پیامهای سلامتی برای هم نوعان در سراسر دنیا
سایت تخصصی سلامت-چنانجه مایل به ازدواج دایم یاموقت هستید به وبسایتsegheh110.blogfa.comمراجعه نمایید
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:آیا ,افسرده ,و ,بی خوابی,د؟, :: 1:33 ::  نويسنده : عبدولله

آیا افسرده و بی خوابید؟

افسرده و بی خوابید؟

 

دبیر انجمن روانپزشکان ایران گفت: ورود آلاینده‌های هوا به بدن موجب ایجاد اثراتی بر سیستم اعصاب مرکزی می‌شود که افسردگی، بی حوصلگی و اختلال خواب را در پی خواهد داشت.

khabaronline.ir



ادامه مطلب ...
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:درمان لخته‌ خونی در مغز, :: 16:11 ::  نويسنده : عبدولله

 

درمان لخته‌ خونی در مغز

آزمایش این ابزار در دوره های بالینی بسیار امیدوار کننده بوده است، محققان در آزمایشی با مقایسه این ابزار و ابزار دیگری که سازمان دارو و غذای آمریکا آن را به تایید رسانده دریافتند ابداع جدید با نام Covidien Solitaire در مقایسه با ابزاری که پیش از این به تایید FDA رسیده بود در درمان مبتلایان به سکته مغزی از 60 درصد کارایی بیشتر برخوردار است.

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:سلامت ,جسم, و ,روان ,با این ,عنصر,, :: 16:9 ::  نويسنده : عبدولله

 

سلامت جسم و روان با این عنصر

منیزیم از ریزمغذی‌هایی است که به جذب کلسیم کمک کرده و یکی از ضروری‌ترین املاح می‌باشد که باید به طور روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود. این عنصر نقش حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان دارد. به این معنی که بخشی از دندان و استخوان را می‌سازد و موجب استحکام استخوان‌ها می‌شود. منیزیم در بدن موجب تسکین اعصاب می‌شود و برای سلامت قلب، عضله و کلیه مهم و مفید است.

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:دو گرو ه خونی جدید کشف شد!, :: 16:8 ::  نويسنده : عبدولله

دو گرو

دو گروه خونی جدید کشف شد!

این کشف جدید از آن جهت پراهمیت است که می تواند خطر انتقال گروه های خونی ناسازگار را در میان دهها هزار انسان کاهش دهد.

اما نکته جالب توجه درباره کشف جدید این است که این دو نوع جدید گروه خونی می تواند تعداد کلی گروه های خونی شناخته شده را به 32 برساند.

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:عفونتی ,شایع ,و ,عامل ,نازایی, :: 16:7 ::  نويسنده : عبدولله

عفونتی شایع و عامل نازایی

عفونتی شایع و عامل نازایی

سالپنژیت، یک عفونت لگنی، در سطح مجاری
سالپنژیت جزء عفونت های لگنی است، همان عفونت می‌تواند گردنۀ رحم، رحم و گاهی اوقات تخمدان را هم درگیر کند.
سالپنژیت عفونتی است در ارتباط با یک عفونت از یک یا دو مجرای رحمی، که مجرای فالپ نیز نامیده می‌شود. 

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:من خسته ام, چه بخورم؟, :: 16:6 ::  نويسنده : عبدولله

من خسته ام، چه بخورم؟

من خسته ام، چه بخورم؟

جلوی تلویزیون خوابتان می‌برد. خلاصه، خسته هستید. حالا چه باید بخورید تا بتوانید خستگی تان را فراموش کنید؟

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:سي و يك ,راه ,موفقيت, :: 16:1 ::  نويسنده : عبدولله

 

روز اول
از كارهايي كه ناچاري انجام دهي لذت ببر. نق زدن تنها تو را خسته‌تر مي‌كند و نمي‌گذارد كار را درست انجام دهي، اما اگر با موفقيت مانند يك دوست رفتار كني، مثل سگ همه جا به دنبالت خواهد بود.


 



ادامه مطلب ...

ه تذکر مهم برای جلوگیری از ریزش موی سر

۱- خانم هایی که موهایشان را با مواد شیمیایی همچون: رنگ مو-مواد دکلراسیون- فر و صاف ارایش کرده اند جلوگیری کنند.
۲- اقایان موهای خود را کوتاه نگه دارند.
۳- از شوینده های غیر طبیعی برای شستن سر استفاده نگردد.
۴- از محیط های دارای هوای الوده به انواع دود و گرد و غبار و ذرات سمی بخارات چربی معلق در هوا و .... دوری شود.
۵- از مطالعه و کار های فکری شدید دوری شود.
۶- از ناراحتی های فکری و نگرانی ها دوری کنند.
۷- از قرار گرفتن در مقابل تشعشعات ایکس و گامی جلوگیری شود.
۸- از وسایل بهداشتی مانند صابون- شانه-حوله - قیچی- ماشین اصلاح و نظایر ان بصورت اختصاصی استفاده شود.
۹- زمانبندی برای استحمام موها تایین شود.
۱۰- تغذیه بصورت مناسب و طبیعی انجام گردد

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:تفكر دلفيني, :: 15:59 ::  نويسنده : عبدولله

 

همه ما برای برقراری ارتباط با دیگران، روش‌های منحصر به فردی داریم. بنابراین تعداد بسیار زیادی روش ارتباطی وجود دارد. اما چگونه می‌توانیم كلیدی پیدا كنیم كه روابط خانوادگی، عاطفی و حرفه‌ای ما را تسهیل كند؟ و چگونه می‌توانیم راه‌حلی بیابیم كه برای همه اشخاص راضی‌كننده باشد و ما را به تفاهم برساند؟

 



ادامه مطلب ...

فقط با نوشیدن دو لیوان آب قبل از غذا، لاغر شوید!!

فقط با نوشیدن دو لیوان آب قبل از غذا، لاغر شوید!!

محققان دانشگاه ویرجینیای آمریکا می‌گویند، نوشیدن دو لیوان آب قبل از غذا می‌تواند باعث کاهش وزن شود.
طی این تحقیق که در دانشگاه ویرجینیای آمریکا صورت گرفت و به مدت 12 هفته به طول انجامید، 48 نفر از افراد میانسال و مسن بین سنین 75- 55 سال مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند.

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:آغاز,هایی به, رنگ ,عشق !,, :: 15:51 ::  نويسنده : عبدولله

آغازهایی به رنگ عشق !

آغازهایی به رنگ عشق !

طلوع نور، همراه است با آغازی که برای هرکدام از ما رنگ و طرحی منحصر و مخصوص به خود دارد. از خانه بیرون می‌زنیم؛ صبحانه‌خورده یا نخورده، شاد یا غمگین، باانرژی یا بی‌حال و کم‌رمق؛ در تمام حالت‌های ممکن، از خانه به قصد رفتن به محل کار خارج می‌شویم و در این بیرون‌آمدن از یک محیط و وارد‌شدن به محیطی دیگر، عملاً یک‌سری تغییرات، ما را دچار خود خواهد نمود؛ محیط گرم و صمیمی خانه و دنیای خارج از آن با مختصات ویژه و مخصوص به خود. هر کدام از ما وقتی قدم در محیط بیرون از خانه می‌گذاریم، بخشی از تابلوی آن‌روز و یا تکّه‌ای از پازل جامعه را کامل می‌نماییم؛ تابلویی با هزاران‌هزار تکّه که هریک از ما به آن حس و وجود می‌بخشیم. شما خودتان در لحظاتی کوتاه، تصور نمایید که اگر آدم‌هایی اخمو، گیج و گنگ و ناراحت و عصبانی با بی‌حالی تمام خواسته باشند این پازل را کامل نمایند، چه اتفاقی می‌افتد و سرنوشت آن تابلو چه خواهد شد؟!


 



ادامه مطلب ...

چرا چاق می شویم؟چگونه لاغر می شویم؟

انسان‌ها با هم متفاوتند. رژیم غذایی ثابتی برای كاهش وزن همه افراد وجود ندارد. در بعضی از افراد با رعایت رژیم غذایی خاص وزن‌شان كاهش می‌یابد ولی دوباره به رژیم غذایی قبلی برمی‌گردند و در نتیجه وزن این افراد در طی زمان كاهش و افزایش می‌یابد كه این كاهش و افزایش متناوب وزن برای سلامتی مضر است. بهترین راه برای كاهش وزن، تغییر روش زندگی یعنی داشتن تغذیه سالم و ورزش منظم است. 
دلایل زیادی برای افزایش وزن وجود دارد. اغلب اضافه وزن مشكل خانوادگی است. ممكن است در برخی شرایط مانند ناراحتی، استرس یا زمان تنهایی با خوردن خود را آرام كنید. بعضی اوقات كاهش متابولیسم بدن یعنی كاهش سوختن انرژی بدن، علت چاقی است. یكی دیگر از علت‌های چاقی تغییر سطح هورمون‌های بدن است. تغییر رژیم غذایی می‌تواند به كاهش وزن كمك كند، ولی وزن دوباره برمی‌گردد، مگر اینكه راهی برای برطرف كردن علت افزایش وزن پیدا كنید. یعنی راهی برای كاهش استرس و رهایی از تنهایی پیدا كنید. بعضی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها نیز باعث افرایش وزن می‌شوند. به همین دلیل قبل از اقدام برای كاهش وزن باید از نظر ابتلا به برخی بیماری‌ها بررسی شوید. 
مصرف برخی داروها باعث افزایش وزن می‌شود. تعدادی از این داروها به این شرح هستند: 
- آنتی هیستامین‌ها 
- برخی داروهای فشارخون 
- داروهای ضد بارداری 
- داروهای افسردگی 
- انسولین 
- برخی داروهای صرع

برای كاهش وزن، در روز چقدر باید خورد؟ 
بیشتر افراد می‌توانند به طور منظم سه وعده غذایی بخورند. هر سه وعده غذایی باید هم اندازه و كم چربی باشد. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند كه پنج الی شش وعده كوچك به فاصله دو الی سه ساعت مصرف كنند. صبحانه بخورید و هیچ وعده غذایی را حذف نكنید. شاید حذف وعده غذایی در ابتدا باعث كاهش وزن شود ولی در درازمدت باعث افزایش وزن می‌شود. حذف وعده غذایی باعث ایجاد گرسنگی و افزایش تمایل به خوردن در وعده بعدی می‌شود. پس از حدود یك ماه خوردن صبحانه طبیعی، نهار و شام سبك، بدن شما متناسب می‌شود. 

چه نوع رژیم غذایی باید مصرف كرد؟ 
به مقدار انرژی موجود در غذایی كه می‌خورید، كالری می‌گویند. برای كاهش وزن باید میزان كالری دریافتی كمتر از نیاز بدن باشد. بعضی غذاها كالری بیشتری نسبت به دیگر غذاها دارند. برای مثال، غذاهایی كه سرشار از چربی و قند هستند، كالری بیشتری دارند. اگر كالری دریافتی بیشتر از نیاز بدن باشد، به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. باید رژیم غذایی سالم كه دوست دارید و می‌توانید برای مدتی ادامه بدهید را انتخاب كنید. رژیم غذایی باید كم چرب، كم قند و سرشار از فیبر و پروتئین باشد. 
سعی كنید یك الی دو فنجان میوه یا سبزی، ۵٠ الی ۷٠ گرم نان كامل و ٣٠ الی ۵٠ گرم گوشت یا جایگزین گوشت در بیشتر وعده‌ها مصرف كنید. خوردن هویج، خیار، 
گوجه‌فرنگی، قارچ، كلم، گل كلم، كاهو، شلغم، سبزی خوردن و انواع سبزیجات می‌توانند در كاهش وزن كمك‌كننده باشند. خوردن هویج باعث پر شدن معده و احساس سیری می‌شود. روی سالاد می‌توانید از آب لیمو یا سركه و یك قاشق روغن زیتون استفاده كنید ولی از مصرف سس مایونز خودداری كنید. خوردن مایعات برای سلامتی خیلی مهم است. آب، شیر كم‌چرب یا چای تلخ با قند كم مصرف كنید. 

چه نوع مواد غذایی را نباید مصرف كرد؟ 
از خوردن بستنی، كره، پفك، چیپس، تنقلات و آجیل و هر چیزی كه پركالری است، خودداری كنید. تعدادی از مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های شیرین، پر كالری و بدون مواد مغذی هستند. این نوشیدنی‌ها مانند آبمیوه‌ها باعث افزایش قند و كالری می‌شوند. تغییر رژیم غذایی سخت و وقت‌گیر است اما سعی كنید ناامید نشوید. تغییرات را كم و به آهستگی ایجاد كنید تا به تدریج با این تغییرات عادت كنید. 

چه مقدار ورزش برای كاهش وزن كمك‌ كننده است؟ 
خوردن، بخشی از تعادل انرژی در بدن است. بخش دیگر میزان فعالیت شماست. بیشتر انسان‌ها دریافت كالری را افزایش می‌دهند ولی فعالیت روزانه تغییری نمی‌كند و منجر به چاقی می‌شود. با ورزش و افزایش فعالیت می‌توانید كالری را بسوزانید. بهترین راه برای كاهش وزن مصرف كالری كمتر و ورزش است. برای داشتن بدنی متناسب باید فعالیت روزانه را افزایش داد. حداقل ٣٠ دقیقه فعالیت متوسط تا سخت برای داشتن بدنی متناسب مفید است. برای كاهش وزن باید میزان فعالیت را تا ۶۰ دقیقه در روز افزایش دهید یا فعالیت‌های سخت انجام دهید. یكی از ورزش‌های مفید برای كوچك كردن شكم این است كه در حین راه رفتن یا انجام كارهای دیگر، به مدت هفت دقیقه شكم رو داخل بدهید، مانند زمانی كه می‌خواهید دكمه شلوار تنگ رو ببندید. روزانه سه بار و هر بار هفت دقیقه این كار را تكرار كنید. ماساژ قسمت‌هایی كه انباشته از چربی است نیز می‌تواند كمك‌كننده باشد. 

برای كاهش وزن چه كارهای دیگری باید انجام داد؟ 
- برای خوردن غذا از ظرف‌های كوچك‌تری استفاده كنید تا مقدار كمتری غذا بكشید. 
- غذا را زیاد بجویید و آهسته غذا بخورید. در این صورت تمایل شما برای خوردن غذا كاهش می‌یابد. 
- لقمه‌های كوچك‌تر بردارید و از قاشق كوچك‌تر برای مصرف برنج استفاده كنید. 
- سعی كنید همه غذای موجود در ظرف را نخورید و مقداری را دست نخورده نگه دارید. این كار باعث ایجاد حس درونی برای جلوگیری از پرخوری می‌شود. 
- بعد از تمام شدن غذایتان از سر سفره غذا برخیزید تا دیگر نخورید. 
- فاصله زمانی بین مصرف غذا و خواب را افزایش دهید. 

مقدار كاهش وزن در هفته چقدر باید باشد؟ 
نباید بیشتر از یك كیلو در هفته وزن را كم كرد. كاهش وزن بیشتر از دو كیلو در هفته به معنی از دست دادن آب بدن و كاهش حجم عضلات به جای كاهش چربی اضافه است. اگر این كار را انجام دهید، انرژی شما كاهش می‌یابد و دوباره افزایش وزن خواهید داشت.

منبع : ارسالی اعضا

توصیه های تغذیه ای مفید برای جوان ماندن

در تبلیغات رسانه ای شما نیز شاهد آن هستید که افرادی ادعای ارائه رژیم ضد پیری را می نمایند. واقعیت آن است که افزایش سن و پیر شدن یک پدیده طبیعی غیر قابل اجتناب است که از نشانه های آن عبارتند از: افزایش چین و چروک های صورت، کاهش هوشیاری ذهنی و منطقی، ضعیف شدن عملکرد ارگان های حسی، ابتلا به بیماری هایی نظیر: بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، آرتریت و از جمله عوارض ظاهری افزایش سن می توان افزایش چین و چروک های پوست و سفید شدن مو ها و ... را نام برد. هیچ کس دوست ندارد پیر شود و مسن به نظر برسد و احساس پیر بودن را داشته باشد  ولی پیر شدن  نیز حقیقتی از زندگی است.
هرچند غیر ممکن است که بتوان برای همیشه جوان باقی ماند، اما از طرف دیگر با کمک یک رژیم غذایی و الگوی زندگی سالم می توانیم نیروی جسمانی و شادابی خود را بهتر حفظ نماییم. اصلاح رژیم غذایی تان می تواند طول عمر شما را افزایش دهد و باعث شود نسبت به سن جسمانی تان جوان تر و سالم تر به نظر برسید. یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا بر روند پیری غلبه نمایید و آن را کندتر کنید. حفظ زیبایی جوانی فقط با مصرف انواع کرم های ضد پیری میسر نمی شود بلکه تغذیه سالم و ورزش نقش های بسیاری مهمی را در حفظ سلامت جوانی بازی می نمایند .
جزء اصلی یک رژیم غذایی حفظ جوانی مصرف آنتی اکسیدانها هستند . غذاهای غنی از آنتی اکسیدانها شما را در برابر طیف وسیعی از بیماری ها محافظت کرده و روند پیری شما را به تعویق می اندازند. آنتی اکسیدانها شما را از ابتلا به بیماری هایی نظیر: سرطان، آلزایمر، بیماری های قلبی و افزایش فشار خون و... نیزمحافظت می نمایند. آنتی اکسیدانها قادرند روند پیری را به تعویق بیندازند. برخی از مهم ترین اقلام غذایی غنی از آنتی اکسیدانها عبارتند از: توتها، کلم، اسفناج، چای سبز، سیر و گوجه فرنگی.
 
در بخش زیر برخی از راهکارهایی تغذیه ای برای به تعویق انداختن پیری را ارائه گردیده است که شما را در جهت آنچه که باید بخورید راهنمایی می نمایند:

1 - مصرف چربی و شکر خود را محدود نمایید.
 نشان داده شده است که مصرف بی رویه مواد قندی علاوه بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای متابولیک وابسته می تواند پیری زودرس را در پوست ایجاد نماید.
 
2 - از منابع غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی به میزان مکفی بهره ببرید. 
علاوه بر آن می توانید از مصرف دوز ملایمی مکمل های چندگانه  ویتامین ها و مواد معدنی نیز بهره ببرید. البته مسلم است که قبل از مصرف هر نوع مکملی باید با پزشک معالجتان مشورت کنید . از پزشک معالجتان بپرسید که آیا صلاح می داند مقداری آنتی اکسیدان اضافی استفاده نمایید برای مثال مکمل ویتامین ای ( به میزان 100 IU).
 
3 - بر مصرف انواع اقلام غذایی مفید نظیر: انواع میوه ها، سبزیجات ، غلات کامل، حبوبات، شیر و محصولات لبنی عاری از چربی، گوشت لخم بدون چربی و به ویژه مصرف ماهی توجه و تاکید داشته باشید.
 
4 - آب و مایعات فراوان بنوشید.
در طی روز در حدود 8 لیوان آب و مایعات مصرف نمایید ، مایعات و آب کافی به خروج و شستشوی سموم بدنتان کمک خواهد نمود.
 
5 - بر مصرف انواع کربوهیدرات های پیچیده و سبوس دار تاکید داشته باشید.
مصرف انواع نانها و غلات سبوس دار را به مصرف انواع کربوهیدرات های ساده سریع الهضم مانند: برنج، آرد سفید، نان تهیه شده از آرد سفید ، پاستا و... ترجیح دهید .
 
6 - از مصرف بیش از حد انواع سبزیجات ریشه ای و نشاسته ای  مانند سیب زمینی و هویج و... اجتناب کنید .
 چرا که آنها نیز می توانند منجر به عدم تعادل قند خون گردند و مصرف بیش از حد آنها نیز می تواند اضافه وزن را به همراه داشته باشد.
 
7 - انواع سبزیجات رنگی که محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارند را انتخاب نمایید .
 برای مثال : کلم، اسفناج،  گوجه فرنگی و...
 
8 - مصرف میوه تازه را به آبمیوه به ویژه آبمیوه های صنعتی که حاوی شکر بالاتری می باشند ترجیح دهید.
 
9 - ورزش ، پیاده روی و فعالیت بدنی کافی را در الگوی زندگی روزانه خود بگنجانید.
 لزوما لازم نیست ورزش حرفه ای را تجربه نمایید بلکه پیاده وری روزانه نیز در این زمینه در صورت تداوم مفید می باشد.
 
10 -از مصرف غذاهای سرخ کرده و فرآوری شده و غذاهای آماده و فست فود اجتناب نمایید.
سعی کنید غذاهای سالم تری که در طبخ آنها از چربی های اشباع کمتری به کار رفته است را مصرف نمایید.
 
11 - در انتخاب مواد پروتئینی تنوع پروتئینهای حیوانی و گیاهی را در نظر داشته باشید.
 از طرف دیگر در انتخاب پروتئینهای حیوانی علاوه بر گوشت قرمز از انواع گوشتهای سفید استفاده نمایید.
 
12 - هفته ای 2 بار ماهی و محصولات دریایی که حاوی چربی های غیر اشباع مفید هستند را مصرف نمایید.
 
13 - چربی های دریافتی خود را از طریق مصرف انواع چربی های سالم مثل : مغزها، چربی ماهی ، روغن زیتون و... دریافت بنمایید و از مصرف انواع لبنیات پر چرب و گوشت های قرمز پر چرب نمایید.

خانم ها، برای دوام زندگی مشترکتان باید زیبا شوید !!

دانشمندان متوجه شدند، راز شاد بودن در زندگی مشترك این است كه زن همیشه از همسر خود لاغرتر باشد.

 به نقل از رویترز، درصورتی كه وزن زن از شوهر كمتر باشد میزان رضایت از زندگی مشترك در هر دو نفر بالاتر از زمانی است كه زن چاق‌تر از همسر خود باشد.به‌طور كلی دانشمندان با انجام تحقیقاتی كه 5 سال به طول انجامیده است متوجه شدند زندگی‌های مشتركی كه در آن زن از شوهر خود زیباتر به‌نظر بیاید دوام بیشتری دارد و مشكلات در آن‌ها كمتر است.

به این ترتیب باید گفت زنان با هر وزن یا اندازه‌ای می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند، با این شرط كه همسرشان از آن‌ها سنگین‌تر باشد و زیبایی كمتری داشته باشد.مردان درصورتی كه همسر لاغرتر از خود داشته باشند او را زیباتر می‌بینند و علاوه بر آن زنان هم اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌كنند.
 
به‌طور كلی كارشناسان معتقدند در یك زندگی موفق زنان باید زیباتر از همسر خود باشند و در عوض مردان باید قدرت بیشتری داشته باشند. نشانه‌های داشتن قدرت بیشتر می‌تواند درآمد یا تحصیلات بالاتر، قد و وزن بیشتر یا جایگاه اجتماعی بالاتر باشد.

چرا موهایم اینقدر می ریزد و زود سفید شد ؟

یک عمل جراحی غیرمنتظره، احتمال از دست دادن شغل، طلاق، امتحانات پایان سال، همه اینها یک ویژگی مشترک دارند؛ استرس.
 
می دانیم که استرس موجب بروز آسیب های جسمی و روحی می شود و روی اندام های ما ازجمله پوست و مو، تاثیر می گذارد. 

یکی از نشانه های در تعادل بودن بدن، وجود موهای سالم است. زمانی که تندرست هستیم و از نظر روحی در وضعیت خوبی قرار داریم به احتمال زیاد موهایمان نیز درخشان و شاداب به نظر می رسند. هنگامی که از نظر روحی در وضعیت نامطلوبی قرار می گیریم یا به بعضی از بیماری ها مبتلا می شویم، موهایمان شادابی خود را از دست می دهند، گاهی شروع به ریزش می کنند و به دلیل فعالیت زیاد غدد چربی به سرعت چرب می شوند. 

استرس می تواند سبب بروز مشکلات ناگهانی در پوست و مو شود و همین مشکلات نیز به خودی خود می توانند بر شدت استرس بیفزایند. با ما همراه شوید تا تاثیر استرس روی موها را بررسی کنیم.
 


استرس و ریزش مو 

همه ما روزانه تعدادی از موهایمان را از دست می دهیم؛ به طور معمول در هر روز حدودا ۱۰۰ تا ۱۲۵ تار مو از سر هریک از ما جدا می شود اما گذشته از این ریزش موی طبیعی، در بعضی از افراد ریزش مو بیش از حد معمول است. این امر دلایل مختلفی دارد که می توان به عوامل ژنتیکی، افزایش سن و تغییر سطح هورمون ها در بدن اشاره کرد. اگر در زندگی به مشکلات روحی دچار شویم ممکن است نتوانیم به خوبی تغذیه کنیم، وزنمان را از دست بدهیم و یا نتوانیم به راحیت بخوابیم. 

تمام این اتفاق ها موجب بروز استرس ناگهانی در بعضی از افراد می شود که یک دوم تا سه چهارم از موها به مرحله استراحت که اصطلاحا به آن تلوژن گفته می شود، وارد شوند. از هنگام بروز استرس بین سه تا شش ماه طول می کشد تا موها شروع به ریزش کنند.
 
بنابراین برای پیداکردن علت ریزش مو باید اندکی به عقب برگردیم تا ببینیم آیا در سه تا شش ماه یا حتی تا نه ماه قبل از ریزش مو اتفاقی رخ داده است که بتوان ریزش مو را به آن نسبت داد؟ 
 
خوشبختانه این شکل از ریزش مو که در اثر استرس رخ می دهد طی شش تا هشت ماه متوقف می شود

از دلایل دیگر این نوع از ریزش مو می توان به تب یا عفونت شدید، اعمال جراحی مهم یا بروز بیماری های عمده، رژیم های غذایی نامناسب به ویژه رژیم کم پروتئین و استفاده از بعضی داروها مانند قرص های جلوگیری از بارداری و بعضی داروهای ضدافسردگی اشاره کرد. 
 
 

استرس و سفیدشدن موها 

فرایند سفیدشدن مو از مناطق حفره مانندی در ناحیه ریشه مو شروع می شود. یک فرد عادی حدود ۱۰۰ هزار عدد از این حفره ها که فولیکول نامیده می شوند، در سر خود دارد که هرکدام از آنها از توانایی ساخت مو در طول زندگی فرد برخوردارند. در بخش انتهایی هریک از فولیکول ها کارخانه رشد مو وجود دارد که در آن سلول هایی به نام کراتینوسیت ها برای تولید مو با یکدیگر همکاری می کنند. 

در کنار کراتینوسیت ها سلول های دیگری به نام لانوسیت ها نیز وجود دارند که رنگدانه هایی به نام ملانین را تولید می کنند. این رنگدانه ها در دو طیف رنگی قهوه ای تیره تا سیاه و زرد تا قرمز وجود دارند. ترکیب نسبت های متفاوت رنگدانه هایی از رنگ های مختلف سبب می شود موی هر یک از ما رنگ منحصر به فردی داشته باشد.

پس از طی این مرحله روند مرگ سلول های تشکیل دهنده مو آغاز و فولیکول وارد مرحله استراحت می شود که در نهایت ریزش موها را به دنبال دارد. به دلایل نامعلومی کراتینوسیت ها نسبت به سلول های ملانوسیت طول عمر طولانی تری دارند. چیزی که منجر به ازدست رفتن رنگ مو می شود مرگ تدریجی سلول های ملانوسیت است که وظیفه رنگی کردن موها را به عهده دارند.
 
سوال این است که آیا استرس می تواند در شتاب بخشیدن به مرگ ملانوسیت ها که در رنگ موها نقش دارند، موثر باشد؟
 
پاسخ به این سوال به سادگی امکان پذیر نیست. زیرا عوامل متعددی در فرایند سفیدشدن موها تاثیرگذار هستند. 

تاکنون رابطه روشن و واضحی بین استرس و روند سفیدشدن موها یافت نشده است. هورمون های استرس می توانند رادیکال های آزاد تولید کنند و ممکن است سفیدشدن موها نتیجه آسیب مزمن ناشی از وجود رادیکال های آزاد باشد. همچنین امکان دارد رادیکال های آزاد در روند تولید ملانوسیت ها و در بقای آنها اختلال ایجاد کنند. مدارکی وجود دارند که نشان می دهند هورمون های استرس در ناحیه موها به عنوان واسطه ای عمل می کنند که علائمی را به ملانوسیت ها منتقل می کنند تا رنگدانه ها را به کراتینوسیت ها ارسال کنند. 

اگر ارسال این علائم مختل شود رنگدانه ها به موها تحویل داده نمی شوند. شاید به همین دلیل است که متخصصان پوست و مو بیشتر در میان بیمارانی که دچار استرس هستند افزایش سرعت سفیدشدن موها را مشاهده می کنند.

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:7 ,راز ,طول ,عمر ,را می ,شناس,ی,د؟, :: 15:43 ::  نويسنده : عبدولله

7 راز طول عمر را می شناسید؟

 امید به زندگی بین مردان ایرانی، 68-58 سال و بین زنان ایرانی، 71-61 سال است. این در حالی است که فقط 5 درصد از مردم ایران یعنی 1 میلیون و 844 هزار و 967 مرد و 2 میلیون و 55 هزار و 846 زن، بیشتر از 65 سال سن دارند. سازمان بهداشت جهانی بیشترین مرگ و میر را در میان مردم کشورهای توسعه?یافته بین سنین 77 تا 81 سالگی و در میان مردم کشورهای درحال توسعه بین 35 تا 60 سالگی اعلام کرده است. جالب است بدانید که بیشترین افراد بالای 100 سال که از نظر پزشکی مورد آزمایش‌های مختلفی قرار گرفته‌اند و صحت کهولت سنشان هم به اثبات رسیده است، اهل کشورهای آمریکا و ژاپن هستند. 

فقط می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح و تغییر در روش زندگی، کیفیت و طول عمر را افزایش داد. می‌پرسید چطور؟ این مطلب را مطالعه كنید تا متوجه شوید.

ازدواج

ازدواج می‌تواند باعث افزایش طول عمر مردان شود. محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند احتمال رسیدن به سن 70 سالگی و بیشتر در بین مردان متاهلی که حداقل 20 سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، بسیار بیشتر از مردان مجرد و حتی آنهایی است که از همسرشان جدا شده‌اند. ازدواج، نوعی آرامش روانی برای افراد به دنبال دارد و انزوا و افسردگی را از آنها دور می‌کند. 

به همین دلیل، مردان متاهل در مقایسه با مجردها کمتر به ناراحتی‌های عصبی و بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و در نتیجه امکان افزایش طول عمرشان هم بالا می‌رود، اما ازدواج‌کردن یا نکردن و طلاق‌گرفتن یا نگرفتن، تاثیر چندانی بر طول عمر خانم‌ها ندارد! خانم‌ها معمولا سالم‌تر از آقایان زندگی می‌کنند و به سلامت جسمی و روانی خود هم اهمیت بیشتری می‌دهند و به همین دلیل کمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها و مرگ زودرس می‌گیرند.

تغذیه

اگر می‌خواهید از مرز 80 سالگی بگذرید و تجربه‌های بیشتری در این دنیا داشته باشید، چاره‌ای جز پیروی از یک رژیم‌غذایی مناسب ندارید. بهتر است برای رهایی از ابتلا به چربی و کلسترول خون و در نتیجه بیماری‌های قلبی، فکر خوردن فست‌فودها، غذاهای چرب و سرخ‌کرده و انواع اسنک‌های شور و پرچرب را از سرتان بیرون کنید. می‌توانید با خوردن روزانه 5 تا 9 واحد میوه‌ و سبزی‌های خام و بخارپز، خطر ابتلا به انواع سرطان و مرگ ناشی از آن را در خودتان کاهش دهید. مصرف منظم و حداقل روزی 3 واحد شیر و لبنیات کم‌چرب و سبزی‌های سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج می‌تواند استخوان‌ها را محکم و از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری كند. 

ماهی‌های چرب حاوی امگا3 و گردو و مغزهای خام دیگر مانع زوال عقل و ابتلا به آلزایمر در اثر افزایش سن می‌شود. استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کانولا، هم از سلامت قلبتان محافظت می‌کند و هم باعث می‌شود لطافت پوستتان از بین نرود.

ژنتیک

پژوهشگران با مطالعه و بررسی بیش از 1000 نفر از افراد بالای 100 سال، به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه مستقیمی بین ژنتیک و افزایش طول عمر وجود دارد. یعنی حدود 150 واحد ژنتیکی دست به دست هم می‌دهند تا باعث افزایش طول عمر افراد یک خانواده یا حتی خاندان شوند. به عبارت ساده‌تر، اگر مادر، مادربزرگ، پدر یا پدربزرگ‌تان عمرهای طولانی داشته‌اند، خیال شما هم می‌تواند از بابت طولانی‌بودن عمرتان تا حدی راحت باشد. البته به شرطی که رفتارهای پرخطری مانند استعمال مواد دخانی نداشته باشید و روزی نیم ساعت ورزش کنید.

آموزش

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «ز گهواره تا گور، دانش بجوی»! این جستن دانش نه تنها به بالا رفتن اطلاعات و اعتماد به نفستان کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود کمی هم بیشتر در این دنیا زندگی کنید. پژوهشگران معتقدند اگر افراد بالای 40 یا 50 سال برای آموزش یک زبان دیگر، نقاشی، خط،‌ موسیقی یا حتی سفالگری به کلاس‌های آموزشی بروند و در جمع کودکان و نوجوانان پر از شور و حرارت زندگی قرار بگیرند، چنان روحیه‌ای پیدا می‌کنند که می‌توانند با آن روحیه، برخی از فعالیت‌های مفید و موثر برای افزایش طول عمر مانند ورزش یا پیاده‌روی در پارک را از سر بگیرند.

وزن

اگر از اضافه‌وزن و چاقی رنج می‌برید، احتمال ابتلا به انواع ناراحتی‌های قلبی، سرطان و دیابت هم در شما زیاد است. با این حساب نباید امید چندانی به بالارفتن سنتان داشته باشید. این را برای هوشیار شدنتان گفتیم، نه ترسیدنتان! یک راه برای اینکه عمر طولانی و سالمی داشته باشید این است که شاخص توده بدنی یا همان BMIتان را به زیر 25 برسانید و حتما میدانید که BMI (شاخص توده بدنی) از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به دست میآید.

کار

دور کارهای سخت و پر از استرس را خط بکشید، در غیر این صورت توقع یک زندگی طولانی و سلامت نداشته باشید. هرچقدر سختی و استرس کارتان بیشتر باشد، فشارهای روانی اجازه داشتن یک زندگی سالم و طولانی را به شما نخواهند داد. شاید یکی از دلایل طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان، سبک‌‌تربودن کارهایشان باشد. از همین امروز کمی فکر مال دنیا را از سرتان بیرون کنید و با شروع کردن مطالعه یک کتاب یا قدم‌زدن در پارک، درگیری‌های ذهنی مربوط به شغلتان را کاهش دهید.

سلامت

سیگار نکشید، ورزش کنید، درست غذا بخورید و دور مصرف مشروبات الکلی و مخدرها را خط بکشید تا عمر بیشتری داشته باشید. براساس نتایج تحقیقاتی که محققان آمریکایی روی بیش از 17 هزار زن و مرد انجام داده‌اند، شانس افزایش طول عمر در افرادی که این 4 عادت خوب را دارند، بیشتر از دیگران است. آنها می‌گویند اگر از 17 سالگی به بعد، سیگار نکشید و خورد و خوراک مناسبی داشته باشید، امکان مردنتان تا پیش از سن پیری 63 درصد کاهش می‌یابد. 

همچنین احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها و ناراحتی‌های قلبی که از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیرها هستند، با داشتن یک زندگی سالم تا 57 درصد کاهش می‌یابد. پیروی از الگوی مناسب در زندگی می‌تواند خطر مرگ‌های پیش از دوران پیری را 63 درصد در خانم‌ها و 62 درصد در آقایان کاهش دهد. 
منبع :

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:غذای ضداسترس هم داریم؟, :: 15:35 ::  نويسنده : عبدولله

غذای ضداسترس هم داریم؟

غذای ضداسترس هم داریم؟

 در این میان، مدیریت استرس برای برخی افراد آسان است اما در برخی دیگر عامل بروز بسیاری ناراحتی‌ها از جمله یبوست، بی‌اشتهایی و پراشتهایی عصبی می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با تغذیه صحیح می‌توان تا حدودی عوارض استرس‌های روزانه را كم كرد. گفت‌وگوی ما را با دكتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه كشور و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این زمینه بخوانید:


سلامت: آقای دکتر! آیا از طریق تغذیه می‌توان استرس را کاهش داد؟

استرس یا تغییر وضعیت روانی فرد چه در جهت مثبت چه در جهت منفی، معمولا در اثر عوامل محیطی بروز می‌كند و اگر این عوامل شدید باشند، نباید انتظار داشت كه با تمهیدات تغذیه‌ای فردی ناآرام را به فردی آرام و مدیر تبدیل كرد. ما هیچ‌گونه غذای جادویی نداریم كه فردی را كه در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرد و زندگی‌اش دچار خدشه‌ و دشواری شده، درمان كند.

سلامت: یعنی نوع تغذیه تاثیری در حالت‌های روانی ما ندارد؟

البته كه دارد ولی در این راستا دو مساله قابل‌توجه را باید در نظر گرفت؛ اول اینكه عادت بدغذایی و تغذیه نادرست می‌تواند توان ذهنی را در مواجهه با عوامل استرس‌زا كاهش دهد و در نتیجه مدیریت شرایط استرس‌زا خدشه‌دار می‌شود و این مساله به ضرر فرد است. دوم آنكه تغذیه خوب و درست به فرد كمك می‌كند از حداكثر توانایی روانی و جسمی خود بهره بگیرد و با شرایط استرس‌زا بهترین مقابله را داشته باشد.

سلامت: مهم‌ترین اصول تغذیه‌ای که در این رابطه باید رعایت کنیم، كدامند؟

مهم‌ترین اصل، داشتن نظم غذایی است زیرا بی‌نظمی غذایی خود استرس‌زاست. داشتن تنوع غذایی اصل مهم دیگر است. برای آنكه به كمك موادغذایی مصرفی بخواهیم توان بالقوه ذهنی‌مان را افزایش دهیم باید تنوع غذایی?مان را رعایت كنیم زیرا توزیع موادمغذی در خوراكی‌ها گسترده‌ است.

سلامت: آیا غیر از این عادت‌ها، ماده غذایی خاصی بیش از سایرین می‌تواند موثر باشد؟

میوه‌ها و سبزی‌ها به‌خصوص انواع رنگی‌شان‌، منابع غذایی کربوهیدرات‌های پیچیده، املاح معدنی و برخی دمنوش‌ها.

سلامت: خوردن میوه و سبزی چه ارتباطی با کاهش استرس دارد؟

میوه و سبزی‌ها غنی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوكمیكال‌ها (مواد شیمیایی حیاتی با منشاء حیاتی) هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند و کاهش استرس ناشی از بیماری و سایر استرس‌ها را در پی دارند.

سلامت: از میان میوه?ها و سبزی‌ها کدام یك بهترند؟

تمام میوه‌ها و سبزی‌ها مفید هستند اما آواکادو به دلیل ترکیبی که دارد، شاید از این لحاظ مثال‌زدنی باشد. این میوه چرب گرمسیری به دلیل داشتن اسیدهای چرب خاص و پتاسیم به كنترل فشارخون كه در شرایط استرس‌زا بالا می‌رود، كمك می‌كند. پتاسیم برخلاف سدیم که عموم مردم آن را به عنوان بالابرنده فشارخون می‌شناسند روی قطر رگ‌ها تاثیر می‌گذارد و فشارخون را پایین می‌آورد. البته ممكن است هركسی از طعم آواکادو به عنوان میوه خوشش نیاید ولی می‌توان در تهیه سالاد از آن استفاده كرد. در صورتی که این میوه با ترکیب استثنایی‌اش در دسترس نبود، می‌توان از موز که حاوی پتاسیم و روغن‌زیتون که سرشار از اسید‌های چرب ضروری است، استفاده کرد.

سلامت: اشاره‌ای به كربوهیدرات‌های پیچیده کردید. این موضوع در مورد کربوهیدرات‌های ساده هم صدق می‌کند؟

نه، در واقع هر چه قندهای ساده بیشتری مصرف كنیم، قندخون سریع بالا و نهایتا پایین می‌آید. با افت قندخون برخی هورمون‌ها نظیر هورمون استرس در بدن ترشح می‌شوند تا قند را حفظ كنند و حالتی شبیه شرایط و حالت‌های استرس در ما رخ می‌دهد. در این شرایط معمولا خانم‌ها تصور می‌کنند فشارشان پایین است و سعی می?کنند شیرینی بخورند تا آرامش خود را بازیابند. به مرور شخصی كه این رویه را پیش می‌گیرد به مواد قندی معتاد می‌شود و با آن آرامش می‌یابد. اثر این موضوع به‌خصوص در كسانی كه نمود استرس‌ در آنها به شكل اضطراب است، بیشتر دیده می‌شود.

سلامت: کربوهیدرات‌های پیچیده چطور به کاهش استرس کمک می‌کنند؟

این نوع از کربوهیدرات‌ها، قندخون را دیر بالا می‌برند و دیر هم پایین می‌آورند در نتیجه هورمون‌های استرس در بدن ترشح نمی‌شوند.

سلامت: وقتی فردی با شیرینی آرامش می‌یابد چه راهکاری توصیه می‌کنید تا این عادت را ترک کند؟

میان‌وعده‌ها در این بین نقش مهمی ایفا می‌كنند. بهترین میان‌وعده‌ برای این افراد نان است چون هم كربوهیدرات پیچیده دارد و هم اینكه افراد معمولا تنها در شرایط گرسنه‌ بودن آن را مصرف می‌كنند برخلاف شیرینی كه فرد از روی هوس‌ آن را می‌خورد.

سلامت: املاح معدنی چه نقشی در کاهش استرس دارند؟

املاح به‌خصوص پتاسیم، روی، مس و آهن در سیستم‌های آنزیماتیک شركت دارند و بودنشان در بیوسنتز میانجی‌های عصبی ضروری است. کمبود این املاح به‌خصوص آهن در کاهش توانایی‌های ذهنی موثر است و در ضمن می‌توانند توان فرد را در مقابل بسیاری از عوامل استرس‌زا کاهش دهند.

سلامت: چه مواد غذایی مناسبی بخوریم که حاوی این املاح باشند؟

به‌طور کلی، املاح معدنی در گوشت‌ها، غلات و... موجودند اما مغز دانه‌ها منحصر به فردترند و در یك بسته‌بندی خاص حاوی عناصر معدنی با برخی ویتامین‌ها مانند E، B و اسیدهای چرب ضروری هستند. مغز‌ها، هیچ‌كدام بر دیگری ارجح نیستند و باید تنوع را در برنامه غذایی‌شان رعایت کرد ولی به عنوان پیشنهاد باید بگویم برخی از مغز‌ها مثل بادام‌زمینی و بادام بیشتر توصیه می‌شوند.

