پیامهای سلامتی برای هم نوعان در سراسر دنیا
سایت تخصصی سلامت-چنانجه مایل به ازدواج دایم یاموقت هستید به وبسایتsegheh110.blogfa.comمراجعه نمایید
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 

ايسنا: عضو هيات مديره انجمن روانشناسي ايران با بيان اين ‌كه مسئله حائز اهميت براي افراد كمال گرا، نگراني بيش از حد در خصوص ارزيابي‌ها و قضاوت‌هاي منفي ديگران است، عنوان كرد: كمال‌گرايي منفي، ريسك ابتلا به بيماري‌هاي روانشناختي را بالا مي‌برد.

 

 

دكتر حميد پورشريفي در تعريف «كمال‌گرايي» عنوان كرد: كمال گرايي به معناي بي‌نقص‌گرايي است. مطابق اين تعريف، مساله اين نيست كه فرد مي‌خواهد به كمال برسد، بلكه مي‌خواهد بي‌نقص باشد و اين امر، زمينه را براي آسيب‌ پذير شدن وي فراهم مي‌كند.

 

وي ادامه داد: زماني كه فرد خواهان بي‌نقصي است، هرگونه كاستي و ضعف در انجام امور را منفي اداراك مي‌كند و اين امر باعث آشفته شدن و در هم ريختن شرايط رواني وي مي‌شود.

 

پورشريفي با بيان اين كه اين نوع از كمال‌گرايي در تقسيم‌بندي‌هاي مرسوم، تحت عنوان «كمال‌گرايي منفي» شناخته مي‌شود، اظهار كرد: در بسياري از افراد، آنچه اتفاق مي‌افتد، كمال‌گرايي منفي يا همان چيزي است كه مقدمات بسياري از مشكلات روانشناختي را فراهم مي‌كند. بد خلقي، افسردگي، اضطراب، پرورش افكار خودكشي و در مواردي خودكشي و غيره از جمله اين مشكلات هستند.

 

وي اضافه كرد: افراد كمال‌طلب از نوع منفي، با سيستم «همه يا هيچ» تفكر مي‌كنند، به اين معنا كه يا بايد كاري به طور كامل انجام شود و يا اگر حتي درجه‌اي از ضعف را دارا باشد، ارزشي ندارد و «هيچ» تلقي مي شود. فردي كه كمال‌گرايي منفي دارد به اين خاطر كه مي‌خواهد كارش را به نحو احسن انجام دهد، ممكن است براي تكليفي كه مي توان آن را در يك ساعت انجام داد، سه تا چهار ساعت زمان صرف كند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشكي تبريز، در ادامه اظهار كرد: اگر ايده‌آل‌ها و معيارهاي وي به خوبي در انجام اين كار لحاظ نشده باشد، آن را نيمه كاره رها مي‌كند. در صورتي كه شايد اگر فرد، همين تكليف را با شكل ناقص ارائه دهد، ارزيابي‌هاي منفي ديگران را به دنبال نداشته باشد.

 

پورشريفي با بيان اين‌كه مسئله حائز اهميت براي اين افراد، نگراني بيش از حد در خصوص ارزيابي‌ها و قضاوت‌هاي منفي ديگران است، عنوان كرد: كمال‌گرايي منفي، ريسك ابتلا به بيماري‌هاي روانشناختي را بالا مي‌برد.

 

عضو هيات مديره انجمن روانشناسي ايران، درباره ارتباط كمال‌گرايي با افسردگي توضيح داد: افسردگي داراي انواع متفاوتي است. افسردگي گاه مي‌تواند مبناي زيستي داشته باشد و مصرف برخي داروها و يا تغييرات هورموني موجب بروز آن شده باشد، اما افسردگي با مبناي روانشناختي، در بسياري موارد ارتباط تنگاتنگي با كمال‌گرايي پيدا مي‌كند.

 

كمال‌گرايي منفي، موجب تضعيف سيستم ايمني فرد مي شود

 

پورشريفي اظهار كرد: البته «همه يا هيچ»، يكي از خطاهاي شناختي است كه افراد افسرده به آن دچارند. به هر روي كمال‌گرايي با افسردگي در ارتباط مستقيم است. البته كمال‌گرايي ممكن است با مشكلات جسماني نظير بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيز مرتبط باشد، چرا كه كمال‌گرايي منفي شخص را به شدت تحت فشار و استرس قرار مي‌دهد و همين مساله مي‌تواند سيستم ايمني فرد را تضعيف كند.

 

كمال‌گرايي، ريشه در فرزندپروري دارد

 

عضو هيات مديره انجمن روانشناسي ايران در پاسخ به اين پرسش كه كمال‌گرايي بيشتر در كدام گروه‌ها و طبقات اجتماعي و چه مشاغلي مشاهده مي‌شود، گفت: كمال‌گرايي، به شيوه فرزندپروري باز مي گردد. يك كمال‌گرا، فردي است كه پدر، مادر، خانواده‌ و معلم‌هايش در كودكي و نوجواني ملاك‌ها و استانداردهاي بالايي را براي وي در نظر گرفته‌اند و كودك را زماني مي‌پذيرفته‌ و تاييد مي‌كرده‌اند كه اين ملاك‌ها را احراز كرده باشد.

 

افراد كمال‌گرا، مشاغل خاصي را انتخاب مي‌كنند

 

وي درباره ارتباط نوع شغل فرد با كمال طلبي منفي نيز عنوان كرد: شغل نيست كه كمال‌گرايي را ايجاد مي‌كند، بلكه افراد كمال‌گرا، شغل‌هاي خاصي را انتخاب مي‌كنند و به اين علت كه مي‌خواهند در امور خود موفق شوند، ممكن است مشاغلي را انتخاب كنند كه از منزلت و استانداردهاي بالايي برخوردار است.

 

كمال‌گرايي مثبت در شغل‌هاي ايده‌آل بيشتر مشاهده مي‌شود

 

پورشريفي افزود: البته بر اين اساس ممكن است بسياري از افراد نظير اعضاي هيات علمي دانشگاهها درجه‌اي از كمال‌گرايي را دارا باشند، اما در خصوص اين افراد، منظور كمال‌گرايي منفي نيست.

 

كمال‌گرايي مثبت در شغل‌هاي ايده‌آل بيشتر مشاهده مي‌شود، بويژه در مديراني كه مي‌خواهند به جايگاه بالاتري دست يابند.

 

كمال‌گرايي مثبت، احساسات مثبتي را در فرد شكل مي‌دهد

 

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا كمال‌طلبي با اعتماد به نفس در تقابل است، اظهار كرد: كمال‌گرايي منفي، گاهي اعتماد به نفس را با مشكل مواجه مي‌كند. البته كمال‌گرايي مثبت ثمرات خوبي در پي دارد و فرد بر اساس تجارب خوبي كه به دست آورده است، احساسات مثبتي را در خود شكل مي‌دهد. اما كمال‌گرايي و بي‌نقص طلبي منفي به اين خاطر كه فرد نمي‌تواند تمام كارهايش را به طور كامل انجام دهد و هميشه نگران آنهاست، احساس خوبي نداشته باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها