پیامهای سلامتی برای هم نوعان در سراسر دنیا
سایت تخصصی سلامت-چنانجه مایل به ازدواج دایم یاموقت هستید به وبسایتsegheh110.blogfa.comمراجعه نمایید
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 10 آذر 1390برچسب:, :: 9:54 ::  نويسنده : عبدولله
پستانك مكانی برای تجمع انواع میكروب ها و انگل هاست PDF چاپ نامه الکترونیک
پزشکی
يكشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۸

غریزه مكیدن در بعضی كودكان قوی تر است به همین دلیل تعدادی از مادران برای آرام كردن كودك از پستانك استفاده می كنند كه عوارض زیادی را برای كودك ایجاد می كند.

دكتر خلیل فریور متخصص كودكان و نوزادان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: هر چه قدر هم كه پستانك تمیز نگه داشته شود باز هم مكانی برای تجمع انواع میكروب ها و انگل ها است كه نوزاد و مادر را بیمار می كند.

وی با بیان این كه كودكانی كه از پستانك استفاده می كنند بیشتر دچار عفونت های گوش میانی، زخم های دهانی و آلرژی می شوند، افزود: مكیدن پستانك، حرف زدن و تكامل گویایی را به تاخیر می اندازد و یك علت مهم برای اختلال رشد در شیرخواران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد: جدا شدن سر پلاستیكی پستانك و ورود آن به حلق و پیچیدن نخ آن به دور حلق شیرخوار هم می تواند باعث خفگی كودك شود.

دكتر فریور تصریح كرد: اگر كودك زیاد گریه می كند باید حتما با پزشك، مشورت كرده تا علت گریه مشخص و برطرف شود، استفاده از پستانك فقط مشكلات را بیشتر می كند.

پنج شنبه 10 آذر 1390برچسب:, :: 9:53 ::  نويسنده : عبدولله

نسل جدید ایرانی‌ها ۵ سانتی‌متر بلندتر شده‌اند PDF چاپ نامه الکترونیک
پزشکی
يكشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۴۵

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش قد ایرانی‌ها گفت: قد نهایی نسل جدید ایرانی امروزه ۴ تا ۵ سانتی‌متر نسبت به ۲۰ سال پیش افزایش یافته است.

فریدون عزیزی با اظهار تأسف از برخی اخبار منتشره در رسانه‌ها درخصوص کوتاهی قد نسل جدید ایرانی‌ها گفت: در مطالعات قند و لیپید که توسط مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهر تهران انجام شد، معلوم شد که قد افراد ایرانی در حال افزایش است.

وی یکی از دلایل کوتاهی قد را سوء تغذیه و عدم تحرک دانست و افزود: در حال حاضر کمبودهای تغذیه‌ای گذشته را نداریم و نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در شهر تهران که این تحقیق در آن انجام شده است، کوتاهی قد مشاهده نشده و قد نهایی نسل جدید ایرانی امروزه حدود ۴ تا ۵ سانتی‌متر نسبت به ۲۰ سال پیش افزایش یافته است.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: ممکن است در برخی مناطق به علت کمبودهای تغذیه‌ای و عدم فعالیت مناسب بدنی شاهد کوتاهی قد باشیم اما این موضوع را نمی‌توان به کل نسل جدید بسط داد.

خبرگزاری فارس

پنج شنبه 10 آذر 1390برچسب:, :: 9:50 ::  نويسنده : عبدولله

نگرانی ایالات متحده ازرواج مصرف قلیان ! PDF چاپ نامه الکترونیک
پزشکی
يكشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۲۸

کشیدن قلیان در سال‌های اخیر در غرب بسیار رواج پیدا کرده و در آمریکا مبارزه فزاینده‌ای برای محدود کردن کشیدن قلیان در اماکن عمومی آغاز شده است.

مسئولان بهداشتی ایالات متحده آمریکا می‌گوید اگر در اماکن عمومی این کشور کشیدن سیگار ممنوع است، چرا باید در قهوه‌خانه‌ها و خوابگاه‌ها کشیدن قلیان که ظرف یک ساعت چند برادر سیگار دود داخل بدن می‌کند تحمل می‌شود؟

روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی، قانون‌گذار مسئولان کالج‌ها و فعالان مسائل بهداشتی ایالت سراسر آمریکا از جمله کالیفرانیا، کانکتیکات، اوهایو، کارولینا، تگزاس، می‌سی‌سی‌پی، تنسی، نبراسکا، مینه‌سوتا، نوادا و... را برای مبارزه در جبهه جدید جنگ با تنباکو آماده کرد. گیل اسلوسبرگ، سناتور ایالت کانکتیکات در مجلسه سنای ایالات متحده آمریکا، از لایحه‌ای که استفاده از قلیان را در قهوه‌خانه‌ها محدود می‌کند، حمایت کرد. او در گفت‌وگو با روزنامه‌ نیویورک تایمز گفت: «بسیاری از جوانان آمریکایی از خطرهای قلیان برای سلامت‌شان آگاه نیستند.» او افزود: «آنها فکر می‌کنند چون دود قلیان از آب رد می‌شود، به آنها صدمه نمی‌زند.» ارین‌بیل، دانشجوی رشته مردم‌شناسی در دانشگاه ایتالتی کانکتیکات، باور دارد قلیان به او آرامش می‌دهد بدون آنکه نیازی به پناه بردن به الکل و مواد مخدر باشد.

جوانان «هدف» هستند

به گزارش روزنامه‌ «می‌سی‌سی‌پی‌پرس» دانشجویان و جوانان شهر وست‌پوینت این ایالت، شب‌های وسط و آخر هفته برای کشیدن قلیان به کافه‌ای در رکز این شهر هجوم می‌برند. ادوارد مارلیک، صاحب این کافه، به نیویورک تایمز گفت: دانشجویان قلیان خود را به کافه می‌آورند و ما به آنها نوشیدنی، توتون و غذا می‌دهیم تا لذت ببرند و به موسیقی گوش دهند.» سناتور اسلوسبرگ می‌گوید: ما شاهد رشد قارچ‌گونه مراکزی برای کشیدن قلیان در ایالات مختلف آمریکا هستیم. لایحه‌ای که این سناتور پیشنهاد داده بود، در آوریل گذشته با استناد به قانون‌کنونی ممنوعیت کشیدن سیگار در امکان عمومی مجمع عمومی کانکتیک تصویب شد. این لایحه در صورت تصویب در مجلس سنای ایلات متحده آمریکا، گشایش مراکز کشیدن قلیان جدید را از اول ژانویه ممنوع می‌کند و مراکر فعلی تا اول ژوییه سال 2013 می‌توانند فعالیت کنند. این اخبار برای دانشجویانی مانند سوزی ریچاردسون، دانشجوی فوق‌لیسانس مطالعات شرقی دانشگاه ایالتی اوهایو، دردناک است. او گاهی سری به 2 کافه شهر داشجویی نیوهین می‌زند، اما معمولاً آخر شب‌ها با همکلاسی‌هایش در خوابگاه قلیان می‌کشد تا آرامش پیدا کند و با دوستانش گپ بزند.

سوزی معتقد است قلیان حاوی عنصر فرهنگی جدایی است و برخلاف الکل می‌توان استفاده از آن‌ را مهار کرد، اما مقام‌های بهداشتی دولت آمریکا می‌گویند قلیان جایگزین سالمی برای سیگار نیست!

بسیاری از ایالت‌های قلیان را از قانون منع کشیدن سیگار در اماکن بسته عمومی مسثنی کرده‌اند. این معاقیت باعث رونق کافه‌های که قلیان عرضه می‌کنند، شده است اما اخیراً شهر بوستون و ایالت مین به این معافیت پایان داده و کشیدن قلیان را در اماکن بسته عمومی ممنوع کرده‌اند.

هفته نامه سلامت

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, :: 23:46 ::  نويسنده : عبدولله

کمی هم از مضرات سیب بدانید

برنا نیوز: تحقیقات جدید دانشمندان در بریتانیا نشان می‌دهد خوردن سیب حدود چهار برابر بیش از نوشیدنی‌های گازدار به دندان‌ها آسیب می‌رساند.