سلامت: از دمنوش‌ها کدامیک بهترند و چرا؟

در طب سنتی گفته می‌شود برخی دمنوش‌ها‌ به‌خصوص بابونه در تخفیف اضطراب و خواب آرام موثرند. این موضوع بیشتر از لحاظ تجربی به اثبات رسیده تا اینكه جنبه علمی داشته باشد ولی حتی اگر ترکیب‌های آنها به تخفیف حالت‌های تنیدگی كمك نكند، آنتی‌اکسیدان‌هایشان در سلامت كل بدن تاثیرگذار است.

سلامت: چای چطور؟

گفته می‌شود چای به دلیل کافئین و تاثیری که روی ضربان قلب و قوای دماغی دارد بهتر است در شرایط استرس‌آور مصرف نشود اما به نظر بنده، مصرف متعادل آن یعنی حداکثر 4 فنجان در روز می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

سلامت: آیا مواد غذایی استرس‌آور یا تشدید‌کننده این حالت هم داریم؟

غیر از قندهای ساده و کافئین زیاد که به آن اشاره کردیم، الکل هم برخلاف حس آرام‌بخشی ابتدایی‌ای که دارد، محرک دستگاه عصبی و قلب و عروق است.

سلامت: از مواد غذایی که بگذریم، استرس گاهی باعث یبوست می‌شود! با این مشکل چه کنیم؟

درست است. البته باید از 2 بعد به این موضوع نگاه كرد؛ گاهی حالت‌ روانی فرد روی سیستم عصبی و حركت‌های روده تاثیر می‌گذارد و باعث یبوست می‌شود ولی در برخی شرایط، حالت‌ روانی روی الگوی غذایی و نظم غذایی فرد تاثیر می‌گذارد. در حالت دوم با تنظیم برنامه غذایی و مصرف بیشتر میوه و سبزی می‌توان از این مساله پیشگیری یا آن را برطرف كرد اما در حالت اول فرد باید روش‌های مدیریت مواجهه با شرایط استرس‌زا را بیاموزد.

سلامت: برای افرادی که در این شرایط دچار بی‌اشتهایی یا پراشتهایی عصبی می‌شوند چه توصیه‌ای دارید؟

این دو موضوع به درما‌ن‌های روانی نیاز دارند. بعد از آنكه فرد از سوی روان‌پزشك تحت‌درمان قرار گرفت می‌توان برنامه‌غذایی او را اصلاح كرد.
منبع :

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:روش‌های افزایش ایمنی بدن, :: 15:35 ::  نويسنده : عبدولله

روش‌های افزایش ایمنی بدن

به گزارش نشریه هلث، چند روش موثر برای افزایش ایمنی بدن كه موثرترین عوامل در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌هاست به شرح زیر است:

- مواد پروتئین دار به مقدار زیاد مصرف كنید. پروتئین در بدن نقش بلوك در ساختمان را ایفا می‌كند كه برای بدن سالم، ذهن خلاق و فعال و افزایش سیستم دفاعی بدن ضروری است. كمبود پروتئین در رژیم غذایی به مصرف زیاد كربوهیدرات و در نتیجه افزایش چربی و قند خون و ضعف سیستم دفاعی بدن منجر می‌شود.

- تا می‌توانید از میوه و سبزی تازه استفاده كنید. امروزه اهمیت مصرف میوه و سبزی تازه بر همگان آشكار است ولی شاید افراد از تاثیر افزایش ایمنی بدن با مصرف سبزی و میوده تازه آگاه نباشند. لازم به ذكر است كه مصرف سبزیجات تازه و خام در مقایسه با سبزیجات منجمد و تازه توصیه شده است.

- خواب كامل شب را از دست ندهید. میزان ساعات لازم برای خواب و استراحت افراد متفاوت است ولی معمولا این زمان بین 6 تا 10 ساعت است. خواب كافی در شب باعث تعادل هورمون‌های مختلف بدن ( از جمله هورمون رشد، هورمون استرس و كورتیزول ) می‌شود و علاوه بر آن كاهش وزن بدن، خلاقیت ذهن، احساس شادی و پوست سالم را به همراه دارد.

- مقدار زیادی آب بنوشید . تحقیقات اخیر نشان داده است كه یكی از دلایل بروز سردرد عدم نوشیدن آب كافی در روز است. تشنگی و سردرد دو علامتی هستند كه خبر از كم آبی بدن می دهند.

- از لیمو ترش استفاده كنید. لیمو ترش ماده غذایی ایده‌آل برای بازگرداندن تعادل اسیدی - قلیایی بدن است. مصرف آب لیموی تازه به تنهایی یا به همراه غذا باعث می‌شود كه میزان PH بدن تنظیم شود و محیط برای رشد باكتری‌های سالم به جای باكتری‌ها و ویروس های مضر فراهم شود.

- از نوشیدن قهوه اجتناب كنید. برخلاف تصور عمومی قهوه حاوی آنتی اكسیدان نیست و سیستم دفاعی بدن را به شدت ضعیف می‌كند. اگر یك فنجان قهوه میل كردید برای جبران آن دو لیوان پر آب بنوشید.

- قند و شكر را از وعده های غذایی خود حذف كنید.

-از غلات استفاده كنید.

- ساعاتی از روز را خارج از محیط خانه بگذرانید.گردش و تفریح در هوای آزاد و تمیز و حتی پیاده روی روزانه برای حفظ سلامت بدن بسیار موثر است. محققان بر این باورند كه صرف زمان در فضای آزاد و حتی هوای سرد و برفی برای استحكام سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.

- برای خودتان ارزش قایل شوید و زمانی از روز را به خودتان اختصاص دهید . صرف زمان با دوستان مخصوصاً افراد شاد، حمام آب گرم و ماساژ در سلامت بدن بسیار موثر است. به خودتان انرژی مثبت بدهید و محیط اطراف را برای خودتان شاد و سرشار از عشق كنید. از دعا و توكل به خداوند متعال غافل نشوید چون دلیل اصلی آرامش است.

راهكار جلوگیری از كمردرد رانندگان

راهكار جلوگیری از كمردرد رانندگان

بیتا باهوش نائینی افزود: گودی كمر و گردن منجر به درد های مفاصل و همچنین كمردردهای شدید در رانندگان می شود.

وی خاطرنشان كرد: همچنین برای كاهش فشار عضلات به كمر باید بر روی صندلی بالش قرار داده و بعد روی آن بنشینند.

نائینی اظهار داشت: رعایت این نكات در پیشگیری از دردهای مفاصل بسیار تاثیر گذار است.

كارشناس گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی ابراز كرد: رعایت این نكات از نظر علمی در بهبود و پیشگیری از عوارض ناشی از انجام برخی از فعالیت ها به اثبات رسیده است.

نائینی با بیان اینكه آمار دردهای مفصلی در ایران بیشتر از سایر كشورها است، تصریح كرد: افراد با انجام تست های ارگونومی به دردهای گردن، كمر و دست خود پی برده و افزایش این آمار در پایان نامه های دانشجویی به اثبات رسیده است.

نائینی یكی از دلایل افزایش دردهای مفصلی در كشور را عدم آگاهی مردم برای رعایت نكات اصولی و بهداشت محیط كار برشمرد و گفت: به هر میزان كه آگاهی مردم در استفاده درست از امكانات محیط كار، تغییر وسایل و بهبود شرایط كار افزایش یابد به همان نسبت آمار افراد مبتلا به دردهای مفصلی كاهش پیدا می كند.

تکنیک‌ هایی ساده برای رها شدن از انرژی منفی


 

تکنیک‌ هایی ساده برای رها شدن از انرژی منفی

تابحال شده گفتگویی با کسی داشته باشید که یک تا دو روز ناراحتتان کرده باشد؟ شاید کسی در زندگیتان باشد، مثل رئیستان یا یکی از اعضای خانواده که این اتفاق با او مدام تکرار می‌شود؟ در مکالمات و اتفاقات انرژی ردوبدل می‌شود و اگر این اتفاق برایتان افتاده باشد احتمالاً انرژی منفی دریافت کرده‌اید. اگر این اتفاق در دفعات مختلف با بعضی آدمها برایتان تکرار شود، این احتمال وجود دارد که آن افراد عادت به صادر کردن انرژی منفی دارند و شما هم نمی‌دانید چطور باید از شر آن انرژی منفی خلاص شوید. مخصوصاً برای آندسته از ما که حساس‌تر هستند رها کردن این انرژی منفی می‌تواند خیلی دشوار باشد.

اینکه صبر کنید این انرژی به خودی خود پراکنده شود ممکن است یک تا دو روز طول بکشد اما خیلی بد است اگر مدت زمان طولانی بعد از اینکه کسی بخاطر یک گفتگوی ضعیف یا ناآگاهی کسی چه کلاماً و چه غیره تاثیر منفی بگذارد، اذیت شود. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که به آزاد کردن این انرژی از خودمان و کوتاهتر کردن مدت زمانی که موجبات ناراحتی ما را فراهم می‌کند، کمک می‌کند.

یک راه ساده آن این است که خیلی راحت خودتان را تمیز کنید. وقتی معمولاً دیگران این توصیه را به ما می‌کنند بیشتر منظورشان از نظر فکری است اما اینکار را می‌توانید فیزیکی هم انجام دهید. دست‌ها، پاها، سر و پشتتان را با یک برس یا دستمال تمیز کنید انگار که می‌خواهید یک لایه گردوخاک از روی بدنتان تمیز کنید. بلافاصله بعد از اینکه ابرهای تیره انرژی منفی از روی بدنتان بلند شد، احساس خوبی پیدا خواهید کرد. بهتر است این عمل را در فضای باز و در طبیعت انجام دهید. این روش، روش اولیه است و سایر روش‌ها باید به دنبال این انجام شوند.

یک تکنیک دیگر این است که با عقب دادن شانه‌ها، آن را از شانه‌هایمان بیندازیم. انرژی، مخصوصاً انرژی منفی مثل خشم که وقتی کسی کار بدی در حقتان انجام می‌دهد ایجاد می‌شود، معمولاً روی شانه‌های شما می‌نشیند. با چندین بار عقب دادن شانه‌ها به تکان خوردن آن انرژی کمک می‌کنید و وقتی آن انرژی به حرکت درآید می‌توانید آن را دور بیندازید به جای اینکه در جای خود بماند.

فوت کردن آن هم یک راه فیزیکی دیگری است که کمکتان می‌کند. پس یک نفس عمیق بکشید و هوا را به سرعت و با قدرت از دهانتان بیرون کنید. این کمک می‌کند انرژی منفی از محیط درونیتان بیرون بیاید.

نمک دریایی هم می‌تواند انرژی منفی را تغییر دهد. یک محلول ساده که از چند قاشق غذاخوری نمک‌دریایی خوب با چند قاشق روغن نارگیل یا زیتون درست شده است می‌تواند کمکتان کند. این محلول را با یک فنجان آب داغ مخلوط کنید تا نمک دریایی در آن حل شود و آن را به آرامی زیر دوش روی سر و بدنتان بریزید. آن را چند دقیقه خوب روی پوست سرتان و بدنتان ماساژ دهید و به این روش محلول پاک‌کننده خانگی خودتان را ساخته‌اید. بعد پوستتان احساس فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند و انرژی منفی قبل به انرژی مثبت تبدیل می‌شود. خوابیدن در وان با آبی که یک فنجان نمک دریایی در آن ریخته شده است هم به ریلکس شدن شما و از بین بردن انرژی منفی کمک می‌کند.

در این مورد هم مثل مشکلات دیگر بدن، پاکسازی عمیق بدن هم می‌تواند مفید باشد. این کار مخصوصاً اگر منتشر کننده این انرژی منفی خودتان باشید خیلی موثر است زیرا این احتمال وجود دارد که مقدار زیادی انرژی منفی را در درونتان نگه می‌دارید. پاکسازی روده و کبد خیلی کمک می‌کند زیرا احساسات ساکن معمولاً در روده جای می‌گیرند و یک کبد سمی معمولاً زودتر خشم را احساس می‌کند. درواقع، اگر کبدتان تمیز باشد، احساس کردن خشم سخت‌تر خواهد شد. اما احساسات ساکن می‌توانند در هر جای بدن رخنه کنند و برای بیرون آوردن آنها نیاز به پاکسازی عمیق بدن است.


گردآوری :گروه خبر چهل پنجره

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:مره ,خوشبخت,ی ,شما ,چند است؟ , :: 15:18 ::  نويسنده : عبدولله

نمره خوشبختی شما چند است؟ (تست بسیار جالب) خوشبختی موضوعی نسبی است. بعضی از ما اگر در غار زندگی کنیم راضی هستیم و برخی دیگر اگر در قصر باشیم باز هم ناراحت هستیم.

دکتر فرناز عطائی متخصص روانپزشکی گفت: در تمام اعصار، اندیشمندان درباره معنای خوشبختی بررسی کرده اند. راستی خوشبختی چیست؟

وی با طرح سوالات زیر میزان رضایت شما را از زندگی ارزیابی می کند.

اگر می خواهید بدانید که نسبت به دیگران چقدر خوشبخت هستید، پرسشنامه زیر را تکمیل کنید.

1 ـ وقتی مسابقه ای را می بازم از آن لذت نمی برم.
Rدرست    Qغلط


2 ـ وقتی کسی درباره من لطیفه ای می گوید از آن لذت می برم.
Rدرست    Qغلط


3 ـ وقتی کسی از دوستانم در حضور من جایزه ای را می برد خوشحال می شوم.
Rدرست    Qغلط


4 ـ اگر کسی در صف از من جلو بزند اعتراض می کنم.
Rدرست    Qغلط

 
5 ـ خیلی زود از سرگرمیها و تفریحات حوصله ام سر می رود
Rدرست    Qغلط
 

6 ـ اغلب روزها خیال پردازی می کنم.
Rدرست    Qغلط

 
7 ـ آرزوهای زیادی دارم.
Rدرست    Qغلط
 

8 ـ بیش از اندازه چاق هستم.
Rدرست    Qغلط

 
9 ـ از خواندن رمان لذت می برم.
Rدرست    Qغلط


10 ـ از خوابیدن متنفرم
Rدرست    Qغلط


11 ـ فکر می کنم جذاب هستم.
Rدرست    Qغلط

 
12 ـ انتقادات را به خوبی پذیرا می شوم.
Rدرست    Qغلط

 
محاسبه امتیازات:
با توجه به جوابهای زیر ، در ازای هر جواب مشابه به خود یک امتیاز بدهید.
1.غلط  2.درست  3.درست  4.غلط  5. غلط  6. غلط  7. غلط  8. غلط  9. درست  10. غلط  11. درست  12. درست

امتیاز 12 – 9 : نسبت به دیگران شما انسان خوشبختی هستید. میان انتظاری که از زندگی دارید و آنچه از آن می گیرید تعادلی برقرار کرده اید. اشخاص با امتیاز بالا ، مانند شما ، از تعادل اجتماعی خوبی بهره مندند. شما از آن جهت مورد توجه دیگران قرار دارید که از سیاست "زندگی کن و بگذار زندگی کنند" پیروی می کنید.

امتیاز 8 – 5 : شما فراز و نشیبهای خودتان را دارید. اما در اغلب مواقع به شکل متعادل و متوسطی خوشبخت هستید. اشتیاق سوزانی برای تغییر دادن زندگی تان ندارید. شما اگر با اشخاص خوشبخت تر از خود معاشرت کنید در وضعیت بهتری قرار می گیرید.

امتیاز 4 – 0: می توانید به مراتب خوشبخت تر از این باشید. جوابهای خود را مرور کنید. سعی کنید ببینید چه می توانید بکنید تا از این که هستید بهتر شوید.

توضیحات:
این پرسشنامه براساس اهتمام دکتر تئو لنتز ، مدیر سابق انجمن پژوهشهای شخصیتی در سن لوییز میسوری تهیه شده است. دکتر لنتز بزرگ ترین پژوهش درباره خوشبختی را انجام داده. اشخاصی که مورد بررسی قرار گرفتند زنان و مردانی بودند که طیف سنی 16 تا 50 سال را تشکیل می دادند. حداقل تحصیلات این اشخاص دوازده سال بود. دکتر لنتز براساس ارقام و اطلاعاتی که به دست آورد به "معیار خوشبختی" دست یافت. مباحث دوازده گانه زیر را به دقت بخوانید تا در این مورد اطلاعات بهتری به دست آورید.

1 ـ غلط. انسان خوشبخت حتی اگر چیزی را از دست بدهد ، باز هم خودش را دوست دارد. او می داند که خصوصیات مطلوب و تحسین برانگیز دیگری دارد و با اتکا به آنها برای خود تصویر ذهنی مثبتی درست می کند.

2 ـ درست. اشخاص خوشبخت به راحتی بیشتری می توانند به خودشان بخندند ، زیرا از تصویر ذهنی مطلوبی برخوردارند. آنها خودشان را بیش از اندازه جدی نمی گیرند.

3 ـ درست. انسان شاد و خوشبخت با دیگران برخوردی همدلانه دارد. او به قدر کافی احساس خوب دارد و از این حیث به کسی غبطه نمی خورد.

4 ـ غلط. انسان خوشبخت می تواند تا حدودی رفتارهای ناخوشایند دیگران را تحمل کند.

5 ـ غلط. نسبت به کسی که خشنود و خوشحال نیست ، انسان خوشبخت از انعطاف لازم برخوردار است. او به راحتی مایوس نمی شود. می تواند زمانهای ناراحتی را تحمل کند و به هدفهای خود برسد.

6 ـ غلط. انسان خوشبخت برای جبران ذهنیتی بد در خیال فرو نمی رود.

7 ـ غلط. افراد خوشبخت آرزوهای زیادی ندارند و با آنچه دارند راضی هستند.

8 ـ غلط. اگر خوشبخت باشید ، در چیزی افراط نمی کنید. افراد پرخور اغلب احساس خوشبختی نمی کنند.

9 ـ درست. افراد خوشبخت آن قدر انعطاف پذیر هستند که از واقعیت فاصله بگیرند و از تصورات دیگران لذت ببرند.

10.غلط. دلیلش روشن نیست ، اما اشخاص خوشبخت به راحتی بیشتری می خوابند. شاید برای آنان که احساس خوشبختی نمی کنند پایان دادن به روز از آن رو سخت است که لحظات لذت بخش کافی را تجربه نکرده اند. از این رو دیرتر می خوابند تا شاید لحظه خوشایندی را تجربه کنند.

11. درست. افراد خوشبخت پذیرای خود هستند و در مقام لعن و نفرین خود حرف نمی زنند. افراد غیرخوشبخت اغلب تصویر جسمانی بدی دارند و درباره خود اندیشه منفی دارند.

12. درست. افراد خوشخبت وقتی اشکالاتشان برملا می شود چیزی از خود کم نمی کنند. آنها می توانند بدون اینکه حالت تدافعی بگیرند ، انتقادات را قبول کنند.



گردآوری :گروه خبر چهل پنجره

منبع: سلامت نیوز

چه کسانی شادترند؟جوان، متاهل، بدون فرزند

چه کسانی شادترند؟جوان، متاهل، بدون فرزند

سلامت نیوز :افراد جوان، متاهل و بدون فرزند شادترین افراد در جامعه هستند.
در مطالعاتی که توسط شورای تحقیقات اجتماعی و اقتصادی و با حمایت دولت انگلستان انجام شده است نزدیک به 48.9 میلیون پوند برای بررسی اوضاع جامعه صرف شد. در این مطالعات مشخص شد زوج‌های مسن‌تر نسبت به جوان‌ترها رضایت کم‌تری از زندگی دارند و هم‌چنین سرعت کاهش شادی و رضایت در بین زنان در جامعه سریع‌تر از مردان است.
محققان کشف کردند زوج‌هایی که برای مدت کم‌تر از 5 سال در کنار یکدیگر بودند با احتمال بیش‌تری نسبت به زوج‌هایی که مدت طولانی‌تری با یکدیگر ارتباط داشتند احساس شادی در زندگی خود می‌کردند.
در این تحقیقات قرار است زندگی 40 هزار خانوار در طول 20 سال آینده به دقت تحت نظر قرار گرفته شود تا میزان دانش محققان از زندگی و تجربیات مردم در زندگیشان افزایش پیدا کند. تا کنون این تحقیقات نشان داده است که افراد متاهل به طور کلی شادتر از همتایان خود هستند که ازدواج نکرده‌اند.
در خانواده‌هایی که هم زن و شوهر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند احساس پیشرفت و شادی در زندگی بیشتر است. این مطالعات در حالی صورت می‌گیرد که کشور انگلستان در حال پشت سر گذاشتن سخت‌ترین بحران اقتصادی 60 سال گذشته است.
این در حالی است که داشتن فرزند می‌تواند تا حد زیادی روی شادی زوج‌ها تاثیر بگذارد. محققان متوجه شدند زوج‌هایی که دارای کودکان پیش دبستانی هستند بیش‌ترین نارضایتی را از زندگی خود دارند، اما پس از مدتی که فرزند آن‌ها بزرگ‌تر و مستقل‌تر می‌شود این حالت روند عکس به خود می‌گیرد.
بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، بیکاری نیز تاثیر منفی قابل توجهی روی میزان رضایت از زندگی خصوصا روی مردان دارد. البته میزان درآمد تاثیر بیش‌تری روی زنان دارد و اهمیت این موضوع برای آن‌ها بسیار بیش‌تر از مردان است.
از مجموع هزار و 268 زوج جوانی که در این مطالعات شرکت داشتند نزدیک به 60 درصد خود را کاملا از زندگی مشترک راضی می‌دانستند.
البته فاکتورهای دیگر هم می‌تواند روی شادی افراد تاثیر داشته است. برای مثال کودکانی که در کنار پدر یا مادرشان که طلاق گرفته است زندگی می‌کنند رضایت کم‌تری از زندگی دارند. حتی داشتن خواهر و برادر هم می‌تواند احساس رضایت را کاهش دهد. هرچه قدر تعداد بچه‌هایی که در یک خانه زندگی می‌کنند کم‌تر باشد و خواهر و برادرها مجبور شوند فضای کم‌تری را بایکدیگر به اشتراک بگذارند میزان رضایت از زندگی بیش‌تر می‌شود.
دانشمندان چندی پیش در تحقیقات خود متوجه شدند تک‌فرزندها شادترند، موفقیت‌های بیش‌تری کسب می‌کنند و در زندگی خود کم‌تر دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند.
این یافته‌ها هم‌چنین نشان می‌دهد هر چه تعداد فرزندان کم‌تر باشد تعداد زد و خوردها و درگیری‌ها بین آن‌ها کم‌تر است. از مجموع کودکانی که در این مطالعات شرکت داشتند، نزدیک به 31 درصد از کودکان اعلام کردند مرتبا توسط برادر یا خواهر خود مورد ضرب و شتم واقع شده‌اند یا دیگر خشونت‌ها را تجربه کرده‌اند.
در این مطالعات برای اولین بار، زندگی 100 هزار نفر در 40 هزار خانواده مورد بررسی قرار گرفت تا محققان به بهترین شکل بتوانند تاثیر تعداد برادران و خواهران را روی یکدیگر بسنجند.
دانشمندان با بررسی خانواده‌ها در کشورهایی مانند ایتالیا و آمریکا و انگلستان متوجه شدند تقریبا 54 درصد از خواهر و برادرهای انگلیسی با یکدیگر درگیر می‌شوند و حتی به یکدیگر آزار می‌رسانند.
تقریبا یک ششم خانواده‌های انگلیسی در فقر زندگی می‌کنند و احتمال بودن خانواده‌های بازنشسته و دارای فرزند برای قرار گرفتن در این دسته بیش‌تر از دیگران است.


