پیامهای سلامتی برای هم نوعان در سراسر دنیا
سایت تخصصی سلامت-چنانجه مایل به ازدواج دایم یاموقت هستید به وبسایتsegheh110.blogfa.comمراجعه نمایید
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 23:56 ::  نويسنده : عبدولله



امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 

همشهری: پژوهشگران می‌گویند سخن‌ گفتن به بیش از یک زبان مغز را در مقابل زوال شناختی محافظت می‌کند و به فرد توانایی بیشتری در انجام همزمان چند کار (multitasking) می‌دهد.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه الن بیالیستوک در دانشگاه یورک در کانادا در اجلاس سالانه انجمن پیشرفت علوم آمریکا (AAAS) گفت ثابت شده است دوزبانه بودن حتی آموختن زبان دوم در سنین بالا می‌تواند زوال کارکردهای برخی از کارکردهای مغز را کند کنند.

 

 

یک بررسی که بیالیستوک در آن شرکت داشت، نشان داد افرادی که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند نسبت به افراد یک زبانه 4.3 سال دیرتر تشخیص آلزایمر در آنها داده می‌شود و شروع علائم این بیماری نیز 5.1 سال دیرتر رخ می‌دهد.

 

بیالیستوک در این اجلاس به خبرنگاران گفت: "یکی از دلایلی که دوزبانه‌بودن این سازوکارهای قدرتمند از جمله محافظت در مقابل نشانه‌های اولیه زوال عقل را دارد این است که راهی برای فعال نگهداشتن مغز است."

 

"هر فعالیت کوچکی کمک‌کننده است. هر چه مدت درازتری دوزبانه باشید، تعداد زبان‌هایی که استفاده می‌کنید بیشتر باشد، هر چه تسلط بیشتری بر این زبان‌ها داشته باشید، اثر بیشتری ایجاد می‌شود."

 

او گفت: "حتی اگر شما آموختن زبان ر ادر سنین 40، 50 یا 60 شروع کنید، گرچه احتمال دوزبانه نخواهید شد، اما مغزتان را فعال نگه می‌دارید. همین درگیر و فعال نگهداشتن مغز به حفظ ذخیره شناختی فرد کمک می‌کند."

 

ذخیره شناختی (cognitive reserve) را یاکوف استرن از بخش‌ عصب‌شناسی دانشگاه کلمبیا به صورت توانایی بسیج کردن شبکه‌های مغزی متفاوت برای به حد مطلوب رساندن کارکرد مغز تعریف می‌شود.

 

بررسی که بایلیستوک در آن شرکت داشت و در اواخر سال گذشته در جورنال Neurology منتشر شد،‌می‌گوید: "‌دوزبانه بودن یک وضعیت مستلزم به کار انداختن توان شناختی است که به همان طریق سایر فعالیت‌های اجتماعی و فکری محرک دیگر در حفظ ذخیره شناختی دخیل است."

 

بررسی‌های دیگر نشان داده‌اند که افراد دوزبانه نسبت به یک‌زبانه‌ها در توجه نکردن به عوامل پرت‌کننده حواس و تمرکز بر کاری که اهمیت دارد، توانایی بیشتری دارند، بنابراین در چندکاری - - انجام چند کار به طور همزمان - (multitasking) بهتر عمل می‌کنند.

 

واینبرگ، یک استاد زبان‌شناسی می‌گوید: "داشتن حدی از مهارت در یک زبان دوم یقینا شما را یک چندکاره ماهر می‌‌کند."

 

او افزود:‌" هنگامی که سخن می‌گویید،‌همه زبان‌هایی که می‌دانید، فعال می‌شوند، و شما باید سازوکاری را در مغز فعال کنید که به شما کمک کند از تداخل یک زبان هنگام صحبت کردن به زبان دیگر جلوگیری کند."

 

جودیت کرول، رئیس بررسی‌های زبانی در دانشگاه ایالتی پن با این نظر موافق است و می‌گوید عمل هماهنگ کردن ذهنی افرادی را که به بیش از یک زبان صحبت می‌‌کنند، به آنها توانایی بیشتری در انجام چند کار در یک زمان را می‌دهد.

 

او می‌گوید: "فرد دوزبانه تاحدی می‌توانید میان رقابت این زبان‌ها مصالحه برقرار کند، و فرض بر این است که این مهارت‌های شناختی ناشی از این هماهنگ‌کردن زبان‌ها است."

 

البته برای مثال صحبت کردن به انگلیسی، چینی، روسی و کریول شخص را باهوش‌تر نمی‌کند.

 

کرول می‌گوید: "دوزبانه‌ها تنها انواع خاصی از مهارت‌ها را به دست می‌آورند که به آنها کمک می‌کند بر وظایف ضروری تمرکز کنند و اطلاعات نامربوط را نادیده بگیرند."



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها