پیامهای سلامتی برای هم نوعان در سراسر دنیا
سایت تخصصی سلامت-چنانجه مایل به ازدواج دایم یاموقت هستید به وبسایتsegheh110.blogfa.comمراجعه نمایید
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 12:42 ::  نويسنده : عبدولله

قدرت و ظرفیت حافظه

 تعداد عواملی که در شکل گیری و شکوفایی و باروری حافظه دخالت دارند، فراوان بوده که با رشد علم بشر، این عوامل بیشتر خواهد شد که ما در این مبحث بطور مختصر به چند عامل مهم اشاره ای خواهیم داشت.

 1 ـ علت ژنتیکی و ارثی :

 آنچه مسلم است، ظرفیت حافظه و توانایی های فکری والدین، یکی از عوامل مهم در این زمینه می باشد، این امر با توجه به اینکه والدین در پرورش و شکوفایی حافظه فرزندان نیز نقش دارند، علاوه بر زمینه ایجادی، در آینده عامل تقویت و شکوفایی نیز خواهد شد.

 2 ـ پرورش حافظه در کودکی و نوجوانی با آموزش و بازیهای مناسب :

 تربیت صحیح کودکان، تنها توجه به تغذیه و لباس و پوشاک آنها نیست؛ بلکه آنچه امروز به کودکان خود می آموزیم و آنچه در محاورات و روابط خود استفاده می نماییم، زمینه ساز فکری و شخصیتی آینده آنهاست و حافظه آنان هرچه را امروز به عنوان تاریخ، قصه، فیلم، برخوردهای افراد خانواده و والدین و مربیان و همه مسائل پیرامون، در خود ثبت و ضبط می کند، در آینده آنها را حلاجی و بازخوانی خواهد نمود.

 اسباب بازی های فکری، معاشرت و بازی با کودکان همسال و درگیر شدن با تنشها و فعالیتهای کودکانه، حتی دعواها و زمین خوردنهای کودکانه در رشد و شکوفایی فکر و حافظه تأثیر فراوانی دارد.

 3 ـ سلامت روحی و روانی :

 الف) سلامت روحی :

 سلامت روح در گرو افکار و اعمال هنجار است. وجود امراضی چون: حَسَد، بُخل، کِبر، غرور، خودخواهی، حقارت و بسیاری از بیماری های روحی، سبب جُمود در فکر و عقل انسان خواهد شد. چنین افرادی جهت جبران این کمبودها، به دروغ، غیبت، شهوت رانی، قدرت طلبی، جاه طلبی، دزدی و بسیاری از مفاسد اجتماعی و فردی دست خواهند زد و اجازه آزادی و تعالی به فکر و عقل و حافظه خود نخواهند داد و همواره با خود درگیر و گرفتار جهالت و شیطنتهای گوناگون خواهند شد که گاهی حتی با وجود عقل و حافظه قوی، همواره در مسیری از این توانایی ها بهره می برند که جامعه، خود و اطرافیان را دچار مشکل نموده و کسی از این نعمات بالقوه حظی نخواهد برد.

 ب) سلامت روانی :

 وجود بیماری هایی از قبیل: افسردگی، جنون(اسکیزوفرنی)، سرخوشی(دوقطبی)، بیماریهایی مثل وسواس اجباری(obsessiv compulsive)، زندگی انفرادی بدون ارتباط با دیگران، جامعه ستیزی(antisocial)، نمایشی(histrionic)، بدبین و بی اعتماد(Paranoid)، خودشیفته(Narcissist)، تأثیر بسزایی در سلامت فکر و اندیشه دارد.

 4 ـ سلامت بافت عصبی و مغز

 اختلال اکسیژن رسانی و خون رسانی به مغز در بیماریهایی چون: گرفتگی عروق مغزی و علت وجود لخته در مسیر عروق(ترومیوز) یا تنگی عروق مغز(ایسکمی) و یا مسمومیت با عواملی مثل: منواکسید کربن(co)، دی اکسید کربن(co2) و یا ذرات معلّق در هوا مانند : سرب و یا وجود بیماریهایی مثل : پارکینسون، تشنج، تومورهای مغزی، بیماریهای قلبی و یا بیماری های متابولیک، همگی سبب آسیب به بافت مغز و اختلال در قدرت و کارایی حافظه دراز مدت یا کوتاه مدت خواهد شد، و گذشتگان چه زیـبـا فـرموده اند:« عقل سالم در بدن سالم است.»!

 

 موضوع بحث آینده : مواد غذایی مؤثر بر حافظه ... منتظر نظرات شما هستیم!   

 

تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها