، دكتر پاك‌نژاد، ج 4 و 5 و 6، كتابفروشی اسلامی.

7. تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، دارالكتب اسلامیه، تهران، ج 12، ص 239.  

 

آیات شریفه ای که در مطلب به آنها استناد گردیده است .

1 . اسراء / 82.

2 . یونس / 57 و با تعبیر دیگر فصلت / 44.

3 . قاموس قرآن، سید علی اكبر قرشی، دار الكتب الاسلامیه، تهران، ذیل ماده شفاء.

4 . ابراهیم / 5 و 1؛ مائده / 15 و 14؛ ر.ك: قرآن در قرآن، مهدی احمدی، 1374، اشراق، قم، ص 232.

5 . تفسیر نمونه، مكارم شیرازی، دارالكتب الاسلامیه، تهران، ج 12، ص 239.

6 . نهج البلاغه، خطبه‌ی 176، ‌و در خطبه‌ی 156 و 158 با تعابیر دیگر به شفا بخش بودن قرآن اشاره دارند.

7 . تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ترجمه از همدانی، بنیاد علمی و فكری علامه، قم، ج 13، ص 306.

8 . ر.ك: مقالات همایش نقش دین در بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشكی، آذر 1376، ص 88.

9 . همان، ص 79.

10 . یوسف / 87.

11 . بقره / 153 و 155 و آل عمران / 200.

12 . احزاب / 3، آل عمران / 159.

13 . اسراء / 24، بقره / 83.

14 . نور / 31، احزاب / 59.

15 . طه / 14.

16 . نور / 31، احزاب / 59.

17 . طه / 14.

18 . روم / 21.

19 . حجرات / 12 ـ 11.

20 . ر.ك: خلاصه مقالات همایش نقش دین در بهداشت روان، دانشگاه پزشكی تهران، 1376 آذر ماه.

21 . بقره / 172.

22 . اعراف / 175.

23 . اعراف / 31.

24 . انعام / 145.

25 . بقره / 173.

26 . بقره / 219.

27 . مائده / 6.

28 . همان.

29 . مدثر / 4.

30 . حج / 26.

31 . بقره / 222.

32 . اسراء / 32.

33 . اعراف / 81 ـ 80.

34 . مومنون / 7 ـ 5.

35 . نحل / 69 ـ 68.

36 . احزاب / 35.

37 . نك: استعانت از قرآن كریم در شفای جسمانی، نشر قبله، علیرضا نیكبخت نصر آبادی، 1378.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:58 ::  نويسنده : عبدولله

تخم مرغ بخورید، لاغر بمانید

  • PDF
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

تخم مرغ بخورید، لاغر بمانید

ايسنا:پژوهشگران و متخصصان تغذيه به این نتیجه رسیده اند که افراد بزرگسالي كه تخم مرغ را در وعده صبحانه خود مي‌گنجانند، بهتر مي‌توانند احساس گرسنگي را كنترل كردهو به هم‌ین دلیل مقدار مصرف كالري آنها در طول روز كاهش پيدا مي‌كند.

بر این اساس خوردن تخم مرغ در وعده غذايي صبحانه راهي آسان براي كاهش ميزان كالري مصرفي در طول روز و جلوگيري از چاقي است.

اين پژوهش كه از سوي پروفسور ماريا لوز فرناندز، استاد و محقق علوم تغذيه‌اي در دانشگاه كانكتي كات انجام گرفته حاكيست، انتخاب تخم مرغ‌ غني از پروتئين يا مواد غذايي غني از كربوهيدرات به عنوان صبحانه، تفاوت‌هاي آشكار و البته مهمي در وضعيت گرسنگي بعد از وعده غذايي و هم چنين الگوي مصرف كالري روزانه افراد برجاي مي‌گذارد كه قابل توجه هستند.

 

بر اساس اين تحقيق هرچند هر دو نوع گزينه براي صبحانه حاوي مقادير قابل توجهي كالري هستند اما پژوهشگران دريافته‌اند مردان بزرگسال و بالغي كه صبحانه تخم مرغ مي‌خورند، در يك دوره 24 ساعته كالري كمتري در مقايسه با خوردن يك صبحانه كربوهيدراتي مصرف مي‌كنند. آنها در طول روز كمتر احساس گرسنگي مي‌كنند و تا سه ساعت پس ا زخوردن صبحانه احساس رضايت بيشتري از كنترل گرسنگي دارند.

 

اين يافته در مجله «بيولوژي اسكپريمنتال 2009» منتشر شده است.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:57 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

فارس: پژوهشگران دريافتند كه بزرگ شدن اندازه شكم و دور كمر، كوچكتر شدن و تحليل رفتن مغز انسان را سبب مي‌شود.

 

 

 

به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان نظام پرستاري كشور، آنتونيو كانوليت از متخصصان دانشكده پزشكي دانشگاه نيويورك اظهار كرد: چاقي با افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 در ارتباط است كه كاهش توان ذهني از عوارض اين نوع از ديابت است.

 

 

اين پزشك متخصص تاثير چاقي بر روي ساختار فيزيكي مغز را با استفاده از سيستم تصويربرداري ام آر آي بررسي كرده است تا مغز 44 فرد چاق را با 19 فرد لاغر در گروه سني و سابقه پزشكي يكسان مقايسه كند.

 

بر پايه اين گزارش، كانوليت دريافت كه در افراد چاق بخشي از مغز موسوم به "آميگدالا " كه بر رفتارهاي تغذيه اي تاثيرگذارست حاوي مقادير فراواني آب است. همچنين بخشي از مغز كه در كنترل تكانه‌هاي عصبي نقش دارد در افراد چاق تحليل مي‌رود. بنابراين اين يافته‌ها تاييد مي كند كه اين نواحي مغزي در افراد چاق يا به تعداد كمتري نورون دارند يا نورونهاي آنها تحليل مي‌رود.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:56 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

همشهری: پژوهشگران می‌گویند سخن‌ گفتن به بیش از یک زبان مغز را در مقابل زوال شناختی محافظت می‌کند و به فرد توانایی بیشتری در انجام همزمان چند کار (multitasking) می‌دهد.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه الن بیالیستوک در دانشگاه یورک در کانادا در اجلاس سالانه انجمن پیشرفت علوم آمریکا (AAAS) گفت ثابت شده است دوزبانه بودن حتی آموختن زبان دوم در سنین بالا می‌تواند زوال کارکردهای برخی از کارکردهای مغز را کند کنند.

 

 

یک بررسی که بیالیستوک در آن شرکت داشت، نشان داد افرادی که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند نسبت به افراد یک زبانه 4.3 سال دیرتر تشخیص آلزایمر در آنها داده می‌شود و شروع علائم این بیماری نیز 5.1 سال دیرتر رخ می‌دهد.

 

بیالیستوک در این اجلاس به خبرنگاران گفت: "یکی از دلایلی که دوزبانه‌بودن این سازوکارهای قدرتمند از جمله محافظت در مقابل نشانه‌های اولیه زوال عقل را دارد این است که راهی برای فعال نگهداشتن مغز است."

 

"هر فعالیت کوچکی کمک‌کننده است. هر چه مدت درازتری دوزبانه باشید، تعداد زبان‌هایی که استفاده می‌کنید بیشتر باشد، هر چه تسلط بیشتری بر این زبان‌ها داشته باشید، اثر بیشتری ایجاد می‌شود."

 

او گفت: "حتی اگر شما آموختن زبان ر ادر سنین 40، 50 یا 60 شروع کنید، گرچه احتمال دوزبانه نخواهید شد، اما مغزتان را فعال نگه می‌دارید. همین درگیر و فعال نگهداشتن مغز به حفظ ذخیره شناختی فرد کمک می‌کند."

 

ذخیره شناختی (cognitive reserve) را یاکوف استرن از بخش‌ عصب‌شناسی دانشگاه کلمبیا به صورت توانایی بسیج کردن شبکه‌های مغزی متفاوت برای به حد مطلوب رساندن کارکرد مغز تعریف می‌شود.

 

بررسی که بایلیستوک در آن شرکت داشت و در اواخر سال گذشته در جورنال Neurology منتشر شد،‌می‌گوید: "‌دوزبانه بودن یک وضعیت مستلزم به کار انداختن توان شناختی است که به همان طریق سایر فعالیت‌های اجتماعی و فکری محرک دیگر در حفظ ذخیره شناختی دخیل است."

 

بررسی‌های دیگر نشان داده‌اند که افراد دوزبانه نسبت به یک‌زبانه‌ها در توجه نکردن به عوامل پرت‌کننده حواس و تمرکز بر کاری که اهمیت دارد، توانایی بیشتری دارند، بنابراین در چندکاری - - انجام چند کار به طور همزمان - (multitasking) بهتر عمل می‌کنند.

 

واینبرگ، یک استاد زبان‌شناسی می‌گوید: "داشتن حدی از مهارت در یک زبان دوم یقینا شما را یک چندکاره ماهر می‌‌کند."

 

او افزود:‌" هنگامی که سخن می‌گویید،‌همه زبان‌هایی که می‌دانید، فعال می‌شوند، و شما باید سازوکاری را در مغز فعال کنید که به شما کمک کند از تداخل یک زبان هنگام صحبت کردن به زبان دیگر جلوگیری کند."

 

جودیت کرول، رئیس بررسی‌های زبانی در دانشگاه ایالتی پن با این نظر موافق است و می‌گوید عمل هماهنگ کردن ذهنی افرادی را که به بیش از یک زبان صحبت می‌‌کنند، به آنها توانایی بیشتری در انجام چند کار در یک زمان را می‌دهد.

 

او می‌گوید: "فرد دوزبانه تاحدی می‌توانید میان رقابت این زبان‌ها مصالحه برقرار کند، و فرض بر این است که این مهارت‌های شناختی ناشی از این هماهنگ‌کردن زبان‌ها است."

 

البته برای مثال صحبت کردن به انگلیسی، چینی، روسی و کریول شخص را باهوش‌تر نمی‌کند.

 

کرول می‌گوید: "دوزبانه‌ها تنها انواع خاصی از مهارت‌ها را به دست می‌آورند که به آنها کمک می‌کند بر وظایف ضروری تمرکز کنند و اطلاعات نامربوط را نادیده بگیرند."

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:55 ::  نويسنده : عبدولله



عناب ، یک داروی ناب

  • PDF
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

عناب ، یک داروی ناب

پزشکی . نت : عناب درختچه اي است متوسط با برگ های کشیده و ریز كه در زمستان برگريز مي شود. منشا این گیاه به چين و آسيا بر می گردد، گرچه بعد ها به طور نامعلومی پراكنده شده و امروز در بخش های گسترده ای از نقاط مختلف زمین دیده می شود .

 

 

تلخيص وترجمه:پرديس كسرائي

« کارشناس ، عضو گروه علمی پزشکی . نت »


ويژگيهاي ميوهً عناب

ميوه گياه که همان عناب ناميده مي شود خوراكي است.عناب درشكل ظاهر بيش از 2 يا 3 سانتيمتر درطول است.وقتي ميوه عناب نارس است لغزان وسبز است و طعمی شبیه سیب دارد . هسته آن نیز سخت ومخروطي شكل است.

هنگامي كه ميوه مي رسدبه رنگ زنگ زدگي يعني قرمز تيره برمي گردد.وسپس چروكيده مي شود.اين ميوه درظاهر شبيه به خرماست بنابراين عناب خرماي قرمز نيز ناميده مي شود.عناب خرماي چيني نيز ناميده مي شود .

 

كشت گياه عناب

گياه عناب بيش از 4000 سال است كه براي ميوه وخواص دارويي آن كشت شده است.گياهدر دامنه تغييراتدرجه حرارتيوسيع و سطح بارش متفاوت مي تواند رشد كند.گرچه درماههاي تابستان تحت شرايط مناسب و آبياري كافي بهترين رشد را دارد.بطور شگفت آوريدر درجه حرارتهاي بالاي 10 تا15 درجه و متفاوت از انواع مختلف گياهان مي تواند زنده بماند. اين اجازه مي دهد كه گياه در شرايط بياباني رشد كند جايي كه درجه حرارت روز وشب نيز متغير است.عناب مي تواند در گرما و سرما شديد زنده بماند. يك درخت عناب در منطقه بيش از 300 سال باقي مي ماند.

 

مصارف خوراكي عناب

عناب به شکل گلچين شده ، خشك شده و آب نباتهايي با اسانس عناب و به عنوان خوراكی يا همراه با چاي عصرانه در بريتانيا صرف مي شود. در رنگهاي سياه وقرمز موجود است .شكل دود داده عناب طعم آن را افزايش مي دهد. شربت شيرين ميوه عناب دركشورهاي كره ، تايوان و چين به طور عموم در دسترس مردم است.عناب كنسرو شده و همچنين چاي با طعم عناببه طرز گسترده اي مورد استفاده قرار می گیرد.

در برخی مناطق نیز ميوه عناب براي تهیه سركه نيز کاربرد دارد. دربرخي قسمتهاي جهان مردم شربت عناب را نيز مي نوشند. ضمن اینکه در آفريقا از اين ميوه در تهیه كيك استفادهمي شود. اما كاربرد عناب در ايران ، هندوستان و پاكستان بیشتر به صورت میوه خشک شده است .

 

خواص دارویی عناب

خواص دارويي عناب مدتها ي طولاني استكه شناخته شده است. مردمان كشورهايي مانند چين و كره عناب را به عنوان داروي سنتي كه مبناي گياهي دارد بكار مي برند.اين ميوه با خواص تخفيفاسترس مطرح شده است.

پودر ميوه عناب براي آرامش اعصاب و اضطراب به كار برده مي شود. ميوه عناب خون را تصفيه وسموم را از سيستم بدن دفع مي كند.عناب پوست را روشن ميكند ، مانع مشكلات قلبي مي شود و احساس آرامش مي دهد.خواص آنتي اكسيدان عنابهمچنين به جلوگيري از سرطان كمك مي كند.

