پیامهای سلامتی برای هم نوعان در سراسر دنیا
سایت تخصصی سلامت-چنانجه مایل به ازدواج دایم یاموقت هستید به وبسایتsegheh110.blogfa.comمراجعه نمایید
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:, :: 22:1 ::  نويسنده : عبدولله

روزی سقراط حکیم مردی را دید که خیلی ناراحت و متاثر بود .

علت ناراحتی اش را پرسید . شخص پاسخ داد :

در راه که می آمدم یکی از آشنایان را دیدم . سلام کردم.

جواب نداد و با بی اعتنایی و خودخواهی گذشت و رفت و من از این طرز رفتار او خیلی رنجیدم.

سقراط گفت : چرا رنجیدی ؟

مرد با تعجب گفت: خوب معلوم است که چنین رفتاری ناراحت کننده است.

سقراط پرسید : اگر در راه کسی را می دیدی که به زمین افتاده و از درد به خود می پیچد.

آیا از دست او دلخور و رنجیده می شدی ؟

مرد گفت : مسلم است که هرگز دلخور نمی شدم. آدم از بیمار بودن کسی دلخور نمی شود .

سقراط پرسید: به جای دلخوری چه احساسی می یافتی و چه می کردی؟

مرد جواب داد : احساس دلسوزی و شفقت و سعی می کردم طبیب یا دارویی به او برسانم.

سقراط گفت : همه این کارها را به خاطر آن می کردی که او را بیمار می دانستی .

آیا انسان تنها جسمش بیمار می شود ؟

و آیا کسی که رفتارش نا درست است ، روانش بیمار نیست ؟

اگر کسی فکر و روانش سالم باشد هرگز رفتار بدی از او دیده نمی شود؟

بیماری فکری و روان نامش غفلت است.

و باید به جای دلخوری و رنجش نسبت به کسی که بدی می کند و غافل است دل سوزاند و کمک کرد و به او طبیب روح و داروی جان رساند.

پس از دست هیچ کس دلخور مشو و کینه به دل مگیر و آرامش خود را هرگز از دست مده.

بدان که هر وقت کسی بدی می کند در آن لحظه بیمار است.

یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:, :: 21:55 ::  نويسنده : عبدولله

رختی که در عاشورا خون می گرید / عکس

درخت چنار خون‌بار روستای زرآباد الموت همچنان پذیرای گردشگران خارجی و عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشوراست.
درخت چنار کهن‌سالی در حیاط امامزاده علی‌اصغر در روستای زرآباد الموت در استان قزوین وجود دارد که به درخت چنار خون‌بار مشهور است. خون‌بار بودن این درخت، قدمت دیرینه‌ای دارد و حتا در زمان شاه‌سلطان حسین صفوی نیز روایت‌هایی از آن مطرح شده است.
در این‌باره، اسدالله بیرانوند ـ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین ـ بیان کرد:‌ در نزدیکی سحرگاه روز عاشورا، صمغی قرمز رنگ شبیه خون از این درخت خارج می‌شود که آزمایش‌هایی هم روی آن انجام شده است. البته هیچ‌کدام از آزمایش‌ها با وجود مشاهده‌ی ترکیبات مشابه خون در این صمغ‌، این مسأله را تأیید نکرده‌اند که این مایع، به خون انسان مربوط می‌شود.
او با اشاره به قدمت بیش از ۶۰۰ سال دو درخت چناری که درهم تنیده شده‌اند،‌ افزود:‌ هر سال در روزهای عزاداری ماه محرم، بیش از ۱۰هزار نفر در این محل حضور می‌یابند و امکانات لازم و مهمانسرا نیز برای آن‌ها فراهم می‌شود.

درختی که در عاشورا خون می گرید / عکس

همچنین فاطمه آسیابان‌ها ـ مدیر روابط عمومی این اداره‌ی کل ـ که دو سال شاهد این ماجرا بوده است، با اشاره به این‌که مردم معتقدند، اتفاق‌هایی در روز عاشورا برای این درخت رخ می‌دهد، گفت: پس از پایان مراسم عزاداری و سینه‌زنی در روز تاسوعا، جمعیت حاضر در امامزاده، سحرگاه روز عاشورا دور درخت جمع می‌شوند و به خواندن مرثیه و عزاداری می‌پردازند. در این زمان، صمغ قرمز رنگی از برخی شاخه‌های این درخت چنار به آرامی شروع به تراوش می‌کند. این اتفاق تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و پس از آن، این شاخه‌ها خشک می‌شوند.
او بیان کرد: نکته‌ی جالب این است که این مایع فقط روز عاشورا از درخت خارج می‌شود، یعنی با توجه به متفاوت بودن سال‌های هجری شمسی و هجری قمری، این اتفاق درست در روز دهم ماه محرم رخ می‌دهد.
وی افزود: وجود این درخت که به یکی از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی استان قزوین تبدیل شده است، هر سال در ماه محرم گردشگران زیادی را از کشورهای مسلمان مانند عراق و سوریه و حتا برخی از کشورهای اروپایی به این محل می‌کشاند.

یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:, :: 21:51 ::  نويسنده : عبدولله

اگر می خواهید جوان بمانید این ۱۰ عامل را از بین ببرید

سلامت نیوز: پیری زودرس یک مشخصه کاملاً بدیهی در افرادی است که استرس بیش از اندازه دارند. شاید اولین راه برای جوان‌تر شدن به نظر بیشتر افراد جراحی پلاستیک باشد اما این گزینه همیشه بهترین راه نیست.
شما می‌توانید با تصحیح روحیاتی که صرفاً سن شما را بالا می‌برند و به سلامتتان نیز آسیب وارد می‌سازند بدون جراحی، زمان را به عقب بازگردانید، فقط باید این ۱۰ عامل را از زندگی حذف کنید:

استرس بیش از اندازه:
از زمان غارنشین‌ها به بعد، رفته رفته استرس در انسان‌ها افزایش پیدا کرد. استرس واکنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش داده و به طور کلی احساس ناخوشایندی در ما ایجاد می‌کند. به گفته دانشمندان، پیش از هر چیز باید این مشکل را قبول کرده و علایم آن را با خود تحلیل و بررسی کنید. تپش قلب و تعرق از نمونه‌‌های بارز این بیماری است که راه‌حل آن چند نفس عمیق است از نظر پزشکی این نوع نفس «تنفس دیافراگمی» نامیده می‌شود، اما راه‌حل مشکل‌تر و زمان‌بر این است که در برنامه خود وقتی را به انجام کارهایی اختصاص دهید که استرس شما را کاهش می‌دهند.

مصرف الکل:
مصرف الکل ارتباط مستقیمی با افزایش استرس دارد. سعی کنید از مصرف الکل خودداری کنید در غیر این صورت ریسک ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سکته، سرطان کلیه، حنجره و سینه در فرد افزایش پیدا می‌کند.

تحرک بسیار کم:
این یکی از مشکلاتی است که بیشتر انسان‌ها به آن مبتلا هستند. حتی افزایش میزان کمی فعالیت می‌تواند عمر شما را طولانی‌تر کند. از اضافه وزن جلوگیری می‌کند. استرس را کاهش داده و در برخی موارد از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند. در طول روز حدود ۳۰ دقیقه و یا بیشتر پیاده‌روی کنید.

مصرف بیش از اندازه چربی‌‌های اشباع‌شده:
این نوع چربی در گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و کره به وفور یافت می‌شود. می‌تواند میزان کلسترول‌بد و به طور کلی کلسترول نهایی خون را افزایش داده و شما را مستقیماً به سمت بیماری‌های قلبی هدایت کند. باید میزان مصرف چربی‌های اشباع شده خود را در طول روز به ۱۰ درصد و یا پایین‌تر از آن رساند.

 سیگار کشیدن:
به جای کشیدن سیگار می‌توانید از قرص‌های نیکوتین‌دار استفاده کنید. افرادی که برای ترک سیگار از آدامس‌های نیکوتین‌دار و سایر جایگزین‌ها استفاده می‌کردند، خیلی راحت‌تر از افراد دیگر موفق به ترک سیگار شدند.

تنفس هوای آلوده:
سعی کنید در روزهایی که آلودگی هوا بالای حد هشدار است از خانه خارج نشوید.

قرار گرفتن بیش از اندازه در نور خورشید:

از کرم‌های ضدآفتابی با درجه مقاومت حداقل ۱۵ استفاده کنید. با این کار هم از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کنید و هم بروز چین و چروک.

کم‌خوابی:
در زمان‌های قدیم کم‌خوابی نوعی علامت افتخار به شمار می‌رفت اما امروزه همه می‌دانند که کمبود خواب سبب بروز چاقی، دیابت، فشارخون و مشکلات حافظه می‌شود.

اضافه وزن:
چاقی بیش از اندازه خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی سرطان را افزایش می‌دهد. رژیمی انتخاب کنید که مطابق با شیوه زندگی‌تان بوده و احتمال حفظ آن بیشتر باشد.

مصرف شکر فراوان:
مصرف شکر به طور بی‌رویه، باعث بروز چاقی و احتمالاً بیماری‌های قلبی می‌شود. متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند در یک رژیم غذایی ۲۲۰۰ کالری، می‌بایست میزان مصرف «افزودنی‌های شیرین» که در شیرینی‌ها و میان‌وعده‌ها به وفور یافت می‌شود به ۱۲ قاشق چایخوری در طول روز کاهش پیدا کند.

یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:, :: 21:42 ::  نويسنده : عبدولله

خطرات داروهای مسکن

مسکنبرنا نیوز: محققان می گویند استفاده زیاد و طولانی مدت از مسکن ها برای کاهش درد، خود می تواند سبب ایجاد بیماریهای دردناک در فرد شود.

در حال حاضر داروهای مسکن به طور وسیع و فزاینده‌ای در سراسر جهان مصرف می‌شوند. این داروها اغلب برای تسکین تنشهای هیجانی، افزایش فشار خون ، تقویت عوامل ضد درد و برای برطرف کردن دردهای مفصلی مورد استفاده قرار می گیرند. اما استفاده مداوم از آنها با وجود خاصیت ضد درد که دارند می تواند خود عامل درد و حتی مرگ در بیمار شود.

آسپیرین یکی از مسکن های ضد درد شناخته شده در جهان است که مصرف آن باید متعادل باشد، زیرا استفاده زیاد از آن سبب آسیب به معده و ایجاد خونریزی در معده و روده فرد می شود.

پاراستامول، یکی دیگر از داروهای ضد درد معروف است که در صورت استفاده در دوز بالا طی مدت طولانی و بدون وقفه، سبب آسیب مرگبار در کبد فرد می شود

یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:, :: 21:17 ::  نويسنده : عبدولله

السلام علیک یااباعبدالله وعلی الارواح التی حلت بفنائک  السلام وعلیک یاابوفاضل  السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین  ورحمت الله وبرکاته

یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:, :: 21:16 ::  نويسنده : عبدولله

خوردن سیب و درمان کولیت روده

پزشکان آمریکایی می گویند پلی فنول‌های موجود در پوست سیب با خاصیت ضدالتهابی بالایی که دارند می‌توانند اختلالات مرتبط با التهاب روده مانند کولیت را درمان کنند.

این یافته که در مجله تخصصی «بیولوژی لوکوسیت» منتشر شده تاکید می‌کند آنتی اکسیدان‌های موجود در پوست سیب توانسته اند بر روی فعالیت سلولهای T در بدن موشهای آزمایشگاهی تاثیر بگذارند.