گردآوری :گروه خبر چهل پنجره

رئیس انجمن دیابت ایران :
یک میلیون دیابتی در دنیا دچار قطع عضو می شوند/ دیابتی ها وجود زخم در پای خود را جدی بگیرند


سلامت نیوز :رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه« سالانه حدود یک میلیون دیابتی در دنیا دچار قطع عضو می شوند و آمار دقیقی از میزان قطع عضو دیابتی ها در کشور نداریم.» تاکید کرد:« در صورتی که افراد دیابتی متوجه وجود زخمی در پاهای خود شدند حتی اگر به نظر خودشان مسئله مهمی نباشد بایستی به پزشک مراجعه کنند.»
دکتر اسداله رجب در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«سالانه حدود یک میلیون دیابتی در دنیا دچار قطع عضو می شوند. درایران آمار دقیقی از میزان قطع عضو دیابتی ها نداریم اما تعداد افرادی که دچار قطع عضو می شوند کم نیستند و بخشی از بیمارستانه ها را افراد دیابتی که دچار سندروم پای دیابتی شده اند اشغال کرده اند.»
وی ادامه داد:«همانطوری که می دانید اگر قند خون کنترل نشود فرد مبتلا دچار عوارض بسیاری از جمله عوارض عروقی دیابت و عوارض عصبی دیابت می شود که بر اثر هر دو این موارد فرد دیابتی دچار سندروم پای دیابتی می شود که حتی می تواند تا قطع عضو نیز پیش رود بنابراین افراد دیابتی برای اینکه دچار سندروم پای دیابتی نشوند در اولین گام بایستی قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارند برای اینکه افراد دیابتی بتوانند قند خود را کنترل کنند بایستی در کلاس های آموزشی دیابت شرکت کنند در مرحله دوم بایستی یاد بگیرند که چه طور می توانند قند خون خود را کنترل کنند.»
رئیس انجمن دیابت ایران افزود:«لازم است افراد دیابتی مواردی را جهت پیشگیری از سندروم پای دیابتی رعایت کنند از جمله اینکه قند ناشتا برای افراد دیابتی در حد طبیعی بایستی به طور مداوم زیر 130 و 2 ساعت بعد از غذا بالاتر از 180 میلی گرم درصد نباشد و هموگلوبین a1c این افراد نیز بایستی در حد طبیعی که زیر 7 است کنترل شود سپس درصورتی که چربی خون بالا و فشارخون بالایی دارند در حد طبیعی کنترل کنند و حداقل روزی 20 دقیقه فعالیت جسمی داشته باشند.»
وی خاطرنشان کرد:«در صورتی که فرد دیابتی دچار عوارض ثانویه دیابت شود یعنی حس درد، سرما و گرما را از دست بدهد و مرتب از گزگز کردن و مور مور شدن پاها به خصوص در شب شکایت کند بایستی تحت مراقبت های ویژه باشد و با مراجعه پزشک و انجام آزمایش های مختلف مشخص شود که آیا نوروپاتی بر فرد دیابتی تاثیر گذاشته است یا خیر ودر صورتی که تاثیر گذاشته باشد بایستی به غیر از رعایت موارد ذکر شده بایستی به صورت روزانه پاهای خود را دقیقا وارسی کنند تا زخم نشده باشد و به صورت مرتب اقدام به شستشوی پاها کنند چرا که دیابتی ها با افزایش سن دچار خشکی پوست می شوند و با رعایت بهداشت و خشک کردن دقیق لا به لای انگشت های پا امکان بروز هر گونه عفونت قارچی را از بین ببرند و با استفاده از نرم کننده های مناسبی مانند وازلین پاهای خود را چرب نگه دارند.»
دکتر رجب تاکید کرد:«در صورتی که افراد دیابتی متوجه وجود زخمی در پاهای خود شدند حتی اگر به نظر خودشان مسئله مهمی نباشد بایستی به پزشک مراجعه کنند چرا که یک زخم کوچک می تواند زمینه بروز عفونت های بزرگ را فراهم سازد نکته مهم دیگر دقت در انتخاب کفش است و در صورتی که کفش نامناسبی انتخاب کنند به دلیل اینکه مبتلایان به نوروپاتی دیابتی و عروقی حس درد ندارند ممکن است با کفش نامناسب دچار مشکل شوند.»

آلودگی هایی که به ذهن ما نمی رسد!


سلامت نیوز: به‌عنوان یك خانم خانه‌دار چقدر نگران فرزندتان هستید كه با دست‌های كثیفش غذا نخورد؟ به خاك و وسایل كثیف دست نزند؟ آیا هربار كه همسرتان از سر كار به خانه می‌آید از او می‌خواهید دست‌هایش را بشوید؟

به‌عنوان یك خانم خانه‌دار چقدر نگران فرزندتان هستید كه با دست‌های كثیفش غذا نخورد؟ به خاك و وسایل كثیف دست نزند؟ آیا هربار كه همسرتان از سر كار به خانه می‌آید از او می‌خواهید دست‌هایش را بشوید؟ خودتان به‌عنوان یك خانم خانه‌دار فكر می‌كنید، چون در محیط تمیز خانه هستید احتمال این‌كه با سطوح آلوده در تماس باشید كم است؟ خیلی هم خیال‌تان راحت نباشد؛ شما هم در معرض خطر آلودگی‌ها هستید.این را در خاطر داشته باشید كه به‌طور كلی هیچ سطحی وجود ندارد كه عاری از میكروب باشد؛ حتی در اتاق عمل جراحی و تمیزترین سطوحی كه وجود دارد هم می‌توان میكروب‌های زیادی پیدا كرد كه با تماس به بدن فرد منتقل می‌شوند. اگرچه از بیش از 60 هزار نوع میكروبی كه وجود دارد درصد كمی (حدود یك تا 2درصد) هستند كه بدن در برابر آن‌ها ایمن نیست اما همین مقادیر كم هم می‌توانند بیماری‌های خطرناكی را برای فرد به‌دنبال داشته باشند.كمی كه به اطراف‌تان نگاه كنید، وسایل زیادی موجود است كه سطوح بسیار آلوده‌ای دارند، بدون این‌كه شما اصلا از آن خبر داشته باشید؛ سطوحی كه هر‌‌روز هم در منزل یا محیط زندگی با آن تماس دارید. این‌ها تنها چند نمونه از آلوده‌ترین سطوحی هستند كه شما به‌طور روزانه با آن‌ها در تماس هستید. خواندن این مطلب قرار نیست شما را بیش از حدوسواسی كند، هدف این مطلب این است كه شما كمی حواس‌تان به وسایل آشنای دوربرتان جمع شود.


كنترل تلویزیون مركز تجمع میكروب‌ها
وسیله دوست داشتنی‌ای كه حتی هنگام آشپزی هم كنار دست‌تان است تا با آن كانال‌های مورد علاقه‌تان را عوض كنید؛ فكر كنید آخرین باری كه كنترل تلویزیون‌تان را شسته‌اید كی بوده است؟ هیچ‌وقت؛ كنترل تلویزیون كه هركسی با هر نوع آلودگی‌ای در طول روز به آن دست می‌زند به‌عنوان یك ذخیره غنی از انواع گرد و غبار و آلودگی‌ها به حساب می‌آید. كنترل تلویزیون پر از درز و سوراخ‌های مختلف است كه حتی با شست‌وشو هم ممكن است آلودگی‌هایش از بین نرود. بهترین كار برای كم كردن میزان آلودگی این وسیله، ضد‌عفونی كردن آن با اسپری‌های مخصوص یا حتی وایتكس بسیار رقیق شده با آب به‌صورت هفتگی یا ماهانه است. حتی می‌توانید از روكش‌های سلفونی قابل تعویض كه هر چند روز در میان عوض می‌شوند هم استفاده كنید اما هیچ‌كدام از این روش‌ها مانع آلوده بودن دستگاه كنترل نمی‌شود. به یاد داشته باشیدكنترل تلویزیون را به هیچ وجه با خودتان به تختخواب نبرید.


سبدهای خرید سبد سبد خطر
سبدهای خرید، محل تجمع انواع میكروب‌ها هستند به این دلیل كه هم با انواع مواد غذایی خشك و تازه و هر نوع وسیله دیگری سروكار دارند و هم ممكن است در طول خرید بارها به زمین گذاشته شوند. تماس این سبدها با مواد غذایی تازه هم می‌تواند آن‌ها را آلوده كند و هم این‌كه از آن‌ها آلودگی بگیرد و به شما منتقل كند. سبدهای خرید اغلب در آشپزخانه نگهداری می‌شوند كه به هیچ وجه محل مناسبی نیست. اگر نمی‌توانید سبدهای‌تان را بشویید، سعی كنید با كمی اسپری الكل رقیق شده یا ژل ضدعفونی داخل آن و دسته آن را تمیز كنید. سعی كنید هنگام خرید كردن هم مواد خریداری شده را در یك كیسه در بسته داخل سبد خریدتان قرار دهید تا امكان انتقال میكروب‌ها به حداقل برسد. آلوده‌تر از سبدهای خرید خانگی، سبدهای خرید سوپرماركت‌ها هستند كه به وسیله افراد مختلفی استفاده می‌شوند و گاهی بچه‌ها نیز داخل آن می‌نشینند. این سبدها حتما باید به‌طور مرتب توسط پرسنل سوپرماركت ضدعفونی شوند. در صورتی كه سبد خرید استفاده كرده‌اید حتما دستان‌تان را قبل از خالی كردن مواد غذایی بشویید.


شیر آب با آب تمیز نمی‌شود
شیرهای آب متحرك كه برای آبكشی اطراف سینك به كار می‌روند از سطوح آلوده محیط خانه هستند. وقتی با دست‌های كثیف موقع شستن ظرف‌ها این شیر را جابه‌جا می‌كنید، دست‌های‌تان بسیاری از میكروب‌ها را به این وسیله منتقل می‌كنند و بسیاری از خانم‌ها تنها در پایان ظرف شستن با كمی آب ریختن روی شیر سعی می‌كنند آن‌را تمیز كنند، در حالی كه این كار اصلا باعث تمیز شدن شیر نمی‌شود. به‌طور عادی روی یك شیر آب آشپزخانه بیش از 2هزار میكروب مختلف وجود دارد، آلودگی‌های مواد غذایی خام خطرناك‌ترین این میكروب‌ها هستند. یادتان باشدبعد از شستن ظرف‌ها حتما شیر آب را با مایع تمیزكننده  بشویید.

تخته گوشت تخته‌های خطرناك
شاید خواندن این نكته برای‌تان عجیب باشد اما بررسی‌ها نشان داده است، در سطح یك تخته گوشت آشپزخانه، 200 برابر یك سنگ شسته شده توالت میكروب وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود، برای خرد كردن گوشت از این تخته‌ها استفاده نكنید و گوشت را روی یك سطح فلزی محكم یا حداقل تخته‌هایی كه ضد‌خش هستند خرد كنید. در صورتی كه از تخته‌های گوشت معمولی استفاده می‌كنید حتما بعد از مصرف آن‌را به خوبی با آب داغ بشویید و با اسكاچ آن‌را و درزهایش به خوبی بسایید.

 تلفن

 همه خانم‌های خانه دار دوستانی دارند كه روزی حداقل یك ساعت با او تلفن صحبت می‌كنند. گوشی تلفن به وسیله دست‌ها و دهان به‌شدت در معرض آلوده‌شدن با میكروب‌ها و آلودگی‌های مختلف است، قسمت دهانی گوشی تلفن به دلیل تماس با صورت و بزاق و همچنین وجود منفذ‌ها و سوراخ های زیاد، محل مناسبی برای تجمع میكروب‌هاست. دست زدن به گوشی تلفن، می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های تنفسی به‌خصوص در فصل‌های سرد سال شود.

 زیراندازهای ورزش


خیلی از خانم‌ها به ورزش‌هایی مانند حركات كششی ذهن و جسم و ایروبیك روی آورده‌اند، معمولا لباس‌های ورزشی بعد از هر جلسه ورزش شسته می‌شوند اما نكته‌ای كه اغلب ورزشكاران فراموش می‌كنند، شستن زیرانداز مخصوصی است كه در زمان ورزش با خود به محل‌های مختلف می‌برند. این تشك‌ها یا زیراندازها به دلیل این‌كه همزمان با زمین، پا و بدن فرد و همچنین عرق بدن او تماس دارند، می‌توانند محل مناسبی برای باكتری‌ها باشند، به یاد داشته باشید بعد از هر بار ورزش كردن حتما زیرانداز خود را بشویید یا به وسیله ژل‌های ضدعفونی‌كننده آن‌ها را ضدعفونی كنید.


ماشین لباس‌شویی  تمیزكننده كثیف
ماشین لباس‌شویی اگرچه وظیفه تمیز كردن لباس‌ها را بر عهده دارد اما خودش یكی از آلوده‌ترین سطوح منزل است. فقط به خاطر بیاورید كه هربار كه همه لباس‌های كثیف را جمع می‌كنید و داخل ماشین می‌گذارید آیا دست‌تان را می‌شویید و بعد از شستن دست‌ها دكمه‌های ماشین لباس‌شویی را فشار می‌دهید یا خیر؟ البته كه نه؛ به همین دلیل بعد از مدتی استفاده از ماشین لباس‌شویی، دكمه‌های آن و در آن تمام میكروب‌هایی كه شما از لباس‌های آلوده را در دستان‌تان دارید روی خود جمع می‌كند. خطرناك‌ترین میكروب روی این وسیله «ای‌كولای» است كه از لباس زیر آلوده به دست‌های شما و بعد دكمه ماشین لباس‌شویی منتقل می‌شود. به‌طور طبیعی 100 میلیون از این باكتری در یك لباس زیر معمولی كه پوشیده شده باشد وجود دارد. برای جلوگیری از این مشكل توصیه می‌شود، حداقل لباس‌های زیر را با آب داغ بشویید و در هربار تمیز كردن خانه هم سعی كنید سطح ماشین لباس‌شویی و دكمه‌های آن را با مایع تمیز‌كننده بشویید.

منبع: برترین ها

چرا خسته ام؟
اگر احساس خستگی میکنید بخوانید!


سلامت نیوز :خستگی باید به چه مرحله ای برسد تا به پزشک مراجعه کنیم...

امروز صبح، به خود قول دادید که مستقیماً پس از کار به باشگاه می روید. امّا در پایان روز، آنقدر خسته بودید که به تنها چیزی که فکر می کردید، افتادن بر روی کاناپه و فکر کردن به ناکجا آباد بود.
به گزارش سلامت نیوز چرا شما همواره خسته هستید؟ آیا به اندازه ی کافی نمی خوابید، یا مشکلی جسمی یا روحی وجود دارد که این خستگی را ایجاد می کند؟
خستگی مزمن، یکی از شایع ترین شکایت هایی است که مردم را مجبور می کند به پزشک مراجعه کنند. دکتر رالتسون در این باره اینطور می گوید: "مردم در رابطه با خستگی خود حرف های متفاوتی می زنند؛ برخی می گویند حوصله ندارند؛ برخی می گویند خسته اند؛ و برخی می گویند آنقدر خسته اند که قادر به انجام هیچ کاری نیستند".
اگر از خستگی مفرط به ستوه آمده اید، ممکن است به علّت مشکلی جسمانی باشد که در ادامه در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. این خستگی می تواند به دلیل کار کردن زیاد هم باشد؛ امّا محتمل ترین پاسخ، کاملا بالعکس تمام سخنانی است که تاکنون گفته ایم: شما به اندازه ی کافی کار نمی کنید.

چگونه از حستگی رها شویم: ورزش و نرمش کنید.
دکتر رالتسون می گوید: این روزها، مهم ترین علّت خستگی، زندگی به شیوه ی مدرن است. اضافه وزن داریم، بیش از حد غذاهای آماده مصرف می کنیم، و به اندازه ی کافی ورزش نمی کنیم.
با ایجاد سه تغییر در شیوه ی زندگی خود، می توانید تغییری بزرگ در سطح انرژی بدن تان به وجود آورید؛ این سخنی است که متخصصان می گویند:

1.    آن چیزی که می خورید: سعی نکنید سطح انرژی خود را با مصرف کافئین و شکر، به سرعت بالا ببرید. با این کار تنها خود را خسته می کنید و نوسان شدیدی را در سطوح قند خون خود ایجاد می کنید. به جای این روش، رژیم غذایی متعادل، سالم، و سرشار از میوه، سبزی، و پروتئین را انتخاب نمایید. در همین رابطه دکتر رالتسون می گوید: "بیشتر مردم، اگر از رژیم غذایی سالم استفاده کنند، کمتر احساس خستگی خواهند کرد؛ خوردن غذای سالم بدین معناست که شما وزن متعادل تری خواهید داشت، زیرا چاقی یکی از عوامل خستگی بشمار می آید".

2.    در یک شبانه روز چند ساعت می خوابید: بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در سال 2007 در کشور آمریکا، 60% اظهار داشته بودند که در هفته به اندازه ی کافی نمی خوابند و به نوعی از کم خوابی رنج می برند. اگر دوست دارید خوب بخوابید، سعی کنید پیش از خواب، کافئین مصرف نکنید و در مکانی آرام و تاریک بخوابید.

3.    چقدر ورزش می کنید: دکتر رالستون اظهار می دارد: این مهم ترین موضوع است. بهترین کاری که می توانید برای مقابله با خستگی انجام دهید، ورزش منظم، مداوم، و پیوسته است. ورزش را حداقل سه ساعت پیش از خوابیدن انجام دهید.

آیا ورزش کردن شما را خسته نمی کند؟ حقیقت این است که ورزش کردن به شما انرژی می دهد. تقریباً تمام مطالعاتی که به بررسی این سوال پرداختند، به نتیجه ای یکسان رسیده اند: مردمی بی حرکتی که ورزش را آغاز می کنند، نسبت به افرادی که ترجیح می دهند روی کاناپه خود را رها کنند، احساس خستگی کمتری می کنند. این نکته را بدانید که ورزش کردن بیش از دارو انرژی بدنی شما را افزایش می دهد.
بهترین کار چیست؟ چند روز در هفته، چه مدّتی، و چه مقدار ورزش کنیم؟ دکتر رالتسون پیشنهاد می دهد که 4 روز در هفته و به هر بار به مدّت 40 دقیقه ورزش کنید.
چقدر طول می کِشد تا نتایج آن را ببینیم؟ باید صبور باشید، زیرا هیچ تغییری یک شبه اتفاق نمی افتد. حداقل باید یک ماه صبر کنید تا نتایج اولیه ی آن مشخص شود. با گذشت زمان، احساس می کنید که پیشرفت شما بسیار کُند شده است، امّا ناامید نشوید؛ برای سه تا شش ماه به کار خود ادامه دهید و ورزش کنید؛ حال مطمئن باشید که احساس بهتری را تجربه خواهید کرد و خوشحال خواهید شد.
دکتر رالتسون می گوید: اگر حداقل یک ماه به طور پیوسته ورزش کردید و به اندازه ی کافی نیز می خوابید، امّا هنوز هم احساس خستگی می کنید، به دنبال علل احتمالی دیگر باشید.

علل دیگری که می تواند سبب خستگی فرد شود؟
خستگی مزمن، با علل پزشکی دیگری نیز همراه است. چگونه می توانید تشخیص دهید که مقصر اصلی کیست؟
پاسخ کوتاه این است که شما نمی توانید بگویید. اگر جواب می خواهید، باید با پزشک مشورت نمایید.