جوشانده برگ عناب اغلب براي تسكين وعصاره آن براي درمان گلودرد به كار مي رود.

استفاده از مغز ميوه در بريدگي ها وزخمها موجب تسریع در بهبودی آنها می شود .

مخلوط عناب با فلفل و نمك در بیماران مبتلا به سوءهاضمه و حتي بیماری های صفراوي سودمند است . عناب خشك رسيده به عنوان ملين عمل مي كند.دانه عناب خاصيت داروي مسكن رادارد . اگر با كره خورده شود از حالت تهوع واستفراغ جلوگيري مي كند. مصرف آن در دوران بارداري به كاهش دردهاي شكمي معروف است. ضمن اینکه در کاهش دردهای روماتیسمی نیز مفید است .

 

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:54 ::  نويسنده : عبدولله

سیب را با پوست بخورید

  • PDF
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

سیب را با پوست بخورید

ایسنا :مصرف سيب كامل همراه با پوست در پائين آوردن چربي خون موثرتر است. در واقع فعاليت آنتي اكسيداني پوست سيب به دلیل دارا بودن تركيبات فنوليك و فلاونوئيدهاي موجود در آن چند برابر خود سيب است.

لادن صديقيان کارشناس ارشد تغذیه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، به نقش كليدي سيب در كاهش خطر بيماري‌هاي مزمن‌، اين ميوه‌ را در معالجه‌ چاقي، امراض مفاصل، كاهش حرارت بدن و برطرف كردن تب اشاره کرد و گفت: مصرف سيب خام به صورت رنده شده، نتايج خوبي در معالجه‌ اسهال كودكان در پي خواهد داشت.

رئيس اداره‌ نظارت بر مواد غذايي و بهداشتي استان زنجان، مصرف مداوم سيب را در كاهش چربي‌هايي نظير تري‌گليسيريد و كلسترول را مؤثر ارزيابي كرد و ادامه داد: سيب مانع سوء هاضمه شده و اعمال معده را منظم مي‌كند.

صديقيان، سيب را ميوه‌اي سرشار از ويتامين‌هاي A,B,C و ماده‌ معدني پتاسيم معرفي و افزود: بر اساس آخرين تحقيقات به عمل آمده، سيب سرخ شيرين نسبت به انواع ديگر سيب امتياز و خواص بيشتري دارد.

وي افزود: علاوه بر تمامي خواص ذكر شده، سيب سرخ شيرين در پاك كردن سموم بدن مؤثر است. به علت داشتن مواد قليايي، اسيد اوريك را حل و ترشحات غدد بزاق و معده را مساعد و متعادل مي‌سازد.

اين مقام مسئول با تاكيد برمصرف متعادل سيب گفت: مصرف اين ميوه تا سه عدد در روز، در كنار رعايت نكات تغذيه‌اي در خصوص ساير مواد غذايي، طي چند هفته تاثيرات مطلوبي بر شاخص‌هاي چربي پلاسما مي‌گذارد.

صديقيان خاطرنشان كرد: اگر چه مصرف متعادل سيب در هيچ بيماري به طور صريح منع نشده ليكن در افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي گوارش نظير زخم معده و اثني عشر بهتر است به طور موقت از سيب خام كمتر استفاده شود.

اين كارشناس ارشد تغذيه ضمن توصيه به مصرف سيب به صورت خام و تازه، تصريح كرد: پختن سيب جهت مصارف مختلف و يا استفاده از آب آن منجر به از بين رفتن تمام يا بخشي از خواص اين ميوه از جمله ويتامين‌هاي B,C و املاح به ويژه پتاسيم موجود در آن مي‌شود.

صديقيان با تاكيد بر مصرف تمام ‌ميوه‌ها و سبزيجات بلافاصله پس از پوست كندن و يا قطعه قطعه كردن، افزود: هر چه سطح و مدت زمان تماس ميوه‌ها با هوا بيشتر باشد، بخش بيشتري از ويتامين‌هاي موجود در آنها با اكسيژن هوا تركيب و خاصيت خود را از دست خواهند داد.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:53 ::  نويسنده : عبدولله



عسل، شهد شگفت

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

عسل، شهد شگفت

پزشکی.نت : عسل يك داروی شيرين است. درحقيقت قديمي ترين شيرين كننده­ای است که بشر مورد استفاده قرار داده. معمولا می توان از عسل به عنوان جانشين شكر در نوشيدني­ها و غذاها استفاده کرد. اما علاوه بر همه این­ها عسل دارای خواص درمانی شگفت­انگیزی نیز هست.

برگردان و تدوين: پرديس كسرائي

کارشناس و عضو گروه علمی پزشکی . نت


" و خدا به زنبور عسل وحي كرد كه از كوه­ها وسقفهاي رفيع منزل گيريد. وسپس از ميوه هاي شيرين( وحلاوت گلهاي خوشبو )تغذيه كنيد وراه پروردگارتان را با اطاعت بپوئيد آنگاه از درون آنها شربت شيريني به رنگهاي مختلف بيرون آيد كه در آن شفاء مردمانست دراين كار نيز آيت قدرت خدا براي متفكران پيداست." سوره نحل آيه 68-69

 

تكيه واعتماد بر داروهاي تجاري كه حاوي ميزان زيادي از مواد شيميائي است مي تواند براي سلامتي ما مضر باشد. خدا راشكركه خداوند به ما آموخته است كه مادر طبيعت چگونه مي تواند ما را ازدرد و رنج آزاد كند.

 

عسل تركيبي از شكرها مانند گلوكز وفراكتوز و مواد معدني مانند منيزيم ، پتاسيم ، كلسيم ، كلريد سديم ، سولفور آهن وپتاسيم است.عسل حاوي ويتامينهاي B1,B2, C,B6,BB3 كه انها مطابق خصوصيات شهد وگرده افشاني گل تغيير مي كنند.گذشته از آنچه در بالا گفته شد، مس، يد، و روي در ميزان كم عسل نيز موجود است. انواعي از هورمونها در عسل نيز نشان داده شده است.

 

تقريباً نيمي از رژيم غذايي بشر مستقيم يا غير مستقيماز گرده افشاني زنبورها گرفته شده است. امروزه زنبورهاي عسل قسمتضروري سلامت اقتصاد كشاورزي هستند.

 

اگرشما حساسيت داريد عسل مي تواند مفيد باشد. اگرعسلي كه درمنطقه تان هست را بخوريد ممكن است كه ازحساسيتهاي فصليتان پيشگيري كند.زنبورها از گياهان محلي گرده افشاني مي كنند و سرانجام عسل ايجاد مي شود.

 

عسل ممكن است براي پوست تان مفيد باشد .عسل قدرت جذب آب را دارد. شما مي توانيد عسل را جايگزين ماسكهاي آلفا هيدروكسي كنيد (آلفا هيدروكسي گروهي از تركيبات اسيدي هستند كه از منابع مختلفي مانند قندهاي ميوه وشير يافت مي شوند وهمچنين در عسل نيز مي توان پيدا كرد زيرا عسل حاوي اسيد گليكوليك است) وآن حاوي ميزان بالايي از اسيد است و همچنين پوستهاي حساس را نيز محافظت مي كند.

 

شما مي توانيد عسل را به عنوان ماسكهاي مرطوب كننده پوست و موهايتان استفاده كنيد. به عنوان يك حالت دهنده موعسل را با روغن زيتون مخلوط كنيد و آن را به كار بريد. قبل از خروج از خانه حتماً موهايتان را كاملاً بشوئيد .

 

اگر شما گلو درد داريد عسل بخوريد.زيرا عسل خاصيت ضد تورم طبيعي دارد.

 

عسل به التيام سريع زخم كمك مي كند. آن همچنين مواد شيميائي متفاوتي دارد.مواد شيميائي كه در غذاها وگياهان يافت مي شود وويروسها را مي كشد( ونيزاين مواد بدن انسان را در برابر ويروسها محافظت مي كند).باكتري ها و قارچها يك جانشين خوب براي پانسمان و مرهم گذاشتن بر زخم است. مزه اي كه شايد ذهن انسان را از درد منفك كند.

 

در اين جا شواهدي موجود است كه نشان مي دهد عسل رقيق در آب به معده شما كمك مي كند و از كم آب شدن بدن جلو گيري مي كند.

 

 

 

خواص مقابله با ميكروبها

آيا شما بريدگي داريد ؟ عسل يك ضدعفوني كننده طبيعي است . سايت مجله پزشكي بيش از 600 مورد در درمان زخم با عسل را بيان مي كند.با استفاده از عسل درزخمهايتان از عفونت پيشگيري مي كنيد.عسل عامل ضدميكروبي است كه با كشتن باكتريهاي اطراف زخم از عفونت جلوگیری مي شود. قبل از گذاشتن عسل روي زخم ، ممكن است زخم داغ شود پس اول امتحان كنيد و بعداً عسل را بر روي زخم بگذاريد تعداد زيادي از باكتريها نمي توانند درعسل زنده بمانند همچنين زخم التيام مي يابدو آماس وتورمتسكين مي يابد و بافتها مي توانند دوباره رشد كنند.

 

عسل مي تواند در درمان زخم مؤثر باشد یعنی در اروپا عسل در درمان زخمها خصوصاً زخم معده به كار رفته است.

 

مطالعات نشان داده اند كه سوختگي ها نيز با عسل درمان مي شود فايده عسل اين است كه نه تنها از وقوع عفونت پيشگيري مي كند بلكه درحقيقت پوست را سريعاً التيام مي بخشد .. از آنجايي كه شكر در عسل جذب آب مي شود عسل برخي رطوبتها را حفظ مي كند وهمچنانكه باكتري ها وديگر ميكروبها نمي توانند در غذا رشد كنند.

 

چگونه عسل به التيام زخم ها كمك مي كند ؟

هنگامي كهعسل با آب ( رطوبت )بدن در تماس قرارمي گيرد. آنزيم گلوكز اكسيد كه به وسيله زنبورها به عسل اضافه شده ، به آرامي ماده ضدعفوني كننده پراكسيد هيدروژن ( آب اكسيژنه )رادر حدي كه براي اثر درمقابل باكتريها كافي بوده ولي آسيبي به بافتها نمي رساند ، آزاد مي كند.عسل نه تنها ضد باكتري است ، بلكه مايعات بدن ومواد غذائي را به سوي محل زخم جذب نموده وبه رشد سلول در اين ناحيه كمك كرده واز تشكيل پوسته خشك روي زخم در اثر خشك شدن سطح خارجي زخم جلوگيري مي كند .

 

خاصيت اسمزي عسل باعث جذب مايع بدن وتشكيل فيلمي از مايع مزبور بين بافت زخم و پانسمانآن مي گرددو باعث مي شود كه پانسمان بدون درد از زخم جدا گردد بدون اينكه سبب پاره شدن سلولها درحال رشد مجدد گردد.در ژورنالهاي پزشكي گزارشهائي از زخمهاي وسيع بستر موجود است كه پس از درمان با عسل ، بدون تشكيل پوسته اثر زخم درمان شده اند كه در صورت عدم اين نوع درمان نياز به پيوند پوست مي داشتند .

 

دردرمان اسهال عسل به تأمين مجدد آب بدن كمك كرده وخيلي سريعتراسهال ، استفراغ ودل آشوب ( دل به هم خوردگي) رارفع مي كند. خواص ضد باكتريائي عسل چه به صورت خاصيت پراكسيدي وچه غير پراكسيدي آن ، در آزمايشگاه برعليه نژادهايMRSA باكتريها ، كه خبيثانه درمقابل آنتي بيوتيكها مقاومت دارند وگاهي موجب بسته شدن بخشهاي بيمارستانها مي شوند ، مؤثر ومفيد مي باشد.

 

ديگر منافع عسل

هضم شونده آسان : چون مولكولهاي عسل مي تواند به ديگر شكرها تغيير يابد يعني (فراكتوز به گلوكزاست)

 

عسل به آساني توسط حساسترين معده ها هضم مي شودبا وجود اينكه خود عسل داراي حجم بالايي اسيد است.عسل به عملكرد بهتر كليه ها وروده كمك مي كند.

 

منبع خوب آنتي اكسيدان :

عسل نقش خوبي را در پيشگيري از سرطان و نيز بيماري هاي قلبي ايفا مي كند .

 

چگونگي پائين آوردن سطح كالري:

زماني كه كيفيت عسل با همان اندازه از شكر مقايسه شود عسل 40% كمتر به بدن كالري مي رساند.گرچه عسل انرژي بيشتري به بدن مي رساند، اما وزن افزايش نمي يابد.

 

به سرعت در سرتاسرخون پخش مي شود :

زماني كه عسل با آب ولرم همراه مي شودعسل در 7 دقيقه درتمام گردش خون پخش مي شود.مولكولهاي آزاد عسل عملكرد مغز را بهتر مي سازد از آنجايي كه مغز بزرگترين مصرف كننده شكراست بنابراين فرسودگي را كاهش مي دهد.

 

نقش محافظتي در تشكيل خون: عسل قسمت مهمي از انرژي مورد نياز بدن را براي تشكيل خون فراهم مي كند به علاوه آن به تميز كردن خونكمك مي كند .عسل برخيعوامل مثبت در تنظيم و تعديل گردش خون ايجاد مي كند. عسل همچنین به عنوان محافظ ازمويرگها و عامل جلوگیری از تصلب شرائين عمل مي كند.

 

 

عسل، دشمن باکتری ها

باكتري كشها خاصيتي دارند كه عوامل باز دارنده ناميده مي شوند.تجارب به كارگرفته شده درعسل نشان دادهعسل زماني كهدر آب رقيق مي شودخواص باكتري كشي آن دوبرابر افزايش مي يابد. آن جالب توجه است كه بدانيد زنبورهاي مهاجر تازه متولد شده باعسل رقيق شده توسط زنبورهاي مسئول براي زنده ماندن تغذيه مي شوند گويي كه اينها اين خصوصيت عسل را مي شناسند.