دکتر دیوید پاسکال، متخصص دپارتمان ایمونولوژی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه ایالتی مونتانا در این باره می‌گوید: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد که یک محافظ طبیعی در پوست سیب وجود دارد و این محافظ می‌تواند با افزایش مقاومت سلولهای T ‌در برابر بیماریهای التهاب روده‌ای که یک بیماری سیستم ایمنی خودکار است، این بیماری را سرکوب کند.

همچنین این کارشناسان یادآور شدند: به نظر می‌رسد مزایای خوردن سیب برای بدن باز هم بیشتر از آن است که در گذشته تصور می‌شده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، علاوه بر مزایایی که ریز مغذی‌ها و فیبرهای خوراکی موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها دارند این مطالعه معلوم می‌کند که حتی معمولی ترین محتویات موجود در سیب هم مواد بسیار مفیدی هستند که ارزشهای درمانی حیاتی و مهمی دارند.

جمعه 11 آذر 1390برچسب:, :: 23:12 ::  نويسنده : عبدولله

ش یا فعالیتهای بدنی

شیر کاکائو، بهترین نوشیدنی انرژی زا است

چاپ فرستادن به ایمیل

محققان دریافتند مصرف شیر کاکائو، پس ازکار بدنی یا مسابقه سخت، بیش از هر نوشیدنی ورزشی دیگر کمک به برگشت انرژی در این افراد می کند.

 

به گزارش دیلی میل، از این پس نوشابه های ورزشی و انرژی زا را فراموش کنید.

طبق تحقیقات جدید در دانشگاه تگزاس آمریکا، شیر کاکائو بویژه از نوع کم چرب، نوشیدنی ایده آل در بهبود و بازیابی توان از دست رفته بعد از انجام تمرینات ورزشی سخت است.

 

براساس تحقیق، ورزشکارانی که بعد از یک فعالیت سخت بجای مصرف نوشیدنی های ورزشی (نوشیدنی های ورزشی کربوهیدراتی و یا نوشیدنی های فاقد کالری)، شیرکاکائو کم چرب مصرف می کنند، دارای فیزیک بدنی بهتر هستند.

در واقع مصرف شیرکاکائو در این افراد کمک به شکل گیری بهتر عضلات و کاهش جذب چربی می کند.

 

تحقیقات حاکی از آن است، دوچرخه سوارانی که شیرکاکائو را به عنوان نوشیدنی انرژی زا مصرف می کنند، میزان جذب اکسیژن در آنها در حین انجام تمرینات ورزشی بیشتر از زمانی است که نوشیدنی های ورزشی مصرف می کردند.

بنابراین بعد از ورزش و انجام فعالیتهای سخت، نوشیدن یک لیوان سرد شیر کاکائو کم چرب بهترین گزینه برای بازیابی توان است.

جمعه 11 آذر 1390برچسب:, :: 23:11 ::  نويسنده : عبدولله

خوردن نارنگی مانع چاقی می شود

چاپ فرستادن به ایمیل

محققان دانشگاه اونتاریو ماده ای در نارنگی کشف کرده اند که مانع بروز چاقی در افراد می شود

به گزارش رویترز، همانطور که مصرف یک سیب در روز بیماری را از شما دور می کند مصرف یک نارگی در روزهم منافع زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارد.

محققان دانشگاه اونتاریو در لندن ماده ای در میوه نارنکی به نام nobiletin ( نوبیلتین) کشف شده که در ازمایش بر روی موشها دریافتند از چاقی پیشگیری و سبب حفاظت بدن در مقابل دیابت نوع دوم می شود. هم چنین انها دریافتند این میوه سبب مقاوم سازی سیستم بدن در مقابل حملات قلبی می شود.


به گفته محققان این ماده ماده مانع تشکیل چربی درکبد می شود، دو سال گذشته نیز محققان موفق به کشف ماده ای به نام naringenin در گریپ فروت شدند با اثر مشابه نوبیلتین در نارنگی شدند.