بر اساس گزارش زی‌نیوز، نتایج این مطالعه همچنین حاکی از آن است خوردن نوشیدنی‎های الکلی هم برای دندان‌‌ها مضر هستند. این در حالی است که مصرف پیازترشی و گریپ‌فروت که کمتر در رژیم غذایی افراد جای دارد، به این عضو از بدن آسیب نمی‌رساند.

به عقیده این متخصصان، خوردن سیب با سرعت پایین میزان اسیدیته دهان را بالا برده و موجب آسیب به دندان‌ها می‌شود.

تعدادی از سیب‌‌‌ها هم حاوی چهار قاشق غذاخوری شکر هستند. این میزان قند، سطح اسید دهان را بالا می‌برد.

پزشکان توصیه می‌کنند سیب به همراه شیر و یا پنیر که هر ۲ دارای کلسیم بوده و اسید را خنثی می‌کنند، مصرف شود. نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن این میوه هم، تاثیرات منفی آن را از بین می‌برد.

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, :: 23:45 ::  نويسنده : عبدولله


تاثیرات مثبت سیب بر سلامت جنین در دوران بارداری

سیبسلامت نیوز: نتایج یک تحقیق جدید نشان داده که زنان با خوردن سیب در دوران بارداری از ابتلای فرزندشان به آسم و علائم مربوط به آن جلوگیری خواهند کرد.

به گزارش مدلاین پلاس محققان هلندی و اسکاتلندی رژیم غذایی دو هزار زن باردار و کنترل سلامت ریه فرزندان آنها را مورد بررسی قرار دادند.

در میان تنوع زیاد غذاهای مورد مصرف زنان باردار فقط مصرف سیب اثر حفاظت بخشی را در ارتباط با وقوع آسم در کودکان نشان داد.

این محققان دریافتند که احتمال وقوع خس خس سینه در کودکانی که مادرانشان در هفته بیش از چهار سیب می خوردند ۳۷درصد و این احتمال در مورد آسم تایید شده توسط پزشک در این کودکان ۵۳ درصد کمتر بود.

این ارتباط در مورد سیب مشاهده شد که احتمالا به علت محتوای فیتوکمیکال های این میوه مانند فلاونوئیدهاست که مشخص شده در عملکرد ریه هم اثرات مفیدی دارند.

به گفته محققان در صورت تایید این یافته ها توصیه های مربوط به تغییر برنامه غذایی طی بارداری ممکن است به جلوگیری از آلرژی و آسم دوران کودکی کمک کند.

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, :: 23:43 ::  نويسنده : عبدولله

درمان چاقی در راه است!

برنا نیوز: محققان دانشگاه تگزاس آمریکا با آزمایش یک داروی جدید بر روی میمونهای چاق دریافتند که مصرف این دارو در طی یکماه، می تواند سبب کاهش ۱۱ درصدی از وزن اضافی میمونها شود.

نتایج این آزمایش یک علامت امیدوار کننده برای درمان چاقی در انسانهاست.

این دارو به نام “آدیپوتاید” با حمله به خونی که در تولید نوع مشخصی از چربی که تمایل به جمع شدن زیر پوست و دور شکم دارد، باعث سوخت چربی می شوند.

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, :: 23:41 ::  نويسنده : عبدولله


سفید کننده های طبیعی دندان‌ها را بشناسید

دندانایسنا: دندانپزشکان اعلام کرده اند: سبزیجات ، پنیر، میوه‌های سفت به سفید شدن دندان‌ها کمک می کنند.

اجتناب از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد لکه بر دندان‌ها می شود، می تواند به سفید نگه داشتن دندان‌ها کمک کند.

دکتر ریموند پادگان ، استاد دانشگاه و رئیس گروه دندانپزشکی در این خصوص می گوید: «امروزه در بین بسیاری از افراد که از تکنیک‌های سفید کردن دندان‌ها استفاده کرده‌اند این نگرانی وجود دارد که چگونه می توانند سفیدی دندان خود را حفظ کنند.»

میوه‌های سفت و سبزیجات مثل سیب، لوبیا سبز، گل کلم، هویج و کرفس در هنگام جویدن به مالش سطح دندان‌ها کمک می‌کنند و جریان بزاق را افزایش می دهند که این عمل باعث خنثی شدن محیط اسیدی دهان می شود و از دندان ها محافظت می کند.

فرآورده های لبنی ، به ویژه گروهی که دارای کلسیم بالا هستند از جمله پنیر به سفید نگهداشتن دندان ها کمک می کنند. این امر به دلیل وجود اسید لاکتیک موجود در این محصولات است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. همچنین پنیر سفت نیز در حذف ذرات غذایی که بر روی دندان ها باقی مانده، نقش بسزایی دارد.

مردم نیز باید با محدود کردن و یا خودداری از مصرف غذاها و محصولات دیگر که باعث لکه های دندانی می شوند مانند تنباکو ، سس سویا ، نوشابه ها و زغال اخته، از بروز این عارضه جلوگیری کنند، زیرا باید توجه داشت که سفید کردن دندان‌ها باعث اثرات کوتاه مدتی مانند ایجاد حساسیت در دندان ها می شود و استفاده بیش از حد از سفید کننده های دندانی منجر به آسیب های دائمی از جمله فرسایش مینای دندان می شود.

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, :: 23:41 ::  نويسنده : عبدولله

خوردن سه کیوی در روز = کاهش فشار خون

کیویفارس نیوز: نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که خوردن روزانه سه عدد کیوی فشار خون را کاهش می دهد. در این پژوهش از ۵۰ مرد و ۶۸ زن با میانگین سنی ۵۵ سال خواسته شد که به مدت هشت هفته هر روز سه کیوی یا یک سیب بخورند.

نتایج این پژوهش نشان داد که تاثیر کیوی در کاهش فشار خون بیشتر از خوردن سیب بود به گونه ای که میانگین فشار خون را به میزان ۳٫۶ میلی متر جیوه نسبت به دیگران کاهش داد.

این پژوهش با حمایت مالی دانشگاه اسلو صورت گرفت و پژوهشگران دریافتند که خوردن روزانه سه عدد کیوی بهتر از خوردن یک سیب در روز فشار خود را در طول ۲۴ ساعت بهبود بخشید.

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, :: 23:40 ::  نويسنده : عبدولله

جایگزین های مناسبی برای شیر

لبنیاتسیمرغ: اگر شیر نخوریم یا از فرآورده های لبنی اندکی مصرف کنیم، به عنوان جایگزین شیر از چه چیزی می‌توانیم استفاده کرد؟

بسیاری از افراد برای هضم شیر مشکل دارند. در حالی که شیر و فرآورده های لبنی حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، مواد معدنی ضروری برای ساخت مناسب تودۀ استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان هستند.

چرا برخی افراد در هضم شیر مشکل دارند؟
شیر حاوی لاکتوز است، لاکتوز قندی است که برای جذب شدن به آنزیمی به نام لاکتاز نیاز دارد. در صورت وجود نقص در این فرآیند، شیر خوب هضم نمی‌ شود و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. می‌دانیم که با افزایش سن، توانایی دستگاه گوارش برای هضم لاکتوز کاهش می‌یابد و اگر به طور منظم شیر مصرف نکنیم، منطقی است که با افزایش سن، کمتر و کمتر می‌توانیم این ماده غذایی را هضم کنیم.

در عوض، باید بدانید که ماست امتیاز ویژه ای دارد و آن این است که قابل هضم است زیرا تخمیر آن باعث تبدیل لاکتوز به اسید لاکتیک می‌شود. این ویژگی در پنیر هم وجود دارد.

فواید و مضرات شیر چیست؟
فواید فرآورده های لبنی به مقدار کلسیم فراوان آنها برمی‌گردد. لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان نیز نقش دارند. دربارۀ مضرات شیر باید میزان بالای فسفر و چربی های نامناسب (اشباع و ترانس) را ذکر کرد که هر دوی این عناصر باعث کاهش جذب روده ای منیزیم خواهند شد. اسیدهای چرب، شیر را بسیار پر کالری بالایی می‌کنند، به حدی که فرآورده های لبنی به طور کلی به خاطر عدم تحمل غذایی، حساسیت زاها، دیابت کودکان، اضافه وزن و حملات قلبی عروقی مقصر شناخته می‌شود.