 

 

ژله سلطنتي :

ژله سلطنتي ماده اي است كه توسط زنبوران كارگر داخل كندو توليد شدهو از ژله سلطنتي براي ايجاد ملكه استفاده مي شود .داخل پله سلطنتیشكر ، پروتئين ، چربي ها و ويتامينها هستند. آن دربرطرف کردن نقص بافتها و سستي بدن استفاده مي شوند.

 

البته واضح است كه انسان نيز با تكنيكهايي به نفع خودش در اين امر مهم دخالت مي كند.

 

 

 

منبع : http://islamic-world.net/sister/htm15

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:52 ::  نويسنده : عبدولله



ذرت و خواص آن

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

ذرت و خواص آن

پزشکی.نت:ذرت یا همان بلال خودمان یکی از پرمصرفترین غلات جهان است که در صنایع غذایی، دامپروری، داروسازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. ذرت نه تنها کالری مورد نیاز سوخت وساز بدن رافراهم می کند، بلکه سرشار از ویتامینهای A, B,E  و بسیاری از مواد معدنی است.

برگردان وتدوین: پردیس کسرائی

کارشناس، عضو گروه علمی پزشکی . نت


میزان بالای فیبرذرت مطمئناً نقش پیشگیری از بیماری مزمن گوارشی مانند یبوست و هموروئید وبه علاوه سرطان مقعد را برعهده دارد. به علاوه آنتی اکسیدانهای موجود در ذرت همچنین به عنوان عامل ضد سرطان و پیشگیری کننده آلزایمر عمل می کنند.

مزیتهای تندرستی ذرت شامل کنترل دیابت ، پیشگیری از بیماری مزمن قلبی ، کاهش فشار خون و ممانعت ازنقص غلاف عصبی جنین در زمان تولد می شود. منافع سلامتی ذرت به وسیله  خصوصیا ت مواد مغذی موجود در آن پیشنهاد می شود. ذرت  به دلیل غنی بودن مواد شیمیائی حفاظت  در برابر بیماریهای متعدد مزمن را نیز فراهم می کند.

 

منبع غنی کالری : ذرت سرشار از کالری است و رژیم عمده غذایی را در بسیاری از مردم راتشکیل می دهد. حجم گرما زایی ذرت 342 کالری در هر 100 گرم آن است که بالاترین میزان را در غله ها داراست.  

 

پیشگیری از هموروئید و سرطان مقعد یا روده بزرگ:

میزان فیبری که پیشنهاد می شودروزانه یک فنجان ذرت یعنی 18.4% را شامل می شود. ذرت به کم کردن مشکلات هضم کمک می کند از قبیل یبوست وبواسیر و به علاوه خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

 

منبع غنی ویتامینها :

 ذرت سرشار از اجزاء اصلی ویتامین B  مخصوصاً تیامین و نیاسین است تیامین در سالم ماندن عصب و عملکردهای شناختی بسیار لازم  است . کمبود نیاسین در بدن باعث بیماری پلاگرا می شود؛علت کمبود نیاسین و پروتئین در بدن که با جوشهای پوستی و اختلال در دستگاه عصبی و اسهال و اختلالات گوارشی همراه است  منحصراً در افرادی که دچار سوء تغذیه هستند مشخص می شود.

ذرت همچنین منبع خوبی از اسید پانتوتنیک است که این  ویتامینی  برای سوخت وساز کربوهیدرات وهمچنین  پروتئین و چربی لازم دربدن مورد نیاز می باشد.کمبود اسید فولیک در زنان باردارمنجر به نوزادان کم وزن شده وهمچنین ممکن است که در زمان زایمان سبب نقص در غلاف عصبی جنین گردد.

 ذرت مقدار قابل توجهی از نیاز روزانه املاح  اسید فولیک را تأمین می کند ، ( ویتامینهای BC ) ویتامینهای B که موجب رشد و ایجاد سلولها می شوند.

 ذرت زرد منبع بتا کاراتن است که ویتامین A رادر بدن تشکیل می دهد که برای بینایی و پوست مفید می باشد.

دانه ذرت سرشار از ویتامین E یک آنتی اکسیدان طبیعی برای رشداست.

 

فراهم کردن مواد معدنی مورد نیاز بدن :

ذرت جدای از منیزیم , منگنز , روی آهن و مس دارای میزان زیادی فسفر است.

ذرت همچنین دارای میزان کمی از مواد معدنی مانند سلنیوم است.

فسفر برای حفظ رشد طبیعی , سلامت استخوان و عملکرد درست کلیه مناسب است.

منیزیم ضربان قلب راطبیعی و استخوانها را مستحکم و قوی نگاه می دارد.

 

طبق مطالعات خواص آنتی اکسیدانی ذرت:

 بر طبق مطالعات دانشگاه کرنل ذرت سرشار از آنتی اکسیدانهایی است که برعلیه سرطان که علت آن رادیکالهای آزاد است می جنگد. در حقیقت پختن ، آنتی اکسیدانها را در ذرت های شیرین افزایش می دهد.ذرت منبع غنی اسید فنولیک  و ترکیب اسید فلوریک یک عامل ضد سرطان ، مؤثر درتومورهای  سرطان سینه سرطان کبد است.

همچنین آنتوسیانینها که  در ذرت ارغوانی رنگ یافت می شوند  به عنوان رفتگران برای پاکسازی رادیکالهای آزاد ایجاد کننده سرطان  رادیکالهای آزاد عمل می کنند.

 

خواص محافاظت از  قلب : طبق اظهار نظر پژوهشگران روغن ذرت روی سطح کلسترول اثر ضد تخریب دیواره رگهای خون رسان به قلب را دارا بوده ودر نتیجه از خطر بیماری رگهای خونی قلب جلوگیری می کند.

 

جلوگیری از کم خونی :

ویتامین B12 و اسید فولیک که در ذرت موجودند از کم خونی که عامل آن کمبود این ویتامینها ست پیشگیری می کند.

 

کاهش میزان کلسترول مضر :

طبق گزارش ژورنال بیوشیمی مصرف روغن پوست دانه ذرت کلسترول مضر پلاسمای خون را از طریق کاهش جذب کلسترول توسط بدن پائین می آورد .

 

حفاظت بدن در برابر دیابت وفشار خون :

مصرف ذرت بر دیابت نوع 1 ( ضایعه معمولاًدر سلولهای بتا جزایر لانگر هانس لوزوالمعده بوده ، لذا پس از صرف غذا انسولین ترشح نمی گردد شروع آن قبل از 30 سالگی است) و فشار خون بالا مؤثراست.زیرا مواد شیمیائی اسید فنولیک در تمام ذرت مشهود است .

 

استفاده های آرایشی :

نشاسته ذرت درساختن لوازم آرایشی در کارخانه جات استفاده می شود.و همچنین ممکن است در تحریکات موضعی پوست و خراشها نیز به کار گرفته شود. برای تهیه لوازم آرایشی فرآورده های ذرت می توانند جایگزین محصولات نفتی سرطان زا شود.

ذرت منبع غنی مواد مغذی وفیبر است .یک وعده غذایی پراز ذرت طی یک سیر طولانی ، بدن را در برابر بسیاری از بیماریها وبیماری های مزمن می تواند محافظت کند.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:52 ::  نويسنده : عبدولله



ذرت و خواص آن

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

ذرت و خواص آن

پزشکی.نت:ذرت یا همان بلال خودمان یکی از پرمصرفترین غلات جهان است که در صنایع غذایی، دامپروری، داروسازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. ذرت نه تنها کالری مورد نیاز سوخت وساز بدن رافراهم می کند، بلکه سرشار از ویتامینهای A, B,E  و بسیاری از مواد معدنی است.

برگردان وتدوین: پردیس کسرائی

کارشناس، عضو گروه علمی پزشکی . نت


میزان بالای فیبرذرت مطمئناً نقش پیشگیری از بیماری مزمن گوارشی مانند یبوست و هموروئید وبه علاوه سرطان مقعد را برعهده دارد. به علاوه آنتی اکسیدانهای موجود در ذرت همچنین به عنوان عامل ضد سرطان و پیشگیری کننده آلزایمر عمل می کنند.

مزیتهای تندرستی ذرت شامل کنترل دیابت ، پیشگیری از بیماری مزمن قلبی ، کاهش فشار خون و ممانعت ازنقص غلاف عصبی جنین در زمان تولد می شود. منافع سلامتی ذرت به وسیله  خصوصیا ت مواد مغذی موجود در آن پیشنهاد می شود. ذرت  به دلیل غنی بودن مواد شیمیائی حفاظت  در برابر بیماریهای متعدد مزمن را نیز فراهم می کند.

 

منبع غنی کالری : ذرت سرشار از کالری است و رژیم عمده غذایی را در بسیاری از مردم راتشکیل می دهد. حجم گرما زایی ذرت 342 کالری در هر 100 گرم آن است که بالاترین میزان را در غله ها داراست.  

 

پیشگیری از هموروئید و سرطان مقعد یا روده بزرگ:

میزان فیبری که پیشنهاد می شودروزانه یک فنجان ذرت یعنی 18.4% را شامل می شود. ذرت به کم کردن مشکلات هضم کمک می کند از قبیل یبوست وبواسیر و به علاوه خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

 

منبع غنی ویتامینها :

 ذرت سرشار از اجزاء اصلی ویتامین B  مخصوصاً تیامین و نیاسین است تیامین در سالم ماندن عصب و عملکردهای شناختی بسیار لازم  است . کمبود نیاسین در بدن باعث بیماری پلاگرا می شود؛علت کمبود نیاسین و پروتئین در بدن که با جوشهای پوستی و اختلال در دستگاه عصبی و اسهال و اختلالات گوارشی همراه است  منحصراً در افرادی که دچار سوء تغذیه هستند مشخص می شود.

ذرت همچنین منبع خوبی از اسید پانتوتنیک است که این  ویتامینی  برای سوخت وساز کربوهیدرات وهمچنین  پروتئین و چربی لازم دربدن مورد نیاز می باشد.کمبود اسید فولیک در زنان باردارمنجر به نوزادان کم وزن شده وهمچنین ممکن است که در زمان زایمان سبب نقص در غلاف عصبی جنین گردد.

 ذرت مقدار قابل توجهی از نیاز روزانه املاح  اسید فولیک را تأمین می کند ، ( ویتامینهای BC ) ویتامینهای B که موجب رشد و ایجاد سلولها می شوند.

 ذرت زرد منبع بتا کاراتن است که ویتامین A رادر بدن تشکیل می دهد که برای بینایی و پوست مفید می باشد.

دانه ذرت سرشار از ویتامین E یک آنتی اکسیدان طبیعی برای رشداست.

 

فراهم کردن مواد معدنی مورد نیاز بدن :

ذرت جدای از منیزیم , منگنز , روی آهن و مس دارای میزان زیادی فسفر است.

ذرت همچنین دارای میزان کمی از مواد معدنی مانند سلنیوم است.

فسفر برای حفظ رشد طبیعی , سلامت استخوان و عملکرد درست کلیه مناسب است.

منیزیم ضربان قلب راطبیعی و استخوانها را مستحکم و قوی نگاه می دارد.

 

طبق مطالعات خواص آنتی اکسیدانی ذرت:

 بر طبق مطالعات دانشگاه کرنل ذرت سرشار از آنتی اکسیدانهایی است که برعلیه سرطان که علت آن رادیکالهای آزاد است می جنگد. در حقیقت پختن ، آنتی اکسیدانها را در ذرت های شیرین افزایش می دهد.ذرت منبع غنی اسید فنولیک  و ترکیب اسید فلوریک یک عامل ضد سرطان ، مؤثر درتومورهای  سرطان سینه سرطان کبد است.

همچنین آنتوسیانینها که  در ذرت ارغوانی رنگ یافت می شوند  به عنوان رفتگران برای پاکسازی رادیکالهای آزاد ایجاد کننده سرطان  رادیکالهای آزاد عمل می کنند.

 

خواص محافاظت از  قلب : طبق اظهار نظر پژوهشگران روغن ذرت روی سطح کلسترول اثر ضد تخریب دیواره رگهای خون رسان به قلب را دارا بوده ودر نتیجه از خطر بیماری رگهای خونی قلب جلوگیری می کند.

 

جلوگیری از کم خونی :

ویتامین B12 و اسید فولیک که در ذرت موجودند از کم خونی که عامل آن کمبود این ویتامینها ست پیشگیری می کند.

 

کاهش میزان کلسترول مضر :

طبق گزارش ژورنال بیوشیمی مصرف روغن پوست دانه ذرت کلسترول مضر پلاسمای خون را از طریق کاهش جذب کلسترول توسط بدن پائین می آورد .

 

حفاظت بدن در برابر دیابت وفشار خون :

مصرف ذرت بر دیابت نوع 1 ( ضایعه معمولاًدر سلولهای بتا جزایر لانگر هانس لوزوالمعده بوده ، لذا پس از صرف غذا انسولین ترشح نمی گردد شروع آن قبل از 30 سالگی است) و فشار خون بالا مؤثراست.زیرا مواد شیمیائی اسید فنولیک در تمام ذرت مشهود است .

 

استفاده های آرایشی :

نشاسته ذرت درساختن لوازم آرایشی در کارخانه جات استفاده می شود.و همچنین ممکن است در تحریکات موضعی پوست و خراشها نیز به کار گرفته شود. برای تهیه لوازم آرایشی فرآورده های ذرت می توانند جایگزین محصولات نفتی سرطان زا شود.