اما آنچه که اهمیت دارد آن است که  ماده nobiletin در نارنگی ده برابر naringenin در گریپ فروت در پیشگیری از چاقی کمک می کند. محققان امیدوارند نتایج آزمایشات انجام شده بر  بر موشها در مورد انسانها نیز صدق کند

جمعه 11 آذر 1390برچسب:, :: 23:7 ::  نويسنده : عبدولله

خانواده های پرجمعیت

مادرانی که فرزندان بیشتر دارند قلبشان سالمتر است

چاپ فرستادن به ایمیل

به گفته محققان هر چه تعداد بارداری مادر بیشتر باشد بدلیل ترشح هورمونهای دوره بارداری در جریان خون وی، کمتر دچار بیماریهای قلبی و سکته می شوند.

 

 

به گزارش  تلگراف، شاید این ایده بخصوص در مورد کشورهای پرجمعیت زیاد کاربری نداشته باشد اما مطالعات نشان داده داشتن 4 فرزند یا بیشتر به سلامتی مادر کمک می کند.

محققان با انجام تحقیقی دریافتند داشتن خانواده های پرجمعیت سبب حفظ سلامتی مادر می شود واحتمال مرگ مادر در اثر سکته 50 درصد در آنها کمترمی شود.

دانشمندان امریکایی طی تخقیقی بر روی 1300 زن در کالیفرنیا دریافتند کمتر از یک سوم زنانی که 4 یا بشتر فرزند داشته اند، دچار بیماریهای قلبی شده اند.

دلیل این امر هنوز مشخص نیست اما محققان براین باورند داشتن بارداریهای بیشتر سبب ترشح بیشتر هورمون دوره بارداری از جمله استروژن در جریان خون مادر می شود. هورمونهای دوره بارداری تاثیرمثبت و فواید زیادی بر روی رگهای خونی مادر دارد.


همچنین مادر در خانواده های بزرگ از حمایت اجتماعی و عاطفی بیشتری از سوی فرزندان برخوردار است که این خود عامل مهمی در پیشگیری از ناراحتیهای قلبی به شمار می رود.

جمعه 11 آذر 1390برچسب:, :: 22:45 ::  نويسنده : عبدولله

تا حالا سالاد مار کبری خوردی؟


قرمه‌سبزی، خورشت قیمه بادمجان و … این‌ها غذاهایی هستند که معمولا در ایران محبوب هستند آیا اما هرگز فکر کرده‌اید که سالاد مار کبری، املت عقرب، سوپ هزارپا و کباب اسب دریایی را هم بچشید!

روزنامه اکونومیک آبزرور نوشت: شاید شنیده باشید که می‌گویند چینی‌ها هر چیزی را که پرواز می‌کند به جز هواپیما،‌ هر چیزی را که چهار پا دارد به جز میز و هر چیزی را که در آب شنا می‌کند به جز زیردریایی می‌خورند. با این حال هستند کسانی که منوی غذایی به مراتب عجیب‌تری دارند!
وقتی به شهر “وانگ‌فوجینگ” چین سفر می‌کنید از دیدن چیزهایی که مردم این منطقه به عنوان غذا می‌خورند، شگفت‌زده می‌شوید. دست‌فروشان در خیابان‌های این شهر چیزهایی می‌فروشند که معمولا هرگز نمی‌خواهید آن‌ها را به عنوان غذا به دهان ببرید. دست‌فروشان در این شهر توریست‌ها را تشویق می‌کنند تا عقرب و هزارپاهای کبابی را امتحان کنند. با این حال وقتی به لائوس می‌‌روید وضع از این هم بدتر می‌شود!

در لائوس حشرات سمی هم به منوی غذا افزوده شده است. مثلا بسیاری حشرات سمی و صفرای آن‌ها را به نوشیدنی‌ها خود اضافه کرده‌اند چرا که معتقدند فواید بسیاری دارد.