در ادامه برخی از این مظنون ها را معرفی می کنیم:

4.    کم خونی: یکی از شایع ترین علل خستگی، کم خونی است، که به سادگی و تنها از طریق یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است. این مشکل بخصوص در رابطه با زنان صادق است؛ زنانی که دوره های قاعدگی طولانی مدتی را تجربه می کنند. شما می توانید کم خونی را با رژیم غذایی سرشار از آهن، من جمله: گوشت قرمز، و سبزی هایی که به رنگ سبز تیره هستند، به راحتی درمان کنید. اگر از فقر شدید آهن رنج می برید، حتما از مکمل آهن استفاده کنید.

5.    کمبود در مواد مغذی کلیدی: مانند پتاسیم؛ در این رابطه نیز، به راحتی و از طریق آزمایش خون، قابل تشخیص است.

6.    مشکلات تیروئید: هم تیروئید کم کار و هم تیروئید پُر کار، می توانند سبب ایجاد خستگی شوند. با انجام آزمایش خون و آگاهی از سطح هورمون های تحریک کننده ی تیروئید، می توانید عملکرد تیروئید خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

7.    دیابت: افرادی که دیابت دارند و آن را تحت کنترل خویش ندارند، فقط اظهار می دارند که احساس خوبی ندارند و معمولی نیستند. اگر احساس خستگی می کنید، دید تاری دارید، یا ادرارتان از حد معمول بیشتر است، باید حتما از طریق آزمایش خون، معاینه ی کامل شوید.
8.    افسردگی: اگر احساس خستگی شما، همراه با ناراحتی و از دست دادن اشتها همراه است، و دیگر از موضوعاتی و کارهایی که قبلاً مایه ی مسرّت شما می شد، لذّت نمی برید، ممکن است افسرده باشید.

9.    نفس تنگی در هنگام خواب: اگر پس از بیدار شدن از خواب، هنوز هم احساس خستگی می کنید، باید دریابید که آیا هنگام خوابیدن خُر و پُف نمی کنید! زیرا یکی از علل خستگی می تواند ایجاد نفس تنگی در هنگام خواب شبانه باشد؛ در این رابطه، فرد پس از بیدار شدن خسته است و سردرد دارد.

10.    بیماری قلبی تشخیص داده نشده: خستگی می تواند یکی از نشانه های مشکلات قلبی، بخصوص در رابطه با زنان، باشد. دکتر رالستون در این رابطه می گوید: "اگر هنگام ورزش کردن احساس می کنید ناراحت هستید یا نمی توانید آن را به درستی انجام دهید- ورزشی که قبلاً برایتان مثل خوردن یک لیوان آب بود- می تواند آژیر خطری باشد که به شما هشدار می دهد، شما از مشکل قلبی رنج می برید. پس مراجعه به پزشک را فراموش نکنید".

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:مجردها ,کمتر, عمر, می ,کنند,, :: 15:13 ::  نويسنده : عبدولله

مجردها کمتر عمر می کنند


سلامت نیوز: مردان مجرد ممکن است ده سال کمتر از مردان متاهل عمر کنند. زنان مجرد نیز وضعیتی مشابه دارند.

مجرد بودن عالیست، مگرنه؟ هرجای تختخواب که بخواهید میخوابید، پشت در حمام معطل نمیشوید، تمام زمانتان در دستان خودتان است. همه اینها خوب است اما طی مطالعات منتشر شده توسط ژورنال آمریکایی اپیدمولوژی ممکن است که شما یکی از مجردهای بدشانسی باشید که حدود 10 سال زودتر از دوستان متاهلش دار فانی را وداع میکند.

اگرچه تحقیقات بسیاری به این حقیقت اشاره دارد که متاهلین سلامت و طول عمربیشتری در مقایسه با مجردها دارند اما دیوید روالف پروفسور جامعه شناسی  دانشگاه لوزیانا ایالت کنتاکی در این تحقیق جدید تحت عنوان   "مجردها در رسیدگی به امورخود کوتاهی میکنند"  بیشتر در این مورد توضیح میدهد .

پژوهشگران اطلاعات بدست آمده از 90 مطالعه قبلی، که شامل 500 میلیون نفر بود را تحلیل کردند و مرگ و میر مجردها (کسانی که هرگز ازدواج نکرده بودند) را با گروه متاهلین (باستثنا کسانی که طلاق گرفته بودند و یا همسرشان فوت کرده بود)  مقایسه کردند.

آنها دریافتند که خطر فوت  در مردان مجرد 32 درصد بیشتر از مردان متاهل است. امکان مرگ و میر در زنان مجرد نیز 23 درصد بیشتر از زنان متاهل است.

روالف میگوید که اگر با عدد و رقم حساب کنیم خطر مرگ در مردان مجرد 17 سال زودتر از مردان متاهل است. وی می افزاید تقریبا تمام این اطلاعات از مطالعات انجام شده در طی  60 سال جمع آوری شده است. البته وضع زنان نیز بهتر نیست. آنها ممکن است بین 7-15 سال زودتر از دوستان متاهل خود بدرود حیات گویند.

پژوهشگران احتمال می دهند که نتایج بدست آمده از طول عمر افراد با وضعیت نامناسب سلامتی، کمک های ناچیز دولتی و درآمد پایین مجردها گره خورده باشد.

روالف میگوید: "اگر متاهلید، همسر شما ممکن است مراقب باشد که تغذیه خوبی داشته باشید و در صورت لزوم  به پزشک مراجعه کنید". "وقتی ازدواج می کنید گاهی روش آسانتر این است که سالم باشید و خطر کمتری را به جان بخرید". وی می افزاید: البته مجردها نیز ممکن است این حمایت ها را از طرف والدین، خواهر و برادرها و یا دوستانشان دریافت کنند.

البته اخبار خوبی برای بی همسران وجودارد: افراد مجردی که از سال های جوانی جان سالم به در می برند طول عمر خوبی خواهند داشت. خطر مرگ و میر برای مجردهای 30-39 ساله 128 درصد بیشتر از مردان متاهل هم سن خود است اما برای مجردهای 70 ساله نسبت به متاهلین 70 ساله این رقم تا 16 درصد کاهش میابد.

اما پژوهش دیگری که در ژورنال بهداشت و رفتار اجتماعی انتشار پیدا کرده است این واقعیت را نشان میدهد که اگرچه متاهلین سلامت بیشتری نسبت به مجردین دارند اما فاصله مرگ و میر بین متاهلین و مجردها به هم نزدیک است.

بنابراین قبل از اینکه تمام خانم های مجرد و البته آقایان با عجله تصمیم به ازدواج بگیرند، خوب است متذکر شویم  اگرچه این نتیجه از بررسی جمعیت زیادی به دست آمده اما نتایج تحقیقات "احتمالات" هستند و نه "واقعیات." و ما نمیخواهیم بعد از خواندن این مقاله  بعضی مجردها بگویند: وای خدا. من در جوانی خواهم مُرد!

هنوز هیچ کس این فرضیه که ازدواج اثر ویژه ای بر سلامتی دارد را نپذیرفته است.

بلا دیپاولا روانشناس اجتماعی و نویسنده کتاب مجردها میگوید: من فکر میکنم در مورد تجرد و ازدواج پیش داوری شده است. همیشه به مجردها به یک چشم نگاه میشود، به آنها برچسب زده میشوند، نادیده گرفته میشوند ولی همچنان زندگی خوبی دارند. او معتقد است بسیاری از مطالعات  به بررسی مجردها در برابر متاهلین میپردازد بدون محاسبه تعداد طلاق ها و بیوه شدن ها در میان طرفداران ازدواج، که این باعث تحریف اعداد و ارقام میشود.

بر اساس این تحقیق شما نمی توانید بگویید که اگر مجردها ازدواج کنند عمر طولانی تری خواهند داشت زیرا محقق فقط کسانی که قبلا ازدواج کرده اند و هنوز نیز متاهل  هستند را حساب میکند .

 دپاولو پروفسور روانشانسی اجتماعی در دانشگاه کالیفورنیا میگوید: کسانی که طلاق گرفته اند و یا همسرشان را از دست داده اند نیزیک بار ازدواج کرده اند و نباید حذف شوند.

البته تحقیق کامل برای رسیدن به جواب این سوال که آیا ازدواج واقعا برای سلامتی خوب است یا خیر از نظر اخلاقی امکان پذیر نیست زیرا باید به صورت اتفاقی به عده ای از افرادی بگوییم که مجرد بمانند و یا بر عکس به عده ای بگوییم ازدواج کنند تا بتوانیم زندگی آنها را بررسی کنیم.

و در آخر مسئله کیفیت ازدواج مطرح است -خوب بودن ازدواج  بد بودن آن و یا متوسط بودن آن - و تاثیر آن بر طول عمر.

روالف میگوید: فکر نمیکنم نیازی به مطالعه و تحقیق باشد که به مردم بگوییم یک ازدواج بد و نکبت بار برای سلامتشان مضر است.

منبع: مردمان

تغذیه زودهنگام با شیر برای نوزادان نارس مفید است


سلامت نیوز:بنابر تحقیقی تازه، تغذیه زودهنگام با شیر برای نوزادان نارسی که در معرض خطر هستند، مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، مطابق این تحقیق که در دانشگاه آکسفورد صورت پذیرفته است، قطع زودهنگام لوله‌های تغذیه، برخلاف پنداشت پیشین برای نوزاد خطر مشکلات روده‌ای به دنبال ندارد.

این پژوهش طب اطفال بر روی چهارصد نوزاد، که هر کدام دست کم پنج هفته زودتر از موعد به دنیا آمده و به نسبت سنشان جثه کوچکی داشتند انجام گرفته است.

سازمان خیریه "بلیس" برای نوزادان نارس می‌گوید امیدوار است این یافته‌ها الگوهای تغذیه را تغییر دهند.

سالانه بیش از ۶۰ هزار نوزاد نارس در بریتانیا به دنیا می‌آیند و یکی از هر ده کودک متولد در بریتانیا به دلیل مشکلات هنگام تولد، تولد زودهنگام و یا شرایطی که جانش را به خطر می‌اندازد به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارد.

نوزادان نارس در معرض مشکلات جدی روده‌ای، از جمله انتروکولیت نکروزان، هستند. نگرانی درباره این وضعیت موجب می‌شد که واحدهای مراقبت ویژه در آغاز کردن استفاده از شیر برای تغذیه نوزاد احتیاط به خرج دهند.

اما لوله‌های تغذیه نیز ممکن است مخاطراتی، از جمله عوارضی برای کبد داشته باشند.

پژوهشگران در این مطالعه، که سازمان خیریه "پژوهش پزشکی فعال" هزینه آن را تامین کرده است، در پی آن بودند که دریابند آیا نوزادان نارس می‌توانند زودتر تغذیه با شیر را آغاز کنند و به این ترتیب سریعتر به وزنی مناسب دست یابند؟

این پژوهش با همکاری واحد ملی اپیدمولوژی بارداری در دانشگاه آکسفورد و در میان ۵۴ بیمارستان بریتانیا و ایرلند انجام شده است.

تقریبا نیمی از کودکان مورد آزمایش مشکلات تنفسی داشتند، البته تحقیق، نوزادان بسیار بیمار را در بر نمی‌گرفت.

به نیمی از نوزادان یک روز پس از تولدشان شیر داده شد و بقیه در شش روزگی تغذیه با شیر را آغاز کردند.

سه چهارم نوزادان به جای شیر خشک کمکی با شیر مادر تغذیه کردند.

نوزادانی که از روز دوم شیر خوردن را آغاز کرده بودند زودتر به تغذیه کامل - به معنی این که نوزاد ۷۲ ساعت با خوردن شیر تغذیه کند - رسیدند.

به طور میانگین نوزادانی که در دو روزگی شیر خوردن را آغاز کرده بودند، ۱۸ روز پس از تولد کاملا از طریق شیر تغذیه می‌شدند. در حالی که آنهایی که از روز ششم شیر را شروع کرده بودند در روز بیست و یکم به مرحله تغذیه کامل می‌رسیدند.

گروه اول ۱۱ روز را در واحد مراقبت ویژه سپری کردند، در حالی که این مدت برای گروه دوم ۱۵ روز بود.

شایان ذکر است که هیچ تفاوت آماری روشنی در خصوص مشکلات روده‌ای، از جمله انتروکولیت نکروزان، بین دو گروه وجود نداشت.

در گروه اول ۳۶ نوزاد (۱۸ درصد کل) و در گروه دوم ۳۰ نوزاد (۱۵ درصد کل) دچار این مشکل شدند.

این محققان که زیر نظر دکتر آلیسون لیف و پروفسور پیتر بروکلهورست کار می‌کردند نتیجه گرفته‌اند که "آغاز تغذیه با شیر در ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تولد می‌تواند برای نوزاد مفید باشد".

دکتر لیف، که در بیمارستان پرنسس "آن" شاغل است، می‌گوید: "این نوزادان با مشکلات تغذیه روبه‌رو هستند. با توجه به این که اندام‌هایشان، از جمله روده، نارس هستند، خوراک و رشد مناسبشان بسیار مهم است".

پروفسور بروکلهورست، که مدیر موسسه سلامت زنان در دانشگاه لندن است، می‌افزاید: "به نظر می‌رسد تغذیه زودهنگام برای این نوزادان تحت خطر مفید است. این تحقیق امکان آغاز شیر خوردن و رسیدن به تغذیه کامل با آن را به نوزادان نارس بیشتری می‌دهد".

"این امر نیاز به سرم وریدی و تزریق را کاهش می‌دهد".

گروه تحقیقاتی می‌گوید که می‌توان یافته‌هایشان را از هم اکنون در واحدهای مراقبت ویژه اطفال به کار بست.

جین ابوت، از سازمان خیریه بلیس برای نوزادان نارس، می‌گوید: "ما از این تحقیق که بر آگاهی‌مان درباره تغذیه نوزادان تحت خطر می‌افزاید استقبال می‌کنیم. این محدوده‌ای است که دانش کافی درباره‌اش نداریم".

"امیدواریم یافته‌های این تحقیق در عمل هم به کار گرفته شوند که نتایج بهتری برای این نوزادان و خانواده‌هایشان رقم بخورد".

"زودتر مرخص کردن و انتقال نوزاد به خانه، هم واحد مراقبت را زودتر در بیمارستان خالی می‌کند و هم با رفع اضطراب احساسی و فشار مالی برای خانواده مفید است".

مواد مغذی‌ كه هر خانمی نیاز دارد


سلامت نیوز: معمولاً در دهه نخست زندگی، والدین فرق زیادی بین تغذیه دختر و پسر خود نمی‌گذارند؛ اما با ورود به دهه دوم و سوم، این قصه كمی تغییر می‌كند و برخی تغییرات در برنامه غذایی دخترها به وجود می‌آید كه ارتباط كاملی با نیازهای آنها و تغییراتی كه از نظر فیزیكی تجربه می‌كنند، دارد. برخی از این نیازها حتی تا آخرین روز زندگی نیز ادامه می‌یابد. برای آنكه از سلامت كامل برخوردار باشید و همواره پر انرژی بمانید، باید به این نیازها توجه كرده و با مصرف ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز، آنها را تأمین كنید.

دوران بارداری و بعد از زایمان (آهن و اسیدفولیك)
 
اگر در این دوران همیشه احساس خستگی می‌كنید، ممكن است به اندازه كافی آهن دریافت نمی‌كنید. خانم‌ها در طول دوران بارداری و شیردهی نیاز به آهن بیشتری دارند. بعد از زایمان وقتی كه قاعدگی‌ها مجدداً شروع شود، هر ماه مقداری خون از دست می‌دهند. در طول دوران بارداری نیز به آهن بیشتری احتیاج دارند و گاه این نیاز تا آخر عمر ادامه می‌یابد. خانم‌هایی كه قاعدگی‌های منظم ولی خونریزی‌های بسیار سنگین دارند، بیشتر از دیگران در معرض كمبود آهن هستند. اگر در دوران بارداری كم‌خونی داشته باشید، جنین داخل رحم به اندازه نیازش آهن دریافت نخواهد كرد.

اسیدفولیك
اسیدفولیك یا فولیت یكی از مواد مغذی بسیار مهم برای خانم‌ها، به خصوص در دوران بارداری است و كمبود آن باعث می‌شود جنین در معرض خطر نارسایی‌های عصبی قرار گیرد. به طور كلی حدود نیمی از بارداری‌ها به صورت اتفاقی و بدون برنامه قبلی است. خانم‌هایی كه از بارداری جلوگیری نمی‌كنند، باید به میزان اسیدفولیك بدن‌شان توجه ویژه‌ای داشته باشند و سعی كنند در برنامه غذایی‌شان از مواد غذایی حاوی فولیت بیشتر استفاده كنند. حتی اگر از قرص های ضدبارداری استفاده می‌كنید نیز این كار را انجام دهید. برخی از انواع داروها، مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (ایبوپروفن) اگر در دوز بالا مصرف شوند، جذب اسیدفولیك را برای بدن دشوار می‌كنند؛ به همین دلیل این افرادنیاز به دریافت مقدار بیشتری اسیدفولیك دارند. برخی داروها، مثل داروی ضداسیدمعده كه باعث كاهش اسید معده می‌شود، نیز جذب آهن را كاهش می‌دهند.

نیاز روزانه به آهن
خانم‌های 19- 50 ساله هر روز به 18 میلی‌گرم آهن و خانم های باردار روزانه به 27 میلی‌گرم آهن نیاز دارند.
مواد غذایی حاوی آهن: گوشت‌ها، غذاهای دریایی، آجیل‌ها، لوبیاها، اسفناج، بروكلی و غلات از موادی هستند كه آهن فراوانی دارند.
نیاز روزانه خانم‌ها به اسیدفولیك: خانم های 14 سال به بالا، روزانه به 400 میكروگرم اسیدفولیك و خانم‌های باردار به 600 میكروگرم نیاز دارند.

 كالری مورد نیاز
با اینكه خانم‌های باردار نیاز به كربوهیدرات‌ها و كالری‌های بیشتری دارند، اما لازم نیست به جای دو نفر غذا بخورند. آنها تا سه ماه دوم بارداری، به كالری بیشتر نیاز ندارند و بهتر است هر وقت احساس گرسنگی می‌كنند، غذا بخورند. در سه ماه دوم بارداری كالری اضافه دریافتی نباید بیشتر از 350 باشد و این مقدار در سه ماه آخر بارداری به 400 می‌رسد. جنین در این دوران نوعی مایع را می‌بلعد كه طعم آن وابسته به نوع غذایی است كه مادر می‌خورد؛ به طوری كه طعم این مایع- هنگام خوردن غذاهایی كه ارزش غذایی ندارد (انواع هله هوله‌ها)، بسیار متفاوت‌تر از روزهایی است كه مادر تغذیه سالمی دارد و غذاهای خوب می‌خورد. هر چیزی كه مادر وارد بدن خود می‌كند، وارد بدن نوزاد هم می‌شود. این قضیه در مورد مادران شیرده نیز صادق است.

برنامه غذایی دختران: (كلسیم و آهن)
همه والدین دوست دارند فرزندان نوجوان‌شان تغذیه سالمی داشته باشند. دختران نوجوان در این سنین علاقه زیادی به خوردن پیتزا و غذاهای فست فودی دارند. این غذاها سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند و كالری و در عین حال مواد مغذی اندكی دارند. تغذیه در دوران بلوغ و نوجوانی، تأثیر زیادی روی سلامت افراد در بزرگسالی و سال‌های بعدی زندگی دارد. تغذیه سالم از بروز بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت‌ و پوكی استخوان تا حدود زیادی جلوگیری می‌كند. دختران نوجوان هر روز به 1300 میلی‌گرم كلسیم نیاز دارند؛ ولی حدود 80 درصد از دخترها در این سنین این مقدار از كلسیم را دریافت نمی‌كنند. آنها می‌ترسند با خوردن محصولات لبنی و نوشیدن شیر زیاد دچار اضافه وزن شوند به همین دلیل به جای شیر، سراغ سایر نوشیدنی‌ها می‌روند و مثلاً از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌كنند. بهتر است این كار از طریق مصرف شیرهای بدون چربی، شیر سویا، توفو، ماست بدون چربی و ... انجام دهید. دختران نوجوان روزانه به 15 میلی‌گرم آهن نیز احتیاج دارند. كمبود آهن در آنها باعث كم‌خونی و كم‌خونی موجب احساس خستگی، گیجی، سستی و ضعف می‌شود. اگر دختر نوجوان شما گیاهخوار است، برای آنكه میزان آهن خون او را بالا ببرید، از غلات سرشار از آهن و محصولات سویا (مثل شیرسویا و آجیل سویا و كره سویا) استفاده كنید. در بسیاری موارد نیز مصرف مكمل‌های آهن توصیه می‌شود. بهترین روش متقاعد كردن نوجوانان برای داشتن تغذیه سالم، این است كه خودتان برای او الگوی خوبی باشید.

 تغذیه خانم‌های سالمند
خانم‌های پیر و سالمند به همان مواد مغذی كه نوجوانان نیاز دارند، نیازمندند، ولی بنا به دلایلی نمی‌توانند این مواد را به اندازه كافی دریافت كنند؛ مثل برخی مشكلات مربوط به دهان و دندان كه باعث می‌شوند به سختی غذا را ببلعند و برخی از مشكلات و بیماری‌ها كه باعث كاهش اشتها می‌شوند. خانم‌های سالمند مقدار كمتری غذا می‌خورند، اما باید تمام گروه‌های غذایی در برنامه غذایی‌شان گنجانده شود؛ مثلاً برای حفظ عضلات و سلامت سیستم دفاعی به پروتئین نیاز دارند. اگر جویدن و بلعیدن گوشت برای آنها مشكل است، می‌توانند از برخی مكمل‌های تغذیه‌ای استفاده كنند. خانم‌های بالای 70 سال به ویتامین D بیشتری نیاز دارند تا استخوان‌های سالم‌تری داشته باشند. مكمل‌های B12 برای این خانم‌‌ها مناسب است؛ زیرا 10- 30 درصد در این سنین قادر به جذب B12 از طریق غذاها نیستند.

 دوران یائسگی (مصرف كلسیم و ویتامین D)
وقتی كه به دوران یائسگی می‌رسید، باز هم باید تغییراتی در برنامه غذایی خود ایجاد كرده و میزان كلسیم دریافتی‌ بدن‌تان را افزایش دهید. دریافت كلسیم كافی برای خانم‌های یائسه بسیار مهم است. اگر بدن كلسیم مورد نیازش را از طریق برنامه غذایی روزانه دریافت نكند، سراغ استخوان‌ها می‌رود. درست همانند كلسیم، ویتامین D نیز در حفظ توده استخوان‌ها نقش دارد. ویتامین D به جذب كلسیم كمك می‌كند و البته در رشد استخوان‌ها نیز مؤثر است و بدون آن استخوان‌ها شكننده و نازك و در نهایت پوك می‌شوند. در دوران یائسگی میزان آهن دریافتی كاهش می‌یابد و از 18 میلی‌گرم روزانه به 8 میلی‌گرم می‌رسد. باید به اندازه كافی فیبر دریافت كنید. فیبر به شما كمك می‌كند تا كمتر در معرض بیماری‌های قلبی– عروقی، دیابت، سندرم روده حساس و ... قرار بگیرید. بهتر است هر روز 21 گرم فیبر مورد نیاز بدن‌تان را دریافت كنید و در برنامه غذایی خود سبزی‌، میوه‌ها و حبوبات بیشتری بگنجانید. از مكمل‌های فیبر استفاده نكنید، زیرا این مكمل‌ها هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای غذاها نیستند. یكی از مشكلات اصلی خانم‌‌های بالای 50 سال، افزایش فشار خون آنهاست. به غیر از فشارخون، كلسترول بالا نیز در این سنین خانم‌ها را تهدید می‌كند. رژیم‌های غذایی حاوی سدیم اندك، میوه و سبزی‌های فراوان و محصولات لبنی كم‌چرب، در این سنین بسیار مفید است.

 نیاز روزانه كلسیم در دوران یائسگی
خانم‌های بالای 50 سال روزانه به 1200 میلی‌گرم كلسیم نیاز دارند. شیر، ماست، پنیر، توفو و آب پرتقال حاوی كلسیم فراوانی هستند. نیاز روزانه به ویتامین D در دوران یائسگی 10 میكروگرم برای خانم‌های 50- 70 ساله و 15 میكروگرم برای خانم‌های 70 سال به بالا لازم است. ماهی، شیر و غلات صبحانه سرشار از ویتامین D هستند.

منبع:دنیای سلامت

آلبالو بخورید‌؛ سالم‌بمانید


سلامت نیوز: اگر شما هم پا به سن می‌گذارید بهتر است از میوه‌هایی که در این فصل به زودی به بازار خواهند آمد از جمله آلبالو و توت فرنگی غفلت نکنید. البته اگر هم هنوز جوان هستید و بهانه ای برای خوردن این میوه‌های خوشمزه می‌خواهید می‌توانید این خبر جدید را دستاویز خود قرار دهید.

محققان اعلام کرده‌اند خوردن 2 واحد در هفته یا بیشتر از میوه‌های خانواده آلبالو می‌تواند خطر ابتلا به پارکینسون را کم کند. اگر باور نمی‌کنید بروید در مجله عصب شناسی بخوانید. محققان در این مجله نوشته‌اند کسانی که در هفته 2بار یا بیشتر از این میوه‌ها بخورند، 25 درصد کمتر به پارکینسون مبتلا می‌شوند.

البته هنوز معلوم نیست این میوه‌ها چگونه انسان را از این بیماری حفظ می‌کنند اما همانطور که می‌دانید میوه‌های خانواده آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان فلاوونوئید هستند که می‌تواند مغز را از تحلیل رفتن حفظ کند. البته معلوم نیست چرا ولی محققان می‌گویند اثر فلاوونوئید در مردان بیشتراست. یعنی تا 40 درصد خطر ابتلا به پارکینسون را کمتر می‌کند در حالی که در زنان تغییری در میزان ابتلا به این بیماری با خوردن فلاوونوئید بیشتر ایجاد نمی‌شود.

همان‌طور که می‌دانید پارکینسون بیماری پیشرونده اعصاب است که درآن سلولهای سازنده دوپامین در مغز به تدریج از بین می‌روند. این بیماری با لرزش در حال حرکت و سخت شدن حرکات و راه رفتن مشخص می‌شود. بد نیست بدانید پیش از این تحقیقات نشان داده بود که مصرف کافئین و نیکوتین هم می‌تواند ابتلا به پارکینسون را کم کند. اما خوب واضح است که خانواده آلبالو گزینه بهتر و سالمتری هستند.

منبع:روزنامه اطلاعات

Bookmark and Share  
مطالب مرتبط :
  • ویتامین E سدی در برابر پارکینسون
  • ۱۰ درصد بیماری پارکینسون قبل از ۵۰سالگی شروع می‌شود
  • خوردن توت فرنگی خطر پارکینسون را کاهش می دهد
  • گام نوید‌‌‌‌ بخش پژوهشگران ژاپنی برای درمان بیماری پارکینسون
  • رژیم غذایی مدیترانه ای خطر بروز پارکینسون را به نصف کاهش می دهد
  • پارکینسون بیماری سالمندان

ثبت نظر :
نام
ايميل
پيام
   
  پيشخوان   صفحه اصلی   درباره ما   آرشيو   ارتباط با ما   پیوندها   نیازمندی‏های سلامت   جستجو
هنگام استفاده از مطالب اين سامانه با ذکر منبع ، ضمن گسترش اخلاق سالم و حفظ حقوق معنوي ناشر ، به خانواده سلامت انديشان ملحق شويد.
کلیه حقوق برای موسسه رسانه سلامت محور محفوظ می باشد

همه آنچه باید درمورد زونا و آبله‌مرغان بدانید


سلامت نیوز: نوبت به آبله‌مرغان و زونا كه می‌رسد، همیشه سوالاتی اینگونه ذهن ما را به خود درگیر می‌كند: آیا زونا واگیردار است؟ آیا اگر آبله‌مرغان گرفته باشیم زونا هم می‌گیریم؟ آیا زونا فقط در افراد مسن ایجاد می‌شود؟ آیا ممكن است شخصی دو بار آبله‌مرغان بگیرد؟ چطور می‌توانیم علایم این دو بیماری را از هم تشخیص دهیم؟ دكتر ژانت سروش، متخصص بیماری‌های عفونی، اطلاعات كاملی را در مورد علایم، عوارض، راه‌های انتقال و درمان این دو بیماری شرح می‌دهد.

زونا چیست؟
زونا نوعی عفونت ویروسی است كه توسط ویروس هرپس‌زوستر ایجاد می‌شود. هرپس‌زوستر، ویروسی از خانواده ویروس‌های تب‌خالی به شمار می‌آید. زونا در واقع نوعی بیماری پوستی از خانواده تب‌خال است اما علایم آن با تب‌خال متفاوت است. معمولا در طول زندگی یك‌بار ویروسی از خانواده ویروس‌های تب‌خالی وارد بدن‌مان می‌شود كه براساس نوع ویروس، می‌تواند علایم مختلفی داشته باشد. اگر هرپس‌زوستر وارد بدن شود، اولین بار به صورت آبله‌مرغان ظاهر می‌شود كه این معمولا در طول كودكی یا نوجوانی اتفاق می‌افتد. دوره ابتلا به آبله‌مرغان حدود هفت تا هشت روز است و این بیماری خودبه‌خود بهبود پیدا می‌كند. فرد معمولا این دوره را به راحتی می‌گذراند و مشكلی پیدا نمی‌كند، به جز موارد استثنا كه ممكن است عوارضی بر اثر آبله‌مرغان ایجاد شود اما این موضوع خیلی شایع نیست. نزدیك به 90درصد افراد جامعه تا 25سالگی مبتلا به آبله‌مرغان می‌شوند. در نتیجه 10درصد از آنها ممكن است بعد از 25سالگی آبله‌مرغان بگیرند، كه در این صورت عوارض و علایم آن شدید‌تر و طول درمانش طولانی‌تر خواهد بود.
افرادی كه در طول زندگی‌شان آبله‌مرغان می‌گیرند پس از بهبودی از آن، ویروس آبله‌مرغان به‌صورت مخفی در گانگلیون‌های عصبی بدن‌شان باقی می‌ماند. این اتفاق برای همه افراد می‌افتد و هیچ عارضه‌ای برای فرد ایجاد نمی‌كند. ممكن است تا آخر عمر هم هیچ علامتی نداشته باشد و ویروس مجددا خود را نشان ندهد.

تفكر اشتباه
برخلاف تفكر اشتباهی كه در میان مردم وجود دارد، كسی دو بار آبله‌مرغان نمی‌گیرد. یعنی قطعا فردی كه یك‌بار مبتلا به آبله‌مرغان شده است، به دلیل اینكه در مقابل آن ایمنی پیدا می‌كند، برای بار دوم به آن مبتلا نخواهد شد. تنها ممكن است دچار بیماری‌هایی شبیه به آبله‌مرغان شود و آن را با آبله‌مرغان اشتباه بگیرد.

بدن خود را قوی كنید
بیماری زونا در صورتی اتفاق می‌افتد كه ویروس مخفی شده در گانگلیون‌های عصبی فعال شود. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد كه بدن فرد دچار ضعف ایمنی باشد كه خود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. انجام شیمی‌درمانی، مصرف داروهای كورتونی، بیماری ایدز، استرس‌های روحی، عمل‌های جراحی و لاغری شدید از جمله عواملی هستند كه می‌توانند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شوند. زمانی كه این ویروس نهفته، فعال می‌شود، خود را به صورت بیماری زونا نشان می‌دهد.

زونا یا آبله‌مرغان؟
علایم كلینیكی بیماری زونا تا حد زیادی با علایم آبله‌مرغان متفاوت است. آبله‌مرغان معمولا با جوش‌های آب‌داری ظاهر می‌شود كه سرتاسر بدن را می‌گیرد كه این جوش‌ها معمولا اول روی تنه و گردن و سپس روی صورت ظاهر می‌شوند. دوره آن هفت تا هشت روز است و همراه با آن، تب و علایم خفیف سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز مشاهده خواهد شد. اما زونا بیماری كاملا موضعی به شمار می‌آید و همراه با تب و علایم سرماخوردگی نیست. زمانی كه فرد مبتلا به زونا می‌شود، معمولا تا چند روز قبل از آن بدون اینكه ضایعه پوستی دیده شود، احساس درد و ناراحتی شدیدی در نواحی درگیر زونا خواهد داشت كه به دلیل نبود ضایعه پوستی، تشخیص بسیار دشوار می‌شود و ممكن است برخی اوقات دردهای قلبی و ریوی با این بیماری اشتباه گرفته شوند.

با گذشت دو یا سه روز از زمان شروع درد، سوزش و خارش، ضایعات پوستی در همان ناحیه‌ای كه درد ایجاد شده، به تدریج به صورت دانه‌های آب‌دار تاولی ظاهر می‌شوند كه در این صورت تشخیص زونا برای پزشك راحت‌تر است. از مشخصات دیگر زونا این است كه معمولا تنها یك طرف خط وسط بدن را درگیر می‌كند و ضایعات تاولی از خط وسط رد نمی‌شوند. علاوه بر این، مایع داخل تاول‌ها كاملا شفاف است و ضایعات معمولا با چیز دیگری اشتباه گرفته نمی‌شوند. اما اگر چند روزی از آن بگذرد یا عفونت مجددی روی این ضایعات ایجاد شود، ممكن است این مایع آبكی شفاف تبدیل به مایع چركی شود. بنابراین تظاهر اولیه زونا دانه‌هایی است كه در ناحیه درد ایجاد می‌شود و بعد به‌تدریج آب‌دار و بزرگ‌تر می‌شوند. بعد از گذشت چند روز مایع داخل تاول تخلیه می‌شود و تاول شروع به دلمه بستن می‌كند. این دلمه‌ها پس از مدتی می‌افتند و جای آن لك‌های كوچك و كمرنگ قهوه‌ای یا قرمز باقی می‌ماند كه آن هم با توجه به سن بیمار بعد از 10 الی 20 روز به‌تدریج از بین می‌رود. به طور خلاصه از زمانی كه درد شروع می‌شود تا زمانی كه ضایعات خشك می‌شوند، ممكن است چیزی حدود 10 الی 15 روز طول بكشد.

بیماری زونا در هر سنی ممكن است اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر این بیماری مختص افراد مسن نیست. در صورت وجود ضعف شدید در سیستم ایمنی بدن، حتی ممكن است شخص در 20سالگی به آن مبتلا شود. با این حال زونا در میان افراد مسن شایع‌تر است.

عوارض احتمالی زونا
زونا بیماری كاملا موضعی است و به غیر از خارش و سوزش و درد، باعث تب، ضعف و بی‌حالی نمی‌شود. این بیماری معمولا در یك درماتوم محدود پوستی اتفاق می‌افتد. هر درماتوم واحدی از پوست است كه شاخه‌های عصبی به خصوصی در آن قرار گرفته است. این بیماری معمولا محدود به یك یا دو درماتوم است، یعنی قسمت‌هایی از پوست را درگیر می‌كند كه عصب‌های آنها مشترك‌اند. بنابراین، زونا تمام بدن را درگیر نمی‌كند. ممكن است روی قسمتی از قفسه سینه، پشت، گردن یا صورت اتفاق بیفتد. زونا بر روی صورت كمی خطرناك‌تر است زیرا اعصاب مربوط به سر و صورت حساس‌تر هستند. اگر اطراف چشم‌ها را درگیر كند، می‌تواند منجر به التهاب قرنیه، آسیب‌های چشمی و كوری شود و اگر در نواحی پیشانی اتفاق بیفتد، می‌تواند منجر به درگیری شریان‌های مغز شود. اما اگر در نواحی دیگر مانند قفسه سینه، شكم، دست، پا و اندام‌های دیگر باشد، خطر زیادی برای فرد ندارد اما به هرحال باید به آن رسیدگی كرد تا دوره درمان طی شود. از دیگر عوارض آزار‌دهنده زونا، وجود درد عصبی بعد از زونا است. این درد در حالی اتفاق می‌افتد كه ضایعات پوستی كاملا برطرف شده و دیگر اثری از زونا وجود ندارد، اما درد خنجری بسیار آزاردهنده‌ای در نواحی درگیر شده زونا به خصوص هنگام شب، فرد را آنقدر آزار می‌دهد كه مجبور می‌شود از مسكن‌های خیلی قوی و داروهای آرام بخش استفاده كند. این عارضه در همه افراد اتفاق نمی‌افتد. اما اگر فردی درگیر آن شود، بسیار شدید و دردناك خواهد بود و ممكن است حتی تا یك سال بعد از درمان بیماری باقی بماند.

راه انتقال زونا
بر خلاف آبله‌مرغان، زونا از راه تنفسی به افراد دیگر منتقل نمی‌شود و تنها راه انتقال آن، از طریق تماس با مایعی است كه از تاول‌ها خارج می‌شود. بنابراین اگر فردی كه تا به حال آبله‌مرغان نگرفته باشد، با مایع درون تاول‌های شخص مبتلا به زونا تماس مستقیم داشته باشد، مبتلا به آبله‌مرغان خواهد شد نه زونا. برای مثال اگر كودكی كه مادربزرگش مبتلا به زونا است، در منزل بهداشت را رعایت نكند و به طور اتفاقی با ترشحات تاولی او تماس پیدا كند، به آبله‌مرغان مبتلا خواهد شد به شرطی كه تا به حال آبله‌مرغان نگرفته باشد. در حالی كه اگر در گذشته آبله‌مرغان گرفته باشد، اتفاقی برای او نخواهد افتاد. در نتیجه برای جلوگیری از ابتلای اطرافیان به آبله‌مرغان لازم است كه شخص مبتلا به زونا تحت ایزوله تماسی قرار بگیرد. یعنی زخم‌ها و تاول‌هایش را بپوشاند، روزی دو تا سه بار آنها را ضد عفونی كند و حداقل روزی یك‌بار دوش بگیرد تا از ایجاد عفونت‌های میكروبی جدید روی ضایعات جلوگیری و احتمال ابتلای اطرافیان نیز كمتر شود.

زونا واگیردار نیست
زونا عملا بیماری واگیرداری نیست و از داخل بدن نشأت می‌گیرد. به عبارت دیگر، ما زونا را از شخص دیگر نمی‌گیریم، بلكه بر اثر فعال شدن ویروسی اتفاق می‌افتد كه پس از ابتلای آبله‌مرغان در بدن‌مان پنهان مانده است. پس نكته مهم این است كه اگر شخصی تا به حال آبله‌مرغان نگرفته باشد، در هر سنی كه ویروس هرپس زوستر یا زونا وارد بدنش شود، آبله‌مرغان می‌گیرد، نه زونا. برای مثال آبله‌مرغان در 45سالگی هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

زونا واكسن ندارد
برای پیشگیری از زونا واكسنی وجود ندارد زیرا زمانی كه به آبله‌مرغان مبتلا می‌شویم، ویروس آن تا آخر عمر در بدن‌مان باقی می‌ماند و ما نمی‌توانیم از فعال شدن آن جلوگیری كنیم. اما واكسن آبله‌مرغان در تمام جهان به خصوص كشورهای غربی تولید شده است و جزو واكسیناسیون‌های معمولی كودكان انجام می‌شود. استفاده از واكسن می‌تواند برای چند سال یا چند دهه ایمنی نسبی ایجاد كند اما تاثیر آن مادام‌العمر نیست. این واكسن در كشور ما هنوز جزو واكسیناسیون‌های معمولی كودكان قرار نگرفته است و حتی به سختی می‌توان آن را به صورت تكی و موردی تهیه كرد.

درمان زونا چیست؟
توصیه می‌شود شخصی كه مشكوك به ابتلای زوناست و اولین دانه‌های این بیماری روی پوستش ظاهر شده، طی 24 تا حداكثر 72 ساعت بعد از ظهور اولین نشانه‌ها به پزشك مراجعه كند تا با تشخیص او دوره درمانش را آغاز كند. درمان زونا با استفاده از داروی ضد ویروس هرپس زوستر انجام می‌گیرد. پزشك با توجه به شدت بیماری، گستردگی آن، شرایط و ضعف سیستم ایمنی بیمار تصمیم می‌گیرد كه دارو را به صورت تزریقی در بیمارستان تجویز كند یا به صورت خوراكی در منزل. اگر بیمار ضعف ایمنی شدید داشته باشد باید بستری شود و نوع تزریقی دارو را دریافت كند. اما اگر از لحاظ سیستم ایمنی مشكلی نداشته باشد، مانند سالمندانی كه نسبتا سرحال هستند، می‌توان برای درمان آنها از نوع خوراكی دارو استفاده كرد. دوره درمان دارویی زونا معمولا بین پنج تا هفت روز است و بعد از آن خود به خود از بین می‌رود. توصیه می‌شود كه بیمار در دوره درمان خود از محلول‌های ضدعفونی‌كننده مانند ائوزین یا بیتادین استفاده كند. این محلول‌ها به خشك شدن تاول‌ها كمك می‌كنند.

مراقب ناقل‌ها باشید
شخصی كه مبتلا به آبله‌مرغان می‌شود از سه تا پنج روز قبل از بروز علایم آن (تب و لرز و بی‌حالی) تا زمان خشك شدن كامل ضایعات، می‌تواند از طریق ترشحات تنفسی، عطسه و سرفه بیماری خود را به اطرافیان انتقال دهد. به عبارت دیگر سه تا پنج روز قبل از بروز جوش‌ها و تا حدود هفت تا هشت روز بعد از بروز جوش‌ها می‌تواند بیماری را انتقال دهد. اما در مورد زونا انتقال بیماری به این سرعت و شدت نیست و تنها از طریق تماس با ترشحات تاول‌ها این انتقال رخ می‌دهد. بعد از دلمه بستن و خشك شدن تاول‌ها دیگر انتقالی صورت نمی‌گیرد. خانم‌های حامله، افرادی كه در حال شیمی‌درمانی هستند و كسانی كه تا به حال آبله‌مرغان نگرفته‌اند، بهتر است كه از تماس با افراد مبتلا به زونا و آبله‌مرغان خودداری كنند.

منبع: روزنامه شرق

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:اشتباهات 12 گانه در کاهش وزن, :: 15:8 ::  نويسنده : عبدولله

اشتباهات 12 گانه در کاهش وزن


سلامت نیوز: اشتباه در رژیم غذایی ممکن است بر وزن بدن تأثیر نمایند اشتباهات ساده در رژیم غذایی امکان دارد تمام تلاش‌هایی را که برای رسیدن به وزن دلخواه به عمل می‌آورید با شکست مواجه سازد. اگر به‌نظر می‌آید عقربه ترازو گیر کرده و پایین نمی‌آید، یا اگر وزن کم می‌شود اما دوباره افزایش می‌یابد ، احتمالاً یکی از این اشتباهات بد  12گانه مربوط به کاهش وزن را مرتکب می‌شوید.