ذرت منبع غنی مواد مغذی وفیبر است .یک وعده غذایی پراز ذرت طی یک سیر طولانی ، بدن را در برابر بسیاری از بیماریها وبیماری های مزمن می تواند محافظت کند.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:50 ::  نويسنده : عبدولله



چند پيشنهاد براي جلوگيري از خواب آلودگي بعد از ناهار

  • PDF
امتیاز کاربر: / 4
بدخوب 

چرت بعد از ناهاربا چرت بعد از ناهار چه كنيم ؟

پزشكي . نت :اگر از شما سوال شود كه بعد از خوردن ناهار و نوشيدن يك فنجان چاي دبش، چه چيزي مي چسبد، اولين گزينه اي كه به ذهن مي رسد، يك چرت اساسي است. حال كه شرايط زندگي، كمتر اجازه پاسخ دادن به چنين نيازي را به آدم مي دهد. سوال اينست كه با خواب آلودگي بعد از ناهار چه بايد كرد؟

- چیزی بنوشید

برای شروع می توان از روزی یک لیوان قهوه، چای و یا نوشابه شروع کرد، اما توجه داشته باشید که میزان بیش از اندازه کافئین هم موجب می شود که شما اندکی عصبانی شوید و آب بدن را نیز تبخیر می کند. به جای آن می توانید از نوشابه های انرژی زا با الکترولیت اضافه استفاده کنید.

به علاوه باید در روز میزان کافی آب بنوشید. این عمل میزان آب بدن شما را تنظیم می کند، اشتهای کاذب به میان وعده های ناسالم را کاهش می هد و حس خواب آلودگی را نیز از میان می برد. اگر در یک نشست خسته کننده هستید و فقط باید سر خود را به منزله تایید تکان دهید، یک جرعه آب می تواند تمرکز از دست رفته شما را بار دیگر سر جایش بیاورد.

از این گذشته شما باید مصرف الکل را از نهار خود حذف کنید. نوشیدنیهای الکلی باعث افت آنی فشار خون می شوند که این امر باعث ایجاد خستگی و کسالت می شود. بهتر است نوشیدن چنین چیزهایی را متوقف كنید.

 

2- هر روز نهار میل کنید

بیشتر ما آنقدر سرمان شلوغ می شود که نمی توانیم هیچ زمانی را به نهار خوردن اختصاص دهیم و از مضرات آن نیز بی خبر هستیم و نمی دانیم که این کار باعث ایجاد کسالت و خواب آلودگی در ظهر می شود. شما لازم نیست که هر روز یک وعده غذای کامل با انواع و اقسام پیش غذاها را میل کنید، اما حداقل مطمئن شوید که یک چیز کوچکی می خورید. سعی کنید نهار را بر روی میز کار خود نخورید. حتی اگر 20 دقیقه هم شده به خودتان استراحت دهید و نهار را در جای دیگری میل کنید.

 

3- استراحت کوتاهی داشته باشید

بایستید و تمام عضلات خود را بکشید تا خستگی از بدنتان در آید. لازم نیست این کار را خیلی پر سر و صدا انجام دهید و توجه دیگران را به خود جلب کنید و بعد هم با صدای بلمند خمیازه بکشید. فقط از سر جای خود بلند شوید، چرخی بزنید، عضلات پای خود را منبسط کنید و انگشتان دستتان را خم و راست کنید. اگر نمی توانید دفتر کار خود را ترک کنید، به عقب تکیه دهید و نفس عمیقی بکشید تا کاملا ریلکس شوید و میزان اکسیژن جذب شده تان را نیز افزایش دهید. کشش باعث می شود که قلنج های گردن و شانه هایتان بشکنند و سیستم گردش خون نیز بهبود یابد.

 

4- حرکت کنید

اگر ممکن است در طول وقت نهار خود به باشگاه ورزشی بروید. در غیر اینصورت برای راه رفتن به بیرون بروید، از پله استفاده کنید و یادداشت ها را به طور دستی به شعبه دیگر ببرید. اجازه دهید که خون در بدنتان به جریان افتد. این عمل متابولیسم بدن را تسریع می بخشد و از خواب آلودگی و کسالت نبز جلوگیری می کند.

 

5- بر روی امور مختلف کار کنید

اگر انجام کار روزانه شما را اندکی خسته کرده، بر روی مسئله دیگری که اندکی نیاز به خلاقیت دارد، کار کنید. گاهی کار گرفتن از ذهن شما را از خستگی و ضعف میان روز نجات می دهد.

6- با همکارانتان ارتباط برقرار کنید

کنار دستگاه کپی سر صحبت را با همکارتان باز کنید، به جای فرستادن نامه های الکترونیکی، خوب است که بر سر میز همکارتان بروید. از پاس دادن توپ های استرس زا به یکدیگر به شدت خود داری کنید. برقرار کردن ارتباط های منطقی با همکاران باعث می شود که روز کاری شما خیلی زودتر سپری شود. به علاوه خندیدن بر سر یک موضوع می تواند حال همه افراد را عوض کند.

 

7- چرت بعد از ظهر

یک چرت 15 دقیقه ای معجزه می کند. البته منظور ما این نیست که ساعت های طولانی در اتاق استراحت بمانید، اما اگر به خودتان شک دارید می توانید به یکی از دوستانتان بسپارید که شما را بعد از نیم ساعت صدا کنند و یا اینکه ساعت خود را کوک کنید تا سر وقت زنگ بزند.

 

8- از اسنک استفاده کنید

یک سیب یا مقداری ماست جزء میان وعده های فوری بی نظیر هستند. سعی کنید به صورت خود مقداری آب خنک بزنید تا رخوت از شما دور شود. گاهی اوقات حتی شستن دست ها نیز به شما کمک می کند تا احساس خستگی کمتری بکنید.

 

10- گرما را کاهش دهید

کار کردن در یک فضای سرد تر باعث می شود تا شما هشیار تر بمانید. اگر اطراف شما گرم باشد احتمال دارد که به خواب فرو روید. البته اگر همکارتان داشت از شدت سرما به خود می لرزید بهتر است که دست خود را از روی درجه گرمکن بردارید و لباس هایتان را کم کنید. ژاکتتان را بعد از نهار در بیاورید و از پوشیدن پلوور و بلوزهای یقه اسکی و کلفت خود داری کنید.

 

11- از نور بیشتری استفاده کنید

میزان نوری که در طول روز در معرض آن قرار داشتید را افزایش دهید. سعی کنید در بیرون قدم بزنید به جای اینکه از آسانسور پارکینگ استفاده کنید. میز خود را جایی قرار دهید که بتوانید به راحتی به خارج از پنجره نگاه کنید. اگر ممکن بود لامپ های فلورسنت را خاموش کنید و از چراغ های رومیزی استفاده کنید.

 

12- به برنامه های بعد از کار فکر کنید

کارهای باقیمانده خود را بر روی کاغذ یاد داشت کنید تا ببینید که دقیقا چه زمانی می توانید محل کار خود را ترک کنید. با خودتان فکر کنید که قصد دارید چه کارهایی انجام دهید بنابراین یک چیز مثبتی برای فکر کردن پیدا می کنید. به موضوعات مختلفی می توانید فکر کنید. مثلا تصور کنید که نامزد خود را برای تماشای یک فیلم به سینما برده اید و یا با دوستان به بیرون رفته اید تا چرخی بزنید. این فکر هر چه که باشد حالت سستی شما را از بین می برد. زمانی که متوجه می شوید که باید در زمان معینی محل کار خود را تر ک کنید به طور حتم کار خود را با توجه و دقت بشتری انجام می دهید.

 

آیا کسالت ظهر شما از این حرف ها گذشته؟

 

شب ها زودتر بخوابید

بیخوابی مزمن مشکل دیگری است که برخی از افراد با آن مواجهند. مهمانی های شبانه نیز از عوامل دیگری هستند که می توانند شما را به سمت خستگی های زودرس عصرانه بکشانند. سعی کنید میزان خوابی را که بدن احتیاج دارد، فراهم کنید تا در طول روز سرحال تر باشید.

 

میزان استرس روزانه خود را بسنجید

خستگی های گاه و بیگاه شاید به دلیل نارضایتی شغلی و مشکلات محیط خانوادگی بروز کنند. این علائم می توانند نشانه دیگری از افسردگی باشند. با خودتان صادق باشید و کارهایی انجام دهید که میزان استرس شما را کاهش دهند تا اینکه بتوانید هر روز و همیشه احساس بهتری داشته باشید.

 

باز یافتن انرژي

زمانی که احساس کردید پس از صرف نهار انرژیتان در حال تحلیل رفتن است باید دست به کار شوید. در روش زندگی خود تغییرات اساسی ایجاد کنید و عادات شغلی خود را از نو پایه ریزی نمایید، تا به یک سلامت نسبی دست پیدا کنید و از شر ضعف بعد از ظهر هم خلاص شوید. با این کار خلاق تر، و شاد تر خواهید بود و احساس خستگس کمتری خواهید داشت. کارهای خود را با برنامه ریزی قبلی انجام دهید تا بتوانید بعد از ظهر به گردش و تفریح رفته و لذت ببرید. .

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:50 ::  نويسنده : عبدولله

امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

ايسنا: دانشمندان علوم پزشكي در آمريكا در يك مطالعه جديد اعلام كردند كه مي‌توان در آينده از سلول‌هاي بنيادي مغز استخوان براي درمان آسيب‌ها و جراحات مغزي استفاده كرد.

 

 

اين دانشمندان در آزمايشات خود موفق شدند كه به روشي بي‌خطر از سلول‌هاي بنيادي حاصل از مغز استخوان خود بيمار براي درمان آسيب مغزي تروما يا تروماي مغزي استفاده كنند. اين يافته حاصل مرحله اول آزمايشات باليني در مركز علوم بهداشتي دانشگاه تگزاس در هوستون است.

 

به گزارش خبرگزاري رويترز، دكتر چارلز اس كوكز متخصص اصلي اين پژوهش خاطرنشان كرد: اطلاعات ما نشان مي‌دهد كه برداشت از مغز استخوان و وارد كردن آن به سلول‌هاي تك هسته‌اي مغز استخوان براي درمان نوع شديد آسيب مغزي تروما در كودكان روشي ايمن و موثر است.

 

اين آزمايش باليني روي 10 كودك 5 تا 14 ساله مبتلا به تروماي شديد مغزي انجام گرفته است.

 

به گزارش ايسنا، چندي پيش نيز گروهي از دانشمندان اعلام كرده بودند كه مي‌توان با كمك همين سلول‌ها در آينده ضايعات نخاعي نيز را درمان كرد.

 

اين يافته در ماهنامه جراحي عصبي به چاپ رسيده است.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:49 ::  نويسنده : عبدولله



آشنایی با 5 غذای عالی مردانه

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

همشهری آنلاین: مردان از نظر نیاز‌های تغذیه‌ای با زنان تفاوت‌هایی دارند از جمله آن‌ها باید به مواد مغذی لازم برای حفظ عضلات و پیشگیری از بیماری‌های مانند سرطان پروستات توجه بیشتری نشان دهند.

 

 

 

1. سس یا رب گوجه فرنگی:

مردانی که از گوجه‌فرنگی، سس و یا رب گوجه‌فرنگی به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، از خودشان در برابر بیماری سرطان پروستات محافظت می‌کنند. به عبارت دیگر مردانی که 2 تا 4 بار در هفته از گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن استفاده می‌کنند، نسبت به سایر مردان به میزان 35 درصد کمتر به بیماری سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

لیکوپن، کاروتنوئیدی است که در گوجه‌فرنگی به مقدار فراوان یافت می‌شود. این ماده مغذی در سس گوجه فرنگی بیشتر از خود گوجه فرنگی در دسترس بدن قرار می‌گیرد. آب گوجه‌فرنگی نیز این خاصیت را ندارد، زیرا لیکوپن برای اینکه جذب بهتر و بالاتری داشته باشد، باید همراه با چربی یا روغن و به صورت پخته شده، مصرف شود.

 

2. تخمه کدو

مصرف نصف استکان تخمه کدو در روز نیمی از نیاز روزانه مردان را به روی تأمین می کند. روی، یک ماده مغذی و از املاح معدنی است که برای عملکرد طبیعی سیستم تولیدمثل و تناسلی مردان بسیار ضروری است. میزان روی مورد نیاز مردان در طی شبانه روز 11 میلی گرم است. مصرف بیش از 40 میلی‌گرم از این ماده مغذی نیز بدن را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

3. کلم بروکلی:

مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است، سبزی‌جات خانواده کلم، مانند کلم بروکلی، می تواند بدن را در برابر سرطان مثانه محافظت کند. این بیماری در کشورهای غربی شیوع بالایی دارد و در مردان دو تا سه برابر زنان دیده می‌شود. به نظر می‌رسد، مصرف پنج وعده یا بیشتر از این گروه از سبزی‌جات در هفته می‌تواند از بروز این سرطان پیشگیری کند. کلم و گل کلم مواد مغذی منتخبی هستند که بدن را در برابر این بیماری محافظت می‌کنند.

 

4. کره بادام زمینی:

اگر می‌خواهید قلب سالمی داشته باشید، نان صبحانه خود را به کره بادام زمینی آغشته کنید. بیماری‌های قلبی اصلی‌ترین علت مرگ و میر مردان و زنان در دنیا است، اما معمولاً مردان در سنین پایین‌تری به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. تحقیقات نشان داده است برنامه غذایی حاوی کره بادام زمینی می‌تواند علاوه بر کاهش کلسترول بد خون (LDL)، تری گلیسیرید خون را نیز کاهش دهد اما مقدار کلسترول خوب خون (HDL) کم نشود. در حالی که در رژیم‌های کاهش کلسترول، که چربی آن کمتر و میزان مواد نشاسته‌ای و کربوهیدراتی آن بیشتر است، مقدار کلسترول خوب خون (HDL) نیز کم می‌شود و به مقدار تری گلیسیرید خون اندکی اضافه می‌شود.