مردم اغلب نوشیدنی‌های خود را با صفرای حیوانات سمی از قبیل مار کبری و عقرب مخلوط می‌کنند و در مناطق مرکزی این کشور، سالاد مار کبری غذای محبوب کهنسالان است.

یکی از ساکنان لائوس که سالاد مار کبری را امتحان کرده است در این باره می‌گوید: “بسیاری در اینجا بر این باورند که ترکیب سموم حیوانات وحشی مختلف باعث خنثی شدن آن می‌شود و به همین دلیل این سموم را به نوشیدنی‌ها خود اضافه می‌کنند. البته معمولا جوانان از این نوشیدنی‌ها استفاده نمی‌کنند و این‌ها بیشتر برای سالمندان است. با این حال من سالاد مار کبری خورده‌ام.”

او ادامه می‌دهد: “مار کبری به خوشمزگی مارهای غیرسمی نیست اما عموی من می‌گوید که سالاد مارکبری درد عضلات را تسکین می‌دهد. البته طبخ این غذا مهارت می‌خواهد چرا که باید بتوانید سم آن را بگیرید!”

راه های جلوگیری از سوزش سر دل


سوزش‌ سر دل‌ به احساس‌ ناراحتی‌ در قسمت‌ فوقانی‌ دستگاه‌ گوارش‌ گفته می شود. سوزش‌ سر دل‌ (که‌ با نام‌ برگشت‌ محتویات‌ معده‌ به‌ مری‌ نیز شناخته‌ می‌شود) یک‌ علامت‌ است‌ و نه‌ یک‌ بیماری‌. سوزش‌ سر دل‌ می‌تواند در هر سنی‌ رخ‌ دهد، اما در افراد بالای‌ ۶۰ سال‌ شایع‌تر است‌.

ـ علایم‌ شایع‌:
۱. ندرتاً استفراغ‌
۲. درد خفیف‌ یا احساس‌ نفخ‌
۳. مشکل‌ در بلع‌
۴. احساس‌ سنگینی‌، سوزش‌، یا ناراحتی‌ در قفسه‌ سینه‌
۵. آروغ‌ زدن‌ یا برگشت‌ مختصر محتویات‌ معده‌ به‌ دهان‌، که‌ باعث‌ ترش‌ کردن‌ می‌شود.

ـ علل‌ بیماری:
سوزش‌ سر دل‌ همانطور که‌ گفته‌ شد ربطی‌ به‌ قلب‌ ندارد. این‌ حالت‌ به‌ دلیل‌ برگشت‌ اسید از معده‌ به‌ مری‌ رخ‌ می‌دهد. عضلاتی‌ که‌ قسمت‌ بالایی‌ معده‌ را می‌بندند شل‌ می‌شوند و به‌ این‌ ترتیب‌، مقداری‌ از محتویات‌ معده‌ وارد مری‌ شده‌ و پوشش‌ مخاطی‌ آن‌ را آزرده‌ می‌سازد.

ـ عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر:
۱. زخم‌ مری‌
۲. استرس‌
۳. رژیم‌ غذایی‌ نامناسب‌؛ پرخوری‌
۴. چاقی‌
۵. سیگار کشیدن‌
۶. مصرف‌ الکل‌
۷. فتق‌ معده‌ (قسمتی‌ از معده‌ به‌ درون‌ قفسه‌ سینه‌ می‌رود).
۸. مصرف‌ داروهایی‌ مثل‌ آسپیرین‌، داروهای‌ مورد استفاده‌ در آرتریت‌ (التهاب‌ مفصل‌)، یا کورتیزول‌