چه چیزی را جایگزین شیر کنیم؟
برای کسانی که شیر دوست دارند، یا برای کسانی که انتخاب دیگری ندارند، چه چیزی می‌تواند جایگزین شیر و لبنیات (به طور کلی یا جزئی) شود تا نیاز به کلسیم را برآورده کند؟
توجه داشته باشید توصیه هایی که از این پس بیان می‌شوند، مختص بزرگسالان هستند. جایگزینی آنچه که ذکر می‌شود برای کودکان بدون تجویز پزشک خطرناک است.
آب معدنی می‌تواند حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم کلسیم در لیتر باشد.
شیر سویا به شرطی که غنی از کلسیم باشد (۱٫۲۰۰ میلی گرم در لیتر مانند شیر گاو) مفید است.
شیرِ برنج غنی شده با کلسیم یا شیرِ بادام.
توفو.
ساردین های کامل (۳۶۰ mg/100g).
فرآورده هایی بر پایۀ بادام، گردو و گردوی برزیلی.
انجیر خشک.
زیتون.
سبزیجاتی مانند اسفناج، تره، چغندر، رازیانه، شاهی، کرفس، شلغم، شنگ و گیاهان چلیپایی (بروکلی، کلم، خوراک یا ترشی کلم…).
خزه های دریایی مانند کمبو، واکام (۱۳ برابر غنی تر از شیر)، نُری و اولو.
گیاهان تازه یا پودرشده: مرزنگوش، ریحان، آویشن (۲۰ برابر غنی تر از شیر)، مریم گلی، اکلیل کوهی، ترخون، رازیانه و دارچین.
و اما کره، به جای کرۀ حیوانی می‌توانید مارگارین روغن زیتون و یا کلزا را جایگزین کنید.
به جای خامۀ تازه هم می‌توانید از “سویای آشپزی” استفاده کنید.
توجه داشته باشید که جذب و تثبیت کلسیم بستگی به دریافت میزان کافی ویتامین D دارد. بنابراین ضروری است که به طور منظم در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, :: 23:39 ::  نويسنده : عبدولله

رابطه ی مصرف فست فود و افزایش فشار خون

فست فودبرنا نیوز: میزان نمک اضافه شده در غذاهای تهیه شده در رستوران ها خارج از حد کنترل است و مصرف کننده را مستعد افزایش فشار خون می کند. سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر و مرغ سوخاری دارای مقدار زیادی روغن هستند و صرف مکرر آنها سبب افزایش دریافت کالری و مستعد شدن برای اضافه وزن و چاقی می شود.

دکتر زهرا عبداللهی تأکید کرد: به منظور جلوگیری از اضافه وزن، روی سالاد یا داخل ساندویچ ها و پیتزا از سس استفاده نکنید و غذا را با فرصت کامل جویده و از سریع خورن پرهیز کنید.

وی ادامه داد: ‌ همراه فست فودها عمدتا نوشابه های گازدار مصرف می شود و این نوشیدنی ها علاوه بر ایجاد سیری کاذب و اختلال در هضم غذا، حاوی قند فراوان هستند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آب، دوغ کم نمک و بدون گاز و نوشیدنی های کم شیرین و کم کالری، سالم ترین نوشیدنی ها هستند.

این متخصص تغذیه به افراد توصیه کرد: غذای خانگی را جایگزین فست فودها کرده و مقدار گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری در تهیه غذا به کار ببرند و نیز به جای قرص های فشرده سوپ یا پودر پیاز یا سیر آماده که دارای مقدار زیادی نمک هستند از سوپ های تازه و کم نمک خانگی و در غذاهای خود از سیر تازه استفاده کنند.

دکتر عبداللهی ادامه داد: تهیه غذای خانگی امکان کنترل روغن مصرفی و چربی غذا را به افراد می دهد چرا که در غذای خانگی میزان و حجم غذای مصرفی قابل کنترل و تنظیم است.

پيوندها