به رژیم‌های غذایی فشرده و ضربتی اتکا می‌کنید که می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مؤثر واقع شود



به رژیم‌های غذایی فشرده و ضربتی اتکا می‌کنید که می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مؤثر واقع شود چون مصصم هستید به سرعت 10 پوند (تقریباً 4.5 کیلوگرم) از وزن خود را کم کنید ، از رژیم غذایی فشرده و ضربتی استفاده می‌کنید. شاید در این رژیم لازم باشد تنها گریپ فروت یا سوپ کلم بخورید. میزان کالری دریافتی روزانه خود را به کم‌تر از 1000 می‌رسانید، و دقیقاً مطابق انتظار اضافه وزنتان محو می‌شود. اما چون کالری دریافتی شما بسیار اندک است، سوخت و ساز( متابولیسم) بدنتان را آموزش می‌دهید که کند شود. پس از خاتمه یافتن دوره رژیم غذایی، بدنی خواهید داشت که کالری دریافتی را کندتر می‌سوزاند، و در نتیجه چاق می‌شوید.


صبحانه را حذف می‌کنید



صبحانه را حذف می‌کنید به‌نظر می‌آید حذف صبحانه راه ساده‌ای برای کم کردن کالری دریافتی است، اما ممکن است نتیجه حاصل از این کار گرسنگی سیری‌ناپذیردر تمام طول روز باشد و شاید به این منتهی شود که در اداره غذای سبک یا سرپایی برنامه‌ریزی نشده بخورید و نهارتان بسیار مفصل شود، و میزان کالری دریافتی سر به فلک بزند. اما با خوردن صبحانه‌ای که حاوی مقدار زیادی  پروتئین و فیبر غذایی است، می‌توانید گرسنگی خود را در تمام طول روز کاهش دهید. در واقع، در مطالعات به عمل آمده مشخص شده است احتمال حفظ وزن مناسب بدن در افرادی بیش‌تر است که هر روز صبحانه می‌خورند.


حساب غذاهای سبک یا سرپایی (اسنک) از دستتان خارج می‌شود

 شاید کالری دریافتی در هر وعده غذایی را با دقت محاسبه می‌کنید، اما لقمه‌های کوچکی که بین وعده‌های غذایی می‌خورید چطور؟  پاکت چوب شور در کشوی میز تحریر، برش کوچک کیکی که در میهمانی اداره می‌خورید، چشیدن مزه بستنی قیفی فرزندتان. کالری حاصل از تمام این لنباندن‌هایی که با بی‌توجهی صورت می‌گیرد با هم جمع می‌شود و شاید رژیم غذاییتان را ، که از هر لحاظ دیگر خوب برنامه‌ریزی شده، مختل سازد. اگر در شمارش کالری جدی هستید، شاید بهتر باشد کالری دریافتی از هر چیزی که می‌خورید را در دفترچه‌ای یادداشت کنید.


اصلاً غذا‌های سبک یا سرپایی (اسنک) نمی‌خورید

اصلاً غذا‌های سبک یا سرپایی (اسنک) نمی‌خورید ممکن است بی‌توجهی در خوردن غذا‌های سبک یا سرپایی به افزایش اندازه دور کمرتان منجر شود، در حالی‌که  اگر این کار آگاهانه انجام شود شاید تأثیر معکوس داشته باشد. احتمال کنترل گرسنگی و کاهش وزن در افرادی بیش‌تر است که در روز چند وعده غذا و غذای سبک یا سرپایی مختصر می‌خورند. خوردن غذا‌های سبک یا سرپایی (اسنک) به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند به بیش‌ترین میزان ممکن فعال بماند، مخصوصاً اگر غذا‌های سبک یا سرپایی سرشار از پروتئین باشند. خشکبار یک گزینه مناسب و سرشار از پروتئین است، و در تحقیقات مشخص شده است افرادی که از خشکبار به‌عنوان غذای سبک یا سرپایی استفاده می‌کنند معمولاً لاغرتر از اشخاصی می‌مانند که این کار را انجام نمی‌دهند.

شکمتان را با غذا‌های کم‌چرب پر می‌کنید


شکمتان را با غذا‌های کم‌چرب پر می‌کنید ممکن است محصولات کم‌چرب نقش مهمی در رژیم غذایی ایفا کنند. تنها باید به خاطر داشت که کم‌چرب با کم کالری فرق دارد و کم‌چرب بودن غذا به ما مجوز خوردن پرس دوم یا سوم را نمی‌دهد. اگر بشقاب خود را از کیک کم‌چرب پر کنید، شاید کالری دریافتی شما بیش‌تر از مقداری باشد که با خوردن برش کوچک‌تری از کیک معمولی وارد بدنتان می‌شود. بهترین راه اطلاع یافتن از میزان چربی، قند، و کالری دریافتی این است که  برچسب غذایی روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی را بخوانید.

با جرعه جرعه نوشیدن نوشابه‌ها کالری بسیار زیادی دریافت می‌کنید


با جرعه جرعه نوشیدن نوشابه‌ها کالری بسیار زیادی دریافت می‌کنید به هنگام شمارش کالری، بسیاری از ما تمایل داریم  کالری موجود در چیز‌هایی که می‌نوشیم را نادیده بگیریم. این اشتباهی بزرگ است چون برخی از قهوه‌ها و نوشیدنی‌های پر زرق و برق بیش از 500 کالری دارند. حتی کالری موجود در آب میوه و سودا هم ممکن است به سرعت روی هم انباشته شود. بدتر اینکه کالری موجود در مایعات گرسنگی ما را مهارنمی‌کند. مصرف  نوشابه‌ای پر کالری باعث نمی‌شود کم‌تر غذا بخورید.

بسیار کم آب می‌نوشید


بسیار کم آب می‌نوشید این یکی از اشتباهات بزرگ مربوط به تغذیه است که اصلاح کردن آن از همه آسان‌تر می‌باشد. آب برای سوزاندن کالری لازم است. اگر بدن را دچار کم‌آبی یا دهیدراسیون کنید، سوخت و ساز به درازا می‌کشد، و این به معنی کندتر شدن کاهش وزن است. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است بدن افراد بالغی که در روز 8 لیوان یا بیش‌تر آب می‌نوشند، در مقایسه با آنهایی که کم‌تر آب می‌خورند ، کالری بیش‌تری می‌سوزاند. بنابراین باید نوشیدن یک لیوان آب را به همراه هر وعده غذایی یا غذای سبک یا سرپایی امتحان کنید.

از مصرف لبنیات دست برداشته‌اید



از مصرف لبنیات دست برداشته‌اید از نظر بسیاری از کسانی که رژیم غذایی دارند، مصرف شیر، پنیر، و بستنی ممنوع است، اما ممکن است خلاص شدن از شر لبنیات نتیجه معکوس یا منفی داشته باشد. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که اگر بدن به مقدار کافی کلسیم دریافت کند، مقدار بیش‌تری کالری می‌سوزاند، و اینکه اگر کلسیم به بدن نرسد مقدار بیش‌تری چربی در بدن تولید می‌شود. به‌نظر می‌آید مکمل‌های حاوی کلسیم همین مزایا را به همراه نداشته باشند، بنابراین امکان دارد لبنیات حاوی مواد مؤثر دیگری هم باشند. نباید از مصرف گزینه‌های لبنیاتی بی‌چربی یا کم‌چرب دست بکشید.

تسلیم وسوسه مصرف غذا‌های آماده می‌شوید

تسلیم وسوسه مصرف غذا‌های آماده می‌شوید پس از یک روز پر جنب‌وجوش، مصرف غذای آماده راحت است و همواره می‌توانید سالاد یا دیگر گزینه‌های مفیدتر را سفارش دهید. اما آیا می‌توانید، پس از رسیدن به این  محل‌ها، در برابر وسوسه میلک‌شیک یا دیگر خوردنی‌های لذت‌بخش مقاومت نمایید؟ و اگر یکبار از راحتی مصرف فست‌فود (غذای حاضری) برخوردار شوید، شاید به این کار عادت کنید. در مطالعه‌ای درازمدت مشخص شد افرادی که بیش از دو بار در هفته  فست‌فود می‌خورند وزنشان بیش از 10 پوند (تقریباً 4.5 کیلوگرم) بیش‌تر از کسانی افزایش می‌یابد که کم‌تر از هفته‌ای یک بار فست‌فود مصرف می‌کنند.

هر روز خود را وزن می‌کنید


هر روز خود را وزن می‌کنید وزن کردن روزانه باعث دلسردیتان می‌شود و با انجام دادن آن اطلاعات مفیدی به‌دست نمی‌آورید. یافتن روندی درازمدت‌تر، از طریق وزن کردن هفتگی، مهم‌تر است. اگر هدف این است که هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم از وزن بدنتان را کم کنید، دیدن کل این کاهش به هنگام رفتن روی ترازو رضایت‌بخش خواهد بود. این نتیجه، در مقایسه با تغییرات گیج‌کننده‌ای که امکان دارد با وزن کردن روزانه به‌دست آورید، انگیزه بیش‌تری را در شما برای کاهش وزن ایجاد می‌کند.

هدف غیرواقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین کرده‌اید


 اگر به خود بگویید در هفته اول 10 کیلوگرم از وزنم را کم خواهم کرد، احتمالاً خود را برای شکست مهیا می‌سازید. اگر بدانید که نمی‌توانید به این هدف دست یابید، امکان دارد اصلاً رژیم غذایی را شروع نکنید. اگر به واقع رژیم بگیرید و در یک هفته 2-3 کیلو از وزنتان کاسته شود، شاید به‌جای جشن گرفتن دلسرد شوید از اینکه به هدف خود دست نیافته‌اید. داشتن هدفی واقع‌بینانه برای موفق شدن رژیم غذایی ضروری می‌باشد. اگر مطمئن نیستید چه هدفی را باید در استفاده از رژیم غذایی دنبال کنید، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.


تمرینات بدنی انجام نمی‌دهید

تمرینات بدنی انجام نمی‌دهید اگر تمرین بدنی نداشته باشید، کل وظیفه کم کردن وزن را به رژیم غذایی می‌سپارید. اگر فعال‌تر شوید، می‌توانید مقدار بیش‌تری از چیز‌هایی را که دوست دارید بخورید اما وزنتان را هم کاهش دهید. راه‌حل، یافتن تمرین بدنی است که برای شما لذت‌بخش باشد. اگر دستگاه دویدن ثابت (تردمیل یا treadmill) خسته‌کننده به‌نظر می‌آید، می‌توانید شنا، باله، دوچرخه‌سواری، یا پینگ‌پنگ را امتحان کنید، که در همه این فعالیت‌ها بیش‌تر از پیاده‌روی کالری مصرف می‌شود. باید مقداری وقت صرف فعالیت‌های بدنی مختلف نمایید تا فعالیتی را پیدا کنید که واقعاً مایل باشید آن را در اکثر روز‌های هفته انجام دهید.


منبع: موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان

بهترین روغن برای سرخ کردن، زیتون ، کنجد یا...؟


سلامت نیوز: با توجه به وجود انواع و اقسام روغن های گیاهی و حیوانی، همیشه این سوال پیش می آید که بالاخره کدام روغن مناسب سرخ کردن است. این موضوع وقتی پیچیده تر می شود که هر روز یکی از کارشناسان و متخصصان درباره مزایا و یا معایب روغن های گیاهی یا حیوانی سخن می گویند و توصیه هایی می کنند. به دلیل اهمیت این موضوع که ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارد، با یکی از متخصصان علم تغذیه به گفت وگو نشستیم تا در انتخاب بهترین روغن برای آشپزی به شما کمک کنیم. ادامه مطلب را بخوانید.

دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که روغن ها را به دو گروه حیوانی و گیاهی تقسیم بندی می کنند، افزود: روغن های حیوانی با دو ویژگی  مشخص می شود؛ اول این که اسیدهای چرب اشباع شده دارد و دوم این که حاوی مقداری کلسترول است. این روغن ها وقتی وارد بدن می شود، دو مشکل عمده ایجاد می کند؛ از یک طرف چون این روغن ها جامد است، در بدن نیز رسوب می کند از طرف دیگر میزان کلسترول را افزایش می دهد و با این که این روغن ها برای سرخ کردن دوام بیشتری دارد توصیه ما این است که کمتر مصرف شود.اما روغن های گیاهی که در حرارت معمولی مایع است دو ویژگی ممتاز را داراست، اول این که در بدن رسوب نمی کند و دوم این که کلسترول ندارد. بنابراین روغن های گیاهی از جمله زیتون، ذرت، کنجد، کانولا و... بدون کلسترول است و وقتی وارد بدن می شود، حتی میزان کلسترول را کاهش می دهد.

به دلیل مزیت روغن های گیاهی توصیه کارشناسان این است که به طور کلی روغن کمتری مصرف شود و در مرحله بعد ترجیحا از روغن های گیاهی استفاده شود.دکتر درستی با اشاره به این که مصرف روغن های حیوانی با این که خوش عطر و خوش بوست، برای سلامت خطرناک است و باید کمتر مصرف شود، افزود:باتوجه به دلایل یاد شده متخصصان روغن های مایع گیاهی را هیدروژنه کرده اند تا برای سرخ کردن مناسب باشد و دیرتر خراب شود، اما طی این روند اسیدهای چرب جدیدی به نام اسیدهای ترانس تشکیل می شود که این روغن را حتی خطرناک تر از روغن های حیوانی می کند زیرا این اسیدها نه تنها باعث بیماری های قلب و عروق می شود بلکه سرطان، بیماری های بدخیم و... را به دنبال دارد.بنابراین توصیه می شود به هیچ عنوان از روغن های جامد گیاهی و حیوانی استفاده نشود و در صورت نیاز به میزان کم استفاده شود.این متخصص تغذیه در ادامه صحبت های خود افزود: بنابراین روغن های گیاهی مایع مناسب تر است.

 ولی موضوعی که برای سرخ کردن موادغذایی با این روغن ها باید به آن توجه شود، درجه دود روغن است. درجه دود روغن؛ دمایی است که روغن شروع به دود کردن می کند و این به معنای آن است که روغن از بین می رود و ترکیبات خطرناکی تولید می کند.در مقاله های مختلف درجه دود روغن ها متفاوت ذکر شده است. اما در بیشتر کتاب های مرجع آمده است که بالاترین و کم خطرترین درجه دود مربوط به روغن زیتون و بعد از آن به ترتیب کانولا، کنجد و... است. وی افزود: با وجود اختلاف نظر درباره درجه دود کانولا و کنجد، تمام متخصصان اتفاق نظر دارند که بالاترین درجه دود متعلق به روغن زیتون است.بنابراین برای تفت دادن موادغذایی، پخت تخم مرغ و کباب گوشتی استفاده از روغن زیتون مشکلی ایجاد نمی کند اما برای سرخ کردن موادغذایی مانند سیب زمینی، کتلت و... که به دمای بالا نیاز دارد و پخت آن طولانی مدت است باید به این نکته توجه کرد که آیا روغن زیتون مناسب است یا خیر.

از آن جا که روغن زیتون روغن ضدسرطانی است، وقتی درجه حرارت زیاد ببیند مواد مفید و مغذی آن از بین می رود. در واقع روغن زیتون کیفیت بالایی دارد و دمای بالا را برای مدت طولانی  تحمل می کند اما این شرایط باعث از بین رفتن مواد مغذی آن می شود.امروزه با روش های جدید روغن گیاهان مختلف را با هم ترکیب و روغنی تهیه کرده اند که درجه دود آن از درجه دود هر یک از گیاهان به تنهایی بالاتر است و حتی از درجه دود روغن زیتون نیز بیشتر است. وی افزود: به این روغن مخصوص سرخ کردنی ویتامین و آنتی اکسیدان اضافه شده است تا مقاومت روغن افزایش یابد و به این ترتیب این روغن دمای بالا و مدت زمان ۲ تا ۴ ساعت سرخ کردن را تحمل می کند.

دکتر درستی اضافه کرد: توصیه ما این است که از این روغن هم در دمای قابل کنترل در سرخ کن های برقی استفاده شود و به حفظ سلامت روغن بیشتر توجه شود.وی با اشاره به این که در پخت غذا با روغن های سرخ کردنی باید دما قابل کنترل باشد، افزود: نباید نگران چسبندگی این روغن ها بود زیرا عسل نیز ماده چسبنده است اما برای سلامت ضروری است و از آن استفاده می کنیم و هیچ کس نمی گوید که عسل به دلیل چسبندگی در بدن نیز چسبنده است.به طور کلی توصیه می شود؛ کمتر از غذاهای سرخ شده استفاده شود و اگر نیاز به سرخ کردن موادغذایی بود از روغن سرخ کردنی استفاده شود. برای نگهداری این روغن که یک بار استفاده شده است بهتر است آن را صاف کنیم و در ظرف کدر نگه داریم.همچنین به این نکته توجه داشته باشیم چه برای یک بار استفاده و یا استفاده چندباره از روغن نباید بیشتر از ۲تا۴ ساعت از روغن سرخ کردنی استفاده کرد و برای مصرف روغن یک بار استفاده شده در نوبت بعدی زمان را طوری در نظر بگیریم که در نهایت کمتر از ۴ ساعت از روغن استفاده شود.وی تاکید کرد: روغن سرخ کردنی که ۴ ساعت مداوم و یا کمتر از ۴ ساعت به تناوب از آن استفاده شده است، دیگر قابلیت مصرف ندارد و باید دور ریخته شود.

منبع: روزنامه خراسان

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:نور خورشید هم نوعی غذاست, :: 15:7 ::  نويسنده : عبدولله

نور خورشید هم نوعی غذاست


سلامت نیوز: كلسیم برای تقویت استخوان‌ها ضروری است، اما برای افزایش میزان كلسیمی كه به استخوان‌های ما می‌رسد، به ویتامین D نیز احتیاج داریم. بدن ما ویتامین D را از دو منبع به دست می‌آورد: نور خورشید و غذا. قسمت عمده ویتامین D بدن ما حاصل قرار گرفتن در معرض نور خورشید است، زمانی كه ما در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار می‌گیریم، نوعی ماده شیمیایی موجود در پوست ما، به شكلی از ویتامین D تبدیل می‌شود. سپس كبد و كلیه این ماده را به شكل فعال ویتامین D تبدیل می‌كنند كه قابل استفاده در بدن است.

زرده تخم‌مرغ و ماهی روغنی مثل شاه‌ماهی و ماهی آزاد، به شكل طبیعی مقادیری ویتامین D در خود دارند. تعدادی از فرآورده‌های غذایی را به كمك ویتامین D مقوی‌سازی می‌كنند، مانند شیر و برخی از خوراك‌های صبحانه (خوراك غله).

برخی افراد مقادیر كافی ویتامین D دریافت نمی‌كنند كه علت آن قرار نگرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف نكردن غذاهای حاوی این ویتامین است. به علاوه، با افزایش سن، پوست‌‌كارایی خود را برای ساخت ویتامین D از دست می‌دهد و بدن هم دیگر توانایی سابق را در جذب آن از غذا نخواهد داشت. چنانچه غذاهای حاوی ویتامین D نمی‌خورید یا به ندرت در هوای آزاد می‌روید، در صورت تمایل می‌توانید برای برآورده ساختن نیازهای روزانه خود، از مكمل‌های ویتامین D استفاده كنید.

 افراد 70ساله و زیر 70 سال نباید بیش از 400 واحد بین‌المللی (IU) در روز ویتامین D مصرف كنند. مگر اینكه پزشك بیش از این مقدار را تجویز كند. در افراد بالای 70 سال مقدار دوز پیشنهادی 600 واحد در روز است.
اگرچه مقادیر زیاد نور خورشید برای پوست مضر است، اما مقدار كم آفتاب (یعنی حدود 15 دقیقه در روز) تاثیر خوبی بر استخوان‌های ما دارد.

منبع: روزنامه شرق

چرا باید آبگوشت را با ترشی بخوریم ؟


سلامت نیوز : دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سینانیوز با مفید خواندن این غذای سنتی ایرانی برای رشد بدن گفت: «مواد غذایی که از مصرف این غذا وارد بدن می‌شود از تمامی ۵ گروه مواد غذایی است. از گروه غلات که شامل استفاده نان در این غذاست. گروه سبزیجات که از پیاز و انواع سبزیجات در آن به وفور استفاده می‌شود. در برخی انواع آبگوشت از میوه‌ نیز که معمولاً به است در آن به کار برده می‌شود. همچنین از گروه گوشت‌ها و مواد پروتئنی و در گروه لبنیات که معمولاً بعد از مصرف آن ماست نیز خورده می‌شود.»

درستی به فواید دیگر گوشت اشاره کرد و گفت: «گوشت‌ها با داشتن آهن و ویتامین B۱۲ و پروتئین برای دوره نقاهت بیماری‌ها و رشد کودکان بسیار مفید است. تداخل ویتامین‌های گوشت با سیب زمینی و حبوبات که آن‌ها نیز دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و نشاسته‌ای، این غذا را به یک ترکیب بسیار غنی و ارزشمند تبدیل می‌کنند.»

مراقب چربی بالای آبگوشت باشید
وی در ادامه به نگرانی متخصصین تغذیه از بالا بودن چربی این غذا و قرار گرفتن آن در سبد خانوار با میانگین بالا اشاره کرد و افزود: «خوردن گوشت و چربی‌های آن در افرادی که رشد آن‌ها کامل شده است و تحرک لازم را در طول روز ندارند توصیه نمی شود. در سنین ۴۰ سال به بالا، کودکان و بیماران قلبی نه تنها آبگوشت نباید بخورند بلکه انواع گوشت‌ها هم برای سلامتی بدن آنان مضر است.» درستی از مضرات دیگر آبگوشت به ادویه بیش از حد استفاده شده در آبگوشت اشاره کرد و افزود: «انواع ادویه مخصوصاً فلفل باعث افزایش سوخت وساز بدن می‌شود. اما در صورت اضافه کردن بیش از حد ادویه‌جات در انواع غذا‌ها به بیماری اعصاب و گوارش مبتلا خواهیم شد.» وی در پایان با بیان اینکه استفاده از این غذا همراه با ترشیجات از سوی متخصصین تغذیه توصیه می‌شود، گفت: «گوشت‌ها به علت در اختیار گذاشتن آهن بالا به بدن، استفاده از ترشی و انواع ترشیجات باعث جذب هر چه بهتر آن به بدن می‌شود. البته در خوردن این ترشیجات نباید افراط شود و تا حد امکان شور نباشد.»