ـ پیشگیری‌:
۱. سیگار نکشید، الکل‌ ننوشید و پرخوری‌ نکنید.
۲. مقدار چربی‌ها، غذاهای‌ سرخ‌ شده‌، ادویه‌جات‌، قهوه‌، چای‌، و رب‌ گوجه‌ فرنگی‌ را در رژیم‌ غذایی‌ خود کم‌ کنید.
۳. بلافاصله‌ پس‌ از غذاخوردن‌ خم‌ نشوید، دراز نکشید، یا ورزش‌ نکنید.
۴. لباس‌ تنگ‌ نپوشید.
۵. زیر سرخود را به‌ هنگام‌ خوابیدن‌ بالا ببرید یا پایه‌های‌ سر تخت‌ را حدود ۱۵-۱۰ سانتی‌متر بالا آورید.
۶. اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، وزن‌ خود را کم‌ کنید.

ـ عوارض‌ احتمالی‌:
معمولاً انتظار نمی‌رود عارضه‌ای‌ رخ‌ دهد. سوزش‌ سر دل‌ که‌ به‌طور مکرر و به‌ مدت‌ طولانی‌ رخ‌ دهد ممکن‌ است‌ نشاندهنده‌ سایر بیماری‌ها مثل‌ زخم‌ معده‌ یا دوازدهه‌ باشد. اسید معده‌ ممکن‌ است‌ به‌ مری‌ آسیب‌ وارد کند.

ـ درمان‌:
سوزش‌ سر دل‌ معمولاً در عرض‌ حدول‌ یک‌ ساعت‌ پس‌ از خوردن‌ غذا آغاز می‌شود و ممکن‌ است‌ تا چندین‌ ساعت‌ ادامه‌ داشته‌ باشد. معمولاً نیازی‌ به‌ مراقبت‌ پزشکی‌ نیست‌. خوردن‌ ضد اسید به‌ هنگام‌ بروز سوزش‌ سر دل‌ و رعایت‌ نکات‌ پیشگیری‌ قاعدتاً باعث‌ کنترل‌ علایم‌ می‌شوند.

ـ داروها:
برای‌ ناراحتی‌ خفیف‌ می‌توان‌ از شربت‌ معده‌ (ضد اسید) استفاده‌ کرد. شربت‌ معده‌ روی‌ مخاط‌ مری‌ را می‌پوشاند و اسید معده‌ را خنثی‌ می‌سازد. دوز معمول‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ قاشق‌ غذاخوری‌ یک‌ ساعت‌ پس‌ از هر وعده‌ غذایی‌ و نیز قبل‌ از خواب‌.

ـ رژیم‌ غذایی‌:
از غذاها و نوشیدنی‌هایی‌ که‌ باعث‌ ترشح‌ زیاد اسید می‌شوند پرهیز کنید، از جمله‌ غذاهای‌ پر ادویه‌، قهوه‌، آب‌ میوه‌ ترش‌، یا الکل‌. خوردن‌ شکلات‌ باید کنار گذاشته‌ شود و مصرف‌ غذاهای‌ چرب‌ نیز محدود شود. غذا را در وعده‌های‌ بیشتر و حجم‌ کمتر در هر وعده‌ میل‌ کنید.

ـ در چه شرایط‌ی به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید؟

۱. اگر بلع‌ غذا مشکل‌تر شود.
۲. اگر به‌ هنگام‌ سوزش‌ سر دل‌ خون‌ بالا آورده‌ شود.
۳. اگر سوزش‌ سر دل‌ علی‌رغم‌ درمان‌های‌ خانگی‌ ادامه‌ یابد.
۴. در صورتی‌ که‌ علایم‌ زیر همراه‌ سوزش‌ سر دل‌ وجود داشته‌ باشند، ممکن‌ است‌ واقعاً حمله‌ قلبی‌ رخ‌ داده‌ باشد. بنابراین‌ کمک‌ اورژانس‌ بخواهید: تنگی‌ نفس‌، تعریق‌، درد در فک‌، گردن‌ و دست‌، تهوع‌ یا استفراغ‌، احساس‌ سرما و رطوبت.‌

پيوندها