کره بادام زمینی کمی پرچرب است، اما چربی آن برای بدن نه تنها مضر نیست، بلکه مفید نیز هست. چربی‌های این ماده غذایی از نوع اشباع نشده هستند. البته باید در مصرف آن احتیاط نمود، زیرا کالری بسیار بالایی دارد و می‌تواند منجر به چاقی شود.

 

5. هندوانه:

تا سن 55 سالگی مردان بیشتر از زنان از فشارخون بالا رنج می‌برند. دانشمندان بر این عقیده‌اند که مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم می‌تواند خطر فشار خون بالا و نیز سکته مغزی را کاهش دهد. هندوانه یکی از میوه‌هایی است که حاوی مقدار زیادی از این ماده معدنی است.

یک برش هندوانه دارای 664 میلی گرم پتاسیم است، که از مقدار پتاسیم موجود در یک موز یا یک فنجان آب پرتقال بیشتر است.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:47 ::  نويسنده : عبدولله



وقتی همه خوابیم...

  • PDF
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

پزشکی . نت : برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. به موارد زیر دقت کنید تا اهمیت خوابیدن برای شما روشن گردد.

 

 

 

 

 

 

ساعت 9 تا 11 شب:

 

زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شود.

در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.

 

ساعت 11 تا 1 شب:

 

عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.

 

ساعت 1 تا 3 نیمه شب:

 

عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.

 

ساعت 3 تا 5 صبح:

 

عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.

 

ساعت 5 تا 7 صبح:


 

این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.

 

ساعت 7 تا 9 صبح:

 

جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند.

کسانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها، ساعت 7 و 30 دقیقه می باشد و کسانی که اصلا صبحانه نمی خورند، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند.

 

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند.

 

 

از نصفه های شب تا ساعت 4 صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد.

 

 

در ایام تعطیل، بسیاری افراد تا دیر وقت بیدار می مانند و بعد از اتمام تعطیلات، با خستگی به سر کار می روند، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده است و نمی داند چه باید انجام دهد.

 

پس همیشه، زود بخوابید و خواب آرامی داشته باشید .

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:46 ::  نويسنده : عبدولله



زندگینامه پروفسور سمیعی

  • PDF
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

پزشکی . نت : پروفسور سمیعی چهره ماندگار سال 1385 یکی از مشهورترین جراحان مغز و اعصاب و بنیانگذار رشته جراحی قاعده جمجمه در جهان است .وی ایجاد کننده زیر شاخه ای از جراحی مغز ، به نام جراحی قاعده مغز است و در زمینه جراحی میکروسکوپی مغز ابداع کننده روشهای تازه و بی نظیری بوده است.

 

 

 

 

 

پروفسور مجید سمیعی در مرداد ماه سال 1316در شهرستان رشت در خانواده ای فرهنگی چشم به جهان گشود

 

وی پس از اتمام دوران متوسطه در کشور در سال 1335 برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کرد ودر آلمان غربی ساکن شد وتوانست در رشته بیولوژی و پزشکی در دانشگاه به تحصیل مشغول شود وادامه تحصیل و تخصصش را در رشته جراحی مغز و اعصاب تحت نظر پروفسور کورت شورمن تکمیل و اعتلاء بخشد و سرانجام در سال 1349دراین رشته حائزشد .

 

او در سال 1351به درجه پروفسوری جراحی مغز واعصاب نایل شد

واز آن جا که جراحی مغز به دلیل فوق العاده پیچیده بودن آن وارتباط با اعصاب حسی و حرکتی در سایر اندام ها به خصوص صورت تاثیرداشت و انجام عمل جراحی نیز با عوارضی همراه بوده همین عامل موجب شده تا او برای رفع این نقیصه و بخشیدن زندگی سالم و کاهش آلام ورنج همنوعانش دست به مطالعات گسترده ای در خصوص ساختار پیچیده مغز بزند تا بلکه روشی بیابد تا هم عوارض عمل جراحی پس از مغز کاهش یابد وبه صفر برسد وهم این که انسان ها به زندگی توام با سلامت باز گردند .

داستان چنین رقم خورد که توانست در پی سلسله مطالعات و تحقیقات علمی ، نخستین جراحی میکروسکوپی مغز را در سال 1356در دنیا ابداع و به سرانجام برساند و پشت بند آن هم وی اولین پزشکی بود که توانست عمل جراحی قاعده جمجمه را در دنیا ابداع کند ، که مورد توجه جراحان تراز اول دنیا قرار گیرد .

 

عطش پروفسور به خدمت و صفتی هم چون خورشید و اقیانوس داشتن موجب شد تا گهرهای دانش و تجربه خویش را در قالب برگزاری های دوره های آموزشی به دیگر جراحان دنیا انتقال دهد .

 

برای ایرانیان دنیا همین بس که با همت پروفسور سمیعی امروزه در تمام کشور های جهان انجمنی تحت عنوان جراحان قاعده جمجمه با 1200جراح حاذق تشکیل شده که هر سال در قالب کنگره علمی ، جراحی قاعده جمجمه مغز از طریق ویدئو پروژکشن شاهد آخرین دستاوردهای علمی جراحی پروفسور هستند و با استفاده از دوربین های مدار بسته به صورت مستقیم عمل جراحی وی را مشاهده و با تکنیک های جدید پزشکی و آموزشی می بینند .

 

پروفسور سمیعی که دردهه 1350تصمیم گرفت تخصصی ترین بیمارستان جراحی مغز را در شهر هانوفر آلمان که معماری آن شبیه مغز انسان است را تامین کند و خوشبختانه در این کار هم موفق شد .

 

 

پروفسور سمیعی در سال 1367کرسی جراحی مغز واعصاب هانوفر آلمان را پذیرفت و همزمان با عنوان ریاست فدراسیون جهانی انجمن های قاعده جمجمه برگزیده شده در این سال صدراعظم آلمان به پاس خدمات وی در جراحی مغز واعصاب نشان درجه یک دولت آلمان غربی را به وی اعطا نمود .

 

وی مجموعه ادبیات علمی خود را تاکنون در قالب 13 کتاب و بیش از 200مقاله علمی منتشر کرده که مهم ترین مرجع برای جراحان مغز واعصاب دنیا به شمار می آید .

 

کتب تالیف شده :

Pneumoenzephalo-Tomographie

Aspects Modicales de la Chirurgie des Nerfs Periphriques

The Cranial Nerves

Traumatology of the Skuall Base

Surgery in around the Brain Str

M and the Third Ventricle

Scull Base Surgery

Nerve Lesions Modeme Verfahren der Rekonstruktion von

knochenstrukturen Gefab-und Nervennaht sowie Peripheral

Proceeding of the 1 international Skull Base Congress

Surgery of the Sellar Region and Paranasal Sinuses

Surgry of Skull Base Meningiomas

Surgery of the Clivus

پروفسور سمیعی ، در خصوص این که مهم ترین اهدافش از آموزش متخصصان ایرانی چیست گفت :« می خواهم تازه های پزشکی در زمینه مغز واعصاب هر چه سریع تر به کشور عزیزم ایران منتقل شود .»

 

به قسمتهایی از مصاحبه خبرگزاری خراسان با پروفسور سمیعی توجه كنید:

 

 

- تاكنون چند عمل قاعده جمجمه روی بیماران مختلف در جهان انجام داده اید؟

من تاكنون ٨ هزار عمل جراحی قاعده جمجمه روی بیماران انجام داده ام كه یك ركورد جهانی است. در واقع من هر روز در اتاق عمل هستم و روزانه به طور متوسط بین ٤ تا ٦ عمل جراحی انجام می دهم حتی در وضعیتی كه به نوعی بیمار بوده ام یا از خستگی مفرط رنج می بردم باز هم عمل بیماران را انجام داده ام.

 

- در ایران چه تعداد عمل انجام داده اید؟

عمل های من در ایران صرفا جنبه آموزشی داشته و برای نشان دادن فرآیند عمل به همكاران متخصص بوده است، این وظیفه من است كه در زمینه تعلیم و تربیت و آموزش جوانان متخصص كشورم همكاری كنم مگر دكتر سمیعی چند دست دارد كه بخواهد همه بیماران را خود عمل كند.

 

- جراحی قاعده جمجمه چه عوارض و خطراتی را می تواند در پی داشته باشد؟

در این ناحیه اگر عروق و اعصاب كوچك ترین آسیبی ببیند، بیمار به لحاظ حركتی یا حواس پنج گانه دچار ناتوانی جبران ناپذیری خواهد شد. در واقع این جراحی احتیاج به اعمال یك نوع هنرمندی خاص توسط پزشك جراح دارد. چرا كه هر نوع صدمه به این عروق و اعصاب می تواند به نابینایی، ناشنوایی یا فلج شدن بخشی از صورت بیمار بینجامد.البته در طول این ٤٠ سال، تجربه مان بیشتر شده است و اكنون به خوبی می دانیم كه به چه طریقی باید این تومورها را جراحی كنیم. اگر به عنوان مثال در ابتدای كار، به میزان ٣٠ درصد شاهد بروز عوارض بعد از عمل بودیم، اكنون این عوارض به كمتر از ٣ درصد رسیده است.

 

- به جز شما چه كسانی این عمل را در ایران انجام می دهند؟

در حال حاضر بسیاری از متخصصان ایرانی حوزه مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی با همكاری یكدیگر می توانند چنین عملی را انجام دهند. طی ١٥ سال اخیر آموزش های گسترده ای برای متخصصان جراحی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی در ایران ارائه كرده ام، امروز شما به هر یك از دانشگاه های ایران بروید، تعدادی از شاگردان من آن جا هستند، البته ممكن است تجربه من اندكی از آنان بیشتر باشد.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:45 ::  نويسنده : عبدولله



از روزه‌داري تا وزن ایده آل

  • PDF
امتیاز کاربر: / 4
بدخوب 

برترینها: تنها به يك يا 2 فنجان چاي هنگام سحري بسنده نكنيد و از زمان بين 2 وعده افطار تا سحري براي نوشيدن حدود 8 ليوان آب و مايعات ديگر استفاده كنيد. به‌طور كلي بايد بدانيد، هر‌چه چربي غذا بيشتر باشد ما در طول روز احساس گرسنگي كمتري مي‌كنيم.

 

 

سحري چربي، افطاري كربوهيدرات

 

به‌طور كلي بايد بدانيد، هر‌چه چربي غذا بيشتر باشد ما در طول روز احساس گرسنگي كمتري مي‌كنيم. در ميان مواد‌غذايي به‌ترتيب چربي، پروتئين و مواد كربوهيدراتي خاصيت سيركنندگي دارند. اگر قرار است در طول روز سير بمانيم و دچار ضعف كمتري شويم، بهتر است ميزان چربي روزانه را به طرف سحري ببريم. قاعدتا در اين صورت درطول روز كمتر احساس گرسنگي مي‌كنيم و اگر غذاهاي كربوهيدراتي را براي افطار بگذاريم زمان تخليه معده سريع‌تر خواهد بود و اين به آن معناست كه زودتر گرسنه مي‌شويم. براي مثال اگر فردي غذاي كربوهيدراتي را براي افطار انتخاب كند يعني از خوراكي‌هاي قندي در افطار بخورد چون مواد قندي زودتر هضم مي‌شوند فرد دوباره گرسنه مي‌شود بنابراين براي وعده كوچكي از شام نيز اشتها دارد. اصولا در يك تغذيه سالم بايد همه گروه‌هاي غذايي در تمام وعده‌ها وجود داشته باشد اما در كل مثلا اگر با جواني روبه‌رو هستيم كه روزه‌گرفتن كمي برايش سخت است و در سال‌هاي اول روزه‌داري است بهتر است مقدار چربي را به سمت سحر سوق دهد تا كمتر گرسنه شود ولي معمولا اين حالت تشنگي را به همراه دارد.

 

 

 

 

بهترين گزينه براي شروع افطار

 

معمولا توصيه مي‌كنيم افطار با نوشيدني‌هاي ولرم آغاز شود، حال اين نوشيدني مي‌تواند چاي، شير يا سوپ رقيق باشد؛ سوپي كه چربي نداشته باشد كمك بسياري به سيستم گوارشي كه به‌مدت طولاني فعاليت نداشته، مي‌كند. بعضي از افراد به شير حساسيت دارند يا دچار مشكلات گوارشي هستند و بدن‌شان در برابر شير تحمل ندارد. به‌طور كلي سوپ رقيق گزينه بهتري نسبت به مايعات سرد يا شير است و اگر شخصي به شير حساسيت‌ نداشته باشد شير ولرم نيز شروع‌كننده خوبي براي وعده‌ افطاري است. البته افرادي كه سيستم گوارشي آن‌ها نسبت به شير دچار مشكل مي‌شود بايد حتما اين مسئله را بررسي كنند تا درصورت مصرف شير با ناراحتي جسماني مواجه نشوند.

 

 

افطاري، صبحانه بخوريد

 

توصيه‌ مي‌كنيم وعده‌ افطار سبك و شبيه برنامه غذايي صبحانه باشد و شام هم به فاصله يك يا 2 ساعت بعد از افطار خورده شود. در مجموع بايد سعي كنيد حجم زيادي از غذا را در افطار و شام نخوريد و وعده‌ ناهار را نيز به سمت سحري سوق دهيد. شايد برخي افراد سر ساعت مي‌خوابند، بنابراين فاصله بين افطار تا شام كوتاه‌تر مي‌شود ولي اگر قرار باشد فرد صبحانه را به وعده افطار منتقل كند و كمي ديرتر از حالت عادي بخوابد افطاري در ساعت 8:30 يا 9 خورده شود و شام نيز به فاصله يك يا 2 ساعت حدود ساعت 10 خورده مي‌شود، بنابراين زمان شام با زمان خواب فاصله بيشتري مي‌گيرد و در نتيجه فرد سنگين نمي‌خوابد. هر چقدر فاصله شام و زمان خواب بيشتر باشد فرد سبك‌تر مي‌خوابد.