چگونه می‌توان پدر و مادری نمونه بود؟


سلامت نیوز: وقتی تصمیم می‌گیرید كه صاحب فرزند شوید، در واقع مسوولیت سنگین و بلندمدت تربیت او را پذیرفته‌اید. تربیت به معنی تعلیم دادن و پروراندن است. وقتی فرزندان خود را تربیت می‌كنید، به آنها می‌آموزید چگونه رفتار كنند. یعنی شما با قانون‌گذاری و اعمال انضباط به آنها كمك می‌كنید تا تكلیف خود را بدانند. این مساله احساس امنیت و آرامش‌خاطر آنان را افزایش می‌دهد و از آنجایی كه كودكان دوست دارند احساس كنند والدین‌شان از آنان راضی هستند با ارایه توجه و محبت مناسب از سوی خانواده گام مهمی در ارتقای بهداشت روان كودك و اطرافیان برداشته می‌شود.
كودك بدون مشكل وجود ندارد ولی مشكلات كودكان قابل درمان است. نكته مهم نحوه برقراری اصول تربیتی است. چنانچه اصول تربیت اشتباه باشد یا با خشونت و بی‌تفاوتی ارایه شود، كودك آن را نمی‌پذیرد. یك خانواده خوب باید بتواند تربیت و انضباط را به نحوه شایسته‌ای برقرار كند. در تربیت فرزندان مانند هر كار دیگر با مشكلاتی روبه‌رو خواهیم شد. اگر والدین از روش‌های صحیح تربیتی آگاه باشند، با تمرین و به مرور زمان تجربه و مهارت آنان افزایش خواهد یافت و در تربیت فرزندشان موفق‌تر خواهند بود.

قطعا موارد زیادی وجود دارد كه دوست دارید به فرزندان خود بیاموزید ولی هیچ رفتاری با یك‌بار آموختن به دست نمی‌آید و آنان نیز همیشه برای فرا گرفتن آمادگی ندارند. آموزش نیاز به وقت، حوصله و موقعیت‌شناسی دارد. اگر والدین در این كار پشتكار نداشته باشند، خسته و بی‌حوصله شوند یا از كوره در روند، احترام خود را نزد فرزندان از دست خواهند داد. در این صورت فرزندان به خواسته‌های آنها بی‌توجه خواهند شد و خود را موظف به انجام آنها نخواهند دانست. تربیت مسوولیتی یك روزه نیست، آرامش، پایداری و مقاومت می‌خواهد و تا زمانی كه یك اصل تربیتی حاصل شود، فرزند شما بارها اشتباه خواهد كرد. بنابراین در كوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار پیشرفت زیادی داشت.
مشكلات كودكان معمولا یك‌شبه حل نمی‌شود و تغییرات در كودكان و بالغان تدریجی، آرام و مرحله به مرحله صورت می‌گیرد. برخی والدین وقتی در تغییر عادات و رفتارهای فرزندشان به مشكل برمی‌خورند، به سرعت آشفته و ناامید می‌شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. حال آنكه باید به پیشرفت‌های كوچك و تدریجی فرزندشان توجه كنند زیرا كلید پیشرفت‌های بزرگ، تشویق پیشرفت‌های كوچك است.
فرزند شما ممكن است مشكلات متعددی داشته باشد ولی اگر شما بخواهید همه موارد را باهم اصلاح كنید، هرگز موفق نخواهید شد. برای موفقیت باید تنها یك مشكل را در نظر بگیرید و پس از حل آن به نوبت به مشكل دیگری بپردازید. هدف‌تان را با كلمات ساده‌ای كه برای كودك قابل فهم باشد برایش توضیح دهید و به او بگویید در این مورد خاص دقیقا چه انتظاری از او دارید، مثلا: می‌خواهم قبل از آمدن سر سفره دست‌هایت را صابون بزنی! سپس به پیشرفت‌های هرچند كوچك كودك در راه اصلاح رفتارش دقت كنید، مثلا: قبلا اصلا صابون نمی‌زده و حالا یك‌مرتبه صابون زده است، هرچند توقع ما چهار مرتبه صابون در روز باشد و با واكنش‌های مثبت و تحسین‌آمیز به او بفهمانید كه رفتارش مناسب و مورد پسند است.
اهداف خود را متناسب با سن، شخصیت، توانایی، رشد عقلی و شرایط محیطی فرزندتان تعیین كنید. همه كودكان در یك سن خاص وارد مرحله مشابهی نمی‌شوند و میزان آموزش‌پذیری آنها نیز به یك میزان نیست. با توجه به اینكه همه افراد یك‌جور نیستند و موقعیت‌ها نیز متفاوت است یك راه‌حل قطعی و مستقل برای هر مشكلی وجود ندارند. راه‌حلی كه امروز در مورد فرزندتان موثر است، ممكن است فردا تاثیرش را از دست بدهد یا روشی كه برای یكی از كودكان‌تان جواب می‌دهد، شاید برای دیگری بی‌فایده باشد. اگر حوصله كنید، می‌توانید حتی روش‌های ابتكاری و موثرتری خلق كنید كه بنا به شرایط خاص شما طراحی شده باشد.
و در نهایت آنكه موفقیت والدین در تغییر رفتارهای كودك نیازمند هماهنگی بین پدر و مادر است. پیش از هر اقدامی، رفتارهایی را كه می‌خواهید اصلاح كنید، دقیقا مشخص كنید و برای رفع آن برنامه‌ای هماهنگ طراحی كنید. شما و همسرتان باید پیش از دست زدن به هر كاری در مورد كودك‌تان اتفاق‌نظر داشته باشید. وقتی تصمیم خود را گرفتید و روی برنامه اجرایی توافق كردید، هر دو هماهنگ و یكسان عمل كنید.

منبع: روزنامه شرق

ترس از آینده عامل رواج تك فرزندی


سلامت نیوز: با فریاد و بالا و پایین پریدن می‌خواهد توجه همه را به خود جلب كند. همه را كلافه كرده و خودش هم خسته و كلافه است و البته گرفته و ناامید. میهمانی است در جمع هر كسی مشغول گفت‌وگو و بازی با یكی از نزدیكان است اما او میان دنیای بزرگ‌تر‌ها تنهای تنها است. همان‌طور میان پاها می گردد و با گردنی كه آن قدر بالا گرفته به پشت خم شده، بزرگ‌ترها را نگاه می‌كند و زیر لب زمزمه می‌كند چرا كسی با من بازی نمی‌كند چرا كسی مرا دوست ندارد. او از همین حالا كه سال‌های نخست كودكی را پشت سر می‌گذارد یاد می‌گیرد كه در این دنیا تنهای تنها است.
 

نه خواهری دارد نه برادری. بازی كردن را تنها با بزرگ‌ترها آن هم فقط زمانی كه وقت و حوصله‌اش را داشته باشند، تجربه كرده است. بزرگ‌ترهایی كه به حكم بزرگ‌تر بودن رقابت‌هایشان نمادین است. می‌گذارند همیشه او برنده باشد. همیشه بازی را مطابق میل او انتخاب می‌كنند و ادامه می‌دهند و خلاصه او هیچ فرصتی ندارد برای این‌كه در جامعه واقعی بودن را یاد بگیرد و تمرین كند. او نتوانسته یا فرصت نكرده یاد بگیرد چگونه باید با همسن و سال‌هایش تعامل برقرار كند. رقابت كردن چگونه است.

 شكست خوردن یعنی چه و چه طور باید با آن روبه‌رو شد. چه طور باید مراقب خود بود و از حق خود دفاع كرد. گروه یعنی چه. چگونه باید كارها را گروهی انجام داد و عضوی از آن بود. مشاركت‌پذیری چیست و... این چیزهایی است كه نسل تك فرزندها به ندرت فرصت آموختنش را به شكل واقعی خواهد داشت. برخلاف كسانی كه حداقل خواهر یا برادری را در كنار خود دارند و مجبورند برای داشتن هر چیزی مانند محبت و توجه والدین، برنامه تلویزیونی كه دوست دارند، غذا یا فضای بازی مورد علاقه و... به رقابت و تعامل بپردازند.
 
اما چه خوشایند باشد چه نباشد به نظر می‌رسد نسل تك فرزندها قرار است آینده جامعه ما باشد، حالا دیگر كمتر خانواده‌ای است كه اگر قصد فرزندآوری داشته باشد به بیش‌تر از یك فرزند فكر كند. خانواده‌های جوان معتقدند با این شرایط اقتصادی و بی‌ثباتی بازار كار و سخت‌تر شدن هر روزه شرایط زندگی اگر بتوانند از پس خوب بزرگ كردن و برآورده كردن نیازهای یك فرزند هم بر بیایند، شاهكار كرده‌اند و دومی پیشكش. امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه معتقد است این روند در آینده نزدیك در ابعاد مختلف جامعه ایرانی را با مشكلات متعددی مواجه خواهد كرد. گفت‌وگوی زیر به بررسی این مشكلات می‌پردازد.


خیلی از خانواده‌ها می‌خواهند تك فرزند باشند و دومین و سومین فرزند را نداشته باشند این چه تاثیری در آینده جامعه دارد؟


مسئله‌ای كه طی سالیان اخیر به وجود آمده، ترس از آینده فرزندان و تغییر در طرز تفكر و نگرش دختران و زنان است كه منجر به گرایش به تك‌فرزندی شده است شرایطی كه اگر در همان گرایش تك فرزندی باقی بماند مضر و اگر تمایل به دو فرزندی بیش‌تر شود می‌تواند مفید و مطلوب باشد چرا كه ما را به حد مطلوب جمعیت می‌رساند. درباره افزایش جمعیت و فرزند آوری 4 نظریه وجود دارد. یك نظریه ثبات جمعیت است از افلاطون.

 این نظریه می‌گوید همان قدر كه افراد می‌میرند به همان اندازه نیز به دنیا بیایند. یعنی همان‌طور كه دو فرد یعنی پدر و مادر فوت می‌كنند دو فرزند باید جای آنها را بگیرند تا جمعیت ثابت بماند. نظریه دوم نظریه افزایش جمعیت است كه بیش‌تر مورد تایید ادیان است كه معتقدند نباید در كار خدا دخالت كرد. این نظریه می‌تواند مضر باشد چرا كه كشورها را انفجار جمعیت و معضلات بعد از آن مواجه می‌كند.

نظریه سوم نظریه كاهش جمعیت است و نظریه چهارم كه نظریه‌ای است كه ما امروزه طرفدار آن هستیم نظریه حد مطلوب و متناسب جمعیت است. یعنی جمعیتی خوب است در آن همه افراد جامعه از بهداشت، آموزش و پرورش، مسكن، كار و تامین و رفاه اجتماعی برخوردار باشند. حالا كه صحبت از یك بچه می‌كنیم یعنی ما داریم از تئوری چین كه با افزایش بی‌رویه جمعیت مواجه است پیروی می‌كنیم.

 چرا كه می‌خواهد به درستی جمعیتش را كم كند و معتقدم هند نیز باید ازاین  نظریه پیروی كند. ما هم با توجه به شرایطمان باید توجه داشته باشیم كه همان‌طور كه تك فرزندی برای جامعه‌ای با مشخصات ما مناسب نیست ولی باید حواسمان هم باشد كه بیش‌تر از دو بچه نیز با توجه به این‌كه ما جمعیت جوانی داریم در آینده ما را با مشكل مواجه خواهد كرد.


در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در ایران چقد راست؟

آمارهای رسمی نرخ جمعیت ایران را بین 5/1 تا 2/1 درصد نشان می‌دهد. یعنی در حال حاضر خانواده ها به‌طور متوسط 3 تا 5/3 فرزند دارد. یعنی سالانه 2/1 درصد بر كل جمعیت ما افزوده می‌شود كه این منهای مهاجرانی است كه وارد كشور می‌شوند.

 چرا جامعه ایرانی به سمت تك فرزندی روی آورده است؟

همان قدر كه معتقدم بیش از دو فرزند داشتن با توجه به شرایط جمعیتی ما عوارض ناخوشایندی دارد معتقدم تك فرزندی نیز مشكلات و مضرات خودش را دارد. اما چرا این طور شده است؟ و چه شرایطی جامعه را به سمت تك فرزندی سوق می‌دهد؟ تئوری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. یكی از این تئوری‌ها معتقد است این پدیده ناشی از آگاهی زنان و دختران است. زنان به دلیل بالا رفتن سطح آموزش و پرورش از آگاهی بیش‌تری برخوردار شده‌اند

و در نتیجه آینده‌نگرتر شده‌اند. البته این اتفاق نیكویی است چرا كه من معتقدم، اكنون برخلاف این موضوع ثابت شده است. خوزه دوكاسترو، جامعه‌شناس امریكای جنوبی معلوم كرده است كه انسان‌ها هرچقدر گرسنه‌تر باشند بیش‌تر باروری خواهند داشت چرا كه گرسنگی منجر به تحریك غریزه جنسی می‌شود و این شرایط منجر به باروری بیش‌تر می‌شود در نتیجه باز هم جمعیت افزوده می‌شود و گرسنگی هم افزایش می‌یابد و باز هم زاد و ولد بیش‌تر می‌شود و این دور همچنان ادامه می‌یابد.

 در كشورهایی مانند هند و كشورهای آفریقایی این مورد تقریبا به اثبات رسیده است. اما خارج از تمام این تئوری‌ها جمعیت‌شناسی با یك چیز موافق است آن هم این كه تنها راه كنترل جمعیت آگاه كردن و آموزش دادن به زنان است.چرا كه كارشناسان معتقدند مهم‌ترین و موثرترین نقش را در كنترل جمعیت زنان دارند. یعنی اگر در جامعه‌ای می‌خواهیم باروری را كاهش دهیم با ید آموزش و پرورش زنان را بالا ببریم، كه این همان اتفاقی است كه در ایران رخ داده است.

 در نتیجه هر چقدر هم برخلاف این تبلیغ شود تاثیری ندارد.  نتیجه این‌كه در كشور ما هم مانند كشورهای اروپایی و توسعه‌یافته زنان به این نتیجه رسیده‌اند كه دیگر فرزندبان نیستند و باید فرصتی برای خود قائل بشوند تا از زندگی لذت ببرند. بنابراین دیگر علاقه‌مند به داشتن فرزندان متعدد نیستند  كه البته این هم مضرات خود را دارد.


فرایند تك فرزندی در ابعاد یك نسل چه عوارضی برای آینده جامعه به همراه خواهد داشت؟
در صورتی كه شرایط بر همین منوال پیش رود و خانواده‌ها تمایل به تك فرزندی را حفظ كنند در آینده در زمینه‌های مختلفی مانند اقتصاد تامین نیروی كار با مشكل مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر تك فرزندها از نظر روحی و روانی نیز با مشكلاتی مانند خودخواهی مواجه می‌شوند و به اصطلاح عامیانه لوس و ننر بار می‌آیند.

 
در زمینه جامعه‌پذیری و مشاركت‌پذیری این افراد با چه مشكلای مواجه خواهند شد؟
اصولا بچه‌های تك فرزند به دلیل این‌كه خود محور و خودخواه بار می‌آیند و به تنهایی بیش‌تر خو كرده‌اند در فرآیند جامعه‌پذیری دچار مشكل می‌شوند و به تنهایی و انزوا بیش‌تر تمایل دارند و از آنجا كه نتوانسته‌اند با دیگران ارتباط مطلوب و مناسبی داشته باشند از جامعه هر روز دورتر می‌شوند و در زمینه جامعه‌پذیری با مشكل مواجه می‌شوند. این افراد به دلیل اینكه بیش‌تر تنها بزرگ شده‌اند نمی‌توانند قدرت انطباق و سازگاری خوبی داشته باشند.

 
منبع: روزنامه ملت ما

دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:دشمن کم خونی را بشناسید, :: 15:4 ::  نويسنده : عبدولله

دشمن کم خونی را بشناسید


سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛امیر جزایری، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: نوشیدن چای آویشن نه تنها تا حد زیادی می تواند از ابتلا به بیماری و انواع آنفولانزای فصلی نیز پیشگیری کند در درمان كم خونی نیز موثر است.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: علاوه بر این نوشیدن این چای گیاهی معطر یکی از بهترین گزینه ها برای افراد مبتلا به کم خونی است چراکه گیاه آویشن یکی از مفیدترین گیاهانی است که از سوی متخصصان طب سنتی برای درمان کم خونی و همین طور برای کاهش میزان قند خون شناخته می شود.جزایری تصریح کرد: برای نوشیدن این چای لازم است یک قاشق چایخوری از گیاه آویشن را پس از صرف غذا درون یک فنجان آب جوش دم کرده و پس از 10 دقیقه میل کنید.

تاثیر فقر آهن، بر قدرت یادگیری کودکان


سلامت نیوز: متخصص اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فقر آهن در کودکان موجب نقصان در کارکرد مغز و افت تحصیلی آنها می شود.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایرنا، متخصص اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: احساس خستگی، کاهش قوای کار، تمرکز و کاهش قوای مغز از علایم فقر آهن به شمار می رود و این مساله برای دانش آموزان که به تمرکز و قدرت یادگیری بالا نیاز دارند، بسیار بااهمیت است.


فروزان صالحی  ادامه داد: با ادامه روند کاهش آهن، فرد دچار کم خونی می شود که با رنگ پریدگی، ضعف، تند شدن ضربان قلب، کم شدن دامنه تنفس و بی حالی همراه است.

این متخصص اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد هرچند فیبر موجود در مواد غذایی برای سلامت و کاهش وزن مفید است اما رژیم پرفیبر موجب بروز فقر آهن در بدن می شود.

صالحی گفت: برخی ترکیبات گیاهی مانند آنتی اکسیدان های موجود در سیب، گلابی، کشمش، آلبالو و چای، جذب آهن در بدن را کاهش می دهند.

وی یادآور شد گوشت قرمز و حبوبات به ویژه عدس و سویا غنی از آهن است.

لوبیا و عدس چربی خون را كاهش می دهد


سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: انواع مختلف فیبرها (مواد غیر قابل هضم) درمواد غذایی گیاهی موجودند. ولی نوعی از فیبر که بیشترین اثر را بر کاهش کلسترول خون دارد ، فیبر محلول نام دارد که منابع غنی از آن در سیب، گلابی، مرکبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار وجود دارد.

دكتر پریسا ترابی افزود: سبوس جو یك منبع غنی از فیبر محلول است و نكته‌ای كه درباره این ماده مطرح است این است كه به نظر می‌رسد این ماده كلسترول بد یا LDL را كه سبب رسوب چربی در سرخرگ ها می شود ،كاهش می دهد، ولی سطح كلسترول خوب یا HDL را بالا می‌برد.وی تصریح كرد: غذاهای دیگری كه غنی از فیبرهای محلول است شامل انواع لوبیا، عدس و بعضی از میوه‌ها هستند و از آن جا كه تمام این غذاها هم كم‌چرب و هم دارای فیبر بالایی هستند، مصرف روزانه آنها مفید اعلام شده است.

افراد را بر مبنای گروه خونی شان بشناسید


سلامت نیوز : دکتر علیرضا ابراهیمی، متخصص روانشناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: افراد را می توان بر مبنای گروه خونی شان به 4 تیپ شخصیتی تقسیم کرد.
 

*** گروه خونی A ، تیپ هارمونی و موزون
ابراهیمی تصریح کرد: گروه خونی‌A را تیپ هارمونی یا موزون نامیده می شود چرا که آنها مردمی فعال و حساس هستند به طوری که واکنش های روانی در آنها فوق العاده شدید و عمیق است.وی با بیان این مطلب ادامه داد: آنها انزواطلب هستند و فعالیت در تنهایی را دوست دارند و از فعالیت های دسته جمعی خودداری می کنند.
 

*** گروه خونی B، تیپ ریتمیک یا دوره ای
ابراهیمی در ادامه گفت: افراد دارای گروه خونیB را اهل مجادله و بحث و فعالیت می شناسند و به استعداد و سلیقه شخصی خود اهمیت زیادی می دهند.وی اظهار کرد: از نظر خصوصیات اخلاقی، آنها را تیپ،‌ ریتمیک یا دوره ای می نامند.
 

***گروه خونیO ، معاشرتی و مهر طلب اند
ابراهیمی تصریح کرد: افراد دارای گروه خونیO انسان های معاشرتی، اجتماعی و مهر طلب هستند که به عقیده و نظر دیگران نسبت به خود اهمیت بیش از حدی می دهند.وی با بیان این مطلب خود افزود: برای جذب و جلب دیگران تلاش زیادی می کنند و اغلب در کارهای اجرایی ناموفقند چرا که زیاد فعال نیستند و اهل تجسس و ابتکار هم نیستند.

***گروه خونی AB ، خلق و خوی مضطرب و متضاد دارند
این متخصص روانشناسی بالینی در ادامه عنوان کرد: این افراد از نظر خلق و خوی آمیزه ای از خصوصیات (A,B) هستند که ممکن است خصوصیات یکی از این دو گروه در آنها شدت بیشتری داشته باشد.وی خاطر نشان کرد: اما اغلب انسان هایی هستند که از خلق و خوی مضطرب ومتضاد بر خوردارند.

پيوندها