 

 

 

 

تا مي‌توانيد مايعات  بنوشيد

 

شايد مقدار مصرف مايعات كمي نسبت به روزهاي گرم و سرد سال متفاوت باشد اما به‌طور كلي ما نوشيدن 8 ليوان مايعات در طول شبانه‌روز را پيشنهاد مي‌كنيم كه مقدار مايعات آبميوه، چاي، شير، آش يا سوپ نيز بايد در آن لحاظ شود، خوشبختانه زياد خوردن مايعات به بدن ضرري وارد نمي‌كند بلكه از برخي لحاظ كمك هم مي‌كند به خصوص براي افرادي كه در فصل گرما روزه مي‌گيرند، بنابر‌اين چنين افرادي بايد از زمان محدودي كه بين افطار تا سحري است استفاده كرده و مقدار مورد نياز بدن از مايعات را تامين كنند. البته ميوه و سبزي‌ها نيز آبرسان‌هاي خوبي براي بدن فرد روزه‌دار هستند. پس تنها به يك يا 2 فنجان چاي هنگام سحري بسنده نكنيد و از زمان بين 2 وعده افطار تا سحري براي نوشيدن حدود 8ليوان آب و مايعات ديگر استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه كم‌آبي خطرات جدي را براي وضعيت جسماني شما به‌خصوص در فصل تابستان به همراه خواهد داشت. پس در نوشيدن مايعات توجه كافي داشته باشيد. ميوه‌هايي مثل هندوانه حالت ادرار‌آوري نيز دارد يعني مقدار آبي كه از خوردن آن وارد بدن مي‌شود به‌طور كامل جذب بدن نمي‌شود و قسمتي از آن از بدن دفع مي‌شود. توصيه مي‌كنيم آب و مايعات به جاي اين‌كه يكجا خورده شوند به مرور و كم‌كم وارد بدن شوند.

 

 

با روزه‌داري وزني مناسب پيدا مي‌كنيد، به شرطي كه...

 

اگر كسي مي‌خواهد در ماه رمضان رژيم غذايي هم بگيرد بايد وعده‌ اصلي غذاي خود را وعده سحري قرار دهد كه البته در مورد ديگر افراد نيز همين پيشنهاد را مي‌كنيم، چون در اين صورت انرژي بيشتري در وعده سحري قرار مي‌گيرد و حكم ناهار را براي روزه‌دار دارد و از سوي ديگر روزي طولاني در پيش دارد كه بايد انرژي لازم را براي ساعات طولاني ذخيره كند. بايد به اين نكته مهم توجه داشت كه اگر چه مقدار مواد‌غذايي كه در ماه رمضان به بدن مي‌رسد بايد مشابه روز‌هاي عادي باشد ولي ترتيب وعده‌هاي غذايي عوض مي‌شود يعني به‌طور كلي مقداري از ميزان كل مواد مصرفي به بدن كم مي‌شود و اگر اين اتفاق نيفتد افراد دچار اضافه‌وزن مي‌شوند. در ماه رمضان پس از گذشت يك هفته به‌تدريج سوخت‌و‌ساز بدن كاهش پيدا مي‌كند يعني نياز بدن به مواد‌غذايي كمي كاهش مي‌يابد و تقريبا فعاليت‌هاي فيزيكي نيز كم مي‌شود. بنابراين ميزان دريافت بدن از مواد مغذي نيز طبيعتا كمتر از قبل مي‌شود. اين تصور اشتباهي است كه بعضي از افراد مي‌گويند چون در طول روز چيزي نمي‌خوريم بايد در بقيه اوقات بيشتر غذا بخوريم تا جبران نخوردن در ساعات طولاني شود، يادتان باشد نياز بدن در اين روزها نسبت به حالات عادي كاهش پيدا مي‌كند.

 

 

 

 

نوشيدني‌هاي كافئين‌دار ممنوع

 

نوشابه نيز مانند بقيه مايعات باعث توليد ادرار مي‌شود اما به‌طور كلي به جز مضراتي كه براي بدن دارد هر نوشيدني كه كافئين‌ داشته باشد (كه نوشابه‌هاي سياه نيز معمولا آن را دارند) باعث مي‌شود از ميان مايعي كه بدن جذب مي‌كند مقدار بسياري از آن نيز دفع ‌شود كه البته به همراه دفع آن مقداري كلسيم نيز از بدن دفع مي‌شود و مضراتي را براي بدن ايجاد مي‌كند. بنابراين تا جايي‌كه مي‌توانيد از آب آشاميدني به‌عنوان مايعات استفاده كنيد.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:44 ::  نويسنده : عبدولله

تفكر ، رمضان و آرامش زيستن

  • PDF
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
انسان قصدش از زندگي در اين دنيا به كمال زيستي رسيدن يعني" آرامش زيستن"، امنيت داشتن" و "رشد شخصيت و فرهنگي فردي" است كه سه هدف اصلي بشر و شاخص كمال زيستي است. بشر اين سه هدف را در طول حياطش در اين دنيا دنبال ميكند و قرار است توشه آخرت را هم ذخيره كند. او براي نيل به اين سه هدف در زنگي خود به موانع و مشكلاتي بر مي خورد.

 
 
 
دکترسید غلامرضا موسی پناه
altفوق ليسانس، دکترا و فوق دکترا از آمریکا (M.Sc., Ph.D. & Post-Doc)
تغذیه سالم و رژیم غذايي با داروهای گیاهی
حتي بعضي از اين مشكلات در جهت خلاف مقصد انسان است تا نگذارد فرد و خانواده با آرامش زندگي كند بشر بايد براي رسيدن به اهداف آرامشي خود هم مشكلات بر سر راه را حل كند و هم با اين نيرو هاي مخالف مقابله كند كه ابزار مقابله اش "آگاهي" ، "شناخت" و "انتخاب صحيح" است متأسفانه امروز بدليل عدم آگاهي لازم براي دُرست زيستن و در نتيجه عدم شناخت بر فاكتور هاي مختلف زندگي و عدم انتخاب صحيح براي درست زيستن، انسان هم خود را گم كرده است و از آنجا كه "بچه هاي ما آن نمي شوند كه ما مي خواهيم، بلكه آن مي شوند كه ما هستيم"، نسل ما،  هم از خود و هم از ما گم شده ند و اين خود عامل فاصله زياد فرهنگي دو نسل شده ا ست با مشكلات خاص خودش.
عوارض اين گمگشتگي ها عبارت است از تشويش، اضطراب، دلهره، نا اميدي، بي هدفي و بيماري هاي عصبي، روحي، جسمي و رواني است. بشر امروز از يك نواختي و دوندگي هاي بي هدف خسته است.
درمان چيست؟
براي رهائي از اين پيچيدگي ها،  انسان بايد خودش درد را درمان كند. شكست انسان موقعي آغاز مي شود كه مسؤليت رشد و موفقيت را بر دوش كسي ديگر بگذارد. براي راه حل به دو ضرورت نياز داريم. يكي به منبع اطلاعاتي براي آگاه شدن و ديگري شناخت الگوها و عملكردن طبق آن مدلها.
1-                منبع اطلاعاتي  براي آگاهي:
 شريعت ، تدين و اعتقادات مذهبي از اولين، واجب ترين و موثر ترين ابزار اطلاعاتي و آگاهي در مقابله با مشكلات شخصي و خانوادگي است كه تعيين ميكند كه انسان چگونه زندگي كند.
زيرا در اين وصل است كه انسان خود و نياز خود را در مي يابد و مي شناسد و از آنجا كه انسان نمايندگي خداوند در زمين است ، از شناخت خود به شناخت حق تعالي ميرسد و براي خدايي زيستن خود در بعد نسبي اش تلاش مي كند. اينجاست كه انسان جايگاهي عظيم در دنياي هستي پيدا مي كند. اما متأسفانه همين انسان  به ميزاني كه از جايگاه عظيم خود گريز بزند، گم مي شود و اين آغاز در هم ريختگي  عصبي ، روحي و رواني است و انسان امروزي مي شود،  وجودي مدام سرگردان كه "چگونه زيستن" را گم مي كند. در اين سرگرداني است كه زندگي كردن آسان تر مي شود تا چگونه زندگي كردن، خوردن آسان تر مي شود تا چگونه خوردن، رفتار كردن راحت تر مي شود تا چگونه رفتار كردن و....و....... آنچه در جهت اين آگاه شدن به انسان كمك مي كند اينست كه ابتدا شريعت و تدين را بشناسد تا اعتقاد عملي پيدا كند. خداوند را بشناسد و بعد به دنبال كمال مي رود. اما براي اين شناخت به ابزار تفكر نياز مند است تا اعتقادي ماندني و عملي پيدا كند. عاشق اگر معشوق را بشناسد و او را بپذيرد ، هميشه عاشق آن معشوق مي ماند. بهمين دليل است كه يك انتخاب درست و ماندني،  بر تفكر و بر شناخت انسان استوار است. اگر وصل به درگاه ايزد يگانه مخلصانه و عملا باشد وعملا اداي شريعت كنم ، راه چگونه زندگي كردن را پيدا خواهيم كرد.  در غير اينصورت عدم استفاده از تفكر باعث عدم شناخت خواهد شد و شخص اعتقادي پيدا مي كند مشكوك، مجازي و قابل تغيير و براحتي مي توان اعتقادات او را عوض كرد.  
2-                الگو ها ي زيستن:
امروزه هجوم خطرناك تجدد به نام تمدن به جان فرد، خانواده و جامعه افتاده است تا با مصرف گرائي و مادي پرستي  انسان را برده پول سازد زيرا چنين فرد و خانواده و جامعه اي براحتي ميتوان منحرف نمود و سوء استفاده كرد.  براي روند متجدد كردن يك فرد، اول بايد به ريشه فرهنگ و زبان حمله برد تا بتوان براحتي برآنان مسلط شدو بعد هر كالائي را از جمله كالاي تحقير، عقب ماندگي، سرگرمي هاي وارداتي و عيش و نوش هاي از مد افتاده را به نام تمدن به آنها  فروخت.
 تجدد يك شبه وارد مي شود و براي متجدد شدن كافي است ظاهري وارداتي از خود بسازي ، از آن لحظه به بعد متجدد مي شوي و خريدار كالاهايشان . اما تمدن زمان مي خواهد و فر هنگ سازي مي طلبد.  پس تجدد راحت تر بنظر مي رسد و قيد و بندي هم ندارد. به نام متجدد بودن واردات غربي در جامعه نفوذ پيدا مي كند. و از آنجا كه خواسته هاي مادي انسان به دليل تنوع پرستي پايان ناپذير است،  هر روز بايد براي تجدد جديدتر خودمان را آماده كنيم و برآورده شدن اين نياز هاي مادي جديد حرص مي طلبد و طمع، حسادت مادي مي طلبد و چشم و همچشمي، به حق ديگران تجاوز كردن مي طلبد و دشمني با يكديگر، بي عهدي مي طلبدو بي تعهدي، بي بند و باري مي طلبد و همه چيز خواري!  نتيجه اش مي شود همه جور شدن بي مرز و با خدا بيگانه  و نيز ظاهري از خود بيگانه و اگر به دنبال درمانش باشي اُمل خطابت مي كنند و عقب مانده و بعنوان ُتعرض به آزادي بشر زير سؤال همان جوامع وارد كننده مبتذلات قرار خواهي گرفت.  در نتيجه وقتي فرهنگ يك جامعه را از طريق رسانه ها، يا اشياء وارداتي و تجدد آلوده كردي، طبيعي است كه بردگي،  گمگشتگي،  فاصله نسلي، تشويش، اضطراب، دلهره، نا اميدي، بي هدفي ، و بيماري هاي عصبي، روحي، جسمي و رواني از عوارض آن مي شوند.
الگو هاي متعددي در فرهنگ ما وجود دارد  كه اگر از آنها نسخه عملي بگيريم نجات دهنده خود ما از گمگشتگي و نسل گمشده ماست. آنها كه در صدد زدايش فرهنگمان هستند، به دنبال تخريب اين الگو ها هستند.
اولين الگو هاي فرهنگي ما ، حضور سيماي عملي حضرت رسول(ص) و اهل بيت پيامبر گرامي(ص) و ائمه معصومين بعنوان نسخه معيار توحيد در فرهنگ اسلامي ماست.  مشكل ما ندانستن جايگاه و نقش اين الگو ها در زندگي روزانه مان است. براي مثال به اين واقعيت توجه كنيد:
 ما در هر لحظه در زندگي روزانه در حال معاوضه هايي متعادل با افراد ديگر و حتي با اشياء هستيم. مدام يا چيزي مي دهيم يا مي گيريم. از صبح تا شب هم ادامه دارد. اگر انسان در زمان دادن عادل باشد و در زمان گرفتن بيش از حق خود نگيرد ، همان سيماي عملي عدالت علي (ع) و حقانيت حسين ابن علي (ع) ميشود. يعني از صبح به شب ما بين اين دو الگو و با اين دو الگو زندگي مي كنيم.
دومين الگو ها، الگو هاي مكاني مقدس در فرهنگ ماست. مكه مكرمه، مدينه منوره، كربلاي حسيني(ع)، نجف علي(ع) ، دمشق زينبي(سلام الله عليها) و مشهد مقدس از جمله اين الگوهي مكانيست كه رفتن به سوي آنها درس چگونه زيستن انسان است و كافي است با بصيرت بنگريم.
سومين الگو ها، الگوهاي تقويمي ما چون محرم ، رمضان ، بعثت ، شعبان و ميلاد و وفات ائمه طاهرين است.  ...................و امروز داريم به استقبال رمضانش مي رويم.....!  

درمان از رمضان:
رمضان ماه چگونه همزيستي انسان است در خانه معبود،  تا در ضيافت بي ريايش و در فضاي حنانش به انديشه فرو رويم و تنها به دعا خواندن اكتفا نكنيم.  حال كه به خانه اش به مهماني رفته ايم ، بعد از خوراك روحي  معنوي   فرهنگي در خانه اش، چون منان و رحمان است، پس توشه اي هم از خانه اش برگيريم تا در اين دنياي پر آشوب نگهبانمان باشد، كه سخت به نگهبانيش محتاجيم.
رمضان، "الگوي وادار كردن انسان به تفكر"  است تا  انسان خود را بند ه خدا بداند. رمضان، نعمتي دو جانبه است. از طرفي، هم تنظيم جسم است تا هم از طريق تعادل كنندگي سيستم گوارشيمان جسم را مواظبت كند و هم با انجام تصفيه هاي بدن از آشغالهاي انباشته شده مواد غذائي به ظاهر سالم، ما را در برابر بسياري از بيماري ها بيمه كند.  و از طرف ديگر ، در ضيافت رمضان است كه انسان پذيرايي تقوا مي شود، پذيرايي ايمان مي شود و پذيرايي تفكر ميشود تا الگوهايش را منطبق بر كمال مطلق حق بشناسد و انتخاب كند تا در رشد و تكامل زيستي او  را هدايت كند. تا روح سالم بسازد تا ما را در برابر فشار هاي عصبي و رواني بيمه كند. ما انسانها نماينده توحيد در زمين شده ايم و بهمين دليل مورد سجده قرار گرفتيم ولي امروز شيطان  در شكل هجوم تجدد نا خواسته غربي بر ما خروشان كرده است. و از آنجا كه انسان از بين همه موجودات انتخاب شده است تا نه تنها تفكر كند بلكه از تفكر براي تكامل استفاده كند، .......پس بيائيد در اين ماه مبارك از تفكرمان براي تكاملمان استفاده كنيم.  بيائيد تا در اين ماه با تفكر خود به قدرت انسان براي رشد و كمال پي ببريم.  بيائيد نگذاريم از دادن امانتي كه بايد روزي تحويل صاحبش دهيم شرمسار گرديم. رمضان هديه نجات انسان گم شده است ، بيائيد به حرمت انسانيمان و به اميد در آرامش زيستن روزانه مان با بصيرت به حيات روزانه خود بنگريم و نگذاريم كه نا خواسته، مسخ فرهنگ غريب غرب شويم.  اجداد ما و شهداي اين انقلاب و خانواده هاي آنها منتظرند تا اين فرهنگ در دست تجدد ذبح نشود. اگر اينچنين موفق شويم، درست ، با آرامش و با هدف كمال زندگي خواهيم كرد.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:44 ::  نويسنده : عبدولله

امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

فارس: رئيس انجمن دندانپزشكي كودكان ايران گفت: 85 درصد بوي نامطلوب دهان روزه دار كه به دليل گرسنگي و خالي بودن افراد است با مسواك زدن و نخ دندان كشيدن برطرف مي‌شود.

 

 

مجتبي وحيد گلپايگاني اظهار داشت: به طور طبيعي غذا نخوردن براي مدت طولاني باعث مي‌شود دهان بوي نامطلوبي بگيرد و در روزهاي ماه رمضان نيز اين امر كاملاً طبيعي است زيرا چنين وضعي براي اكثر روزه داران رخ مي‌دهد.

 

وي افزود: وقتي فردي گرسنه و معده وي خالي است گازهاي بد بوي روده كه منشأ آن فساد شيره پانكراس است از دهان خارج مي‌شود و بوي ناخوشايندي از دهان به مشام مي‌رسد.

 

گلپايگاني تصريح كرد: بهترين راه براي پيشگيري از اين مشكل رعايت بهداشت دهان و دندان است چون 85 درصد بوي بد دهان روزه دار با استفاده از مسواك و نخ دندان برطرف مي‌شود.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:42 ::  نويسنده : عبدولله

هنگام افطار، آش و سوپ نخوريد

  • PDF
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

ایرنا: بيماري هاي گوارشي و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: هنگام افطار نبايد غذاهاي آبكي مانند آش و سوپ مصرف كرد چراكه موجب بروز مشكلات گوارشي در روزه داران مي شود.

 

 

'مهدي صابري افزود:خوردن غذاهاي آبكي هنگام افطار، حجم معده و احتمال بروز رفلاكس معده -برگشت غذا از معده به روده - را افزايش مي دهد.

 

وي اظهار داشت: همچنين روزه داران نبايد هنگام افطار بصورت يكدفعه نوشابه يا ساير مايعات را بخورند.

 

اين متخصص بيماري هاي گوارش خاطرنشان كرد رفلاكس معده را مي توان با مصرف دارو تحت نظر پزشك، كنترل كرد.

 

صابري فيروزي گفت: سوزش هاي معده و سردل هنگام روزه داري بايد از نظر پزشكي بررسي شود اما سوزش معده و سردل و نيز احساس سنگيني پس از صرف وعده افطار تاحدي طبيعي است.

 

به گفته وي، مبتلايان به رفلاكس معده با مصرف دارو تحت نظر پزشك، مي توانند روزه خود را بگيرند و از اين نظر مشكلي ايجاد نمي شود.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:40 ::  نويسنده : عبدولله

به راحتي شكم‌ تان آب مي‌شود اگر...

  • PDF
امتیاز کاربر: / 9
بدخوب 

برترینها: يكي از مشكلات چاقي تجمع چربي‌ها در ناحيه شكم است اما گاهي اوقات بدون آن‌كه چاق باشيد شكمي برجسته داريد. اگر دچار اين مشكل هستيد اين توصيه‌ها را جدي بگيريد.

 

 

حتي اگر دوست نداريد

 

آب بنوشيد

 

نوشيدن آب احتمالا آخرين كاري است كه دوست داريد وقتي شكم‌تان در حال انفجار است انجام دهيد اما مصرف آب به ميزان كافي در طول روز باعث كنترل ميزان سديم موجود در سطح بدن شده و ديگر در شكم خود احساس بزرگي و نفخ نخواهيد داشت. آب باعث تصفيه خون و بهتر كار كردن دستگاه گوارش مي‌شود و جلوي نفخ شكم را مي‌گيرد.  حتي مي‌توانيد به جاي مصرف نوشيدني‌هاي مختلف كه قندهاي مصنوعي نيز دارند از آب استفاده كنيد؛ يك نوشيدني كامل، طبيعي و بي‌ضرر.  براي مزه‌دار كردن آب، مقداري آبليموي تازه مي‌تواند پيشنهاد بسيار خوبي باشد. كافي است يك‌بار امتحان كنيد و اثرات بسيار خوب آن ‌را در سلامت بدن‌تان ببينيد. ميوه‌ها و سبزي‌هاي آبدار هم، منابع خوبي براي تامين آب مورد نياز بدن و كاهش نفخ‌هاي شكمي هستند.

 

 

بدون نمك مزه‌دار كنيد

 

نمك، دشمن سلامت

 

مواد‌غذايي آماده و فست‌فودها سرشار از نمك و ميزان پايين فيبر هستند كه هر 2 ايجاد نفخ مي‌كنند. هنگام خريد مواد‌غذايي آماده و كنسروها حتما به محتويات آن توجه كنيد. اگرچه هميشه متخصصان تغذيه خوردن ميوه‌ها و سبزي‌ها را به ما توصيه مي‌كنند اما به ياد داشته باشيد مصرف سبزي‌ها با سس فراوان و نمك زياد نيز باعث بزرگ‌شدن شكم و افزايش نفخ مي‌شود. هيچ‌وقت ميزان نمك موجود در مواد‌غذايي را از طريق مزه كردن آن‌ها اندازه‌گيري نكنيد. براي اطلاع از ميزان نمك در مواد‌غذايي كه خريداري مي‌كنيد حتما برچسب‌هاي روي بسته‌بندي‌هاي آن‌ها را مطالعه كنيد.  براي مزه‌دار كردن غذاها هم نيازي به نمك فراوان نيست، مي‌توانيد غذاهاي خود را به‌راحتي با مقداري آبليمو، پودر سير، پودر نعنا و ريحان،  عصاره گشنيز، جعفري يا ساير سبزي‌هايي كه با ذائقه شما و ساير اعضاي خانواده جور است، طعم‌دار كنيد.

 

بفرماييد موز- انبه

 

پتاسيم فراموش نشود!

 

بيشتر ميوه‌ها و سبزي‌ها منابع خوب پتاسيم هستند اما بعضي از آن‌ها از نظر ميزان اين ماده معدني غني‌تر و كامل‌تر هستند؛ موز، انبه، هندوانه، سيب‌زميني، اسفناج، گوجه‌فرنگي، مغز بادام، پسته و....آب ميوه‌هاي طبيعي هم منابع خوب پتاسيم و قند طبيعي هستند، خوردن آن‌ها را فراموش نكنيد. پتاسيم مي‌تواند ورم شكم و نفخ را كمتر كند.

 

 

اين نوشيدني‌ها ممنوع هستند

 

نوشابه‌هاي گازدار نخوريد

 

شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي كه جايگزين مواد قندي شده‌اند در موادي كه با عنوان مواد بدون قند وارد بازار مي‌شوند هم وجود دارند. محصولات بدون قند، كالري كمتري را جذب بدن مي‌كنند اما در روده انباشته شده و باكتري‌هاي بسياري از آن‌ها تغذيه مي‌كنند. نتيجه چه مي‌شود؟ افزايش نفخ و احساس بزرگ‌شدن شكم.

 

آن‌ها را سر سفره بياوريد

 

با لبنيات دوست شويد!

لبنيات منبع بسيار خوب كلسيم و ساير مواد معدني است. قند موجود در مواد لبني هم يك قند طبيعي است  اما بدن بعضي افراد آنزيم مورد نياز براي هضم لاكتوز را به ميزان كافي ندارد و اين كمبود آنزيم و هضم نشدن لاكتوز بعد از مدت زمان طولاني باعث ايجاد نفخ مي‌شود.

بنابراين اگر خوردن شير به مقدار زياد شما را اذيت مي‌كند، از مقادير كم شروع كنيد و كم‌كم ميزان آن ‌را افزايش دهيد. نيازي نيست كه از همان ابتدا روزي 3 ليوان شير بخوريد و بدن خود را با مشكل روبه‌رو كنيد. اجازه دهيد تا بدن‌تان ابتدا به هضم شير و مواد لبني به ميزان اندك عادت كند سپس ميزان آن ‌را افزايش دهيد.

اگر با هضم لاكتوز مشكل داريد مي‌توانيد از محصولاتي كه لاكتوز آن‌ها كم شده استفاده كنيد. درصورتي كه كلسيم مورد نياز بدن از مواد لبني تامين نشود بايد آن ‌را از طريق ساير مواد حاوي كلسيم مانند شير سويا يا آب پرتقال و ميوه‌هاي طبيعي تامين كنيد.

 

وعده‌هاي بيشتر، سرعت كمتر

كم بخوريد، هميشه بخوريد!

به جاي ۳ وعده غذايي كامل از وعده‌هاي متعدد و كوچك‌تر استفاده كنيد؛ اين كار باعث مي‌شود علاوه بر جلوگيري از نفخ، ميزان قندخون و گرسنگي نيز كنترل شود بنابراين به ۵ تا ۶ وعده غذايي كوچك‌تر در روز و مواد مغذي توصيه شده رو بياوريد.

در ضمن سريع خوردن غذا بدون اين‌كه خوب آن را بجويد باعث قورت دادن هوا و نفخ معده مي‌شود. غذا خوردن بايد حداقل ۳۰ دقيقه طول بكشد. توجه داشته باشيد هضم غذا از دهان شروع مي‌شود و با جويدن بيشتر مي‌توانيد نفخ معده را كاهش دهيد. يك ويژگي ديگر آهسته خوردن، احساس سيري زودتر است. بررسي‌ها و تحقيقات پزشكي نشان داده هرچه كندتر غذا بخوريد، مقدار كمتري غذا خواهيد خورد چراكه زودتر احساس سيري مي‌كنيد.

 

آرام آرام عادت كنيد

سبزي‌ها و انتخاب صحيح آن‌ها!

در انتخاب سبزي‌ها دقت كنيد. ممكن است با خوردن سبزي‌هايي مانند كلم بروكلي و گل كلم، با نفخ مواجه شويد البته اين به اين معني نيست كه آن‌ها را از رژيم غذايي خود حذف كنيد بلكه آن‌ها را كم‌كم به رژيم غذايي خود اضافه كنيد تا بدن به اين تركيبات كه براي تمام دستگاه‌هاي بدن مفيد هستند عادت كند.

 

بدنسازي كنيد

دست به كار شويد، چرا نشسته‌ايد؟!

هر چند افراد به طرق مختلف وزن خود را كاهش مي‌دهند اما محققان مي‌گويند انجام ورزش شكم در طول روز عضلات شكم را تقويت مي‌كند. تقويت عضلات شكم به‌شخص، ظاهر لاغرتر با عضلات قوي و حالت بدني بهتر مي‌دهد.

نفخ معده و بزرگ شدن شكم در بيشتر موارد موضوع خطرناكي را با خود به همراه ندارد اما به‌دنبال حاد شدن اين موضوع و روز به روز وخيم‌تر شدن آن، به پزشك خود مراجعه كنيد تا راه‌هاي درماني موثرتري را به شما پيشنهاد كند.

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:37 ::  نويسنده : عبدولله

امتیاز کاربر: / 4
بدخوب 

پزشکی.نت : به چند روش می توانید از نمک استفاده ی متفاوت کنید؟ طبق گفته های یک انیستیتو، حدود ۱۴ هزار راه وجود دارد!

 

 

 

 

استفاده از نمک برای نگهداری از غذا در عهد قدیم معمول بوده است. بهرحال، به دست آوردن نمک، کار سختی به نظر می رسد اما به کمک روش های تولید پیشرفته، امروزه نمک رایج ترین و با سهولت ترین کانی غیر فلزی در دنیاست؛ در واقع تهیه نمک پایان ناپذیر است.

 

در زیر چندین راه برای استفاده مناسب از نمک آورده شده است:

 

اضافه کردن به آب در حال جوشش:بسیاری از مردم اینطور فکر می کنند که افزودن نمک به آبی که قرار است بجوشد، باعث سریع تر جوشیدن می شود. بهرحال این فکر درستی نیست، ولی نمک آب را در دمای بالاتر به جوش می آورد، بنابراین باعث کاهش زمان پخت و پز می شود.

 

بررسی تازگی تخم مرغ: دو قاشق چای خوری از نمک را در فنجانی از آب بریزید و سپس تخم مرغی را درون آن قرار دهید. تخم مرغ تازه، ته خواهد نشست و تخم مرغ کهنه تر شناور خواهد بود. البته این بدین معنی نیست که تخم مرغ شناور، فاسده شده است.

 

با دوام تر کردن پنیر: برای این کار می شود، پنیر را در یک روکش مرطوب شده با آب نمک پیچید. ترساندن مورچه ها. نمک را در جای درها یا کنار پنجره ها و هرجایی که مورچه ها در خانه تان تردد می کنند، بپاشید. مورچه ها علاقه ایی به راه رفتن بر روی نمک ها ندارند.

 

خاموش کردن آتش ناشی از روغن در آشپزخانه: جعبه ایی از نمک را در کنار اجاق داشته باشید، و اگر آتش ناشی از روغن مشتعل شد، روی زبانه ی آتش نمک بریزید (هیچ وقت از آب در این وضعیت استفاده نکنید چرا که باعث پراکندگی می شود). زمانیکه نمک به آتش اعمال شد، باعث کاهش گرمای آتش می شود.

 

کاهش چکه شمع ها: اگر شمع های تازه را در یک محلول نمک قوی برای چند ساعت بخیسانید و سپس آنها را به خوبی خشک کنید، دیگر این شمع ها در هنگام سوختن خیلی زیاد چکه نخواهند کرد.

 

نگهداشتن تازگی و طراوت گل های بریده شده: کمی کمتر از ۲ قاشق چای خوری را به گلدان اضافه کنید تا گل های بریده شده، مدت زمان بیشتری تازه بمانند (همین مقدار شکر و یا یک عدد آسپرین، نتیجه ی مشابهی می دهد).

 

مرمت دیوارها:برای پر کردن سوراخ های ایجاد شده توسط میخ، و دیگر قسمت های آسیب دیده بر روی گچ تخته و یا دیوار گچی، ۲ قاشق سوپ خوری نمک را با دو قاشق سوپ خوری از نشاسته ذرت مخلوط کرده و در نهایت به آن در حدود ۵ قاشق چای خوری آب بیافزایید تا یک خمیر غلیظ به دست آید. از این خمیر برای پر کردن سوراخ ها استفاده کنید

جلوگیری از علف های هرز حیاط: اگر علف های هرز یا چمن بین آجرهای حیاط تان، و یا دیگر قسمت ها می روید، با دقت نمک را بین شکاف ها بپاشید، سپس با آب آنجا را خیس کنید و یا منتظر باران برای نمناک شدن آن محل باشید.

 

شست و شوی دهان: از مخلوط مقدار برابر نمک و جوش شیرین برای شست و شو و از بین بردن بوی بد دهان استفاده کنید.

 

فرو نشاندن درد ناشی از زخم زنبور: فورا آن ناحیه را مرطوب کرده و توده ی کمی از نمک را برای کاهش درد و تورم بر روی آن قرار دهید.

 

درمان گزیدگی پشه: آب نمک، برای کاهش خارش ناشی از گزیدگی پشه می تواند موثر باشد. علاوه بر این، تلفیق نمک و روغن زیتون نیز می تواند مفید باشد.

 

ماساژ: پس از استحمام و زمانی که هنوز بدن تان نمناک است به خودتان یک ماساژ با نمک خشک بدهید. این کار باعث تازه شدن پوست شده و به جریان خون کمک می کند.

 

رهایی از التهاب گلو: نمک را به همراه آب گرم مخلوط کرده و آن را غرغره کنید تا درد گلویتان تسلی یاب

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:36 ::  نويسنده : عبدولله

به چاق ها پول بدهید تا لاغر شوند!

  • PDF
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

خبرآنلاین: بررسی های آکادمیک نشان می دهد افراد چاق با دریافت پاداشهایی در حین دوران رژیم لاغری می توانند سریعتر کاهش وزن پیدا کنند.

 

 

 

در تحقیقی که با حضور بیش از 400 نفر در انگلستان  تحت عنوان "پوند در مقابل پوند" انجام گرفت مشخص شد افرادی که بابت کاهش وزن پولی دریافت کرده بودند سریعتر لاغر شدند.آنها به طور متوسط در سال 180 پوند دریافت کرده و در مقابل هشت پوند ( حدود چهار کیلوگرم) وزن کم کردند. به گفته دکتر کلار رلتون از دانشگاه شفیلد این تحقیق نشان می دهد سرمایه گذاری برای لاغر شدن شاغلان می تواند نتیجه بخش باشد و در این مورد زنان و مردان هر دو عملکردی یکسان داشتند.

 

دکتر دیوید هاسلام از مرکز ملی چاقی هم اظهار داشته پیش از این درباره ثمربخش بودن نتیجه این آزمایش تردید وجود داشت اما آماری بدست آمده او راهم قانع کرده اگر پرداخت پول به بیماران متوقف شود آنها باز هم چاق می شوند.

 

این برنامه در راستای کمکهای مالی به مردم برای ترک سیگار و یا مشروبات الکلی در انگلستان صورت می گیرد . این راهکار پس ازاینکه بستن مالیات های سنگین بر سیگار و مشروبات الکلی در کاهش مصرف موثر نبود به کار گرفته شده است.این گروه هم با دریافت پول دست به کاهش مصرف زده بودند و حالا همان راه حل برای افراد چاق هم در نظر گرفته شده است . جزییات نتایج این تحقیق هم قابل توجه بوده و با در نظر گرفتن اینکه وزن متوسط افراد حاضر 101 کیلوگرم بوده حدود 23 درصد آنها پس از دریافت پول حدود ده درصد وزن شان و یا بیشتر لاغر شده اند که بسیار امیدوار کننده است.کل بودجه مصرفی دراین برنامه حدود 75 هزار پوند بوده که به گفته دکتر هاسلام رقمی قابل توجیه و به مراتب کمتر از برنامه های مشابه دهه های گذشته بوده است .

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:34 ::  نويسنده : عبدولله



تخم مرغ و خواص بیشمارش

  • PDF
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 

تخم مرغتخم مرغ، يك بسته غذايي كامل

پزشكي . نت :تخم مرغ ارزانترین منبع غذايي حاوي پروتئین است. شايد به جرات بتوان گفت كه تقريبا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن دریک تخم مرغ یافت می شوند. یک صبحانه حاوی تخم مرغ، نويدبخش يك آغاز مغذي براي روز خانواده خواهد بود. اين مقاله مرور كوتاهي است بر برخي از اثرات تخم مرغ بر سلامت انسان.

ترجمه و تدوين : پرديس كسرايي

كارشناس ، عضو گروه علمي پزشكي . نت

تخم مرغ متداول ترین و مغذیترین تخم حیوانی در سبد غذايي انسان است. تخم مرغ حاوي مقادير قابل توجهي از کربو هیدراتها ، چربي ها ، پروتئین و اسيدهاي آمينه ضروري است. یک تخم مرغ بزرگ تفریباً حاوی 7 گرم پروتئین است.به علاوه میزان قابل توجهی از ویتامینها و املاح معدنی از جمله ویتامینA، ریبوفلاوین ، فولیک اسید ، ویتامین B6 ، ویتامین B12 ، کولین ، آهن ، کلسیم ، فسفر و پتاسیم در تخم مرغ يافت مي شوند.

 

فوايد تخم مرغ

شايد اين ادعا كه تخم مرغ حاوي تمام مواد غذايي مورد نياز بدن است ، كمي عجيب و اغراق آميز به نظر برسد ، اما براي اثبات اين ادعا تنها به يك نكته اشاره مي كنيم و آن اينكه تخم مرغ حاوی همه چیزهایی است که جنين جوجه در دوراني كه درون تخم است برای رشد احتیاج دارد.

 

بهبود يادگيري :

پزوهشگران بر اين باورند که خوردن یک صبحانه كامل حاوي تخم مرغ، نقش چشمگيري در افزايش توانايي ذهني دارد. اين امر به ويژه در كودكان تاثير قابل ملاحظه اي در افزايش سطح تمرکز ،درك ریاضی ، مهارتهای خواندن و در نتيجه اثر مستقيم بر ميزان يادگيري كودك دارد.

 

کنترل وزن :

معمولا در رژيم هاي غذايي كه براي كاهش وزن تنظيم مي شوند، انتخاب غذاهايي که با كمترين حجم بیشترین مواد مغذی را به بدن مي رسانند از اهميت خاصي برخوردار است . بر همين اساس رژيم هاي حاوي پروتئين، با کنترل جذب کالری بدن، در کاهش وزن بسيار سودمند هستند.

تغذيه با تخم مرغ به ثابت ماندن سطح انرژی کمک می کند واز گرسنگی، هوس خوردن و مصرف ميان وعده هاي پركالري پیشگیری می کند .

 

رشد مغز :

تغذيه با تخم مرغ در ارتقاي قوه ادراک و تشخیص موثر است. کولین که در زرده تخم مرغ یافت می شود، رشد سلول هاي مغزي و فعاليت مغز را تحريک می كند. از آ نجایی که کولین برای سلامتی به طور دائمی لازم است و به میزان کافی توسط بدن ما تولید نمی شود پس ضروری است در رژیم غذابی گنجانده شود . 2 عدد تخم مرغ بزرگ مقدار لازم کولین روزانه را برای يك فرد بزرگسال فراهم می کند .

 

محافظت از چشم ها :

تخم مرغ به سالم ماندن چشمها کمک می کند. به عقيده پژوهشگران،لوتئین و زیزانتین موجود در زرده تخم مرغ ، چشمها را در برابر سیبهای ناشي از تابش اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند . پژوهش هاي انجام شده نشان داده اند که آنتی اکسیدانهايي كه در زرده تخم مرغ یافت می شوند ، از دژنراسیون ماکولا جلوگيري مي كنند.( دژنراسيون ماكولا علت نابینایی در سنين بالاتر از 65 سالگی است ) . همچنين پيشگيري از بروز بيماري كاتاراكت ( آب مروارید ) يكي ديگر از فوايد اين تركيبات ارزشمند است.

 

منبع حياتي اسيدهاي آمينه ضروري:

تخم مرغ از معدود غذاهایی است که به عنوان یک منبع كامل از پروتئین هاي ضروري مورد نياز بدن شناخته شده. در نظر گرفته شده است. پروتئین تخم مرغ حاوی 9 اسید آمینه ضروري است، که بدن قادر به ساخت آنها نيست و حتما بايد از طريق تغذيه وارد بدن شود.

 

بهبود سطح کلسترول خون :

در گذشته اينطور تصور مي شد كه مصرف تخم مرغ موجب بالارفتن سطح كلسترول خون مي شود، اما پژوهش هاي اخير نشان داده اند که درحقیقت مصرف تخم مرغ کامل، در اشخاصی که دارای کلسترول بالا هستند، حتی همزمان با خوردن غذای سرشار از کلسترول، نمودار چربی خون را اصلاح می کند .

 

کمک به پیشگیری از لخته شدن خون :

خوردن تخم مرغ به کاهش حملات قلبی ومغزی و به جلوگیری ازلخته های خون کمک می کند .پروتئینهای ضد لخته زرده تخم مرغ به طریق مناسب با مقدار مصرف ،از لخته شدن خون جلوگیری می کند یعنی هر چه زرده تخمبیشتری خورده جلوگیری از لخته شدن بیشتر اعمال می شود .

 

بارداری سالم :

کولین موجود در تخم مرغ، يك ماده ضروری براي رشد سلول هاي مغزي جنین است. دو عدد تخم مرغ حاوي حدود 250 میلیگرم کولین بوده ، تقریباً نيمي از میزان كولين مورد نياز روزانه را برای خانم هاي باردار و در دوران شیردهي فراهم می کند .

چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:33 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

ايسنا: متخصصان تغذيه در دانشگاه بين‌المللي سوري در انگليس با انجام مطالعه جديدي ادعا كرده‌اند كه خوردن تخم‌مرغ در وعده غذايي صبحانه براي كاهش وزن بسيار موثر است.

 

 

e‌چندين دهه پزشكان و متخصصان تغذيه نگران آن بودند كه مصرف تخم مرغ موجب بالا رفتن فشار خون و كلسترول خون مي‌شود. اما اين بار كارشناسان علوم تغذيه‌اي در دانشگاه سوري دريافته‌اند كه خوردن تخم مرغ به عنوان صبحانه مي‌تواند در كاهش مقدار كالري‌هاي مصرفي در وعده‌هاي غذايي نهار و شام موثر و مفيد باشد.

 

تخم مرغ بيش از هر غذاي ديگري در وعده صبحانه مي‌تواند شما را به مدت طولاني‌تري سير نگه دارد و همچنين براي افرادي كه اصرار دارند به عنوان تنقلات بعدازظهر از كيك و شكلات و بيسكوئيت استفاده كنند، بسيار مفيدتر است.

 

به گزارش روزنامه هرالد تريبون، پروفسور گريفين كه سرپرستي اين مطالعه را بر عهده داشته متذكر شد: اين مطالعه بار ديگر تاييد مي‌كند كه خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه براي افرادي كه به اين ماده غذايي آلرژي ندارند مي‌تواند آنها را مدت طولاني‌تري سير نگه دارد و در نتيجه با كاهش تمايل به هله هوله خوري در كاهش وزن و جلوگيري از اضافه وزن موثر خواهد بود.

پيوندها